گوانگژو 2020 : بازگشت پرفروش‌ترین پلاگین بازار

بی وای دی چین پرو پلاس 2021

7 آذر 1399 08:00

حتما بی‌وای‌دی F3 را یادتان هست؛ همان خودرویی که کارمانیا نتوانست تولید انبوهش را در کشورمان به راه بیندازد. سال 2012 بی‌وای‌دی نسخه پلاگین هیبریدی F3 را ساخت اما نامش را دیگر F3 نگذاشت بلکه آنرا BYD Qin نامید و به این ترتیب، نسل اول Qin با تلفظ صحیح «چین»، به بازار معرفی شد؛ خودرویی که از سال 2014 تا اواسط 2018 توانست پرفروش‌ترین پلاگین هیبرید بازار چین باشد.

Qin از سال 2014 تا اواسط 2018 پرفروش‌ترین پلاگین هیبرید بازار چین بوداما از آنجایی که بی‌وای‌دی از 2015 تا 2017 و به مدت سه سال پیاپی، بزرگترین فروشنده خودروهای انرژی جدید یا NEV (شامل خودروهای پلاگین هیبرید، هیدروژنی و برقی) در جهان بود، برای سال 2018 تصمیم گرفت نسل دوم بی‌وای‌دی چین را به بهترین شکل ممکن، به بازار چین برگرداند.

به همین دلیل، طراحی این نسل را به سرپرست جدید تیم طراحی‌اش، یعنی آقای وولگانگ ایگر (Wolfgang Egger) سپرد؛ همان طراح بزرگی که بعد از درخشش در زیرمجموعه‌های مختلف فولکس‌واگن، در سال 2017 به عنوان طراح ارشد، به بی‌وای‌دی ملحق شد.

آقای ایگر مثل همیشه، یک چیز خوب تحویل داده. نسل دوم بی‌وای‌دی چین که از سال 2018 تا به امروز در بازار حضور دارد، به لطف پیروی از زبان طراحی جدید خودروهای BYD موسم به چهره اژدها (Dragon Face)، خودرویی به شدت زیبا، جسور و مدرن به نظر می‌رسد. شاید به همین دلیل بوده که بی‌وای‌دی، حتی نام نسل جدید این خودرو را هم از Qin به Qin Pro تغییر داده است تا بگوید که همه چیز این خودرو، از صفر تاصدش، را از نو ساخته است.

بی‌وای‌دی چین پرو در نسل دومش، با سه نسخه مختلف به بازار چین آمده:

  • نسخه بنزینی با همان نام Qin Pro،
  • نسخه تمام برقی با نام Qin Pro EV،
  • نسخه پلاگین هیبرید با نام Qin Pro Plus،

اما در نمایشگاه گوانگژو 2020، برای اولین‌بار شاهد رونمایی رسمی «چین پرو پلاس» بودیم؛ خودرویی که البته از سال آینده و به عنوان مدل 2021 بالاخره به خیابان‌ها می‌رود.

بی‌وای‌دی چین پرو پلاس، که با هدف پرکردن فاصله قیمتی میان چین پرو بنزینی و سدان لوکس و جذاب بی‌وای‌دی هان، به خانواده BYD اضافه شده است، با پلتفرم اختصاصی DM-i شکل گرفته است. بنابراین موتور بنزینی آن از نوع 1.5 لیتری خواهد بود که همانند اکثر هیبریدی‌های تویوتا، در سیکل آتکینسون (Atkinson) کار می‌کند. قدرتی در حدود 110 اسب بخار در دور موتور 6000 و گشتاوری معادل 135 نیوتن متر در دور موتور 4500، خروجی این موتور است. بازده گرمایی معادل 43% و همچنین نسبت تراکم بسیار خوب 15.5 بر 1 را هم باید به سایر ویژگی‌های این موتور اضافه کنیم.

بی‌وای‌دی گفته که چین پرو پلاس می‌تواند در حالت تمام برقی، مسافتی در حدود 60 تا 80 کیلومتر را طی کند و مصرف سوختش هم بیشتر از 4 لیتر در 100 کیلومتر نخواهد بود.

همانطور که از تصاویر خودروی رونمایی شده مشخص است، بی‌وای‌دی تمام شیشه‌های چین پرو پلاس را مشکی کرده تا نمای داخلی خودرو معلوم نباشد. بنابراین برای دیدن کابین این خودرو و اعلام مشخصات فنی، آپشن‌ها و قیمت نهایی‌اش همچنان باید منتظر ماه‌های آینده باشیم.

دیدگاه کاربران