• تست و بررسي فونيکس آريزو 6 پرو
  • تست و بررسي فونيکس آريزو 6 پرو
  • تست و بررسي فونيکس آريزو 6 پرو
  • تست و بررسي فونيکس آريزو 6 پرو
  • تست و بررسي فونيکس آريزو 6 پرو
  • تست و بررسي فونيکس آريزو 6 پرو
  • تست و بررسي فونيکس آريزو 6 پرو
  • تست و بررسي فونيکس آريزو 6 پرو
  • تست و بررسي فونيکس آريزو 6 پرو
  • تست و بررسي فونيکس آريزو 6 پرو
  • تست و بررسي فونيکس آريزو 6 پرو
  • تست و بررسي فونيکس آريزو 6 پرو
  • تست و بررسي فونيکس آريزو 6 پرو
  • تست و بررسي فونيکس آريزو 6 پرو
  • تست و بررسي فونيکس آريزو 6 پرو
  • تست و بررسي فونيکس آريزو 6 پرو
  • تست و بررسي فونيکس آريزو 6 پرو
  • تست و بررسي فونيکس آريزو 6 پرو
  • تست و بررسي فونيکس آريزو 6 پرو
  • تست و بررسي فونيکس آريزو 6 پرو
  • تست و بررسي فونيکس آريزو 6 پرو
  • فونيکس آريزو 6 پرو
  • فونيکس آريزو 6 پرو
  • فونيکس آريزو 6 پرو
  • فونيکس آريزو 6 پرو
  • فونيکس آريزو 6 پرو
  • فونيکس آريزو 6 پرو
  • فونيکس آريزو 6 پرو
  • فونيکس آريزو 6 پرو
  • فونيکس آريزو 6 پرو
  • فونيکس آريزو 6 پرو
  • فونيکس آريزو 6 پرو
  • فونيکس آريزو 6 پرو
  • فونيکس آريزو 6 پرو
  • فونيکس آريزو 6 پرو

حرکتی آهسته به سمت تکامل

تست و بررسی فونیکس آریزو 6 پرو

2 بهمن 1401 18:00

تجربه فروش موفق آریزو 5 از یک سو و غیبت برندهای مطرح جهان از سوی دیگر، به مسئولان مدیران‌ خودرو جرات و جسارت بیشتری اعطا کرد تا به فکر عرضه سدان‌های لوکس‌تر خانواده چری بیافتند؛ البته در شرایطی که بازار داخلی به شدت به سمت شاسی‌بلندیسم(!) پیش می‌رفت، ارائه خودرویی با قیمت مشابه برخی از کراس‌اورها، به تنهایی یک ریسک به حساب می‌آمد اما در هر صورت کمپانی وطنی این خطر را به جان خرید و برادر متمول آریزو 5 یعنی نسخه آریزو 6 را روانه بازار نمود.

همانطور که در بررسی چری آریزو 6 خواندید، محصول جدید با توجه به ظاهر و کابین جذاب‌تر، امکانات بیشتر، کیفیت بالاتر و برخی برتری‌های دیگر، خود را تافته‌ای جدابافته از سدان‌های اقتصادی چینی می‌دانست و سعی داشت به عنوان یک خودروی لوکس، احترام بیشتری از جانب مشتریان دریافت کند؛ با این حال فاصله قیمتی نسبتاً زیاد در کنار اشتراکات فنی پرشمار با آریزو 5 باعث شد که این زیباروی پرادعا نتواند موفقیت‌های خواهر کوچکش را تکرار نماید؛ با این حال مدیران‌ خودرو تسلیم نشد.

اگرچه میزان فروش آریزو 6 عالی نبود اما به سطحی رسید که امیدها را زنده نگاه دارد و همین نکته کمپانی وطنی را مجاب کرد تا پس از گذشت سه سال، نسخه فیس‌لیفت را که در ایران تحت برند فونیکس و با پسوند پرو شناخته می‌شود عرضه نماید.

معرفی فونیکس آریزو 6 پرو

فونیکس آریزو 6 پرو در حقیقت نسخه تکامل یافته اتاق قبلی به حساب می‌آید که حالا با ظاهری پخته‌تر و امکانات کامل‌تر قصد دارد در غیاب بزرگانی همچون هیوندای النترا و مزدا 3، تحت عنوان یک سدان نیمه‌لوکس، خلاء این بخش از بازار را پر نماید.

طراحی فونیکس آریزو 6 پرو

آریزو 6 پرو در کشور چین با نام آریزو 5 پلاس شناخته می‌شود که خود نشان‌دهنده یکسان بودن پلتفرم و اشتراکات فنی فراوان میان این دو عضو خانواده است. در واقع ایراد اصلی که میهمان امروزمان وارد شده همین است، که چرا محصولی با قیمت به مراتب گران‌تر، مشخصات فنی مشابه با سدان‌های ارزان‌تر‌ کمپانی دارد؟!

البته قبول داریم که آریزو 6 مقداری بزرگ‌تر و مجهزتر از خواهرش است و چهره مدرن‌تر و کیفیت ساخت بالاتری هم به نمایش گذاشته اما ای کاش با ویژگی‌های دینامیکی برتر به میدان می‌آمد تا در همه پارامترها تفاوت احساس شود.

در هر صورت فونیکس آریزو 6 پرو با تمامی نقاط ضعف و قوتش اینجاست تا ثابت کند حداقل در بازار محدود داخلی، ارزش خرید را دارد؛ گروه «باما» هم که اهل پیش‌داوری نیست، پس در این بخش از تست و بررسی خودرو در کنا شما نگاهی نزدیک‌تر به ماشین می‌اندازیم تا ببینیم در نهایت قانع‌مان خواهد کرد یا خیر؟!

طراحی فونیکس آریزو 6 پرو

بررسی طراحی ظاهری فونیکس آریزو 6 پرو

هرچقدر که ماشین‌های چینی را از حیث کیفیت ساخت، پرفورمنس، لذت رانندگی و نمی‌دانم هر پارامتر دیگر زیر سوال ببرید باز هم نمی‌توانید منکر پیشرفت اعجاب‌انگیزشان در بحث طراحی شوید؛ خودروسازانی که تا همین چند سال پیش محصولات زمختی نظیر ام‌وی‌ام 530 می‌ساختند، حالا آثاری خلق می‌کنند که به سختی می‌توان از ظاهرشان ایرادی بیرون کشید. مهم‌تر این‌که چینی‌ها متوجه شده‌اند حجم‌های اغراق‌آمیز و بزک کردن‌های بی‌مورد، نمی‌تواند چشمان تیزبین مشتریان را فریب دهد و از این رو به استفاده از خطوط هدفمند و رعایت اصول هارمونی روی آورده‌اند. نتیجه چنین تفکراتی را می‌توانید در همین فونیکس آریزو 6 پرو مشاهده کنید.

در قسمت دماغه با سپر و جلوپنجره هماهنگ‌تری روبرو هستیم و به دنبال حذف اِلمان‌های سه‌بعدی در این بخش، انتهای خودرو نیز ساده‌سازی شده است تا تمامی قسمت‌ها با یکدیگر همخوانی کامل داشته باشند. اینجا دیگر از آن جلوپنجره فرو رفته، صندوق و چراغ‌های عقب برآمده و قوس سپر خبری یافت نمی‌شود و فونیکس آریزو 6 پرو با ظاهری اتوکشیده‌، عامه‌پسند‌تر از هر زمان دیگر به نظر می‌رسد. جای پلاک هم از داخل سپر به میان چراغ‌های جدید، که مطابق با مد روز بهم پیوسته‌ شده‌اند، کوچ نموده و یک دیفیوزر نمایشی با سراگزوزهای فیک، سعی دارد جاذبه‌های اسپرتی را چاشنی کار نماید.

طراحی فونیکس آریزو 6 پرو

جالب است که چهره نسخه پرو با همین چند تغییر به کل دگرگون شده و درنتیجه یکسان بودن چراغ‌های جلو، آینه‌ها، در موتور، خطوط جانبی و رینگ‌ها چندان به چشم نمی‌آیند.

البته علیرغم تمامی این تعاریف یک ایراد وجود دارد و آن این‌که ظاهر میهمان امروزمان برخلاف مدل پیشین تا حدودی تکراری و شبیه به سایر خودروهای بازار شده است؛ در واقع نمونه اولیه، علیرغم تمامی انتقاداتی که به طراحی برخی از قسمت‌هایش وارد بود، جلوه منحصربه‌فردی داشت و مقداری خاص‌تر نشان می‌داد.

بررسی کابین فونیکس آریزو 6 پرو

در داخل کابین تغییر و تحول اساسی صورت نگرفته و در نگاه اول فضای کلی مشابه قبل به نظر می‌رسد؛ ولی کافی است قدری به چشمانتان مهلت دهید تا تفاوت‌ها یکی پس از دیگری نمایان شوند. مثلاً فرمان ساده ماشین جای خودش را به مدل جذاب‌تر D شکل داده و در پشت سر آن یک کلاستر تمام دیجیتال جدید خودنمایی می‌کند. طراحی کنسول میانی نیز در راستای بهبود ارگونومی مورد بازنگری قرار گرفته است و حالا دیگر برای کار کردن با پنل سیستم تهویه نیازی نیست مدام چشمانمان را از جاده برداریم. اهرم تعویض دنده نیز با مدل ظریف و زیبای الکترونیکی تعویض شده است و در کنار آن چیدمان متفاوت ادوات و طراحی جدید زیر آرنجی، حس تازگی را به بیننده منتقل می‌کنند.

کابین فونیکس آریزو 6 پرو

اصلاحاتی هم در سیستم نورپردازی داخلی و کیفیت متریال صورت گرفته است، که شاید خیلی محسوس نباشند، اما در کنار آپشن‌های تکمیلی، رنگ‌بندی جدید و استفاده از خطوط قرمز، به جذابیت کلی محیط افزوده‌اند.

در سایر موارد اوضاع تقریباً مشابه گذشته است؛ یعنی با همان خطوط افقی شیک، نمایشگر عریض مرکزی (که البته اندکی بزرگ‌تر شده) و صندلی‌های به نسبت جادار و راحت روبرو هستیم. محفظه بار خودرو هم قابل‌قبول به نظر می‌رسد؛ البته بهتر بود اهرم‌های در صندوق مثل برخی از ماشین‌ها به بیرون از دهانه منتقل می‌شدند تا فضای بهینه‌تری در اختیار قرار گیرد اما باز هم می‌شود برای مسافرت‌های خانوادگی روی فونیکس آریزو 6 پرو حساب باز کرد.

بررسی امکانات فونیکس آریزو 6 پرو

ماشین چینی است و آپشن‌هایش! آن هم چینی میلیاردی با هزار ادعا و دک پوز که اگر مجهز نباشد، قطعاً قافیه را به رقبای نامدارتر (هرچند از نوع دست دوم) خواهد باخت؛ فونیکس آریزو 6 پرو هم مطابق انتظار دست پر به میدان آمده است و با ارائه گزینه‌هایی نظیر: نمایشگر مرکزی 10.25 اینچی مجهز به رهیاب ماهواره‌ای با قابلیت Mobile Mapping، دوربین‌های پیرامونی (360 درجه)، کلاستر تمام دیجیتال با منو فارسی، شارژر وایرلس، سیستم ورود و استارت بدون کلید، امکان استارت خودرو با سویچ هوشمند، نورپردازی داخلی با 64 رنگ متنوع،  سامانه پایش فشار باد تایرها، چراغ‌های روشنایی در روز، سنسور نور، فرمان برقی حساس به سرعت، تنظیمات برقی صندلی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو، کروزکنترل، سانروف برقی، امکان انتخاب حالت‌های رانندگی اکو و اسپرت، تهویه مطبوع اتوماتیک، ترمز پارک برقی مجهز به اتوهلد، کنترل کشش و پایداری هوشمند، ترمز کمکی، کنترل ایستایی در سربالایی، کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری به همراه ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، رادار نقطه کور، هشدار ترافیک جانبی و تغییر لاین به بخش اعظم نیازهایمان پاسخ خواهد داد.

امکانات فونیکس آریزو 6 پرو

برخی از این آپشن‌ها نظیر رادارها و کلاستر تمام دیجیتال در نسخه قبلی وجود نداشتند و حالا به مدل پرو اضافه شده‌اند که نشان از پیشرفت فونیکس آریزو 6 پرو دارد، اما همچنان جای خالی گزینه‌هایی نظیر آینه وسط الکتروکرومیک (که حتی روی برخی ماشین‌های قدیمی نظیر ام جی 550 هم وجود داشت) احساس می‌شود.

بررسی مشخصات فنی فونیکس آریزو 6 پرو

قبل از ورود فونیکس آریزو 6 پرو به بازار کشور، تصور می‌کردم که این محصول با پیشرانه بهینه شده 156 اسب‌بخاری (مشابه با فونیکس تیگو 7 پرو) قدم به خیابان‌هایمان خواهد گذاشت، اما سایت مدیران‌خودرو  تعداد اسب‌ها را 147 راس اعلام نموده که نشان می‌دهد این اتفاق نیفتاده است. البته همین انجین 4 سیلندر 1.5 لیتری هم راندمان بدی ندارد و با یاری پرخوران توربو خود قادر است 220 نیوتن‌متر گشتاور را از دور موتور 1750 RPM در اختیارمان قرار دهد، که برای وزن حدود 1350 کیلوگرمی ماشین کافی خواهد بود. به خصوص که نسل جدید گیربکس‌های ضریب‌پیوسته چری هم ارتقاء خوبی داشته‌ و حالا با قابلیت شبیه‌سازی 9 سرعت و واکنش‌های بهتر از قبل، وظیفه انتقال قدرت را با پرت انرژی کمتری انجام می‌دهد.

ترکیب تمامی این‌ها شتاب صفر تا صد فونیکس آریزو 6 پرو را به حوالی 9.2 ثانیه رسانده، که انصافاً عدد مناسبی است. خبر خوب دیگر این‌که این پیشرانه سال‌ها در کشورمان مورد استفاده قرار گرفته و در نتیجه از حیث سازگاری با آب و هوا و کیفیت سوخت، فراوانی قطعات یدکی و همچنین وجود تعمیرکار ماهر، جای نگرانی خاصی وجود ندارد. البته شخصاً دوست داشتم فونیکس آریزو 6 پرو با موتور قوی‌تر و گیربکس 7 سرعته دوکلاچه در ایران حضور می‌یافت، تا بتواند در برای رقبایی نظیر کی ام سی J7 قدرتمندتر ظاهر شود، اما مدیران‌ خودرو روی کاهش قیمت نهایی و هزینه‌های نگهداری تاکید بیشتری داشته و در نتیجه توانایی‌های حرکتی خودرو از بسیاری جهات مشابه با آریزو 5 جدید از کار درآمده است.

پیشرانه فونیکس آریزو 6 پرو

ترمزها نیز از نوع 4 چرخ دیسکی هستند و به انواع و اقسام سیستم‌های کمکی نظیر: ABS , EBD , ESP , EBA , TCS , HSA تجهیز شده‌اند؛ همچنین سیستم کمکی برقی فرمان اجازه نمی‌دهد که در ترافیک دچار زحمت چندانی شوید. فقط ای کاش برای سیستم تعلیق عقب از ساختار کامل‌تر مولتی‌لینک استفاده می‌شد، چراکه محور یکپارچه (تورشن بیم) فعلی، برای خودرویی با این برچسب قیمتی و شتاب، زیادی ساده و اقتصادی به نظر می‌رسد.

در خصوص ایمنی هم گزارشی از فونیکس آریزو 6 پرو در دسترس نیست، اما با توجه به امتیاز 5 ستاره CNCAP آریزو 5، می‌توان حدس زد که میهمان امروز ما نیز عملکرد قابل‌قبولی در تصادفات داشته باشد.

تجربه رانندگی با فونیکس آریزو 6 پرو

بالاخره وقت عمل فرا رسید؛ ماشین‌های چینی در ظاهر و حتی روی کاغذ گزینه‌های بی‌عیب و نقصی نشان می‌دهند، اما بعضاً در آزمون عملی عیار آن‌ها تغییر خواهد کرد. فعلاً همه چیز رو به راه است و پشت فرمان به لطف طراحی مناسب، کیفت ساخت قابل قبول و انبوه امکانات جانبی حس خوبی داریم؛ امیدواریم این حس خوب تا پایان بررسی به قوت خود باقی بماند.

در آغاز حرکت، نرمی فرمان و ادوات خوش‌دست فونیکس آریزو 6 پرو توجهم را جلب نمودند؛ دید پیرامونی هم خوب است و به واسطه حضور سنسورها، رادارها و دوربین‌ها از تسلط کافی برخورداریم. واکنش‌ها‌ به پدال گاز نیز مناسب ارزیابی شد و علیرغم وابستگی شدید پیشرانه کوچک ماشین به پرخوران توربو، لگ اولیه خیلی آزارمان نداد. البته در لحظات آغازین حرکت، به خصوص اگر در سربالایی شدید قرار داشته باشید، با تاخیر کوتاهی مواجه می‌شوید، اما پس از آن دیگر جای نگرانی بابت شتاب و کشش وجود ندارد.

گیربکس فونیکس آریزو 6 پرو

مشکلات رایج در گیربکس‌های ضریب‌پیوسته نیز در محصولات جدید چری کاهش یافته‌اند، تا بتوانیم حتی در شرایط فشار هوای تهران و با وجود کیفیت متوسط بنزین‌های وطنی، در کمتر از 10 ثانیه از سکون به سرعت صد کیلومتر برساعت برسیم. البته وقتی صحبت از لذت رانندگی در میان باشد همچنان گیربکس CVT حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت و حتی شبیه‌سازی 9 سرعته دستی هم نتوانسته این مشکل را به کل برطرف سازد.

عایق‌بندی کابین هم از حالت ایده‌آل فاصله دارد و در نتیجه باید به شنیدن صدای پیشرانه در دورهای بالا عادت کنید؛ البته شاید بگویید ورود صدا به داخل اتاق، آن هم در دورهای بالا برای خودرویی در این سطح کاملاً طبیعی است که من هم با شما موافقم، اما مشکل اینجاست که برای شتاب‌گیری با ماشین‌های مجهز به گیربکس CVT، دور موتور به مدت طولانی‌تری در نقطه اوج باقی می‌ماند و همین صدای ورودی را آزاردهنده‌تر از حد معمول می‌کند.

ترمزها نیز با این‌که در بهترین شرایط ممکن نیستند، اما به راحتی نمره قبولی را بدست خواهند آورد و چه بسا با تعویض تایرها با نمونه مرغوب‌تر، شاهد واکنش‌های مطمئن‎‌تری هم باشیم. در این بین ضعف سیستم تعلیق عقب بیش از هر چیز احساس می‌گردد؛ حالا نه این‌که فکر کنید فونیکس آریزو 6 پرو روی دست‌اندازها خیلی خشک است یا در پیچ‌ها کاملاً گنگ و گیج ظاهر می‌شود؛ خیر اینطورها هم نیست؛ ولی سیستم تعلیق ماشین آنقدر که از یک سدان نیمه‌لوکس انتظار می‌رود کامل و بی‌نقص نشان نمی‌دهد و در سرعت‌های بالا کم‌فرمانی کاملاً محسوس است. البته مهندسان چری به کمک رینگ‌های بزرگ و فنربندی قرص و محکم، حرکات الاکلنگی را محدود ساخته‌اند و پایداری قسمت انتهایی خودرو هم به لطف حضور فعال سیستم‌های کمکی الکترونیکی تا حد زیادی تامین شده است، اما محور یکپارچه عقب انعطاف‌پذیری کمی دارد و همین هندلینگ فونیکس آریزو 6 پرو را در سطح متوسط نگاه داشته است.  

تجربه رانندگی با فونیکس آریزو 6 پرو

در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت که فونیکس آریزو 6 پرو علیرغم ظاهر خشن و شتاب مناسبش، برای رانندگی اسپرت و تهاجمی ساخته نشده است، ولی در عوض قادر است در غالب یک خودرو خانوادگی نیمه‌لوکس، راننده و سایر سرنشینان را راضی نگاه دارد.

راند نهایی با فونیکس آریزو 6 پرو

درست است که سدان‌های مطرح جهان در بازارمان غایب هستند ولی باز هم نباید تصور کرد که فونیکس آریزو 6 پرو، کار ساده‌ای در کشورمان خواهد داشت. اول از همه باید مشتریان را راضی کند که حدود 30 درصد هزینه بیشتر از آریزو 5 پرداخت کنند؛ سپس با کراس‌اور‌های محبوب این رده نظیر ام وی ام X55 پرو سرشاخ شود تا در نهایت به رقبای اصلی خود یعنی ریسپکت گروه بهمن که ارزان‌تر است و KMC J7 کرمان‌موتور که مشخصات فنی بهتری دارد، برسد؛ تازه در این بین سدان‌های دست دوم کره‌ای و ژاپنی هم مدام به ما چشمک می‌زنند!

با این حال نمی‌توان فونیکس آریزو 6 را از پیش بازنده دانست؛ اول از همه اینکه افزایش وحشتناک هزینه‌های نگهداری، ریسک خرید گزینه‌های کارکرده را به شدت افزایش داده و در نتیجه روز به روز از تعداد طرفداران این قبیل ماشین‌ها کاسته می‌شود. ضمناً شرایط فروش منعطف مدیران‌ خودرو در کنار گارانتی طولانی‌مدت دست به دست هم داده‌اند تا خرید این چینی صفر کیلومتر از برخی جهات منطقی‌تر از یک هیوندای النترا 8 ساله با کارکرد بیش از 100 هزار کیلومتر (با قیمت مشابه) باشد. ضمناً این پلتفرم سال‌ها در کشورمان حضور داشته است و به همین علت از نظر فراوانی قطعات یدکی اوضاع قابل‌قبولی دارد و این مهم در کنار قیمت ارزان‌تر و هزینه نگهداری مقداری کمتر، می‌توانند به عنوان برگ‌های برنده فونیکس آریزو 6 پرو در مقابل KMC J7 مطرح باشند. ریسپکت هم هرچند ارزان‌تر است اما از لحاظ کیفیت کابین و برخی آپشن‌ها به پای آریزو 6 پرو نمی‌رسد. پس شاید بتوان از میهمان امروزمان به عنوان یک گزینه حد واسط تقریباً منطقی میان این دو رقیب یاد کرد؛ هرچند با آغاز مجدد واردات، حریفان جدید می‌توانند عرصه را بر سدان نیمه‌لوکس مدیران‌ خودرو تنگ‌تر نمایند.

عکاس: سیاوش سیدنژاد


اخبار شرکت مدیران خودرو

جدیدترین خبرهای شرکت مدیران خودرو، شامل شرایط فروش ام وی ام، شرایط فروش اقساطی چری، شرایط فروش اعتباری فونیکس، قیمت لوازم یدکی ام وی ام و چری، همچنین آخرین اخبار طرح جایگزینی خودروهای کارکرده ام‌وی‌ام و چری با خودروهای نو و همچنین شرایط تعویض خودروهای قدیمی با محصولات جدید مدیران خودرو را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

دیدگاه کاربران
ناشناس 1402/9/29
سلام. اریزو 6 پرو از نظر ظاهری و فنی نسبتا قابل قبوله. اما در نظر داشته باشید که دسته درب جلو وکنسول میانی واقعا فضای راحت را از سرنشینهای جلو مخصوصا راننده میگیره !!!؟؟؟
پاسخ
0
0
0
ناشناس 1402/9/28
با عرض سلام. کنسول میانی خودرو بسیار فضاگیر است و در مسافتهای طولانی ازار دهنده است
پاسخ
0
0
0
reza131 1401/8/12
عالی و بی نظیره من دارمش 👌👌👌
پاسخ
0
0
0
Hashemi4709 1401/5/15
ماشین خوبی هست حداقل تو نبود ماشین های صفر رقیب
پاسخ
0
0
0
Majid 360 1401/4/15
بازم یک چینی دیگه
پاسخ
0
0
0