• ماشين برقي اکسيژن
  • ماشين برقي اکسيژن
  • مشخصات خودرو برقي اکسيژن
  • ماشين اکسيژن ايراني
  • هاچبک برقي خودروسازان جنوب
  • عکس ماشين اکسيژن برقي

احتمال تولید در سال 1401

بررسی خودرو برقی اکسیژن خودروسازان جنوب

21 اسفند 1400 09:38

اسفند 1400: طی مراسمی که در تاریخ 19 اسفندماه برگزار شد، شرکت خودروسازان جنوب برای نخستین‌بار از خودرو برقی اکسیژن، بصورت رسمی رونمایی کرد.

خودرو برقی اکسیژن خودروسازان جنوب

آقای سیامک حجت (مدیرعامل خودروسازان جنوب) در این مراسم گفته که در صورت حمایت از بخش خصوص، از خرداد 1401 می‌توان تولید خودرو اکسیژن را شروع کرد و تا پایان سال 1401 حدود 1000 دستگاه از آن را به تولید رساند. برای سال 1402 نیز این شرکت، برنامه تولید 5000 دستگاهی را درنظر گرفته است.

طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، ماشین برقی اکسیژن قرار است توسط شرکت «آی تک موتور شیراز» یا اختصارا ITMS ساخته شود. این شرکت با سرمایه‌گذاری مشترک خودروسازان جنوب و شرکت کارخانجات مخابراتی ایران یا ITMC (بزرگترین شرکت دانش بنیان کشور) و همچنین با مشارکت دانشگاه صنعتی شیراز تاسیس شده است. همچنین خط تولید این خودرو برقی، در سایت کارخانجات مخابراتی ایران در استان فارس، راه‌اندازی خواهد شد.

میزان پیمایش خودرو برقی اکسیژن

آبان 1400: آقای سیامک حجت (مدیرعامل خودروسازان جنوب) اطلاعات جدیدی درباره هاچبک برقی ایرانی «اکسیژن» را رسانه‌ای کرده که خلاصه آنها به شرح زیر است:

1- باتری استفاده شده در اکسیژن، از نوع 8.6 کیلوواتی است و می‌تواند با یکبار شارژ، خودرو را تا 220 کیلومتر جابجا کند. البته در نسخه‌های گران‌تر اکسیژن، امکان انتخاب و سفارش باتری‌ قوی‌تر با حداکثر پیمایش 340 کیلومتر نیز وجود دارد. عمر باتری‌های خودرو نیز حدود 8 سال تخمین زده می‌شود.

2- بیش از 80% قطعات به کار رفته در اکسیژن، داخلی‌سازی شده و فقط قطعات مربوط به پیشرانه، گیربکس و باتری از خارج تامین می‌شود.

3- امکاناتی مانند سیستم تهویه مطبوع دستی، قفل مرکزی، پاور ویندوز و نویگیشن بصورت استاندارد خواهند بود. ضمن اینکه امکان اتصال خودرو به اسمارت فون نیز وجود دارد.

4- خودرو اکسیژن برای 2 سرنشین و با قامت 190 سانتیمتر و وزن 120 کیلوگرم طراحی و ساخته شده است.

5- خودرو برقی اکسیژن با طول تقریبی 2.6 متر، یکی از کوچکترین خودروهای جهان محسوب می‌شود که قابلیت پارک عمودی نیز دارد.

همچنین آنطور که مدیرعامل خودروسازان جنوب خبر داده، خودرو برقی اکسیژن، درحال گذراندن تست 3000 کیلومتر است و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، مجوز تولید آن در اواخر سال 1400 صادر خواهد شد. بنابراین احتمالا در نیمه اول سال 1401 امکان تحویل خودرو اکسیژن به خریداران ایرانی وجود خواهد داشت. با اینکه هنوز قیمت رسمی اکسیژن اعلام نشده اما پیش‌بینی می‌شود که ارزش تقریبی آن حدود 300 میلیون تومان باشد.


خودرو اکسیژن: محصول خودروسازان جنوب

با معرفی BYD E6 که سال 1395 و در جریان نمایشگاه خودرو تبریز رونمایی شد، شرکت کارمانیا را باید نخستین خودروسازی بدانیم که خودرویی برقی را به بازار ایران معرفی کرد. البته E6 به دلیل قیمت تمام شده بسیار زیاد و نداشتن شبکه خدمات پس از فروش مناسب و شاید هم به علت ظاهر نه‌چندان دلچسب و امکانات اندکش، هیچ‌وقت به مرحله تجاری‌سازی نرسید و در کشورمان عرضه نشد. اما کارمانیا همچنان به ساخت و تولید خودروهای برقی در ایران علاقه دارد و احتمالا به همین دلیل است که سدان تمام برقی کارمانیا EK1 را در تابستان 99 به بازار ایران معرفی کرد. اگر کارمانیا، پرچمدار خودروسازان خصوصی برای ساخت خودروهای برقی در ایران باشد، ایران خودرو و سایپا نیز به لطف پشتوانه‌های دولتی، به عرضه خودروهای برقی نیز علاقه نشان داده‌اند. عرضه ساینا برقی، تولید آزمایشی رانا برقی و ساخت نسخه تمام برقی از تارا ایران خودرو تا قبل از سال 1406، نمونه‌هایی است که ثابت می‌کند خودروسازان ایرانی نیز توان تولید خودروهای برقی را دارند.

اما در کنار همه این نام‌ها، باید نام خودروساز دیگری را هم اضافه کنیم؛ شرکتی که هاچبک تمام برقی جدیدی بنام «اکسیژن» ساخته و می‌خواهد آنرا تا پایان سال 1400، به مرحله تولیدانبوه برساند. 

خودروی برقی اکسیژن را شرکت خودروسازان جنوب با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته، ساخته و قرار است نسخه اولیه و آزمایشی آن را نیز بزودی رونمایی کند. درباره خودروسازان جنوب، باید این نکته را هم بدانید که اولین شرکتی است که توانسته از وزارت صمت، برای ساخت خودروهای برقی، پروانه بهره‌برداری بگیرد.

هاچبک برقی مینور

نخستین خودروی برقی که خودروسازان جنوب ساخت، هاچبکی بنام مینور (Minor) بود که در سال 1390 معرفی شد. مینور در دو نسخه هاردتاپ و سافت‌تاپ در ایران رونمایی شده بود و حتی تعداد محدودی از آن نیز به تولید رسید که البته در اختیار شرکت‌ها گذاشته شد و پلاک ملی نگرفتند. پلتفرم مینور را چینی‌ها در اختیار خودروسازان جنوب قرار داده بودند و امید داشتند که روزی در ایران به تولیدانبوه برسد، اما نرسید. 

مشخصات فنی خودرو اکسیژن

با تجربه‌ای که خودروسازان جنوب از ساخت خودرو برقی مینور کسب کرده، حالا محصول دیگری بنام «اکسیژن» ساخته است؛ خودرویی که از تنها تصویر لو رفته آن، کاملا واضح است که با همان شکل و شمایل مینور طراحی شده و فقط سپر و جلوپنجره‌اش را تغییر داده‌اند. 

هم‌اکنون میزان داخلی‌سازی خودرو برقی اکسیژن به 80% رسیده است؛ این یعنی مجموعه نرم‌افزار و حتی پکیج باتری‌های آن در داخل کشور، تولید شده. حالا که صحبت از باتری شد، باید بدانید که عمر باتری‌های خودرو اکسیژن، 3 هزار سیکل خواهد بود. بنابراین باید هر 8 سال، باتری‌های آنرا تعویض کنید.

قرار است خودرو اکسیژن، با دو پکیج باتری به تولید برسد؛ پکیج اول که ارزان‌تر است، به شما اجازه می‌دهد تا 85 کیلومتر برساعت سرعت بگیرید و با یکبار شارژ نیز حدود 220 کیلومتر جابجا شوید. اما در پیکج دوم که هزینه بیشتری دارد، می‌توانید با یکبار شارژ، مسافتی در حدود 300 کیلومتر را طی کنید و حداکثر سرعت‌تان را نیز به 110 کیلومتر برساعت برسانید.

همچنین عمر مفید موتور برقی استفاده شده در خودرو اکسیژن، معادل 20 سال برآورد شده است.

قیمت خودرو اکسیژن

آنطور که رسانه‌ها خبر داده‌اند، قیمت تمام شده خودرو برقی اکسیژن حدود 8500 دلار است. که یعنی در صورت رسیدن به مرحله تولیدانبوه، قیمتش نمی‌تواند کمتر از 250 میلیون تومان باشد.

اما با توجه به تسهیلات خرید خودروهای برقی، عمر بالای موتور الکتریکی، عمر بالای باتری، و همچنین مزایای جانبی خودروهای برقی مثل معافیت از پرداخت مالیات، تردد رایگان در محدوده طرح ترافیک و نداشتن هزینه‌های جانبی مانند بنزین، تعویض روغن و فیلتر و ... هنوز هم خودرو برقی اکسیژن، شانس موفقیت در بازار ایران را دارد.

البته نباید فراموش کنیم که قیمت زیاد باتری، کمبود خدمات پس از فروش و نبود جایگاه شارژ در سطح کشور، سه عامل مهمی است که اجازه نمی‌دهد مشتریان ایرانی، با خیال راحت به خرید محصولات برقی، روی بیاورند.

دیدگاه کاربران
بایرام گروسی 1402/7/10
اکسیژن از همه لحاظ سر تر
پاسخ
0
0
0
خلبان 1402/6/10
شما رو بخدا با این حقوق ها و اجاره خونه و گرونه خورد و خوراک پولی نمیمونه که شما براحتی مینویسید 250 میلیون ا ون یکی میگه 600 اون یکی دیگه میگه یک میلیار دو میلیارد
پاسخ
0
1
0
zbsadati1@gmail.com 1402/6/6
خودرو برقی تولید کنید زیبا وجادار و جایگاه شارژ رو در جاده ها وشهرها تدارک ببینید ظرف دوسه سال میشه وضعیت الودگی ومصرف سوخت در ایران سرسام اوره
پاسخ
0
0
0
Tata1402 1402/6/2
خیلی عالی ، امیدوارم زودتر وارد بازار بشه ، دوستانی که بالا پیام دادن احتمالا اگر این ماشین توی دبی یا اروپا ببینن گلیربه به و چه چه کنم ولی چه کنیم که خود تحقیری مد شده
پاسخ
0
0
0
Mohnm 1401/7/11
خجالتم نمیکشن با این طراحیشون چه با افتخار ازش صحبت میکنن. اخه کی سوار این فرقون میشه طراحان واقا خسته نباشید
پاسخ
1
0
0
Tata1402 1402/6/2
خود تحقیری مد شده...
0
0