تبدیل از خودرو به هواپیما در 3 دقیقه

نخستین پرواز موفقیت‌آمیز خودروی پرنده AirCar

12 تیر 1400 16:23

ایده ساخت خودروی پرنده به سال‌های قبل بازمی­‌گردد، اما از میان تمامی طرح‌هایی که تاکنون پیشنهاد شده، تعداد محدودی در انظار عمومی به پرواز درآمده‌­اند. خودروی پرنده ایر کار (AirCar) که توسط Klein Vision از اولین نمونه‌هاست که به پرواز درآمده و نخستین ماموریت خود را با موفقیت به پایان رسانده است. بنابراین می‌­توان ادعا کرد که این محصول یک گام به خط تولید نزدیک شده است.

ایر کار یک وسیله نقلیه هوایی دومنظوره است، که می‌تواند در کمتر از سه دقیقه، از خودرو به هواپیما تغییر حالت دهد.این خودروی پرنده که در جریان نخستین پرواز خود تحت هدایت پروفسور استفان کلاین و آنتون زاجاک قرار داشت، در تاریخ 28 ژوئن موفق شد مسیر بین دو فرودگاه بین ‌المللی نیترا و براتیسلاوا در اسکوالی را در مدت 35 دقیقه طی کند.

برخلاف سایر خودروهای پرنده که تاکنون مشاهده کرده‌­ایم، ایر کار یک وسیله نقلیه هوایی دومنظوره است، که می‌تواند در کمتر از سه دقیقه، از خودرو به هواپیما تغییر حالت دهد. بال‌های این وسیله که در امتداد طول بدنه قرار گرفته، ابتدا به سمت بالا حرکت کرده و سپس باز می‌­شوند.

درحال حاضر دو نمونه آزمایشی از ایر کار موجود است که یکی از آن‌ها به پیشرانه ب‌ام‌و با 160 اسب­‌بخار قدرت و چتر بالستیک مجهز شده است و بیش از 40 ساعت آزمایش شده. این خودروی پرنده تا ارتفاع 2500 متری اوج گرفته و به حداکثر سرعت 190 کیلومتر برساعت دست یافته است.

نخستین پرواز موفقیت‌آمیز خودروی پرنده AirCar

اما نمونه دوم پیشرانه‌­ای قوی‌تر با 300 اسب­‌بخار قدرت در سینه دارد و استاندارد هوانوردی EASA CS-23 را نیز کسب نموده است. این نمونه از ایرکار قادر است تا شعاع هزار کیلومتر پرواز کند و به حداکثر سرعت 300 کیلومتر برساعت دست یابد.

البته ایرکار هنوز در حال گذراندن مراحل بررسی و آزمایش است اما با توجه به پرواز موفقیت‌آمیزی که در اسلواکی انجام شده، می‌­توان انتظار داشت که در آینده نزدیک خبرهایی بیشتری درباره آن بشنویم.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران