رشد قیمت مواد اولیه داخلی بیش از رشد نرخ ارز بود

افزایش قیمت 30 درصدی قطعات خودرو در آینده

18 اردیبهشت 1397 10:02

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور با اشاره به افزایش مواد اولیه داخلی، نرخ ارز و دستمزد، خواستار افزایش قیمت قطعات خودرو شد.

از اسفند 94 تا اسفند 96 قیمت مس 83%، آلومینیوم 76% و ورق فولادی نیز 70% رشد داشته

بازار قطعه‌سازان ایران از سوی خریدار یک بازار تقریبا انحصاری است. قطعه‌سازانی که می‌خواهند به تولید خود ادامه دهند باید یکی از دو خودروساز بزرگ را برای فروش قطعات انتخاب کنند. به همین دلیل قیمت محصولات تولیدی قطعه‌سازان توسط بازار خودرو تعیین می‌شود و نه برعکس. چند سالی است که قطعه‌سازان تقاضای افزایش قیمت دارند، اما هنوز این افزایش قیمت صورت نگرفته است.

در آخرین اظهارنظر آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور با بیان این‌که عوامل متعددی باعث افزایش شاخص بهای تولید در قطعه‌سازی شده گفت: با توجه به افزایش حقوق کارگران، رشد نرخ ارز و مواد اولیه داخلی افزایش 30 درصدی قطعات خودرو محتمل است.

محبی‌نژاد افزود: قیمت مواد از افزایش نرخ ارز به‌مراتب بالاتر بوده است. نرخ ارز مبادله‌ای که یکی از عوامل تأثیرگذار در هزینه تولید است در حال حاضر نسبت به اسفند 94 حدود 40 درصد افزایش داشته است. درصورتی‌که سال گذشته خودرو 1.25 درصد تا 2.5 درصد افزایش قیمت داشت، که به همین تناسب هم قطعات، افزایش قیمت بسیار ناچیزی را شاهد بودند.

وی در پاسخ به این سؤال که «افزایش قیمت ارز چه تأثیری بر قطعاتی خواهد گذاشت که مزیت رقابتی دارند و بیشتر مواد اولیه آن در داخل تولید می‌شوند»، پاسخ داد: باید همین‌طور باشد ولی متأسفانه قیمت مواد اولیه ما هم متأثر از ارز است. متأسفانه کالاهای اساسی که عمده تولید آن دست دولت است در بورس و بر مبنای قیمت فوب خلیج‌فارس تعیین قیمت می‌شود. درنتیجه باوجودی که این محصولات هیچ ارزبری ندارند با افزایش نرخ ارز قیمت این محصولات هم گران می‌شود.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور با بیان این‌که مواد پتروشیمی داخلی ما از ابتدا تا انتهای سال 96 حدود 40 درصد افزایش قیمت داشته است، بیان کرد: این در حالی است که اگر ارز تک‌نرخی نمی‌شد، قیمت‌ها به‌صورت بی‌رویه بالاتر هم می‌رفتند. محصولاتی مثل ورق فولادی و پتروشیمی، محصولات کانی و معدنی، فلزات رنگین، مس و آلومینیوم همگی از زمان رئیس‌جمهور سابق در بورس عرضه می‌شوند.

وی در مورد افزایش قیمت نهاده‌های تولید گفت: بالاترین درصد تغییر را ما در قیمت مس شاهد بودیم. از اسفند 94 تا اسفند 96 قیمت مس 83 درصد و قیمت آلومینیوم هم 76 درصد افزایش داشت. ورق فولادی هم در همین بازه زمانی نزدیک به 70 درصد رشد داشت. همه این‌ها می‌تواند روی سوددهی بیش از هزار قطعه‌سازی که 550 هزار نفر نیروی کار دارند تأثیر بگذارد و در صورت عدم افزایش قیمت محصول به ورشکستگی و تعطیلی بکشاند.

محبی‌نژاد در پایان افزود: افزایش قیمت به چند صورت شکل می‌گیرد. برای مواد وارداتی افزایش نرخ ارز روی نهاده تولید تاثیرات متفاوتی دارد که افزایش قیمت مواد اولیه داخلی هم ازجمله آن است. در کنار این‌ها افزایش دستمزد کارگران هم هست. همه این‌ها تاثیرات مختلفی می‌گذارد، که بر اساس محاسبات ما قیمت قطعات را باید 30 درصد افزایش داد تا قطعه‌سازان بتوانند به کار خود ادامه دهند.

دیدگاه کاربران