از مهمترین عوامل تاثیرگذار در قیمت‌گذاری

بررسی آپشن‌های مختلف بر قیمت خودرو

7 آبان 1399 10:00

چندسالی هست که دیگر همانند گذشته آپشن‌های خودرو به کولر و سیستم صوتی ختم نمی‌شود، حتی مانیتور تاچ هم انتهای خط نیست. ‌در حال حاضر شما می‌توانید قیمت یک خودروی ساده از شرکت ب‌ام‌و را تا یک و نیم برابر با انتخاب همه‌ آپشن‌ها افزایش دهید.
سر در آوردن از همه‌ آپشن‌ها کار پیچیده‌ای نیست و شما در سایت اکثر شرکت‌ها می‌توانید تیپ مورد نظرتان را بسازید و سفارش بدهید، گاهی آپشن‌ها به صورت تکی در دسترس هستند و گاهی برای داشتن کفشک قرمز ترمز باید پکیجی چندهزار دلاری را به همراهش انتخاب کنید.

برخی از آپشن‌ها و قیمت‌ها را جمع‌آوری کردیم و از چند تیپ ارزان تا متوسط رو به بالا استفاده می‌کنیم تا به ‌راحتی بتوانید آن‌ها را مقایسه کنید.

بررسی انواع تیپ‌های تویوتا یاریس سدان مدل 2020

این مدل که از قیمت پایه‌ 15,650 دلار شروع می‌شود در سه تیپ L , LE , XLE عرضه می‌شود، در همه‌ تیپ‌‌های توزیع شده در بازار آمریکا پیشرانه‌ 1500 سی‌سی بنزینی به کار رفته و برروی تیپ کم‌آپشن و متوسط انتخاب جعبه‌دنده دستی 6 سرعته نیز ممکن است که 900 دلار ارزان‌تر هم باشد.

بررسی آپشنهای تویوتا یاریس سدان

به صورت کلی شما همگی امکانات مرتبط با امنیتتان را روی همه‌ تیپ‌ها دریافت خواهید کرد، 6 کیسه هوا، سنسور باد تایر و ترمز اتوماتیک (تا سرعت 30 کیلومتر برساعت) از جمله‌ این امکانات است. علاوه‌بر آن تمامی تیپ‌ها دارای صفحه نمایش 7 اینچی قابلیت اتصال بلوتوث و اتصال گوشی‌های هوشند را دارند و کنترل ضبط از روی فرمان، کروز کنترل، کاربری صوتی و  دوربین عقب هم در اختیارتان قرار می‌گیرد. گفتنی است که این تویوتا انتخاب هر رنگی را بدون نیاز به پرداخت هزینه‌ اضافی برای یاریس میسر کرده است. اما تفاوت‌های این تیپ‌ها چیست؟

تیپ ‌L که ارزان‌ترین انتخاب است برخی از آپشن‌های تیپ‌های دیگر را ندارد، از جمله: رینگ آلومینیوم، مه شکن جلو، اسپویلر عقب، آینه‌ همرنگ بدنه، تنظیم آینه‌های برقی و کی‌لس استارت.

تویوتا یاریس سدان

در تیپ بعدی یعنی LE با پرداخت هزار دلار بیشتر از تیپ L شما تمامی موارد بالا را دریافت خواهید کرد و تفاوت این تیپ با XLE مجهز بودن تیپ بالاتر به: چراغ‌های جلوی ال‌ای‌دی، صندلی و فرمان چرم مصنوعی، سنسور نور و باران، تهویه اتوماتیک و مود اسپرت است. تیپ XLE برای همراه داشتن این امکانات 2100$ گران‌تر از تیپ LE است.

در کنار موارد فوق برخی انتخاب‌ها در کنار همه‌ تیپ‌ها با پرداخت هزینه‌ بیشتر ارائه می‌شوند، مثل کنسول وسط (195 دلار)، فعال‌سازی مسیریاب مانیتور (330 دلار) و اسپویلر عقب که روی تیپ L ارائه نمی‌شد جداگانه با پرداخت مبلغ 375 دلار قابل سفارش است.

بررسی انواع تیپ‌های تویوتا پریوس 2021

پرایوس در دو مدل پرایوس و پرایوس پرایم عرضه می‌شود که پرایوس پرایم فیس‌لیفت شده‌ همان مدل قدیمی است (و 3700 دلار گران‌تر)، ما به اختصار تفاوت تیپ‌های مختلف را بررسی می‌کنیم و هزینه‌ها را می‌شماریم.

آپشنهای تویوتا پریوس

قیمت پایه‌ تویوتا پرایوس 24,525 دلار که به تیپ L-ECO اختصاص دارد. جالب است بدانید با این انتخاب و با چشم‌پوشی از داشتن امکانات دیگر تیپ‌ها شما مصرف سوخت کمتری هم تجربه خواهید کرد. در تیپ L-ECO نتظیم سرعت برف پاک‌کن عقب و سیستم سونار تویوتا، که مجموعه‌ای از رادارها و دوربین‌ها برای بررسی خودروهای اطراف است، وجود ندارد. به صورت استاندارد همه‌ تیپ‌ها صفحه نمایش 7 اینچی، چراغ جلو ال‌ای‌دی، بستن اتوماتیک هواکش جلو (برای بهبود مشخصه‌های آیرودینامیک)، کیسه‌های هوا، دکمه‌ کی‌لس استارت و دکمه‌ باز کردن در روی دستگیره‌ راننده را دارا هستند.

با پرداخت 1200 دلار و انتخاب تیپ LE امکاناتی نظیر سیستم سونار (رادار نقطه‌ کور و اتوپارک) و برف پاک‌کن با سرعت متغیر عقب را دریافت خواهید کرد. یک آپشن اختصاصی برای این تیپ ارائه‌ زاپاس موقت است که برای تیپ‌های بالاتر و پایین‌تر تعبیه نشده!

تیپ ‌XLE با تفاوت قیمتی 2840 دلار نسبت به تیپ قبل، رینگ‌های 17 اینچی دو رنگ، سنسور نور و باران، شارژر وایرلس، دکمه باز کردن روی سه در (شاگرد، راننده و صندوق)، گرم‌کن فرمان، صندلی‌های 8 حالته و آینه‌ وسط فتوکرومیک با سیستم home link (برای باز شدن خودکار در پارکینگ و اتصال به خانه‌ هوشمند) را داراست. امکان انتخاب بسته‌ تکنولوژی (Tech-pack ) با پرداخت 800 دلار نیز فراهم است و با مبلغ 800 دلار چراغ جلوی تنظیم‌‌شونده‌ خودکار و  نمایشگر هدآپ را دریافت خواهید کرد. پکیج 515 دلاری دیگری هم برای خریدار فراهم شده که در صورت انتخاب، خودرو به سانروف و رینگ با پوشش تیتانیوم مجهز خواهد شد.

تویوتا یاریس لیمیتد

پرایوس لیمیتد که 4000 دلار گران‌تر است هم به سیستم صوتی جی‌بی‌ال با صفحه نمایش 11 اینچی تجهیز شده و سانروف به صورت استاندارد روی این تیپ نصب شده است. با پرداخت مبلغ 900 دلار همگی تیپ‌ها (به جزء L-ECO) با سیستم تمام چرخ محرک در اختیار مشتری قرار می‌گیرند. برای تویوتا پریوس به جزء رنگ سفید و قرمز ( 500$ گران‌تر) باقی رنگ‌ها بدون پرداخت هزینه‌ اضافی قابل سفارش هستند و می‌توان محافظ رنگ سپر، کاپوت و آینه‌ها را به مبلغ 800$ در کارخانه سفارش داد و نصب کرد، اقدامی آشنا هم توسط این خودروسازی انجام شده که آن هم نصب زه در به صورت سفارشی است که 290 دلار آب می‌خورد. گل سرسبد آپشن‌ها هم کروز کنترل و فرماندهی اتوماتیک هست (همانند همان سیستم خودران تسلا) که 1195 دلار به قیمت خودرو می‌افزاید.

بررسی انواع تیپ‌های ب‌ام‌و سری 3

با صرف نظر کردن از تمام آپشن‌ها می‌توان این خودرو را از قیمت 36,370 در اختیار داشت، این قیمت برای مدل 330e با پیشرانه هیبرید 2 لیتری است و برای نسخه x-drive همین مدل که چهارچرخ محرک است ‌می‌باست 43,150 دلار هزینه کنید. خالی از لطف نیست نگاهی به سری 3 M-POWER بیاندازیم که برای مدل 2021 با برچسب قیمت 49,830 دلربایی می‌کند. البته 340i x-drive به همراه خود پکیج ظاهری M و ترمز‌های قوی‌تر هم به همراه می‌آورد.

بررسی آپشنهای ب ام و سری 3

اگر بتوانیم از فکر و خیال درباره‌ی پیشرانه‌ 340 با صفر تا صد 4.3 ثانیه‌ای گذر کنیم به لیست بلند بالای انتخاب‌های رنگ بدنه و اتاق می‌رسیم، به صورت کلی انتخاب هر رنگی به جزء رنگ سفید و مشکی غیر متالیک برای شما هزینه‌ بر خواهد بود (670 دلار) و رینگ‌ها هم، 500 دلار برای رینگ‌های 19 اینچی. به فضای کابین که برسیم می‌توانید حسابی خرج روی دست خودتان بذارید و با انتخاب چرم واقعی ،به جای چرم مصنوعی مشکی و کرمی که رایگان قابل انتخاب هستند، 1125 دلار به قیمت تمام شده اضافه کنید. حال اگر مدل‌هایی با پیشرانه قوی‌تر را انتخاب کنید چند رنگ مخصوص (1100 دلاری) و چهار نوع  چرم‌ کابین با رقم 2325 دلار به انتخاب‌هایتان اضافه می‌شود. تریم‌های تزئینی از جنس آلومینیوم، چوب و مشکی پیانو هم 500 دلار هزینه‌ بردارند.

از ظواهر که گذر کنیم به پکیج‌های معروف ب‌ام‌و می‌رسیم که گاهاً تیپ‌بندی‌های بازار ایران نیز با آنها انجام می‌شود.

  • Enhanced Track Package: با قیمت 950 دلار. ترمزهای بزرگتر برای جلو و امکان انتخاب رینگ‌های مشکی
  • Advanced Driver Assistance Pack: با قیمت 2100 دلار. نور بالای اتومات، کروز کنترل با قابلیت استفاده در ترافیک‌های با ایست کامل، فرمان دادن خودکار برای حفظ خودرو بین خطوط و جلوگیری از تصادف در مواقعی که حودروهای جانبی به لاین شما تجاوز می‌کنند، کمک به فرار از شرایط حادثه‌ساز، هشدار تصادف از جلو و نزدیک شدن به چهارراه و اتوپارک
  • Premium Enhanced Package: با قیمت 3375 دلار. بلندگوهای هارمن کاردون، نمایشگر هدآپ، محافظت کمر توسط صندلی‌ها، wi-fi، شارژر و اتصال وایرلس گوشی، گرم‌کن چهار صندلی، دوخت داشبورد، نورپردازی داخل، بازکردن در توسط گوشی‌های دارای NFC، صندوق اتوماتیک
  • Premium exellence package: با قیمت 6375 دلار. کلیه امکانات دو پکیج آخر به همراه نور چراغ جلوی لیزری
ب ام و سری 3

علاوه‌براین شما با پرداخت 450 می‌توانید سیستم تعلیق تنظیم‌شونده‌ ب‌ام‌و را دریافت کنید که با توجه به حالت رانندگی‌ای که مشخص می‌کنید نرمی و سفتی کمک‌ها را تنظیم می‌کند. همچنین برای مدل‌های بدون پیشرانه M تعلیق اسپرت با مبلغ 1300 قابل انتخاب است. در نهایت شما اگر یک سری 3 همه چیز تمام بخواهید باید مبلغ 59,850 را پرداخت کنید که از یک و نیم برابر مبلغ پایه هم 10 درصد بیشتر است!

بررسی انواع تیپ‌های ب‌ام‌و سری 5

برای مقایسه‌ قیمتی انتخاب‌های پیشرانه این مدل از سایت ب‌ام‌و بریتانیا استفاده کردیم تا سری به تفاوت قیمتی پیشرانه‌های دیزل هم زده باشیم. برای شروع چند انتخاب پیش روست (برای مقایسه‌ راحت‌تر قیمت‌ها به دلار آمریکا تبدیل شده):

  • تیپ SE (پایه) 50,660 دلار.
  • تیپ M اسپرت 55,180 دلار. با تعلیق M، رینگ‌های 19 اینچ، سپرهای اسپرت، زه‌های دور پنجره‌ مشکی، جلوپنجره مشکی و صندلی‌های M
  • تیپ M اسپرت ادیشن: 61,400 دلار. موارد بالا به همراه تعلیق M، صندلی‌های چندحالته M و کمربند M

سپس به تفاوت قیمتی پیشرانه‌ها می‌رسیم، قیمت خودرو با پیشرانه‌های مذکور و در صورت انتخاب تیپ SE ارائه شده:

  • پیشرانه دیزلی 2 لیتری 52000$
  • پیشرانه بنزین 2 لیتری 50660$
  • پیشرانه دیزل 2 لیتری چهارچرخ محرک 54570$
  • پیشرانه دیزل 2 لیتری توربو چهارچرخ محرک 65480$
  • پیشرانه 2 لیتری هیبرید 62984$
  • پیشرانه 2 لیتری هیبرید چهارچرخ محرک 65560$
  • موتور 3 لیتری هیبرید چهار چرخ متحرک 73220$

در ادامه سه رده‌ مخلتف رنگ برای انتخاب در دسترس است که سفید غیرمتالیک استاندارد، متالیک 1160 دلار و رنگ‌های خاص ب‌ام‌و 2450 دلار خواهد بود. همچنین برای رینگ‌های 20 اینچی می‌بایست 1280 دلار پرداخت کنید.

بررسی آپشنهای ب ام و سری 5

برای چرم‌های سفارشی دو نوع انتخاب وجود دارد، یکی چرم ناپا که نام ب‌ام‌و برای چرم کارخانه‌ای با الیاف طبیعی است (1280 دلار) و برای چرم طبیعی یک تکه 3860 دلار باید بپردازید. برای تریم داخل 720 دلار برای چوبکاری و 970 دلار برای مشکی پیانو لازم دارید تا از نقره‌ای مات تغییرش بدهید.

و باز هم پکیج‌های مختلف که روی سری 5 ارائه می‌شوند عبارتند از:

  • Visibility pack: با قیمت 1290دلار. چراغ‌های جلو با تکنولوژی لیزر و تنظیم هوشمند
  • Technology Package: با قیمت 3860 دلار. نمایشگر هدآپ، wi-fi، شارژ وایرلس، Gesture Control (کنترل تماس، سیستم صوتی و … از طریق حرکات دست) در عین حال انتخاب سیستم صوتی هارمن کاردون (1050 دلار) و باورز (3225 دلار) تنها با انتخاب این پک میسر می‌شود
  • Comfort Pack: با قیمت 3220 دلار. دسترسی راحت بدون فشردن دکمه‌های سوییچ روی 4 در و صندوق، گرم‌کن فرمان، صندلی 8 حالته، سرمایش صندلی
  • Entertainmet: با قیمت 3860 دلار. گیرنده‌ تلویزیون، ال‌سی‌دی عقب، ورودی HDMI و blu-ray
  • Technology plus pack: باقیمت 6445 دلار. اتو پارک، کروز کنترل هوشمند (همانند آنچه در سری 3 به آن اشاره شد)،دوربین ضبط جاده، wi-fi، شارژ وایرلس، Gesture Control، نمایشگر هدآپ
  • Comfort pack plus: با قیمت 6445 دلار. گرم‌کن هر چهار صندلی، تهویه‌ جداگانه برای هر سرنشین، گرم‌کن فرمان، در صندوق هوشمند، صندلی‌های 8 حالته جلو با حافظه، سردکن صندلی‌ها، ماساژور صندلی‌های جلو
ب ام و سری 5

علاوه‌بر آپشن‌های فوق انتخاب‌هایی خارج از این پکیج‌ها نیز وجود دارد:

  • قلاب یدک‌کش برقی 1280$
  • سقف شیشه‌ای 1410$
  • شیشه‌های دودی 500$
  • داشبورد چرم همرنگ تودوزی‌ 740$
  • ستون‌های آلکانترا (جیر مصنوعی) 1400$

نویسنده : سیاوش رضایی

منبع : باما

دیدگاه کاربران