• کيا اسپورتيج 2023 کوشا خودرو
  • کيا اسپورتيج 2023 کوشا خودرو
  • کيا اسپورتيج 2023 کوشا خودرو
  • کيا اسپورتيج 2023 کوشا خودرو
  • کيا اسپورتيج 2023 کوشا خودرو
  • کيا اسپورتيج 2023 کوشا خودرو
  • کيا اسپورتيج 2023 کوشا خودرو
  • کيا اسپورتيج 2023 کوشا خودرو
  • کيا اسپورتيج 2023 کوشا خودرو
  • کيا اسپورتيج 2023 کوشا خودرو
  • کيا اسپورتيج 2023 کوشا خودرو
  • کيا اسپورتيج 2023 کوشا خودرو
  • کيا اسپورتيج 2023 کوشا خودرو
  • کيا اسپورتيج 2023 کوشا خودرو
  • کيا اسپورتيج 2023 کوشا خودرو
  • کيا اسپورتيج 2023 کوشا خودرو
  • کيا اسپورتيج 2023 کوشا خودرو
  • کيا اسپورتيج 2023 کوشا خودرو

اسپورتیج جدید، چه مشخصاتی دارد؟

بررسی کیا اسپورتیج 2023 کوشا خودرو

3 تیر 1402 17:26

کیا اسپورتیج 2023 در ایران چه مشخصاتی دارد؟

اسپورتیج قوی ترین و بزرگترین محصول وارداتی کیا است که در شوروم شرکت کوشا خودرو حضور دارد.

پیشرانه 1.6 لیتری کیا اسپورتیج وارداتی به ایران، از سری پیشرانه های SmartStream هیوندای-کیا است که در همراهی با گیربکس 7 سرعته دوکلاچه تر، حداکثر توان دقیق 178 اسب بخار و حداکثر گشتاور 265 نیوتون متر را تولید می کند. حداکثر گشتاور این خودرو از دور موتور 1500 تا 4000 دائما در مدار است  و شتاب این خودرو را به حدود 8.5 تا 9.5 ثانیه می رساند. این پیشرانه با کد G4FP از سال 2019 میلادی تا کنون روی محصولات دیگر خانواده هیوندای و کیا نظیر النترا، سوناتا، توسان، K5(اپتیما) و سلتوس در برخی بازارها نیز نصب می شود. این پیشرانه نخستین، موتور در جهان است که از تکنولوژی Continuously Variable Valve Duration (CVVD) (زمان بندی میزان باز مانند سوپاپ های ورودی ) استفاده می کند و با این تکنولوژی به ادعای هیوندای و کیا، 4 درصد قدرت، 5 درصد مصرف سوخت و 12 درصد میزان آلایندگی ارتقاء پیدا می کند.

اسپورتیج، یکی از نخستین محصولات کیا است که از نسل جدید گیربکس های ساخته و طراحی شده توسط Hyundai Powertech یعنی گیربکس دوکلاچه اختصاصی کیا-هیوندای استفاده می کند. گیربکس های دوکلاچه معمولا برخلاف گیربکس های AT، مبدل گشتاور ندارند و عملکرد آن ها از طریق دو کلاچ و دو گیربکس کنترل می شود که موجب هدر رفت کمتر قدرت از طریق گیربکس می شود. تفاوت گیربکس های دو کلاچه کیا-هیوندای با گیربکس دیگر محصولات، استفاده از سروو موتور و شیر های برقی به جای گزینه های مشابه مکانیکی است که به دقت بیشتر می انجامد. کد گیربکس اسپورتیج جدید در بازار ایران D7UF1 است که برای پشتیبانی پیشرانه های با گشتاور بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد و هیوندای-کیا از این گیربکس 7سرعته دوکلاچه تر در محصولاتشان در بازار آمریکا نیز به وفور استفاده کرده اند.

اسپورتیج جدید بر پایه پلتفرم کاملا جدید N3 گروه هیوندای-کیا بنا شده که برای اولین بار در سال 2019 معرفی شد و در گام نخست این اجازه را به کیا داد تا این خودرو را در دو نسخه با فاصله بین دو محور استاندارد و بلند طراحی کند که نسخه استاندارد آن به شوروم کوشا خودرو در ایران رسیده است. نخستین خودرویی که بر پایه این پلتفرم روانه بازار شد، هیوندای سوناتا بود و هیوندای- کیا از آن به عنوان نسل سوم پلتفرم های این گروه یاد می کنند. خودرو های بزرگ کلاس C و کلاس D گروه کیا-هیوندای از این ساختار پلتفرم بهره می برند و این پلتفرم راه محصولاتی نظیر سراتو، سلتوس و ... را از اسپورتیج جدا می کند و در بین گزینه های وارداتی تنها اسپورتیج و K5 از این پلتفرم بهره می برند.

پنجمین نسل اسپورتیج در ایران

بیش از 30 سال از تولد اسپورتیج می‌گذرد و در این سال‌ها، پنج نسل مختلف از این خودرو به بازار جهانی معرفی شده است. البته ما ایرانی‌ها، از مشتریان خوش‌شانس اسپورتیج هستیم چراکه به غیر از نسل اول، نسل‌های دوم (اتاق KM)، سوم (اتاق SL) و چهارم (اتاق QL) این خودرو را در خیابان‌های کشورمان دیده‌ایم و حالا نیز در انتظار آمدن نسل پنجم (اتاق NQ5) به کشورمان هستیم.

مشخصات فنی کیا اسپورتیج 2023

همانند اکثر محصولات کیا، اسپورتیج 2023 نیز با انبوهی از پیشرانه‌ها و گیربکس‌های مختلف قابل خریداری است. به عنوان مثال، موتورهای گازسوز (LPG) و دیزلی یورو 6 برای اسپورتیج 2023 قابل خریداری هستند. همچنین کیا برای طرفداران محیط زیست، دو نسخه هیبریدی از این خودرو را نیز ساخته که اطلاعات بیشتر آنها را می‌توانید در مقالات زیر مطالعه کنید:

اما در میان پیشرانه‌های بنزینی، اسپورتیج 2023 را می‌توان با سه موتور مختلف خریداری کرد که البته هرکدام از این موتورها، برای بازارهای خاصی درنظر گرفته شده. در جدول زیر، تفاوت این سه نسخه را مشاهده می‌کنید:

پیشرانه 1.6 لیتری 2.0 لیتری 2.5 لیتری
سوخترسانی توربوشارژ GDI تنفس طبیعی MPI تنفس طبیعی GDI
حداکثر قدرت 178 اسب بخار 154 اسب بخار 187 اسب بخار
حداکثر گشتاور 265 نیوتن متر 192 نیوتن متر 245 نیوتن متر
گیربکس 7 دنده DCT 6 دنده MT یا AT 8 دنده AT

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

کیا اسپورتیج 2023، بصورت استاندارد از سیستم محرکه تک‌دیفرانسیل بهره می‌برد و احتمالا نسخه‌های وارداتی به ایران نیز، همین سیستم را خواهند داشت. در هنگام حرکت با کیا اسپورتیج جدید، می‌­توانید یکی از پنج حالت «درایو، کامفورت، اکو، اسپرت، اسمارت» را انتخاب کنید که هریک برای شرایط خاصی برنامه­‌ریزی شده است. سیستم تعلیق الکترونیکی جدید این خودرو نیز با سامانه‌­ای هماهنگ شده که به صورت لحظه‌­ای بین عملکرد کمک‌­فنرها و سامانه AWD هماهنگی ایجاد می­‌کند.

کیا اسپورتیج 2022 تریم X لاین
کیا اسپورتیج تریم X لاین

تریم X-Line هم ویژگی تازه دیگری است که در نسل جدید اسپورتیج عرضه شده که برخی ویژگی­‌های مشترک با مدل سورنتو و خصوصیات ظاهری مناسب برای آفرود را به همراه دارد. تریم GT هم نظر علاقمندان به مدل‌های اسپرت را جلب خواهد کرد.

طراحی بدنه کیا اسپورتیج 2023

پنجمین نسل از کراس‌­اور محبوب که راه خود را از مدل‌های پیشین جدا کرده، شکل و شمایل خود را مدیون زبان طراحی جدید کیا است که خودروساز کره‌ای آن را به نام «جمع اضداد» معرفی می‌­کند.

آقای کریم حبیب -سرپرست بخش طراحی شرکت کیا- طراحی نسل جدید اسپورتیج را فرصتی درخشان برای تیم طراحان این شرکت دانسته تا فرمی نوآورانه از یک شاسی­‌بلند را به نمایش بگذارند. به عقیده وی نسل جدید اسپورتیج تنها یک گام رو به جلو نبوده بلکه سطح تازه‌­ای از خودروهای کلاس شاسی‌­بلند را معرفی می‌­کند.

طراحی کیا اسپورتیج 2022

زبان طراحی جدید این برند در هنگام معرفی مدل برقی EV6 به جهانیان معرفی شد، اما فرم کیا اسپورتیج 2023 مخصوصاً در جلو و عقب، جزئیات بسیار بیشتری نسبت به EV6 دارد و بیشتر یادآور کیا K5 است.

فرم جدید جلوپنجره که از سوی کیا به اسم «پوزه ببر دیجیتال» نامگذاری شده، تقریباً عرض بخش جلو را پیموده درحالی‌که دی‌لایت­‌های بومرنگ شکل، مرز میان این قطعه با چراغ‌های اصلی در بخش پایینی سپر را مشخص کرده‌اند.

نمای جانبی کیا اسپورتیج جدید، از خطوط و سطوح یکدست شکل گرفته درحالی‌که طرح جدید رینگ‌ها، حال و هوای این بخش را دگرگون کرده است. برای نسخه جهانی اسپورتیج می­‌توان سقف مشکی را نیز سفارش داد. علاوه‌براین مجموعه‌­ای از رینگ‌های 17 الی 19 اینچی با طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون قابل سفارش است.

طراحی نسل جدید کیا اسپورتیج

چراغ‌های LED و افقی شکل عقب در عین ارتباط بصری با نسل قبل، فرم متفاوتی دارد و تاحدی به روی گلگیر عقب امتداد یافته‌­اند. قطعات پلاستیکی روی بدنه، خروجی هوا و زیرسپری عقب و البته لوگوی جدید کیا، از دیگر نکات قابل ذکر درباره بدنه کیا اسپورتیج 2023 است.

یکی از نکات جالبی که درباره کیا اسپورتیج 2023 وجود دارد، مربوط به ابعاد و اندازه‌های آن است؛ به این معنی که کیا، این خودرو را در دو ابعاد مختلف ساخته است. به عنوان مثال مشتریان در اروپا، می‌توانند نسخه معمولی اسپورتیج را خریداری کنند اما مشتریان در کره جنوبی یا حتی در آمریکای شمالی، فقط می‌توانند نسخه لانگ اسپورتیج را سفارش دهند که فاصله محوری بیشتری دارد. البته تصور نکنید که فضای کابین در این اسپورتیج، بسیار جادار و بزرگ‌تر از اسپورتیج‌های معمولی است چراکه فقط در حد چندین سانتیمتر، فضای پا و فضای سر بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهد.

طول، عرض، ارتفاع و فاصله محوری کیا اسپورتیج جدید، در نسخه با بدنه کشیده به ترتیب 4.66، 1.865، 1.66 و 2.755 متر است. بنابر اعلام کیا، ابعاد بزرگ بدنه این خودرو به لطف پلتفرم جدید شکل گرفته و بیشترین فضای بالای سر، جلوی پا و محفظه بار (637 لیتر) در میان خودروهای کراس‌­اور را برای اسپورتیج به ارمغان آورده است.

طراحی کابین کیا اسپورتیج 2023

طراحی فضای کابین کیا اسپورتیج هم بسیار متحول شده و فرمی شبیه به برادر بزرگتر یعنی سورنتو یافته است. فرم خاص دریچه­‌های سیستم تهویه، طرح متفاوت کنسول میانی، تبدیل اهرم تعویض دنده به قطعه‌­ای با شکل دوار، رنگ‌­آمیزی دورنگ کابین و قرارگیری دو نمایشگر دیجیتال مرکزی و پشت آمپر در زیر صفحه‌­ای واحد، از مهمترین نکات قابل ذکر درمورد فضای داخلی کیا اسپورتیج 2023 بشمار می­‌آید.

کابین کیا اسپورتیج 2022

ترکیب رنگی کابین بسته به تریم و بازار هدف، متفاوت خواهد بود ضمن ­این‌که به نظر می‌­رسد در تریم‌های پایه، نمایشگر پشت آمپر هم به صورت آنالوگ باشد. اهرم انتخاب حالت‌های رانندگی و دکمه‌­های مربوط به کنترل گرمکن و تهویه صندلی‌­های ردیف جلو هم در این بخش قابل مشاهده است.

از سوی دیگر، کیا اعلام کرده قصد دارد تریم دیگری از اسپورتیج را به نام X-Line و با فرم متفاوت سپر، رکاب­‌های جانبی و خط سقف و همچنین جزئیات مشکی روی بدنه ارائه نماید، که در فضای کابین هم با رنگ‌های سبز ساج یا مشکی و تریم چوب مشکی تزئین خواهد شد.

قیمت کیا اسپورتیج کوشا خودرو

در خانواده کیا، اسپورتیج 2023 به لحاظ قیمت، یک پله بالاتر از کیا سلتوس بوده و در میان مدل‌های میان‌رده این شرکت به حساب می‌آید. نسل پنجم اسپورتیج، در بازار ایالات متحده، حدود 26 هزاردلار قیمت دارد. در بازار اروپا نیز قیمت کیا اسپورتیج، در همین حدود است. بعنوان مثال در انگلستان، ارزان‌ترین تیپ اسپورتیج، حدود 27 هزار پوند قیمت دارد. در ایتالیا نیز قیمت اسپورتیج 2023 از حدود 30 هزار یورو شروع می‌شود.

در بازار خاورمیانه نیز قیمت کیا اسپورتیج NQ5، تفاوت معناداری با سایر بازارهای جهانی ندارد. بعنوان مثال در کشور امارات، قیمت ارزان‌ترین کیا اسپورتیج، که موتور 2.0 لیتری MPI داشته و تک‌دیفرانسیل است، به حدود 95 هزار درهم می‌رسد که تقریبا معادل 25 هزاردلار می‌شود. باتوجه به این قیمت‌ها، کوشا خودرو قطعا باید از آپشن‌های کاربردی اسپورتیج، صرف‌نظر کند تا بتواند اجازه واردات خودرو با قیمتی کمتر از 20 هزار دلار را داشته باشد. از همین حالا می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت کیا اسپورتیج کوشا خودرو، نزدیک به قیمت کیا K5 وارداتی باشد.

بررسی انواع اسپورتیج در ایران

برای آشنایی با نسل‌های مختلف کیا اسپورتیج و همچنین جهت دیدن مشخصات فنی کیا اسپورتیج، عکس کیا اسپورتیج در ایران و تست مدل‌های مختلف اسپورتیج در بازار کشورمان، مقالات زیر را مطالعه کنید:

شرایط فروش کیا اسپورتیج

آخرین اخبار شرکت کوشا خودرو، شامل شرایط فروش کیا اسپورتیج، پیش فروش کیا اسپورتیج جدید در ایران، نحوه ثبت نام اسپورتیج و همچنین جهت دیدن تازه‌ترین آگهی‌های خودرو کیا و قیمت محصولات کیا در بازار کشورمان، لینک‌های زیر را مشاهده کنید:

دیدگاه کاربران