• اخبار قرعه کشي خودروسازان
  • اخبار قرعه کشي خودروسازان
  • اخبار قرعه کشي خودروسازان
  • اخبار قرعه کشي خودروسازان

از نیمه دوم امسال: فروش قسطی خودروها

اخبار قرعه کشی خودروسازان در سال 1402

26 فروردین 1402 09:28

فروش اقساطی خودرو در نیمه دوم 1402

فروردین 1402: آقای سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت، درباره ساز و کار نوبت دهی خرید خودرو بجای قرعه کشی خودرو، می‌گوید به تمام کسانی که در این ساز و کار ثبت نام می‌کنند، خودرو خواهد رسید. قرعه کشی خودرو به طور کامل کنار گذاشته شده است. با توجه به اینکه خودروها براساس نوبت دهی تحویل می‌شود، در نتیجه هر فردی که ثبت نام کند خودرو تحویل می‌گیرد.

وزیر صمت با اشاره به ثبت نام جدید خودروها از طریق سامانه یکپارچه در در بهار 1402، همچنین می‌گوید: در نیمه دوم سال جاری نیز در تلاش هستیم که فروش قسطی (لیزینگی) خودرو را فراهم کنیم و صف فروش خودرو در مورد خیلی از خودروها از بین می‌رود. ضمن اینکه در مورد بسیاری از خودروهای سایپا در مهرماه سال 1401 قرعه کشی خودرو حذف شد. 

حذف قرعه کشی خودرو در سال 1402

فروردین 1402: آقای فاطمی امین، وزیر صمت، ضمن اشاره به افزایش 45 درصدی تولید خودرو کامل در سال 1401، درباره حذف قرعه کشی در سال 1402 می‌گوید به علت عدم توازن عرضه و تقاضا در بازار خودرو در سال‌های قبل، مردم برای خرید خودرو دچار مشکل شده‌اند.

سیدرضا فاطمی امین؛ وزیر صمت

در بازار ایران به طور متوسط باید 1.5 میلیون خودرو عرضه می‌شد که در چند سال گذشته کمتر از یک میلیون دستگاه عرضه شده بود و این کسری تولید در چهار سال قبل از 1401، فشار زیادی ایجاد کرده است. ضمن این که سوداگری در بازار خودرو همچنان حاکم است و حذف آن نیازمند تصویب فوری قانون مالیات بر عایدی سرمایه توسط مجلس است. فاطمی امین درباره برنامه تولید خودرو در سال جدید هم گفت: در سال 1402 هدف تولید خودرو، حداقل 1.6 میلیون دستگاه است. بنابراین تقریباً برای تمام کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند، خودرو تحویل داده خواهد شد.

لیست انتظار، جایگزین قرعه کشی شد

اسفند 1401: آقای مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت، ضمن اشاره به قرعه کشی از متقاضیان در سامانه یکپارچه تخیص خودرو، می‌گوید قرعه‌ کشی به معنای قرعه‌کشی‌هایی که تاکنون برای خودروهای داخلی انجام شده، نیست. این قرعه‌کشی به جهت تعیین نوبت دریافت خودرو و تعیین لیست انتظار افراد متقاضی و نوبت تخصیص است که چه زمان خودروی خود را تحویل بگیرند. بنابراین فردی حذف نخواهد شد مگر آنکه خود متقاضی بخواهد انصراف دهد. 

وی در پاسخ به این سوال که پس از اتمام مهلت زمان ثبت‌نام، چه زمان قرعه‌کشی انجام خواهد شد؟ گفت: حدوداً دو تا سه روز زمان لازم است تا بررسی‌ها انجام شود که افراد ثبت‌نام‌ کننده حائز همه شرایط ثبت‌نام باشند. فرآیند قرعه‌کشی هم یک روز انجام خواهد شد. 

فروش گسترده خودروسازان در اسفند 1401

اسفند 1401: جزییات طرح پیش فروش گسترده محصولات ایران‌خودرو و سایپا و همچنین خودروسازان بخش خصوصی، در روز چهارشنبه مورخ ۱۰ اسفندماه، اعلام می‌شود.

این طرح برای خودروهایی که تقاضای کمتری دارند، بدون قرعه‌کشی بوده و تمامی متقاضیان خودرو دریافت می‌کنند. زمان تحویل خودروها بین ۳ ماه تا یک سال است. اگر مشتریان تمایلی به دریافت خودرو با زمان انتظار بیش‌تر نداشته باشند، می‌توانند انصراف خود را اعلام و پول خود را از حساب وکالتی خارج کنند. 

احتمال حذف قرعه کشی تا پایان سال 1401

بهمن 1401: آقای امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، با اشاره به نصف‌شدن میزان تولید خودرو در سال‌های 1397 تا 1398، خبر داده که در ابتدای بهمن‌ماه سال جاری، میزان تولید خودرو به یک میلیون و 60 هزار دستگاه رسیده است و احتمالا تا پایان سال، به تولید سالانه خودرو به عدد یک میلیون و 400 هزار دستگاه می‌رسد.

وی همچنین وعده داده که در سال 1402، بازار خودرو به اشباع رسیده و عرضه و تقاضا متناسب می‌شوند. آقای قالیباف همچنین گفته که تا پایان سال جاری، قرعه کشی خودرو حذف می‌شود. این درحالی است که در قرعه کشی دی‌ماه 1401 شرکت ایران خودرو، برای خرید 21 هزار دستگاه، بیش از 9 میلیون نفر ثبت نام کرده بودند!

شرط جدید برای شرکت در قرعه کشی خودرو

بهمن 1401: شرکت ایران‌خودرو، شرط جدید خود را برای شرکت در قرعه‌کشی خودرو اعلام کرد. طبق این شرط، تنها افرادی می‌توانند در فروش خودرو توسط خودروسازان شرکت کنند که وجه خودرو در حساب‌هایشان موجود است و مبلغ خودرو از طریق بانک مسدود می‌شود.

سایپا قبل از ایران‌خودرو این شرط را اجرایی کرده و هفته گذشته ۷۰ هزار دستگاه خودرو توسط گروه سایپا پیش‌فروش شد که فقط ۸ هزار و ۵۰۰ نفر از آن استقبال کردند.

در طرح فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو که از تاریخ ۱۷ تا ۲۵ دی‌ماه برگزار شد، بیش از ۱۱ میلیون نفر برای خرید ۲۰ هزار دستگاه خودرو سورن پلاس دوگانه‌سوز، پژو پارس سال با موتور XU و رانا پلاس برای سه گروه متقاضی عادی، طرح مادران و خودروهای فرسوده ثبت‌نام کردند.

قرعه کشی خودرو همچنان انجام می شود

دی 1401: سخنگوی وزارت صمت اظهار کرد قرعه‌کشی خودرو همچنان‌ طبق روال گذشته برای خودروهایی که هنوز در بورس عرضه نشده‌اند انجام خواهد شد و حذف نشده است.  

وی افزود در حال حاضر برای خودرویی که در بورس کالا عرضه می‌شود نیز طرح دارندگان خودرو فرسوده و مشمولان طرح جوانی جمعیت اجرا می‌شود. قرعه‌کشی اکنون فقط در مورد چند مدل از محصولات ایران‌خودرو انجام می‌شود که این خودروها در بورس عرضه نمی‌شوند و همه متقاضیان، اعم از عادی و مشمول طرح جوانی جمعیت و جایگزینی خودرو فرسوده، می‌توانند مثل گذشته در آن شرکت کنند. 

تخصیص قرعه کشی خودرو به طرح مادران و خودروهای فرسوده

دی 1401: امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، با اشاره به این که 20 درصد عرضه خودروسازان به دارندگان خودرو فرسوده و 50 درصد به طرح جوانی جمعیت اختصاص می یابد و 30  درصد نیز در بورس کالا عرضه می‌شود، گفت نحوه عرضه باید مطابق همین روند باشد و این شرط برای خودروسازان در نظر گرفته شده است و روی آن نیز نظارت می‌شود. طبق قانون بودجه 1401، خودروسازان باید 10 درصد از سهم قرعه‌کشی خودرو را به خودرو فرسوده اختصاص می‌دادند. اما از آن‌جایی که طی 6 ماه اول سال خودروسازان این کار را انجام ندادند، بنابراین تصمیم بر این شد که تا پایان سال خودروسازان به جای 10 درصد، 20 درصد از سهم قرعه‌کشی را به خودرو‌های فرسوده اختصاص دهند و اکنون نیز موظف هستند حتی در صورت عرضه در بورس این طرح را اجرا کنند. بنابراین عرضه خودرو در بورس، اختلالی در عرضه خودرو به دارندگان خودرو فرسوده و مادران دارای دو فرزند ایجاد نمی‌کند. 

عرضه خودرو در بورس کالا جایگزین قرعه کشی می‌شود

آذر 1401: بر اساس گفته‌های مسئولان سازمان بورس، عرضه پژو 207 در بورس کالا، آغاز ورود سایر خودرو‌های عمومی و پرتیراژ در بورس است. متقاضیان خودرو می‌توانند به جای ثبت‌نام در قرعه‌کشی خودرو و امتحان کردن شانس خود، از بورس خودرو بخرند. 

این بدان معناست که مسئولان قصد دارند قرعه‌کشی را حذف کرده و عرضه خودرو در بورس کالا را جایگزین آن کنند. دولت نیز وعده‌هایی مبنی بر کنار گذاشتن قیمت‌گذاری دستوری داشته و وزیر اقتصاد نیز بر حذف قیمت‌گذاری از صنعت خودرو تاکید کرده است. آمار‌ها نشان می‌دهند که روند عرضه و فروش خودرو در بورس کالا در حال افزایش است تا با حذف سیاست قیمت‌گذاری دستوری، سود حاصل از تولید به خودروساز و سهامدار برسد. 

از ابتدای عرضه نخستین خودرو در بورس تاکنون، مجموعا 5 هزار و 236 دستگاه خودرو روی تابلو معاملات رفته و در نهایت 4 هزار و 80 دستگاه از این خودرو‌ها مورد معامله قرار گرفته است. این آمار یک رویداد مهم را به بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله فعالان صنعت خودرو و بازار سرمایه مخابره می‌کند که تصمیم دولت برای کنار گذاشتن قیمت‌گذاری دستوری به عنوان بازیگر اصلی در زیان‌دهی سود شرکت‌های تولیدی، کاملاً جدی و برنامه‌ریزی شده است. حتی تایر خودرو نیز برای احیای این صنعت و سودآوری واحد‌های تولیدی در صف ورود گسترده به بورس کالا قرار دارد. 

استقبال متقاضیان از عرضه خودرو در بورس کالا نیز دائما در حال افزایش است؛ به طوری که در برابر عرضه 1000 دستگاه خودرو پژو ۲۰۷، تقاضایی معادل پنج هزار و 900 دستگاه به ثبت رسید که به گفته کارشناسان استمرار عرضه‌ها و اطمینان خریداران از برنامه عرضه منظم در بورس کالا، قطعاً می‌تواند در مدت زمان کوتاهی به تعادل بازار خودرو کمک کند. باید توجه داشت که در سازوکار بازار سرمایه، شانس و قرعه‌کشی معنا ندارد؛ بلکه رقابت و شفافیت در این بازار حرف اول را می‌زند و معاملات 207 نیز 60 دقیقه میان خریداران به طول انجامید. شیوه معاملات به این شکل است که همه خریداران با علم و آگاهی کامل نسبت به سایر قیمت‌ها، اقدام به رقابت می‌کنند که همین رقابت به معنای برداشتن گامی بزرگ در جهت حذف رانت از بازار خودرو به شمار می‌رود. 

مراحل ثبت نام خودرو فرسوده

آبان 1401: علیرضا احمدی، سرپرست ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت سازمان راهداری، به مفاد بند ف تبصره 7 بودجه سال 1401 اشاره کرد و گفت 10 درصد از میزان فروش خودروهای تولید داخل به مالکان خودروهای فرسوده تخصیص می‌یابد.  

طبق گفته‌های وی، مالکان خودروهای فرسوده پس از برنده شدن در قرعه‌کشی خودرو، ابتدا باید منتظر دریافت پیامک برای مراجعه به مرکز اسقاط خودرو باشند. در مرحله بعدی، مالک خودرو فرسوده باید به مرکز اسقاط انتخاب‌شده مراجعه و درخواست مربوطه را ارائه کند. سپس، خودرو برای اسقاط پذیرش شده و  مالک خودرو باید متن اقرارنامه پیوست را قبل از اسقاط خودرو امضا کند. پس از امضا، اقرارنامه باید توسط مدیر مرکز اسقاط مهر و امضا و ثبت دبیرخانه شود. دو نسخه از این اقرارنامه تحویل مالک خودرو شده و یک نسخه نیز در مرکز اسقاط می‌ماند. در مرحله بعدی باید تصویر اقرارنامه در سامانه نوسازین بارگذاری شود. 

وی افزود در مرحله بعدی، ثبت پذیرش خودرو به‌عنوان حق‌العمل کار در صفحه شرکت خودروساز انجام می‌شود. در ادامه نیز مراحل قانونی اسقاط خودرو و بارگذاری اطلاعات خودروهای اسقاط‌شده تایید‌شده از سوی ناجا در سامانه نوسازین انجام خواهد شد. سپس تاییدیه اسقاط خودرو فرسوده ممهور به مهر مرکز اسقاط و فرم اقرارنامه و سایر مدارک و مستندات مورد درخواست تولیدکننده خودرو ارائه می‌شود. سرانجام فرآیند قانونی واگذاری خودرو جدید وفق بخشنامه‌های خودروساز انجام می‌شود. 

تحویل خودروهای جایگزین فرسوده تا دو ماه

مهر 1401: علیرضا احمدی، سرپرست ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت سازمان راهداری، گفت سن فرسودگی برای خودروهای مختلف، متفاوت است. مطابق ماده 2 آیین‌نامه ماده 8 قانون هوای پاک، سن فرسودگی برای خودروهای شخصی (سواری و سواری‌کار) 15 سال است. سن فرسودگی برای خودروهای عمومی بنزینی و دوگانه‌سوز 8 سال، خودروهای عمومی پایه‌گازسوز 10 سال، خودروهای عمومی برقی 14 سال، وانت پایه‌ گازسوز 14 سال، بنزینی دوگانه‌سوز دیزلی 13 سال، اتوبوس درون‌شهری دیزلی 8 سال، اتوبوس پایه‌ گازسوز 10 سال، اتوبوس درون‌شهری برقی (بازسازی شده) 20 سال، مینی‌بوس و میدل‌باس درون‌شهری و برون‌شهری دیزلی 8 سال و پایه‌گاز 10 سال و برای برقی بازسازی شده 20 سال در نظر گرفته شده است. سن فرسودگی اتوبوس برون‌شهری 10 سال، کشنده، کامیون و کامیونت 16 سال، موتورسیکلت بنزینی کاربراتوری 5 سال، انژکتوری 6 سال و موتورسیکلت برقی 12 سال است. برای سواری‌های دولتی سن فرسودگی 13 سال است. 

وی افزود در راستای اجرای بند (ف) تبصره 7 قانون بودجه سال 1401، حسب پیگیری‌های مکرر ستاد و جلسات متعدد با نمایندگان وزارت صمت و خودروسازان، سهم 20 درصدی از قرعه‌کشی مرحله اخیر خودروهای شرکت‌های تولیدکننده داخلی به مالکان خودروهای فرسوده اختصاص یافته است؛ در حالی که در قانون بودجه، 10 درصد خودروهای قرعه‌کشی به دارندگان خودروهای فرسوده تعلق می‌گیرد؛ بنابراین مصوبه مذکور یک طرح تشویقی برای اسقاط خودرو است.  

وی همچنین تاکید کرد که اگر تمامی شرایط مهیا باشند، خودروهای جایگزین تا مدت زمان ۲ ماه به مالکان خودروهای فرسوده تحویل داده می‌شوند. 

افزایش شانس برنده شدن مالکان خودرو فرسوده

مهر 1401: براساس تبصره 7 قانون بودجه سال 1401، شرکت‌های خودروسازی موظفند تا 10% ظرفیت قرعه کشی محصولات‌شان را در اختیار مالکان خودروهای فرسوده قرار دهند. اما با افزایش تولید خودروسازان و حذف برخی محدودیت‌ها برای ثبت نام در قرعه کشی خودرو، سهمیه مالکان خودروهای فرسوده نیز، افزایش یافته است.

آقای علیرضا احمدی، سرپرست ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور، ضمن اشاره به قرعه‌کشی‌های انجام شده در مهرماه 1401، خبر داده که سهمیه خودروهای فرسوده، از 10% به 20% افزایش یافته است و به همین دلیل نیز این گروه از متقاضیان، حالا شانس بیشتری برای برنده شدن دارند.

حذف قرعه کشی تا پایان سال 1401

مهر 1401: سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، خبر داد که هیچ خودرو ناقصی در پارکینگ‌ها نیست و قرعه‌کشی تا پایان سال حذف می‌شود. 

وی درباره قرعه‌کشی خودرو توضیح داد که محصولات سایپا از روند قرعه‌کشی خارج‌ شده‌اند. در میان محصولات ایران‌خودرو، هایما بدون قرعه‌کشی عرضه می‌شود و تارا نیز به زودی از این روند خارج خواهد شد. برنامه تولیدی شرکت‌ها و واردات در کنار یکدیگر می‌تواند عرضه و تقاضا را متعادل کند. 

وی افزود طبق دستور رئیس‌جمهور، قرار بود واگذاری خودروسازها تا آخر شهریور تعیین تکلیف شود. اگر واگذاری نادرست انجام شود، شرکت‌ها بعد از چند سال با انبوهی از بدهی دوباره تحویل دولت داده می‌شوند؛ همانند هپکو. خودروسازی‌ها ۱۰۰ برابر هپکو هستند و اگر چالشی در حوزه واگذاری ایجاد شود، ۱۰۰ برابر خواهد بود. قیمت‌گذاری این شرکت‌های خودروساز انجام شده و در این مسیر ۷۰۰ ابلاغ کارشناسی رسمی صورت گرفته است. 

تنها محصولات ایران‌خودرو قرعه‌کشی می‌شوند

مهر 1401:  منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، اعلام کرد که در اغلب محصولات داخلی، تعادلی بین عرضه و تقاضا ایجاد شده است. تمامی خودروها از فرآیند قرعه‌کشی حذف شدند و تنها محصولات شرکت ایران‌خودرو باقی مانده‌اند. در 6 ماهه نخست سال جاری، تعداد 402 هزار خودرو سواری کامل توسط دو خودروساز بزرگ کشور به بازار عرضه شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (105 هزار دستگاه)، رشدی بیش از 283 درصد داشته‌اند.  

وی افزود در شش ماه دوم سال جاری، تولید افزایش می‌یابد و به‌طور منظم فروش ماهیانه یکصد هزار دستگاه خودرو انجام می‌شود. خودروسازان محصولات خود را از طریق بورس و یا خود شرکت عرضه می‌کنند. 

حذف تارا از قرعه‌کشی

شهریور 1401: امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، از برگزاری ماهانه قرعه‌کشی خودرو خبر داد. وی پیش‌بینی کرد که خودرو تارا تا دو ماه آینده از قرعه‌کشی حذف خواهد شد.

وی همچنین افزود که کمیسیون‌های اقتصادی، با کاهش حقوق ورودی ماشین‌آلات به یک درصد موافق هستند. از این پس، قرعه‌کشی هرماه برگزار شده و 100 هزار خودرو در آن عرضه می‌شوند. اما طرح‌های قرعه‌کشی به تدریج از رده خارج می‌شوند.

آقای قالیباف پیش‌بینی کرد که ماه‌های آینده، همه محصولات سایپا و تارا ایران‌خودرو، به عنوان اولین خودرو، در یک تا دو ماه آینده از قرعه‌کشی خارج خواهد شد.

حذف قرعه‌کشی تا پایان سال 1401

شهریور 1401: منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، بیان کرد که با افزایش تیراژ در بخش خصوصی و خودروسازی‌های بزرگ، تخصیص خودرو و ثبت‌نام آسان‌تر می‌شود. همچنین کاهش تقاضا نشان می‌دهد که خودرو به تعداد کافی عرضه شده و تا اواخر سال جاری، قرعه‌کشی به‌طور کامل حذف خواهد شد.

وی تاکید کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز نسبت به تعهد زمانی خودروساز حساسیت خاصی دارد و بر اساس تعهدات و زمان تحویل، میزان عرضه خودرو را مشخص می‌کند‌. در ضمن، با افزایش تولید و واردات خودرو، صف‌های خرید نیز از بین خواهد رفت.

لیست خودروهای بدون قرعه کشی

مرداد 1401: آقای امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، ضمن اشاره به اجرای برنامه‌های وزارت صمت برای حذف تدریجی قرعه کشی خودرو، خبر داده که در گروه سایپا، به غیر از خودروهای کوییک S و ساینا S، مابقی محصولات این شرکت از فرآیند قرعه کشی خارج شده‌اند. برهمین اساس، لیست خودروهایی که هم‌اکنون بدون قرعه کشی قابل خریداری هستند، عبارتند از:

  • تارا دنده ای و اتوماتیک،
  • دنا پلاس توربوشارژ دنده ای و اتوماتیک
  • کوییک آر با گیربکس دنده ای
  • کوییک معمولی با گیربکس دنده ای
  • شاهین دنده ای
  • انواع محصولات زامیاد
  • ام وی ام X55 پرو اکسلنت و اسپرت اکسلنت
  • فونیکس تیگو 8 پرو

ظرفیت جدید قرعه کشی برای خودروهای فرسوده

مرداد 1401: سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، اعلام کرد که در تبصره 7 قانون بودجه سال جاری، پیش‌بینی شده 10 درصد از خودرو‌هایی که از طریق قرعه‌کشی عرضه می‌شوند به دارندگان خودرو‌های فرسوده تعلق گیرد.

وی همچنین افزود به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها، این قانون از ماه آینده اجرا شده و سهم دارندگان خودرو‌های فرسوده که در دو قرعه‌ کشی قبل برنده نشده‌اند، در قرعه‌کشی پیش‌رو محفوظ است.

حذف شروط قرعه کشی پس از 3 سال

مرداد 1401: آقای امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، خبر داده که بزودی، فروش برخی از خودروها، بدون هیچگونه محدودیتی آغاز می‌شود. با اینکه زمان دقیق این فروش، هنوز مشخص نشده است اما آنطور که آقای قالیباف گفته، فروش آزاد خودروها، برای اولین‌بار در سه سال اخیر اتفاق می‌افتد و فقط برای آن دسته از خودروهایی است که مشمول قرعه کشی خودرو نمی‌شوند. برای خریداری این خودروها، متقاضیان دیگر محدودیتی برای خرید ندارند و می‌توانند بدون نیاز به سامانه یکپارچه خودرو، محصولات موردنظرشان را از خود خودروساز، خریداری نمایند.

سخنگوی وزارت صمت، همچنین گفته که افزایش تولید و عرضه یکپارچه خودروها، باعث کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد شده و این روند، تا حذف اختلاف قیمت کارخانه و قیمت بازار و حذف تدریجی قرعه کشی، ادامه خواهد داشت.

شرایط حذف قرعه‌کشی از زبان وزیر صمت

تیر 1401: سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، درباره شرایط حذف قرعه‌کشی خودرو توضیحاتی را ارائه داد. وی گفت که در سه ماه نخست سال جاری، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تولید خودرو به طرز چشمگیری رشد یافته و همچنین عدم تولید خودرو ناقص به ثبت رسیده است. برنامه تولید خودروسازان، بیش از 1.5 میلیون دستگاه در سال است که 98 درصد آن در بهار محقق شده است.

فاطمی امین؛ وزیر صمت

آقای فاطمی‌امین بیان کرد که یکی از برنامه‌های وزارت صمت برای سال 1401، حذف تدریجی قرعه‌کشی است که در طول سال اتفاق می‌افتد. نخستین مرحله برای محقق شدن این مهم، ارتقا تولید است؛ سال گذشته 900 هزار دستگاه خودرو تولید شد که در برابر تقاضای بیش از یک میلیون و 500 هزار دستگاهی، شکافی را ایجاد کرد و سبب آشفتگی بازار خودرو شد.

اکنون با پیش‌روی در سال جدید و افزایش تولید، شکاف موجود کم‌تر می‌شود‌‌. برای مثال، خودرو تارا و شاهین چهار برابر بیش‌تر تولید خواهند شد. وی افزود که قدم دوم برای حذف قرعه‌کشی، واردات خودرو است که آیین نامه آن طراحی شده و در جلسه هیئت دولت تعیین تکلیف خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که بخشی از تقاضای موجود در بازار با واردات خودرو پاسخ داده شود.

کدام خودروها از قرعه‌ کشی حذف شدند؟

تیر 1401: امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، در اواخر خردادماه 1401 خبر داده بود که حدود 50 مدل خودرو و یا طرح فروش خودرو، تا آخر شهریورماه سال جاری، از روند قرعه‌کشی خارج خواهند شد‌‌.

لیست خودروهایی که در اولین فروش یکپارچه، قرعه کشی نشدند

برهمین اساس نیز به تازگی، لیستی منتشر شده که نشان می‌دهد برخی از خودروها، به دلیل به عدم تکمیل ظرفیت، بدون قرعه کشی خودرو فروخته شده‌اند. براساس لیست اعلامی وزارت صمت، برای 15 طرح فروش خودروسازان که در اولین فروش یکپارچه خودرو برگزار شده بود، تعداد متقاضیان از تعداد ظرفیت فروش خودروها، کمتر بوده است. بنابراین در صورت تکرار ادامه این روند، فرآیند انتخاب مشتریان برای این 15 طرح فروش خودرو، بدون روند قرعه کشی انجام خواهد شد.

آقای قالیباف همچنین خبر داده که در اولین فروش یکپارچه خودرو، برای 176 هزار خودرو فقط 4 میلیون نفر ثبت نام کرده بودند درحالیکه در یکی از طرح‌های فروش خودروسازان، حدود 11 میلیون نفر برای 20 هزار خودرو ثبت نام می‌کردند که این موضوع، بیانگر توزیع مناسب‌تر عرضه از طریق سامانه فروش خودروست. سخنگوی وزارت صمت همچنین ابراز امیدواری کرده که با افزایش ظرفیت تولید خودروسازان ایران، به تدریج خودروهای بیشتری از روند قرعه کشی خارج می‌شوند.

شرط جدید برای قرعه کشی مادران

خرداد 1401: بعد از تصویب طرح «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» در پاییز 1400، شرکت ایران خودرو و همچنین شرکت سایپا، خبر داده‌اند که از اسفندماه 1400 تا اطلاع ثانوی، نیمی از ظرفیت فروش محصولات‌شان را به «ماداران دارای دو فرزند یا بیشتر» اختصاص می‌دهند. البته مابقی خودروسازان خصوصی کشورمان نیز از بهار 1401 و همزمان با شروع ثبت نام خودرو از طریق سامانه فروش یکپارچه خودرو، به طرح اجباری جوانی جمعیت پیوستند و 50% از ظرفیت فروش را به مادران اختصاص دادند.

طبق اطلاعیه این شرکت‌ها، در صورتی که تعداد متقاضیان، بیشتر از ظرفیت فروش خودروها باشد، برندگان از طریق قرعه کشی خودرو مشخص می‌شوند اما در صورتیکه تعداد آنها کمتر از ظرفیت فروش باشد، همگی ثبت‌نام کنندگان واجد شرایط بوده و بعنوان برنده نهایی انتخاب می‌شوند.

مهم‌ترین شرط ثبت نام مادران، این است که فرزند دوم (یا فرزندان مابعد آنها)، پس از تاریخ 19 آبان 1400 متولد شده باشد. البته یک نکته مهم دیگر نیز درباره قرعه کشی خودرو برای مادران وجود دارد که کمتر کسی درباره آن صحبت کرده است؛ اولویت واگذاری خودرو به مادران، با متقاضیانی است که در 24 ماه اخیر، هیچ محصولی را از خودروسازان کشور، خریداری نکرده‌اند.

سود قرعه کشی خودرو در جیب دلالان

خرداد 1401: محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن قطعه‌سازان همگن نیرومحرکه، معتقد است که قرعه کشی خودرو در طی این سه سال، به بازار خودرو آسیب زده است و باید تصمیم درستی اتخاذ شود. وی عنوان کرد که هجمه خرید خودرو به دلیل سود 50 تا 200 میلیونی‌ آن است‌. افراد حتی قبل از تحویل خودرو سود می‌کنند.

شرایط قرعه کشی خودروسازان ایران
نجفی‌ منش؛ رئیس انجمن قطعه‌ سازان

آقای نجفی‌منش بیان کرد که دخالت دولت در سیستم فروش خودرو سبب کاهش تولید و پیش نرفتن کارهای توسعه‌ای شده است. همچنین باعث شد تا سالانه 100 هزار میلیارد تومان بین مردم توزیع شود و خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی نرسد. 

آقای نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، نیز قبلا اشاره کرده بود که خودرو باید همانند دهه 70 در حاشیه بازار به فروش رود تا قیمت خودرو تک نرخی شود.

قرعه‌کشی‌ها کی حذف می‌شوند؟

اردیبهشت 1401: منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، درباره قرعه‌کشی‌های خودروسازان بیان کرد که بازار خودرو نامتعادل است و تعداد متقاضیان بیش از میزان تولید است‌. وی پیش‌بینی کرد که تا اواخر سال آینده اغلب قرعه‌کشی‌ها حذف می‌شوند و کیفیت محصولات افزایش می‌یابد‌‌.

وزارت صمت: قرعه کشی حذف نشده !

اردیبهشت 1401: همزمان با دستور وزارت صمت برای راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو، برخی گمانه‌زنی‌ها برای حذف قرعه‌کشی خودرو در میان کارشناسان و حتی رسانه‌ها شنیده شد. به همین دلیل، وزارت صمت با انتشار بیانیه‌ای، توضیحاتی درباره این موضوع داده است که خلاصه آنرا در ادامه می‌خوانید:

1- رئیس جمهور روحانی در اسفندماه 1400، دستورات هشتگانه‌ای برای بهبود صنعت خودرو صادر کرد که یکی از آنها، افزایش رضایتمندی مردم با اصلاح فرآیند قرعه کشی خودرو بود. در همین راستا، وزارت صمت، شیوه جدیدی را برای شفاف‌سازی عرضه خودرو ایجاد کرده است که بعنوان «سامانه یکپارچه فروش خودرو» شناخته می‌شود.

2- وزارت صمت از همان ابتدا، مخالف شیوه فعلی قرعه کشی خودرو بوده است اما تاکید دارد که تغییر این شیوه، بصورت تدریجی بوده و مستلزم افزایش ظرفیت خط تولید، آمادگی قطعه‌سازان و اصلاح ساختاری است. لذا امکان حذف «فوری» قرعه کشی خودرو وجود نداشته ولی در یک دوره میان مدت، می‌توان آنرا به تدریج حذف نمود.

3- راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو، صرفا برای کنترل و شفافیت عرضه خودروها از (چه بصورت قرعه کشی و چه غیرقرعه کشی) سوی تولیدکنندگان است. بنابراین راه‌اندازی این سامانه، به معنی «تایید شیوه قرعه کشی از سوی وزارت صمت» یا به معنی «حذف یکباره قرعه کشی» نبوده و این برداشت اشتباهی است که توسط رسانه‌ها صورت گرفته است.

4- با راه‌اندازی سامانه فروش یکپارچه خودرو، فرآید قرعه کشی دیگر در شرکت‌های خودروسازی و به صورت موازی، انجام نمی‌شود بلکه در این سامانه و با کنترل وزارت صمت خواهد بود. بدیهی است که همزمان با ایجاد این شیوه شفاف برای عرضه محصولات، فرآیند حذف تدریجی قرعه کشی نیز از سوی این وزارتخانه، پیگیری می‌شود.

حذف تدریجی قرعه‌کشی خودرو با افزایش تولید

فروردین 1401: منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، درباره حذف قرعه‌کشی خودرو اظهار کرد، که این امر با افزایش تیراژ تولید به مرور اتفاق خواهد افتاد. وی گفته‌های وزیر صمت درباره حذف قرعه‌کشی را تایید کرد و افزود که در ماه‌های آینده اتفاق خواهد افتاد.

اخبار قرعه کشی خودرو
منوچهر منطقی؛ معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت

آقای منطقی بیان کرد که محاسباتی صورت گرفته است تا عرضه خودرو به جایی برسد که تقاضا برای قرعه‌کشی از بین برود. بنابراین برنامه‌ریزی شده تا امسال حدود یک و نیم میلیون خودرو تولید شود. در این صورت عرضه و تقاضا به هم نزدیک می‌شوند. این روند رفته‌رفته انجام می‌شود و هر چه جلوتر برویم تعداد خودروهای بیشتری از فرآیند قرعه‌کشی حذف خواهند شد. وی ادامه داد که حتی ممکن است عرضه برخی از خودروها به قدری افزایش یابد که فروش نقدی نیز داشته باشند و به صورت اقساطی ارائه شوند.

معاون وزیر صمت در پایان اشاره کرد که وزارت صمت تلاش می‌کند تا بدهی قطعه‌سازان در سال جدید به صورت مناسب و منصفانه پرداخت شود. با مدیریت روش نقدینگی خودروسازان و نظارت وزارت صنعت، بدهی آن‌ها تا 4 ماه آینده پرداخت خواهد شد.

زمان احتمالی حذف قرعه کشی‌ها در سال 1401

اسفند 1400: آقای فاطمی‌امین، وزیر صمت، درباره دلایل حذف قرعه کشی خودرو در سال آینده گفته تا زمانیکه عرضه و تقاضا، متناسب نباشند، خودرو نیز کالایی سرمایه‌ای می‌شود. به همین دلیل است که در برخی از قرعه کشی خودروها، 4 میلیون نفر ثبت نام می‌کنند درحالیکه تقاضای سالانه خودرو در ایران حدود 1.3 تا 1.5 میلیون دستگاه است.

وزیر صمت همچنین به موضوع آزادسازی واردات خودرو در سال جدید و همچنین افزایش تولید خودروسازان در سال آینده اشاره کرده و گفته که با اصلاح اختلاف قیمت کارخانه و قیمت بازار، می‌توان قرعه کشی خودرو را بتدریج و از اواسط سال 1401 حذف کرد. 

ممنوعیت پیش فروش خودروهای وارداتی

اسفند 1400: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در اطلاعیه‌ای خطاب به مردم اعلام کرد که باید به وجاهت قانونی آگهی‌های فروش خودرو در فضای مجازی توجه کرد. در این اطلاعیه، مواردی آمده است تا از متضرر شدن افراد جلوگیری شود. مانند:

1- متقاضیان خرید خودرو باید صرفا از طریق اطلاعیه‌های موجود در سایت‌های رسمی تولیدکنندگان و در چارچوب بخشنامه‌های رسمی صادره اقدام به ثبت‌نام کنند.

2- هر گونه آگهی و اطلاعیه در فضای مجازی که شرکت‌های اصلی اطلاع‌رسانی نکرده باشند، فاقد وجاهت قانونی است.

3- تمامی شرکت‌های تولیدکننده خودرو مکلف به اطلاع‌رسانی سریع و جامع بخشنامه‌های فروش از طریق سایت رسمی شرکت و با درج شماره و تاریخ مجوز اخذ شده از وزارت صمت  هستند.

4- تمامی روش‌های فروش با موعد تحویل بیش از یک ماه، نیازمند اخذ مجوز است.

5- برای خودروهایی که اولین بار  عرضه می‌شوند، قبل از اعلام شرایط فروش (از طریق سایت رسمی شرکت) دریافت هرگونه وجه از طریق شرکت اصلی و یا نمایندگی‌ها با عناوین فروش حواله ، دریافت وجه علی‌الحساب و ... ممنوع است.

6- با توجه به ممنوعیت واردات خودرو به کشور، صدور هرگونه اطلاعیه پیش فروش خودروهای وارداتی در فضای مجازی فاقد وجاهت است.

نحوه حذف قرعه کشی در سال 1401

آذر 1400: وزیر صمت ضمن تاکید دوباره درباره حذف قرعه‌کشی خودرو، بیان کرد که این طرح در سال 1401 اجرایی خواهد شد. وی درباره چگونگی اجرای طرح افزود که با توجه به تقاضای سالانه حدود یک میلیون و 500 هزار خودرو و عرضه سالانه یک میلیون دستگاه، تقاضا از عرضه، پیشی گرفته است. اما با برنامه‌های افزایش تولید در سال آینده، عرضه خودرو متناسب با تقاضای آن خواهد بود و به تعادل می‌رسند؛ بنابراین، قرعه‌کشی خودرو حذف خواهد شد.

افزایش تقاضا برای فک رهن خودروهای قرعه کشی

آذر 1400: آمارهای جدید ایران خودرو و سایپا که در تاریخ 17 آذرماه منتشر شده، نشان می‌دهد که در مدت زمان یکماهه از شروع فک رهن سند محصولات این شرکت‌ها، بیش از 173 هزار مشتری، برای آزادسازی سند خودروهای‌شان اقدام کرده‌اند.

شرکت سایپا خبر داده که از مجموع 150 هزار سند رهنی این شرکت، تاکنون بیش از 50 هزار سند خودرو، فک رهن شده و در اختیار خریداران قرار گرفته است. شرکت ایران خودرو نیز گفته که تاکنون، بیش از 125 هزار نفر برای آزادکردن سند خودرو اقدام کرده‌اند که از این تعداد، بیش از 123 هزار نفر موفق به دریافت سند خودرو شده‌اند.

فک رهن سند خودروهای قرعه کشی

آبان 1400: ظاهرا تصمیم وزارت صمت برای حذف قرعه کشی خودرو جدی‌تر از قبل است؛ بعد از آنکه آقای فاطمی‌امین خبر داد که تولید روزانه شرکت‌های ایران خودرو و سایپا از هفته چهارم آبانماه 1400 افزایش می‌یابد، حالا نیز کمیته خودرو در جدیدترین مصوبه خود در تاریخ 18 آبانماه، امکان آزادسازی سندهای رهنی (برای خودروهای تحویل شده) را هم برای خریداران محصولات ایران خودرو و هم برای خریداران محصولات سایپا، فراهم کرده است:

»» اطلاعیه آزادسازی سندهای رهنی سایپا (PDF) ««

»» اطلاعیه آزادسازی سندهای رهنی ایران خودرو (PDF) ««

همانطور که می‌دانید، مهم‌ترین عامل بازدارنده در قوانین قرعه کشی خودروسازان، در رهن بودن سند خودروها به مدت یکسال بود. البته همین قانون بازدارنده، سد مستحکمی در برابر سرازیر شدن خودروهای قرعه کشی به بازار نبود و بسیاری از برندگان قرعه‌کشی، توانستند با روش‌های مختلف، خودروهای‌شان را با سودهای کلان، در بازار آزاد بفروشند. ولی حالا، دیدگاه دولت تغییر کرده و با آزادسازی سندهای رهنی، امکان فروش آسان‌تر خودروهای قرعه‌کشی را فراهم کرده است. البته اعلام این موضوع، همزمان با اعلام قیمت‌های جدید خودروسازان ویژه پاییز 1400 نیز جای تامل بیشتری دارد!

حذف قرعه کشی خودرو در سال 1401

مهر 1400: آقای فاطمی‌امین (وزیر صمت) در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به برنامه‌های جدیدش برای خارج کردن اقتصاد از دلاری بودن، گفته که به عنوان مثال در صنعت خودرو، 30 درصد قطعه وارد می‌کنیم اما 40 درصد قیمت برای محصولاتی است که در داخل تولید می‌شوند اما تبعیت از نرخ دلار دارند. برای همین متوجه افزایش قیمت می‌شویم. وزیر صمت درباره همچنین در پاسخ به خبرنگاران درباره وضعیت آینده بازار خودرو گفته که برنامه داریم تا در سال 1401 قرعه کشی خودرو نداشته باشیم.

کاهش زمان واریز وجه برای برندگان قرعه کشی

مهر 1400: بررسی قوانین قرعه کشی ایران خودرو و همچنین قوانین قرعه کشی سایپا نشان می‌دهد که فرصت زمان لازم برای واریز وجه توسط برندگان قرعه‌کشی، کاهش یافته است. بر این اساس، درحالیکه در نیمه اول سال 1400 برندگان قرعه‌کشی تا «5 روز» برای واریز وجه فرصت داشتند، حالا با تصمیم کمیته خودرو برای نیمه دوم سال 1400، این مدت زمان به «3 روز» کاهش یافته است.

چرا برای هایما پلاس قرعه کشی نشد؟

ایران خودرو در تاریخ 7 مهرماه 1400، برای اولین‌بار در سال 1400 اقدام به فروش خودرو هایما S7 پلاس بدون فرآیند قرعه کشی کرد. به دلیل حجم بالای مراجعه‌کنندگان به سایت فروش اینترنتی ایران خودرو، بسیاری با پیغام خطا مواجه شدند یا نتوانستند مراحل واریز وجه را انجام دهند. حالا برای خیلی‌ها این سوال پیش آمده که چرا ثبت نام هایما پلاس را با روش قرعه کشی انجام ندادند تا این مشکلات نیز بوجود نیاید؟!

ایران خودرو در پاسخ به این سوال، طی اطلاعیه‌ای که در تاریخ 8 مهرماه 1400 منتشر کرده، گفته که این فروش را براساس مجوز نهادهای زیربط انجام داده است. ایران خودرو همچنین توضیح داده که در دو مرحله فروش این خودرو که قبلا بصورت قرعه کشی انجام شده بود، بیش از 240 هزار نفر برای 700 دستگاه هایما پلاس ثبت نام کرده بودند اما تنها 9% برندگان برای تکمیل وجه اقدام کردند و به همین دلیل نیز تنها 17% ظرفیت این خودرو، به فروش رفت.

بر همین اساس نیز ایران خودرو، برای سومین مرحله فروش هایما پلاس، از روش قرعه کشی خودرو استفاده نکرده تا تمامی مصرف‌کنندگان واقعی، امکان واریز وجه را داشته باشند. 

مخالفت وزیر جدید با قرعه کشی خودرو

مهر 1400: آقای فاطمی‌امین (وزیر صمت) در جدیدترین مصاحبه خود در تاریخ 10 مهرماه گفته که این روزها درحال تدوین برنامه جدیدی برای مدیریت بازار خودرو هستیم که در صورت تصویب، آنرا اعلام خواهیم کرد. وی همچنین صراحتا گفته که با قرعه‌کشی خودرو مخالف است اما با این حال، توضیحات بیشتر در این رابطه را به دو هفته آینده موکول کرده است.

قرعه کشی خودرو یا توهین به مردم؟!

خرداد 1400: فروش خودرو به روش قرعه‌کشی، نه به نفع خودروساز است و نه به نفع مصرف‌کننده و فقط واسطه‌ها از آن سود می‌برند. قرعه‌کشی، توهین به مصرف‌کننده است و هم ایران خودرو و هم سایپا، مخالف آن هستند اما چون از وزارت صمت دستور می‌گیرند، باید آنرا اجرا کنند. این حرف‌ها را آقای بیگلو (دبیر انجمن قطعه‌سازان) در جدیدترین مصاحبه خود گفته و ضمن انتقاد از این شیوه قرعه‌کشی، صحبت‌های بسیار جالبی درباره چگونگی تایید این شیوه قرعه‌کشی خودرو، بیان کرده است که خلاصه آنرا در زیر می‌خوانید: 

اصلاً نمی دانم چرا این اتفاق افتاد. در سال 97 که خیلی بازار آشفته شده بود اتاق فکری تشکیل شد که تقریبا می‌توانم بگویم 99 درصد جمع مخالف این شیوه فروش خودرو بودند. رحمانی (وزیر وقت صمت) می‌گفت روی فروش خودرو مالیات سنگین بگذاریم. من گفتم شما با این کار وجهه قانونی به کار می‌دهید مثل اینکه بگویید من قاچاق مواد مخدر را آزاد می‌کنم ولی از آن مالیات می‌گیرم.

تقریبا اکثریت مطلق جمع، مخالف بودند یعنی واقعا عجیب بود که این اتفاق افتاد. آن جلسه تمام شد. وی افزود: به رحمانی گفتم که من مخالف صد درصدی شیوه قرعه کشی هستم اصلاً این کار را نکنید مگر دوران کمونیسم است که اینکار را کنیم. رحمانی گفت من نظر تو را شنیدم باید نظر بقیه را هم بشنوم و دو روز بعد دیدم قرعه کشی انجام شد. من همان شب خدمت آقای رحمانی عرض کردم که وقتی بی‌اعتمادی در جامعه است شما این قرعه کشی را اگر 100 درصد بر اساس مبانی قانونی و قوانین احتمالات هم برگزار کنید، چون بی‌اعتمادی در جامعه حکمفرماست همه می‌گویند اینها قرعه‌کشی گذاشته‌اند که خودشان خودروها را برنده شوند.

آیا معامله خودروهای جدید، غیرقانونی است؟

فروردین 1400: از خردادماه 1399 و براساس تصمیم کمیته خودرو با هماهنگی وزارت صمت، با هدف تنظیم قیمت‌ها، حذف سودجویان و واسطه‌ها و همچنین با هدف رساندن خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی، قوانین و محدودیت‌های جدیدی برای ثبت نام‌کنندگان محصولات ایران خودرو و سایپا تعیین شد. یکی از این قوانین درباره سند خودروهاست که به موجب آن، سند خودروهای تحویلی به مشتریان (اعم از برندگان فروش فوری یا برندگان پیش فروش) به مدت یکسال، در رهن خودروسازان باقی خواهد ماند تا به این ترتیب، شخص خریدار بلافاصله پس از تحویل گرفتن خودرو، امکان فروش آن در بازار را نداشته باشد.

اما همانطور که قابل حدس بود، این قانون جدید، آنقدرها هم بازدارنده نبود و متاسفانه برخی از خودروهای تحویلی به مشتریان، حالا سر از سایت‌های خرید و فروش اینترنتی خودرو، درآورده‌اند و حتی در پلتفرم باما نیز با کمی جست‌وجو می‌توانید آنها را به راحتی پیدا کنید.‌ خودروهای کاملا جدیدی مانند سایپا شاهین، ساینا اس، سورن پلاس، رانا پلاس و 207 پانوراما، از جمله محصولاتی هستند که آگهی‌های اینترنتی آنها را، کم و بیش، پیدا می‌کنید.

حالا سوال اینجاست که آیا خرید و فروش این خودروها قانونی است؟ آیا سایت‌های خرید و فروش اینترنتی خودرو نباید جلوی این آگهی‌ها را بگیرند؟ اگر این سوالات در ذهن شما نیز نقش بسته، پیشنهاد می‌کنیم که دلایل زیر را بخوانید تا به جوابی شفاف و واضح برسید:

1- ممنوعیت معامله خودروها (به دلیل داشتن سند رهنی) برای همه خودروهای موجود در بازار نیست.

2- اکثر محصولات دو خودروساز بزرگ کشورمان که از خردادماه 99 به بعد فروخته شده و همچنان نیز به فروش می‌روند، سند رهنی دارند و نباید تصور کنیم که این قانون، صرفا برای چند محصول جدید و تازه‌وارد این خودروسازان است.

3- برخی محصولات دو خودروساز بزرگ کشورمان، ممکن است به دلایل مختلف (مانند تاخیر در تحویل، تبدیل به دیگر محصولات و ...) مشمول این قانون نشوند. لذا نمی‌توان جلوی خرید و فروش این خودروها را گرفت.

4- گاهی اوقات ممکن است شرایط برقراری صلح در نمایندگی‌های این دو خودروساز، برای برخی از مشتریان، فعال شود. بنابراین بازهم نمی‌توان جلوی خرید و فروش این خودروها را گرفت.

5- معامله خودروهایی که سندشان در رهن خودروسازان است، به هر روشی (اعم از وکالتی، تضمین چک، نگهداری در پارکینگ و ...) غیرقانونی است اما تعیین وضعیت سند (برای تشخیص آزاد بودن سند) تنها به وسیله استعلام از خودروسازان امکان‌پذیر بوده که برعهده متعاملین است و پلتفرم باما، هیچ نقشی در آن ندارند. اما با این حال، در همه صفحات آگهی این هشدار را داده‌ایم که قبل از معامله خودرو، خریداران باید از صحت خودروها اطمینان حاصل کنند.

6- طبق تصمیم مراجع نظارتی، نمایش اطلاعات آگهی برای حواله‌های خودرو (چه حواله قرعه کشی و چه نباشد) تا اطلاع ثانوی امکان‌پذیر نیست و حتی در صورت انتشار آگهی، امکان دسترسی به اطلاعات تماس یا قیمت‌های فروشنده، وجود ندارد.

7- خودروهای جدیدی که به تازگی به بازار کشورمان معرفی می‌شوند، تا قبل از تحویل، امکان درج آگهی در پلتفرم باما را ندارند و حتی در صورت درج آگهی نیز بلافاصله حذف خواهند شد.

در صورتی که برای معامله هرخودرویی، ابهاماتی درباره وضعیت سند آنها دارید، بهترین و قابل اعتمادترین روش، چیزی نیست جز استعلام سند از خودروسازان. و این توصیه اکید ما به همه خریداران است.

شگرد جدید کلاهبرداران: دریافت پول به بهانه برنده شدن

فروردین 1400: آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) در آخرین روز کاری سال 99 ضمن تکذیب امکان هرگونه دستکاری در فرآیند قرعه‌کشی ایران خودرو، گفته اینکه برخی‌ها ادعا می‌کنند با دریافت پول از مشتریان، می‌توانند آنها را برنده قرعه‌کشی کنند، یک دروغ محض است.

آقای مقیمی گفته که علاوه بر حضور نمایندگان نهادهای نظارتی، فرآیند قرعه‌کشی خودروها بصورت تصادفی‌سازی و سیستمی (بدون دخالت انسانی) انجام می‌شود و هر کسی که بتواند با مدارک، ثابت کند که در قرعه‌کشی‌های ایران خودرو با دلال‌بازی، برنده شده است، به آنها یک خودرو می‌دهیم.

ممنوعیت خرید و فروش حواله ایران خودرو

اسفند 1399: شرکت ایران خودرو، طی اطلاعیه‌ای که در تاریخ 18 اسفندماه 99 منتشر کرده، مجددا درباره خرید و فروش خودروهای قرعه‌کشی شده و همچنین خرید و فروش حواله‌های خودروهای ثبت‌نامی ایران خودرو، هشدار داده است.

ایران خودرو تاکید کرده که هرگونه خرید و فروش حواله خودرو و یا نقل و انتقال امتیاز منتخبین قرعه‌کشی‌های ایران خودرو تا قبل از پایان مدت زمان ترهین خودرو، ممنوع بوده و هرگونه عواقب سوء ناشی از آن معطوف به طرفین معامله است و ایران خودرو در این خصوص هیچ‌گونه مسوولیتی نخواهد داشت. همچنین پیگیری عواقب ناشی از آن نیز تنها از طریق مراجع قانونی و ذی‌صلاح امکانپذیر خواهد بود. ‌

متاسفانه چندوقتی است که برخی از برگزیدگان قرعه‌کشی‌های فروش ایران خودرو، اقدام به فروش امتیاز خرید خودروی خود به اشخاص دیگر میکنند، در حالی که این کار، غیرقانونی است ولی علی‌رغم این هشدارها، هنوز هم برخی از فروشندگان خودرو، از طریق دادن وکالت بلاعزل، تحویل چک ‌به ارزش خودرو و ... ، اقدام به فروش خودروهای قرعه‌کشی شده می‌کنند.

پیش از این نیز نیروی انتظامی نیز بر اساس مصوبات کمیته خودرو، خرید و فروش حواله‌های خودرو را تا یک سال غیرقانونی اعلام کرده بود.

نیمی از برندگان قرعه کشی، دلال بودند!

بهمن 1399: آقای رزم حسینی (وزیر صمت) در تاریخ 18 بهمن و در حاشیه نشست مشترک با قطعه‌سازان، آمار جالبی از خودروهای قرعه‌کشی شده ایران خودرو و سایپا داد.

همانطور که می‌دانید، ایران خودرو و سایپا برای جلوگیری از ورود سودجویان به لیست برندگان قرعه کشی خودرو، گفته بودند که اگر برندگان قرعه کشی، طی 3 ماه برای انجام سرویس خودرو مراجعه نکنند، گارانتی خودروی آنها باطل می‌شود. البته سایپا در بهمن 99 خبر داد که خریداران محصولاتش، بجای 3 ماه، از این به بعد تا 5 ماه برای مراجعه جهت سرویس اولیه سایپا، فرصت دارند.

اما ظاهرا «حذف گارانتی خودرو»، مانعی برای سودجویان بازار خودرو نبوده چراکه طبق گفته‌های وزیر صمت، حدود 50 درصد خودروهایی که سال 99 و توسط قرعه کشی، به خریداران تحویل داده شده، به علت عدم مراجعه برای سرویس اولیه، گارانتی‌شان باطل شده است. به عبارت بهتر، سودجویان بازار خودرو، حتی حاضرند که خودروی‌شان گارانتی نداشته باشد اما صفر کیلومتر بماند تا در فرصت مناسب، آنرا بفروشند.

فروش غیرقانونی امتیاز خودرو در بازار آزاد

با اینکه هم ایران خودرو، هم سایپا، هم وزارت صمت و هم پلیس فتا، خرید و فروش امتیاز برندگان قرعه کشی خودرو را «غیرقانونی» و حتی «قابل پیگرد و با مجازات قضایی» دانسته‌اند اما متاسفانه آنقدر راه «میان‌بر» وجود دارد که باعث شده امتیاز خودروها هم اکنون سر از بازار خودرو در بیاورد. اما چطور ممکن است؟

همانطور که می‌دانید ایران خودرو و سایپا، امکان خرید انصرافی و امکان صلح را برداشته‌اند. بنابراین حواله را نمی‌توان فروخت. اما دلالان، یک راه حل قانونی دیگر پیدا کرده‌اند؛ راه‌حلی که نفسا غیرقانونی است اما عملا غیرقانونی نیست! به شما توضیح می‌دهیم:

1- فروشنده و خریدار برای تنظیم قولنامه، به دفتر اسناد رسمی می‌روند. آنها قولنامه‌ای با این مضمون می نویسند که مثلا «خریدار، فلان مبلغ را به فروشنده داده و فروشنده هم متعهد شده بعد از تحویل خودرو، ابتدا خودرو و سپس سند خودرو را به نام خریدار، بزند».

2- اگر در متن قولنامه، عبارت‌هایی مانند «امتیاز فروش خودرو» یا «فروش حواله» و ... ذکر نشود، مشکل قانونی پیش نمی‌آید.

3- فروشنده برای ضمانت، چکی به مبلغ قیمت خودروی ثبت‌نامی را به خریدار می‌دهد.

4- در زمان تکمیل وجه، خریدار بجای فروشنده، هزینه خودرو را پرداخت می‌کند. 

5- پس از تحویل خودرو، فروشنده باید خودرو را به خریدار تحویل دهد.

6- اما سند خودرو در رهن شرکت خودروساز است که یعنی خریدار باید منتظر فک رهن سند بماند. از آنجایی که این زمان برای قرعه کشی ایران خودرو و سایپا، یکسال در نظر گرفته شده، بنابراین خریدار خودرو حداقل تا یکسال باید منتظر آزادشدن سند خودرو بماند. بعد از آزادشدن سند خودرو، فروشنده باید سند را به نام خریدار بزند.

اگر به ترتیب مراحل فوق، دقت کرده باشید، حتما به این نکته رسیده‌اید که در هر مرحله، هزارویک مشکل حقوقی می‌تواند برای خریدار یا فروشنده، پیش بیاید. به همین دلیل است که به هیچ وجه، نباید دنبال خرید و فروش حواله‌های خودروهای قرعه‌کشی شده باشید.

شرط پلاک فعال برای قرعه کشی خودرو

شهریور 1399: آقای معمارباشی، مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت، در تاریخ 27 شهریورماه خبر داده که طبق مصوبه جدید کمیته خودرو، شرط پلاک فعال برای «خانواده»، بدلیل ایجاد مشکلات متعدد برای مشتریان، از طرح‌های فروش فوق العاده ایران خودرو و سایپا و همچنین طرح‌های پیش فروش ایران خودرو و سایپا، حذف شده است.

البته هنوز، شرط پلاک فعال برای «متقاضی» برقرار است؛ یعنی شخص ثبت نام کننده نباید پلاک انتظامی فعال داشته باشد.

قرعه کشی خودرو چگونه است؟

با تاییدیه نهادهای نظارتی، قرعه کشی فروش فوق العاده ایران خودرو و سایپا با الگوریتم زیر انجام می شود:

1- تعیین عدد A که عبارتست از «جمع کل متقاضیان» تقسیم بر «ظرفیت فروش». بعنوان مثال برای 200 هزار متقاضی و ظرفیت فروش 1000 دستگاه، عدد A معادل 200 خواهد بود.

2- انتخاب یک عدد تصادفی بین 1 تا A توسط نهادهای نظارتی.

3- افزودن مضارب A برای عدد انتخاب شده. بعنوان مثال اگر عدد تصادفی برابر 78 باشد، شماره برندگان قرعه کشی بصورت زیر تعیین می شوند:

  • نفر اول: شماره 78
  • نفر دوم: شماره 178=100+78
  • نفر سوم: شماره 278=200+78
  • و الی اخر

شرایط ثبت نام در قرعه کشی خودروسازان

اگر شما هم قصد ثبت نام در قرعه کشی ایران خودرو یا قرعه کشی سایپا را دارید، باید بدانید که هم ایران خودرو و هم سایپا، برای آنکه خودروها بدست مصرف کننده واقعی برسد، شرایط زیر را برای ثبت نام در قرعه کشی خودرو، لحاظ کرده اند:

1- داشتن «کد کاربری و کلمه عبور» برای ورود به سایت فروش اینترنتی ایران خودرو و همچنین سایت فروش اینترنتی سایپا الزامی است.

2- با هر کد ملی، فقط می توانید برای یک دستگاه، ثبت نام کنید. 

3- در 48 ماه اخیر، نباید از ایران خودرو و سایپا، خودرویی خریداری کرده باشید.

4- حداقل سن شما، باید 18 سال باشد.

5- نباید پلاک انتظامی فعال (نصب شده روی خودرو) داشته باشید. در غیر اینصورت، به مدت 3 سال امکان ثبت نام در فروش‌های ایران خودرو و سایپا را ندارید.

6- باید گواهینامه رانندگی داشته باشید. در غیر اینصورت، به مدت 3 سال امکان ثبت نام در فروش‌های ایران خودرو و سایپا را ندارید.

7- امکان صلح قرارداد (خرید انصرافی)، وجود ندارد. بنابراین حواله‌های خودروهای قرعه‌کشی شده را نمی‌توانید خرید و فروش کنید.

8- سند خودرو به مدت یکسال در رهن خودروساز باقی می‌ماند مگر آنکه خودروساز، شرایط دیگری را وضع کرده باشد. بنابراین امکان فک رهن سند خودرو در طول این یکسال یا تسویه حساب پیش از موعد یکساله را ندارید.

9- امکان فروش یا انتقال وکالتی برای خودروی ثبت نامی را ندارید.

10- در این روش فروش، سود مشارکت و سود انصراف، وجود ندارد.

11- اگر تا 5 ماه پس از تحویل خودرو، برای سرویس خودرو به نمایندگی مراجعه نکنید، گارانتی خودروی‌تان باطل می شود.

12- در زمان اولین مراجعه به نمایندگی، کارکرد خودروی‌تان حداقل باید 1000 کیلومتر باشد.

13- برای شرکت در قرعه کشی، نیازی به داشتن چک نیست.

14- برندگان نهایی قرعه کشی فروش خودرو، حداکثر 3 الی 5 روز (بسته به شرایط اعلامی خودروسازان) برای تکمیل وجه کامل خودرو (در قراردادهای فروش فوری) یا واریز وجه پیش پرداخت خودرو (در قراردادهای پیش فروش)، فرصت دارند. در غیر اینصورت با نفرات رزرو، جایگزین خواهند شد.  


نتایج قرعه کشی خودرو

آخرین اخبار قرعه کشی ایران خودرو، اخبار قرعه کشی سایپا و همچنین اخبار قرعه کشی سامانه یکپارچه خودرو را در مطالب منتخب زیر بخوانید:

نتایج قرعه کشی سایپا

در مقاله نتایج قرعه کشی سایپا می‌توانید آخرین اخبار قرعه کشی سایپا، زمان قرعه کشی خودرو سایپا، لیست برندگان قرعه کشی سایپا، نتایج قرعه کشی سایپا برای مادران و همچنین ظرفیت فروش خودروهای قرعه کشی شرکت سایپا را مشاهده کنید.

نتایج قرعه کشی ایران خودرو

جهت اطلاع از نحوه ثبت نام در قرعه ‌کشی فروش فوق العاده ایران خودرو، چگونگی ثبت نام در قرعه کشی پیش فروش ایران خودرو، مشاهده آخرین آمارهای فروش ایران خودرو و سایر اخبار مرتبط با آن و همچنین جهت اطلاع از تعداد ثبت نام کنندگان خودروها به همراه فهرست برندگان قرعه کشی ایران خودرو، مقاله نتایج قرعه کشی ایران خودرو را مطالعه کنید.

نتایج قرعه کشی سامانه یکپارچه

برای اطلاع از آخرین اخبار قرعه کشی سامانه خودرو و جهت اطلاع از نتایج قرعه کشی سامانه و مشاهده فهرست برندگان فروش یکپارچه تخصیص خودرو، مقاله نتایج قرعه کشی سامانه یکپارچه خودرو را مطالعه کنید.

ثبت نام خودرو برای مادران

آخرین اخبار ثبت نام خودرو مادران به همراه شرایط و قوانین ثبت نام خودرو ویژه مادران را در مقالات منتخب زیر، مطالعه کنید:

ثبت نام ایران خودرو برای مادران

آخرین اخبار ثبت نام خودرو ایران خودرو برای مادران، قوانین ثبت نام ایران خودرو در طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به همراه جدیدترین شرایط فروش ایران خودرو برای مادران و همچنین شرایط پیش فروش ایران خودرو برای مادران را در مقاله ثبت نام خودرو بدون قرعه کشی برای مادران مشاهده کنید.

ثبت نام خودرو سایپا برای مادران

شرایط ثبت نام مادران در طرح‌های پیش فروش خودرو سایپا، قوانین ثبت نام سایپا برای خرید خودرو توسط مادران و همچنین آخرین طرح‌های فروش فوری سایپا ویژه مادران را در مقاله ثبت نام سایپا برای مادران فرزند دوم مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران
mmdtabari 1400/1/24
برای کسایی که پیش خرید کردن سند در رهن ظلم چون پولشون رو حداقل یکسال خوابوندن
پاسخ
0
2
1
Shoeana 1399/9/30
من می خوام ثبت نام ماشین کنم
پاسخ
0
0
0