با معرفی هوندا سیویک 2022، شاهد آغاز حیات یازدهمین نسل از این خودروی مشهور و محبوب هستیم.
تولید سیویک سدان ابتدا در تاسیسات واقع در ایالت ایندیانا آغاز میشود، ولی نسخه هاچبک نیز با چند ماه تاخیر و برای نخستین بار در آمریکا، وارد خط تولید خواهد شد. نسل جدید سیویک در نسخه کوپه تولید نخواهد شد ولی مدلهای Si (سدان) و تایپ R (هاچبک) با جعبهدنده دستی و البته با کمی فاصله زمانی نسبت به سیویک استاندارد، به دست مشتریان میرسند.
طراحی هوندا سیویک مدل 2022
خودروساز ژاپنی برای طراحی این خودرو به طرحهای مفهومی پیشنهاد شده برای نسلهای پیشین سیویک مراجعه کرده و در نهایت به فرمی رسیده که نسبت به نسل قبل، خطوط زاویهدار بیشتری دارد. براساس اعلام سازنده، فلسفه طراحی این مدل براساس توجه بیشتر به انسان شکل گرفته و بر قابلیتهای کاربردی و سادگی تمرکز دارد.
فاصله محوری و طول کلی بدنه نسبت به نسل قبلی به ترتیب 3.5 و 3.3 سانتیمتر افزایش یافته ضمن اینکه با عقب رفتن ستون A، بخش جلو کشیدهتر به نظر میآید. همچنین با پایین رفتن خط شانه، مساحت بیشتری به شیشههای جانبی اختصاص یافته است.
برای تزئین بدنه سیویک 2022 هشت رنگ قابل سفارش است که در میان آنها، سه رنگ جدید خاکستری Meteorite متالیک، خاکستری مرواریدی Sonic و آبی Morning Mist متالیک هم قابل سفارش است.
کابین و امکانات هوندا سیویک مدل 2022
طراحی کلی فضای کابین بسیار ساده و در عین حال کاربردی انجام شده است. یکی از نکات جالب توجه در این بخش طرح لانه زنبوری روی داشبورد است، که از یکنواختی این بخش کاسته.
نمایشگر 7 اینچی مرکزی و صفحه پشت آمپر دیجیتال با همین ابعاد در تریمهای LX، اسپرت و EX به صورت استاندارد نصب شده درحالیکه در تریم تورینگ ابعاد این نمایشگرها به ترتیب به 9 و 10.2 اینچ افزایش مییابد. سیستم صوتی استریو Bose با 12 بلندگو هم از دیگر امکانات رفاهی در کاملترین تریم این خودرو است.
سامانه ایمنی Honda Sensing مورد بازنگری قرار گرفته و به یک دوربین و هشت حسگر سونار مجهز شده که قابلیتهای جدیدی شامل دستیار ترافیک، کنترل ترمز در سرعت پایین و هشدار شروع حرکت در عقب و جلو را برای هوندا سیویک مدل 2022 به ارمغان آورده است. علاوه بر اینها، هوندا اعلام نموده که عملکرد ترمز در کروزکنترل تطبیقپذیر و فرماندهی به خودرو در دستیار حرکت بین خطوط هوندا سیویک مدل 2022، بهبود پیدا کرده است.
پیشرانه و مشخصات فنی هوندا سیویک مدل 2022
هوندا سیویک مدل 2022 در تریمهای LX و اسپرت از پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی 4 سیلندر با 158 اسببخار قدرت و 187 نیوتنمتر گشتاور بهرهمند شده که نیروی خود را از طریق جعبهدنده CVT به چرخهای جلو ارسال میکند.
اما در سینه تریمهای تورینگ و EX، پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ با 180 اسببخار قدرت و 240 نیوتنمتر گشتاور نصب شده که با جعبهدنده CVT ارتباط دارد. نیرو و گشتاور این پیشرانه به ترتیب 6 و 20 واحد افزایش یافته و عملکرد توربوشارژر و سیستم زمانبندی سوپاپها نیز مورد بازنگری قرار گرفته است.
مصرف سوخت تمامی تریمهای سیویک 2022 نسبت به نسل قبل با افزایش جزئی همراه شده که یکی از مهمترین عوامل موثر در آن را باید افزایش وزن خودرو دانست.
معرفی نمونه پروتوتایپ از هوندا سیویک مدل 2022
باورش آسان نیست اما نزدیک به نیم قرن از معرفی اولین نسل هوندا سیویک در سال 1972 میلادی میگذرد. اکنون یازدهمین نسل این خودرو در فرم اتاق چهار در و البته به عنوان نمونه آزمایشی رونمایی شده هرچند هوندا اعلام کرده این مدل معرف نسخه نهایی است که اوایل سال آینده عرضه خواهد شد.
هرچند هوندا سیویک 2022 براساس پلتفرم مدل فعلی شکل گرفته اما به لطف تغییرات در طراحی ظاهری و داخلی، فناوریهای بروز و امکانات ایمنی کامل، میتوان ادعا کرد با خودرویی کاملاً جدید روبرو هستیم.
طراحی جدید جلوپنجره و چراغهای جلو به همراه دیلایت LED چهرهای خشن به هوندا سیویک بخشیده و تغییراتی جزئی در نمای کناری و فرم ستون C دیده میشود درحالیکه تناسبات سایر بخشهای بدنه از جمله ارتفاع کلی مشابه با نسل دهم به نظر میرسد. چراغهای عقب بسیار متفاوت با نسل قبل بوده و بخشی از آن نیز با زمینه تیره دیده میشود هرچند احتمال دارد در نسخه نهایی یا لااقل در تریمهای پایه این مورد را مشاهده نکنیم.
لبه برآمده صندوق عقب به همراه خروجیهای دوگانه اگزوز باعث تکمیل ظاهر اسپرت هوندا سیویک شده ضمن اینکه رینگهای 19 اینچی مشکی و رنگ نارنجی مرواریدی بدنه هم در افزایش هیجان بصری تاثیر فراوانی اعمال کردهاند. هوندا وعده داده که هر دو مورد اخیر در مدل نهایی نیز عرضه شود.
نسخه چینی هوندا سیویک
هر خودروی جدید برای دریافت مجوز تردد در خیابانهای چین ابتدا باید از وزارت صنعت و فناوری اطلاعات تاییدیه دریافت نماید. به نظر میرسد قبل از آنکه چنین روندی برای هوندا سیویک مدل 2022 طی شود، تصاویر این خودرو در فضای مجازی منتشر شده است. نکته مهم اینکه خودروی مذکور نسخه نهایی نبوده و یک نمونه آزمایشی است.
گویا شرکت هوندا یک مدل سیویک طراحی کرده و تنها برخی جزئیات ظاهری آن را بسته به بازار هدف مورد تغییر قرار میدهد، بنابراین ناگفته پیداست که چهره سیویک عرضه شده در بازار چین با مدل بازار ایالات متحده متفاوت خواهد بود.
برخی اجزای بدنه یکی از دو خودروی حاضر در تصاویر که شامل آینههای جانبی، دستگیره درها، باله لبه صندوق و رینگها میشود، به رنگ مشکی تزئین شده است. چراغهای جلو از نوع LED و خروجی دوگانه اگزوز را نیز میتوان جزء سایر تفاوتهای میان این دو خودرو به شمار آورد.
لوگوی 240 روی در صندوق هردو خودرو به چشم میخورد بنابراین میتوان احتمال داد که هردو از پیشرانه مشابه بهرهمند شدهاند.
البته شرکت هوندا در اواسط ماه نوامبر پارسال اقدام به انتشار تصاویری از بدنه و کابین نسل جدید سیویک کرده بود که در مقایسه با ظاهر خودروهای سفید رنگ موجود در تصاویر، تفاوتهای کوچکی همچون چراغهای مهشکن جلو قابل تشخیص است.
به هرحال از آنجایی که هوندا وعده رونمایی از سیویک 2022 در سه ماهه اول 2021 را به علاقمندان داده، زمان زیادی تا این رویداد باقی نمانده است. نسل یازدهم سیویک از نسخه کوپه بیبهره خواهد ماند، ولی طرفداران این خودرو میتوانند از ادامه عرضه سیویک Si سدان و تایپ R خوشنود باشند، هرچند که این مدلها با فاصله زمانی وارد بازار خواهند شد.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com