• سايپا P90 يا تندر ايراني
  • سايپا P90 يا تندر ايراني
  • سايپا P90
  • سايپا P90
  • سايپا P90
  • سايپا P90
  • سايپا کاديلا يا تندر 90 ايراني
  • سايپا کاديلا يا تندر 90 ايراني
  • سايپا کاديلا يا تندر 90 ايراني
  • سايپا کاديلا يا تندر 90 ايراني
  • سايپا کاديلا يا تندر 90 ايراني
  • سايپا کاديلا يا تندر 90 ايراني
  • سايپا کاديلا يا تندر 90 ايراني
  • سايپا کاديلا يا تندر 90 ايراني
  • سايپا کاديلا يا تندر 90 ايراني
  • سايپا کاديلا يا تندر 90 ايراني

برنامه تولید P90 تا سال 1408

بررسی سایپا کادیلا (تندر P90 ایرانی)

20 تیر 1402 10:51

برنامه تولید P90 تا سال 1408

تیر 1402: شرکت پارس خودرو برنامه تولید خودرو اقتصادی P90 (کادیلا) را منتشر کرده که طبق جدول زیر است:

برنامه تولید (هزار دستگاه)
سال 1402 1403 1404 1405 1406 1407 1408 جمع کل
تعداد 5 40 60 60 60 60 40 325

پارس خودرو برنامه دارد تا از موتور ME16 در خودرو P90 استفاده کند. همچنین گیربکس دنده ای آن، همان 5 سرعته (5F18) استفاده شده در خودرو شاهین G بوده که گیربکس به روز و مناسبی بوده و عملکرد خوبی دارد. این موتور توانایی تولید 115 اسب بخار قدرت و 147 نیوتن متر گشتاور را دارد. این پیشرانه به نوعی براساس نسخه اصلی موتور EC5 ساخته شده و به همین علت، گشتاور بیشتری نسبت به موتور TU5 پلاس ایران خودرو تولید می‌کند.

از جمله امکانات این محصول می‌توان به کنترل کشش و پایداری، سنسور نور، دی‌لایت و پوزیشن لایت، تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی، دوربین عقب و ... اشاره کرد.

اولین رونمایی از تندر P90 ایرانی

فروردین 1402: محصول پروژه P90 هم زمان با افتتاح خط تولید موتور ME16 سایپا در شرکت مگاموتور، روز دوشنبه 28 فروردین‌ماه، برای نخستین‌بار رونمایی گردید. گام‌های اولیه تولید این پروژه که قرار بود در اسفندماه سال گذشته رونمایی شود، در بهمن ماه 1401 آغاز شده است. نسخه نهایی این محصول که توسط پارس خودرو تولید می‌شود، همزمان با رونمایی خط تولید رباتیک مگاموتور و با حضور مسئولین صنعتی کشور رونمایی شد.

اولین رونمایی سایپا کادیلا

آقای محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، می‌گوید پروژه P90 بر روی پلتفرم خودرو ال‌نود بنا شده و اتاق آن بیش‌تر به ساندرو شباهت دارد. با پلتفرم  ال‌نود (لوگان) سه خودر‌و تندر90، ساندرو و ساندرو استپ‌وی ساخته شده است و پروژه P90 در حقیقت نسخه‌ای بومی‌سازی شده از این محصولات است. موتوری که قرار است بر روی این خودرو عرضه شود، بر پایه همان موتور K4M ال‌نود ساخته شده ولی راندمان تولیدی آن کمی بیش‌تر از ال‌نود خواهد بود‌.

تیموری افزود نمونه اولیه این خودرو تولید شده و قطعه‌سازان در حال تولید قطعات این خودرو هستند. با توجه به این که قبل‌تر در کشور‌ خودروهای ساندرو و ساندرو استپ‌وی تولید می‌شد، بخشی از قطعات فنی و قطعات داخلی اتاق توسط شرکت‌های داخلی و در داخل کشور قابلیت تولید دارد. ظرفیت تولید این خودرو در کشور وجود داشت اما بنا به دلایلی خودروسازان نمی‌توانستند از این ظرفیت استفاده کنند.

اولین رونمایی سایپا کادیلا

کار بر روی پروژه P90  اتوماتیک نیز به صورت موازی توسط مهندسان گروه سایپا در جریان است و در فاز دوم و بعد از معرفی نهایی نسخه دستی، نسخه اتوماتیک این محصول با گیربکس DAE که هم‌اکنون بر روی شاهین اتوماتیک نصب می‌شود، معرفی خواهد شد.

مدیرعامل گروه خوردوسازی سایپا می‌گوید نام انتخاب شده کادیلا برای پروژه P90 بیشتر متاثر از رویکرد صادراتی این محصول به کشور روسیه است. وی افزود: به توجه به این موضوع که خودرو لوگان در ایران و رسیه مونتاژ می‌شد، زیرساخت های خوبی در هر دو کشور برای تولید این محصول وجود دارد که طی یک پروژه همکاری می توان این محصول را در بازار روسیه نیز تولید کرد.

آقای سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، نیز در حاشیه مراسم رونمایی پروژه P90 ایرانی، با اشاره به اینکه در حال حاضر خودرو P90 در مسیر سفارش قطعات، تولید و استاندارد است گفت: توافقات اولیه صورت گرفته که این خودرو علاوه بر ایران در روسیه نیز تولید شود. طبق اعلام سایپا، نام این خودرو در بازار روسیه کادیلا است، اما نام‌گذاری برای بازار ایران تا یک ماه دیگر انجام می‌شود.

اولین رونمایی سایپا کادیلا

سایپا کادیلا؛ تندر P90 ایرانی

بهمن 1401: تندر 90 ایرانی با نام داخلی سایپا P90 شناخته می‌شود. این پروژه در حال پیشرفت است و طبق گزارشات، نام سایپا کادیلا برای آن درنظر گرفته شده و اواخر سال آینده عرضه خواهد شد.

تصاویری از مراسم داخلی سایپا منتشر شده که نشان می‌دهد سایپا کادیلا به پیشرانه ME16 مجهز خواهد شد. این پیشرانه محصول جدید مگاموتور است و در نمایشگاه قطعات خودرو 1401 نیز معرفی شده بود. موتور ME16 در واقع همان موتور TU5 پلاس است که در برخی بخش‌ها، تفاوت‌هایی در قطعات دارد و همین باعث شده تا ME16 بیش‌تر از تیوفایو پلاس به نمونه فرانسوی، نزدیک باشد.

این پیشرانه 1.6 لیتری چهار سلیندر 16 سوپاپ می‌تواند حداکثر 110 اسب‌بخار قدرت و 147 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این موتور سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها یا همان VVT را نیز دارد و قدرت از آن از طریق جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. لازم به ذکر است که قبلا اعلام شده بود که تندر 90 ایرانی با پیشرانه شاهین به بازار می‌آید. اما اطلاعات جدید نشان می‌دهند که این محصول به‌روزتر خواهد بود.

معرفی پروژه سایپا کادیلا (عکس: اسب بخار)

تاریخ عرضه سایپا کادیلا در تصویر منتشر شده، 30 دی‌ماه 1402 است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این محصول آخرین مراحل آماده‌سازی خود را پشت‌سر می‌گذارد. شنیده‌ها حاکی از آن است که نمونه نهایی این خودرو در مرکز تحقیقات سایپا آماده شده و حتی استانداردسازی‌های این خودرو هم کاملا انجام شده است. تریم داخلی آن به کلی از رنو ساندرو گرفته شده، اما در بخش فرمان، مولتی‌مدیا و جلوآمپر، طراحی جدید سایپا وجود دارد.

افتتاح خط تولید P90 در بهمن ماه

دی 1401: آقای تیموری، مدیرعامل شرکت سایپا، اعلام کرد که خط تولید محصول P90 این شرکت در ماه بهمن افتتاح خواهد شد. وی افزود خط تولید موتور ME۱۶ این خودرو در مگاموتور در حال راه‌اندازی است و اولین نمونه‌های آن تولید شده و بازار هدف این خودرو کشور روسیه است. 

بر اساس گفته‌های آقای تیموری، برنامه امسال سایپا تولید ۶۵۰هزار دستگاه خودرو است که ۱۰هزار دستگاه صادرات محصول تعهد وجود دارد و ۱۰۰ هزار خودرو نیز وارداتی و مونتاژی خواهد بود. حدود ۵۴۰ هزار دستگاه نیز تولید داخل است و در حوزه تولید داخلی تمام فرآیند‌ها در حال اجراست. در دنیا توسعه قطعه‌سازی بر توسعه خودروسازی مقدم است و تا توسعه قطعه‌سازی اتفاق نیفتد، صنعت خودروسازی رشد نمی‌کند. با توجه به اینکه ۶ شرکت خودروساز در گروه سایپا فعال هستند، تلاش است تا ظرفیت این سایت‌های تولیدی را که سال گذشته ۲۵ درصد فعال بوده، امسال به ظرفیت ۵۰ درصد برسند و برای رسیدن به ۸۰ درصد ظرفیت برنامه‌ریزی شده است. تا هفته گذشته حدود ۴۰۰ هزار خودرو تحویل مشتریان شده و تعهدات معوق زیر هزار دستگاه است. برای تنظیم بازار تولید امسال ۹۲ هزار دستگاه بیش‌تر از مدت مشابه در سال گذشته بوده است. 

وی همچنین افزود بازار‌های صادراتی امسال گروه سایپا کشور‌های عراق و ونزوئلا هستند که اولین محموله‌ها به این دو کشور ارسال شده است. هزار دستگاه خودرو به عراق به صورت CKD ارسال شده و به ونزوئلا نیز پک اول هزار دستگاهی ارسال شده و پک دوم دوهزار‌دستگاهی در مرحله آماده‌سازی است. اکنون هر زمان در سامانه سایپا بر اساس مجوز‌های تولید، فروش محصول اعلام شود مردم می‌توانند همه خودرو‌ها را ثبت‌نام کنند. با توجه به این‌که امسال قیمت دستمزد‌ها نزدیک به ۵۷ درصد، ترخیص قطعات و خودرو‌ها از نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی افزایش و قیمت مواد اولیه هم رشد چشمگیری داشته، ولی نرخ محصولات هیچ‌گونه افزایشی نداشته و قیمت تمام خودرو‌های سایپا بر اساس قیمت‌گذاری سال گذشته بوده است.  

تولید موتور و گیربکس P90 در مگاموتور

آذر 1401: مجتبی احمدی‌راد، مدیر پروژه توسعه، تامین و تکوین قوای محرکه P90، درباره این پروژه توضیحاتی را ارائه داد و گفت که منطبق بر استانداردهای تعریف‌شده آغاز شد. 

طبق گفته‌های وی، هدف در این پروژه، وابستگی حداقلی به واردات است. به همین خاطر مقرر شده تا از موتور ME16 و گیربکس 5F18PE (گیربکس استفاده شده در خودرو شاهین با تغییرات ناشی از شرایط جانمایی در خودرو P90) استفاده شود. در حال حاضر مراحل ساخت داخل و راه‌اندازی خط مونتاژ موتور ME16 در مگاموتور در حال انجام است و در خصوص گیربکس 5F18PE، پیگیری برای ساخت قالب قطعات تغییریافته در حال پیگیری است. در حوزه قطعات اکسل و ترمز نیز به دلیل جدید بودن طرح و لزوم انجام فعالیت‌های گسترده و متنوع در این حوزه، از طریق همکاری با شرکت‌های مطرح داخلی در حوزه ساخت قالب، مجموعه‌سازی و ایجاد زنجیره تامین قطعات ترمزی عقب و جلو، پوسته اکسل عقب و ساب فریم با همکاری واحد تامین مگاموتور اقدامات وسیعی آغاز شده است. 

آقای احمدی‌راد، وابستگی خارجی حداقلی در تولید، ایجاد یک پلتفرم و محصول جدید در گروه سایپا، جذب سرمایه‌گذاری و امکان توسعه محصولات را از دستاوردهای این پروژه به‌شمار آورد که با تکیه بر توان تجهیزاتی و نیروی انسانی در داخل کشور در حال انجام است. 

وی افزود که پروژه از مهرماه سال ۹۹ آغاز شده و بنا بر تغییراتی که در تعریف قوای محرکه این پروژه صورت پذیرفت، از ابتدای سال جاری با تعاریف جدید، به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و با توجه به گستردگی این پروژه، شرکت‌های پارس خودرو، سازه گستر، مرکز تحقیقات و نوآوری و همچنین قالب‌های صنعتی سایپا، در پروژه مشارکت دارند و امید می‌رود که با همکاری همه، این محصول تا پایان سال 1402 به تولید انبوه برسد. 

تصاویر جدید تندر ایرانی سایپا

شهریور 1401: در نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401، انتظار داشتیم که خبرهای جدید و داغی از پروژه سایپا P90 به گوش‌مان برسد اما شرکت خودروسازی سایپا، آب سردی روی همه انتظارت‌مان ریخت و به نشان‌دادن چندین پوستر معمولی از خودرو سایپا P90 بسنده کرد.

عکس ماشین تندر ایرانی سایپا
پوسترهای گرافیکی از پروژه تندر ایرانی سایپا

اما در کنار این پوسترها، یک پلتفرم خودرو نیز در غرفه سایپا جاخوش کرده بود؛ حدس اولیه ما این بود که این پلتفرم، همان پلتفرم خودرو P90 باشد اما وقتی آنرا از نزدیک‌تر دیدیم و با موتور K4M روبرو شدیم، متوجه شدیم که حدس‌مان اشتباه بوده! و سایپا، همان پلتفرم تندر 90 را به نمایشگاه آورده است.

پلتفرم تندر در نمایشگاه تحول صنعت خودرو

رونمایی احتمالی تا پایان سال 1401

تیر 1401: آقای منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت، در حاشیه مراسم رونمایی از پیکاپ دو کابین جدید شرکت سایپا (بررسی خودرو زامیاد کارون)، ابراز امیدواری کرد که تندر 90 ایرانی، به چرخه تولید برگردد. آقای منطقی گفته که تندر 90، پلتفرم به‌روزی دارد و بیش از 70% خط تولید آن و قطعات موردنیاز برای ساخت آن در کشورمان وجود داشته و اگر بتوانیم 30% باقیمانده را از طریق داخلی‌سازی قطعات، تامین کنیم، تولید تندر ایرانی را آغاز خواهیم کرد.

منوچهر منطقی؛ معاون وزیر صمت

آقای منطقی همچنین به موضوع تولید خودروی مشترک با روسیه نیز اشاره کرده و گفته که روس‌ها، گزینه خوبی برای تامین قوای محرکه تندر ایرانی هستند. اما در کنار آنها، موتورهای جدید ساخت داخل، از جمله موتور تیوان بهمن موتور، موتور سه استوانه ایران خودرو و حتی موتور جدید ME16 مگا موتور نیز گزینه‌های محتملی برای قوای محرکه تندر ایرانی خواهند بود. معاون وزیر صمت، همچنین گفته که شرکت سایپا در تلاش است تا نسخه اولیه تندر ایرانی را تا پایان سال 1401 معرفی کند اما شروع تولید آن قطعا در سال 1402 خواهد بود.

تولید نسخه نهایی تندر ایرانی در 1402

آذر 1400: آقای رادمنش، مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا، ضمن اشاره به خروج رنو پس از تحریم‌های سال 1397، گفته که بسیاری از قطعات و علی‌الخصوص موتور رنو تندر، در کشورمان داخلی‌سازی نشده بود و دیگر امکان ادامه تولید این خودرو فراهم نشد. به همین دلیل سایپا، پروژه احیای پلتفرم این خودرو را تعریف کرد و نامش را سایپا P90 گذاشت. اما از آنجایی که رنو اجازه نداده بود که قطعات مهم تندر را داخلی‌سازی کنیم، فرآیند تولید قطعات آن در ایران، چالش‌های بسیاری را برای سایپا ایجاد کرده است.

آقای رادمنش همچنین تاکید کرده که سایپا P90، هیچ شباهتی به رنو تندر ندارد چراکه هم فیس‌لیفت کاملی روی آن صورت گرفته و هم مجموعه قوای محرکه آن شامل موتور، گیربکس و حتی اکسل، تغییر کرده‌اند. طبق پیش‌بینی آقای رادمنش، سایپا P90 تا پایان سال 1402 وارد بازار کشورمان خواهد شد.

موتور TU5 برای تندر ایرانی سایپا

آبان 1400: بعد از آنکه ایران خودرو، نسخه داخلی‌سازی شده موتور EC5 را با نام جدید موتور TU5P در کشورمان به تولیدانبوه رساند، حالا نیز سایپا خبر داده که با همکاری شرکت مگاموتور، توانسته دومین نسخه بومی‌سازی شده از موتور EC5 پژوسیتروئن را ساخته و حتی در شانزدهمین نمایشگاه قطعات خودرو نیز از آن رونمایی کرده است.

موتور جدید سایپا پی 90
(عکس از اسب بخار)

سایپا نام این پیشرانه جدید 4 سیلندر 16 سوپاپ را موتور ME16 گذاشته و گفته که طراحی و توسعه آنرا برای پلتفرم P90 که همان نسخه تغییریافته و بازطراحی شده تندر 90 است، طراحی کرده. البته بعید نیست که در آینده، این موتور جدید برای خانواده محصولات پلتفرم SP سایپا نیز بکار گرفته شود. 

اولین تصاویر از ساپیا P90 منتشر شد

آبان 1399: سایپا در تاریخ 21 آبانماه، برای اولین‌بار تصاویر نسخه ایرانی تندر 90 را منتشر کرد؛ خودرویی که هنوز نامگذاری نشده است ولی فعلا آنرا با نام سایپا P90 می‌شناسند.

سایپا P90 با پلتفرم B0 رنو-نیسان ساخته شده و آنطور که سایپا گفته، استفاده از این پلتفرم، در راستای ظرفیت‌های قرارداد سایپا با رنوست. به عبارت خودمانی‌تر، استفاده از این پلتفرم، آن هم در شرایطی که رنو دیگر در بازار ایران حضور ندارد، احتمالا غرامتی است که فرانسوی‌ها در ازای خداحافظی ناگهانی‌شان، به سایپایی‌ها پرداخته‌اند. درست مانند کاری که پژو-سیتروئن با ایران خودرو کرد و پلتفرم PF1 متعلق به پژو 301 را برای ساخت محصول جدید K132 ایران خودرو (بررسی خودرو تارا دنده ای)، در اختیار طرف ایرانی گذاشت.

این تصاویر گرافیکی، با اینکه نشان دهنده ظاهر نهایی سایپا P90 نیست ولی مشخص است که سایپا، هنوز هم استایل آشنای ال نود (بررسی خودرو تندر پلاس) را حفظ کرده و علاقه‌ای نداشته تا طراحی P90 را به طراحی داچیا لوگان 2021 نزدیک کند.

استفاده از جلوپنجره نسبتا بزرگ، آن هم برای سدانی در این سگمنت، قاعدتا منطقی نیست و ممکن است که طراحان سایپا، صرفا بدلایل بازاریابی چنین کاری را کرده باشند و بخواهند نسخه تولید نهایی‌اش را با جلوپنرجه‌ای متفاوت‌تر از چیزی که اینجا می‌بینیم، عرضه کنند.

نکته بسیار جالب دیگری که در سایپا P90 به چشم می‌خورد، نوارهای LED باریکی است که درون چراغ‌های جلو و عقب جاسازی شده‌اند. از آنجایی که این نوارها بصورت U شکل، طراحی شده‌اند، باید اعتراف کرد که سایپا آنرا با الهام از چراغ‌های محصولات جدید رنو، طراحی کرده است.  

بازگشت تندر 90 به سایپا

آبان 1399: مدت‌هاست که سایپایی‌ها بدنبال راه حلی برای برگرداندن رنو تندر به خطوط تولیدشان هستند. آقای سلیمانی، مدیرعامل سایپا، در تیرماه 99 ضمن گلایه از نهایی نشدن پروژه طراحی پلتفرم ملی در پژوهشکده دانشگاه علم و صنعت، گفته بود که این پلتفرم ملی، ارزش فنی زیادی دارد و از آنجایی که برپایه پلتفرم N90 ساخته شده، امکان داخلی‌سازی آن همچنان هست. 

حالا که چندین ماه از آن تاریخ گذشته، آقای سلیمانی در تاریخ 12 آبانماه، اطلاعات جدیدی درباره تندر 90 تولید داخل، داده است. آنطور که مدیرعامل سایپا گفته، تا قبل از تحریم صنعت خودرو در سال 97، برای تولید تندر 90، وابستگی کامل به رنو داشتیم طوری که 45% قطعاتش مستقیم از رنو تامین می‌شد.

اما بعد از تحریم‌ها، سایپایی‌ها برنامه بلندمدتی تعریف کردند تا بتوانند با تغییر موتور، گیربکس و بخشی از قطعات فنی دیگر، دوباره تندر را به تولیدانبوه برسانند. یکی دیگر از دلایل تغییر عمده در این محصول جدید، تطابق آن با استانداردهای جدید است چراکه بعنوان مثال، رنو تندر 90 با استانداردهای 65گانه مطابقت داشت اما تندر جدید سایپا، می‌تواند استانداردهای 85گانه جدید را هم پاس کند.

البته از آنجایی که میزان داخلی سازی تندر جدید قرار است به بالای 85% برسد، درباره کیفیت ساخت این محصول جدید، شک و تردیدهایی وجود دارد. احتمالا تندر جدید سایپایی‌ها در سال 1401 رسما رونمایی می‌شود.


شرایط فروش سایپا

برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت سایپا و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش سایپا، طرح فروش نقدی سایپا، طرح فروش فوق العاده سایپا و طرح فروش اقساطی سایپا، مقاله فروش اینترنتی سایپا را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران
پور 1402/5/21
خوب یکم از ارتفاع سقفش کم میکردی ۵۰ سانتم به طولش اضافه میکردی ، پهلو و بغل ماشینم تغییر میدادی بهتر میشد
پاسخ
0
0
0
MOHAMMADRRZA 1400/12/3
متاسفانه ما بهترین طراحان خودرو رو دلریم اما بهشون اجازه نمیدن چون میخوان ما تو سری خورشون باشیم پژو ۴۰۵ خودروی دهه ۹۰ میلادیه اما تا الان داره توی ایران ساخت میشه و کشته میده همچنین پراید ک تازگی اومدن نصف کابینشو برداشتن و کردنش پراید وانت متاسفانه از ماست که برماست
پاسخ
0
0
3
Alis1 1400/11/22
واقعا زشته سایپا همون پراید و نیسان بزنه کافیه بالاتر از اینا واقعا در توان خودرو سازهای داخلی نیست
پاسخ
0
1
3
Hamid12234 1400/11/21
طراحیش خوبه بیاد بازار میخرم
پاسخ
0
1
0
87sadegh 1400/11/17
سایپا باید اصلا ماشین تولید نکنه چون فقط اسکی میره عرضه نداره ماشین درست کنه. اینم مزخرف ترین ماشین با اون قیافش صد رحمت به ال نود
پاسخ
0
2
0