اولین کامیون پیل سوختی تولید انبوه در جهان

معرفی هیوندای Xcient

20 مهر 1399 11:07

هیوندای اولین کامیون سلول سوختی خود با نام Xcient را معرفی نموده و در اولین گام، هفت دستگاه از آن را به مشتریان اهل سوئیس تحویل داده است.

هفت مخزن هیدروژن با مجموع ظرفیت 32.09 کیلوگرم امکان حرکت در مسافتی برابر با 400 کیلومتر را برای این کامیون فراهم می‌­کنند.تعداد این کامیون باری که به عنوان اولین نمونه تولید انبوه از نوع سلول سوختی معرفی شده، قرار است تا پایان سال در سوئیس به 50 دستگاه برسد و سپس در سایر نقاط قاره اروپا و بعد از آن در آمریکای شمالی و چین هم عرضه شود. براساس برنامه‌ریزی هیوندای، تا سال 2025 تعداد کامیون‌های سلول سوختی تولید این برند در اروپا به 1600 دستگاه خواهد رسید.

بنابر گفته Cheol Lee مدیریت بخش خودروهای تجاری شرکت هیوندای، افزایش عرضه محصولات سلول سوختی این شرکت می‌­تواند مردم را با این دسته از محصولات بیشتر آشنا نماید. وی در ادامه اعلام کرده عرضه موفقیت‌آمیز سری محصولات سلول سوختی Xcent در اروپا، مسیر را برای عرضه آن‌ها در آمریکای شمالی و چین بیشتر هموار می­‌سازد.

هیوندای Xcient اولین کامیون پیل سوختی تولید انبوه

هیوندای اعلام کرده قادر است ظرفیت تولید کامیون‌های Xcent را تا سال 2021 به رقم 2 هزار دستگاه در سال برساند تا به تقاضای رو به رشد بازارهای اروپا، چین و آمریکای شمالی پاسخ دهد. این افزایش ظرفیت تولید به لطف سرمایه‌گذاری 1.3 میلیارد دلاری محقق خواهد شد ضمن این‌که پیش از این هم مبلغ 6.4 میلیارد دلاری برای افزایش ظرفیت زیرساخت خودروهای هیدروژنی صرف شده است.

هیوندای Xcent که 9.475 متر طول دارد، به سامانه سلول سوختی هیدروژنی به قدرت 255 اسب‌بخار مجهز شده که در واقع دو مجموعه با قدرت 127 اسب‌بخار آن را شکل داده‌اند. هفت مخزن هیدروژن با مجموع ظرفیت 32.09 کیلوگرم امکان حرکت در مسافتی برابر با 400 کیلومتر را برای این کامیون فراهم می‌­کنند. عمل سوخت‌گیری این محصول هیوندای بین 8 تا 20 دقیقه زمان نیاز دارد.

اکنون که صحبت از سوخت‌گیری شد، بد نیست به این نکته اشاره کنیم که هیوندای اعلام کرده برای ساخت بیش از صد دستگاه ایستگاه سوخت‌گیری هیدروژن در سراسر سوئیس برنامه‌ریزی کرده است. این تعداد ایستگاه‌ها نه فقط برای خودروهای تجاری که برای خودروهای سواری سلول سوختی نیز می‌تواند قابل استفاده باشد.

هیوندای Xcient اولین کامیون پیل سوختی تولید انبوه

برنامه هیوندای برای حضور در ایالات متحده و فروش 12 هزار دستگاه خودروی سلول سوختی در این کشور تا سال 2030 بر ساخت نمونه تولیدی از کانسپت HDC-6 Neptune و البته یک تراکتور 6×4 استوار شده است.

اما در چین هیوندای سه کامیون برقی سلول سوختی در ابعاد متوسط و بزرگ تا سال 2022 عرضه خواهد کرد. نکته مهم این‌که یکی از این کامیون‌ها به صورت اختصاصی برای این کشور طراحی شده و البته پس از دو مدل دیگر عرضه خواهد شد. هیوندای برای فروش 27 هزار دستگاه از این محصولات تا سال 2030 در چین برنامه‌ریزی کرده است.

دیدگاه کاربران