مردی برای تمام فصول

تست و بررسی نیسان ایکس‌تریل مدل 2018

25 آذر 1399 16:28

من معمولاً  خودروهای شاسی‌بلند را برای استفاده‌های معمول پیشنهاد نمی‌کنم چون به نظرم برای افرادی که هرگز به مسیرهای آفرودی نمی‌روند انتخاب‌های بهتری هم در بازار وجود دارد؛ مثلاً شما با پول یک خودروی شاسی‌بلند یا کراس‌اور می‌توانید سدانی سریع‌تر، کم‌مصرف‌تر با سواری نرم‌تر و فرمان‌پذیری برتر خریداری کنید که همه جوره انتخاب منطقی‌تری به نظر می‌رسد.

نیسان ایکس‌تریل خودرویی همه فن حریف است که هم برای داخل شهر گزینه مناسبی است، هم برای مسافرت‌های ایمن و کارآمد نشان می‌دهد و هم از پس آفرودهای سبک بر خواهد آمد. اما در هر صورت اگر استفاده خارج جاده‌ای دارید یا به هر دلیل از ابهت، کلاس ظاهری و جادار بودن خودروهای بلند قامت خوشتان می‌آید به شما پیشنهاد می‌کنم که از میان گزینه‌های موجود، خودرویی را انتخاب کنید که از کراس‌اور بودن فقط نامش را یدک نکشد بلکه بتواند در نقش یک خودروی چند منظوره واقعی به ایفای نقش بپردازد و هم در داخل شهر و جاده و هم خارج از آن همراه خوبی برایتان باشد؛ خودرویی نظیر نیسان ایکس‌تریل که با توجه به ویژگی‌های مناسبش در بازارهای جهانی هم به موفقیت و فروش قابل توجهی دست یافته است. امروز قصد داریم نگاهی نزدیک‌تر به این فرزند نیسان داشته باشیم تا در کنار شما به نقاط ضعف و قوتش پی ببریم. پس لطفاً این بار هم «باما» همراه باشید.

بررسی طراحی ظاهری نیسان ایکس‌تریل

نیسان ایکس‌تریل طراحی کم‌نقص و عامه‌پسندی دارد؛ نه آن‌قدرها خشن و قلچماق است که منحصراً نظر آفرودرها را به خود جلب کند و نه آن‌قدر ظرف و فانتزی که فقط خانم‌ها عاشقش شوند؛ در واقع طراحان نیسان ایکس‌تریل توانسته‌اند توازن مناسبی میان زیبایی و جذابیت‌های جوان‌پسندانه و اصالت برقرار کنند و حاصل کار به خودرویی تبدیل شده که تقریباً هیچ کس از ظاهر آن بدش نمی‌آید. به خصوص که در مدل 2018 بازطراحی رینگ‌ها، چراغ‌ها، سپرها و جلوپنجره در کنار یک سری تغییرات جزئی دیگر، شکل و شمایل لوکس‌تری به این خودرو بخشیده‌اند.

طراحی نمای عقب نیسان ایکس تریل 2018

یکی از نکات جالب توجه در بدنه نیسان ایکس‌تریل تلفیق زوایای جعبه‌ای شکل با خطوط سیال و روان در بدنه است که احساسی از مواجهه با خودرویی شیک و در عین حال قدرتمند را به بیننده منتقل می‌کند؛ در این بین دقت به ریزه کاری‌هایی مثل حجم‌دهی منطقی به کاپوت و گلگیرها و ضربه‌گیرهای ظریف پیرامونی نیز به بهبود وضعیت ظاهری خودرو یاری رسانده‌اند.

البته ناگفته نماند که شکل و شمایل کلی نیسان ایکس‌تریل در قیاس با برخی از خودروهای امروزی که طراحی فضایی و پیچیده‌ای دارند تا حدودی ساده به نظر می‌رسد و به خصوص در قسمت انتهایی محافظه‌کارانه به چشم می‌آید، اما با وجود تمامی این‌ها می‌بایست در مجموع به طراحی کلی خودرو نمره مناسبی بدهیم و نیسان ایکس‌تریل را در زمره کراس‌اورهای شکیل و خوش‌قیافه بازار طبقه‌بندی کنیم.

بررسی طراحی داخلی نیسان ایکس‌تریل

در کابین اما وضعیت مقداری دچار افت می‌شود و در نگاه اول فضای ساده داخلی تا حدودی از مد افتاده به نظر می‌رسد؛ در واقع فرم کلی داشبورد و چیدمان قطعات نیسان ایکس‌تریل بیش از آن‌که روی ویژگی‌های لوکس تاکید داشته باشند به راحتی، ارگونومی و القاء حس استحکام و قدرت پرداخته‌اند و از این رو شاید افرادی که سلیقه فانتزی‌تری دارند ارتباط نزدیکی با این قسمت برقرار نکنند.

کابین نیسان ایکس تریل مدل 2018

اما با این حال باید اعتراف کرد که کیفیت بالای متریال داخلی در کنار ارگونومی مطلوب و چیدمان اصولی قطعات باعث شده‌اند که داخل خودرو حس خوشایندی از اطمینان و راحتی را تجربه کنیم؛ ضمن این‌که در مدل 2018 تغییرات جزئی مثل غربیلک جدید اسپرت با طراحی دی‌کات وضعیت ظاهری کابین را اندکی بهبود بخشیده است.

در خصوص فضاسازی هم اوضاع کاملاً بر وفق مراد است و کابین جادار و صندلی‌های راحت نیسان ایکس‌تریل رفاه تمامی سرنشینان را تضمین نموده‌اند، همچنین با توجه به حجم مناسب صندوق عقب می‌توان برای سفرهای خانوادگی هم روی آن حساب ویژه‌ای باز کرد.

بررسی آپشن‌های رفاهی و ایمنی نیسان ایکس‌تریل

خودروهای ژاپنی معمولاً در قیمت‌های مشابه امکانات کمتری نسبت به کره‌ای‌ها ارائه می‌کنند و مشتریان آپشن دوست، همیشه میان خرید خودرویی خوش‌نام مثل تویوتا راوفور که امکانات کمی دارد و هیوندای سانتافه تا بن دندان مسلح فول آپشن مردد می‌شوند، اما در این بین نیسان ایکس‌تریل ضمن برخورداری از اعتبار برند نیسان از امکانات قابل قبولی هم بهره می‌برد که قطعاً شما را راضی نگاه خواهد داشت.

امکانات نیسان ایکس تریل مدل 2018

به عنوان مثال در ایکس‌تریل مدل 2018 گزینه‌هایی همچون:

کنترل هوشمند شاسی، ترمز اضطراری، کنترل ترمز در پیچ‌ها، ترمز هوشمند موتور، کنترل ایستایی در سربالایی و کنترل سرعت در سرازیری، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، رادار تغییر لاین، رادار نقطه کور، سامانه پیش‌گیری از تصادف، تابلو خوان، سیستم تشخیص اشیاء متحرک، ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای، چراغ‌های اتوماتیک جلو مجهز به تنظیم ارتفاع اتومات و چرخش در پیچ‌ها، چراغ‌شور، چراغ بدرقه، کروز کنترل، برف پاک‌کن هوشمند، فرمان برقی 4 حالته مجهز به گرمکن، نمایشگر 7 اینچی لمسی، دوربین‌های نمایش 360 درجه، نمایشگر 4.3 اینچی پشت صفحه کیلومتر، سیستم ورود و استارت بدون کلید، تهویه مطبوع دو گانه اتومات به همراه دریچه جداگانه برای سرنشینان عقب، صندلی‌های برقی جلو، کول باکس، در صندوق برقی، آینه الکتروکرومیک، سقف پانوراما با سانروف برقی و.. یافت می‌شوند که شاید کامل‌ترین لیست موجود در بازار نباشد اما در قیاس با بسیاری از رقبا عالی است.

همچنین نیسان ایکس‌تریل جدای از امکانات امنیتی که به آن‌ها اشاره شد توانسته با امتیازات قابل قبولی هر 5 ستاره ایمنی موسسه Euro-NCAP را بدست آورد تا خیالمان از بابت امنیت خودرو هم آسوده باشد.

بررسی مشخصات فنی نیسان ایکس‌تریل

با گشودن در کاپوت نیسان ایکسل‌تریل با یک پیشرانه 4 سیلندر خطی 2.5 لیتری مواجه می‌شویم که قادر است 171 اسب‌بخار قدرت را در دور موتور 6000 تولید کند و در 4000 دور در دقیقه میزان گشتاور را به 233 نیوتن‌متر برساند. خوب این میزان قدرت و گشتاور برای خودرویی با وزن حدود 1.6 تن اعداد فوق‌العاده‌ای محسوب نمی‌شوند، به خصوص که جعبه‌دنده هم از نوع CVT است و امیدهای ما را برای یک شتاب‌گیری عالی کمرنگ‌تر کرده؛ اما با این حال نباید فراموش کنیم که با یک نیسان طرف هستیم؛ خودروسازی که همواره با هماهنگی عالی میان پیشرانه و جعبه‌دنده توانسته با کمترین اتلاف انرژی، قدرت را به سر چرخ‌ها برساند و عملکردی بهتر از آنچه روی کاغذ می‌بینیم، ارائه نماید.

پیشرانه نیسان ایکس تریل مدل 2018

پس بهتر است از روی این اعداد و ارقام پیش داوری نکنیم و با مقداری خوش‌بینی منتظر تست عملی باقی بمانیم. ضمناً بد نیست اشاره کنیم که جعبه‌دنده ضریب پیوسته نیسان ایکسل‌تریل از نسل جدید جعبه‌دنده‌های CVT نیسان موسوم به XTRONIC است و با شبیه‌سازی 7 دنده، مقداری لذت رانندگی را هم چاشنی کار کند، هرچند که همچنان قادر نیست مثل خودروهای AT لذت‌بخش باشد و بیشتر روی ویژگی‌های اقتصادی مثل مصرف سوخت بهینه تاکید دارد.

شاید ویژگی‌های اقتصادی با توجه به قیمت سرسام‌آور نیسان ایکس‌تریل در کشورمان پارامتر چندان مهمی به نظر نرسد اما در هر صورت فرزند بلند قامت نیسان با توجه به استهلاک پایین، عدم حساسیت شدید به بنزین‌های وطنی و مصرف سوخت مناسب (حدود 8.3 لیتر در صد کیلومتر برای شرایط ترکیبی) هزینه نگهداری قابل قبولی در قیاس با رقبای خود خواهد داشت. هرچند این ویژگی مثبت به دلیل گستردگی کمتر نمایندگی‌های جهان نوین آریا در قیاس با رقبای کره‌ای تا حدودی رنگ می‌بازد.

قفل دیفرانسیل نیسان ایکس تریل مدل 2018

از دیگر نکات مثبت کراس‌اور نیسان می‌توان به سیستم انتقال قدرت چند حالته آن اشاره نمود؛ جایی که شما می‌توانید با قرار دادن وضعیت انتقال قدرت روی Auto، 2WD یا حالت LOCK از خودروی خود هم در شرایط جاده‌ای و هم خارج جاده‌ای استفاده بهینه نمائید تا حداقل در آفرودهای سبک با مشکل خاصی مواجه نشوید.

نباید فراموش کرد که نیسان ایکس‌تریل یک شاسی‌بلند واقعی نیست و در رده کراس‌اورها طبقه‌بندی می‌شود پس نباید انتظار غیر عادی از آن داشته باشیم، اما با این حال به‌دلیل قابلیت‌های مناسب سیستم انتقال قدرت، گشتاور مناسب و ارتفاع کافی می‌توان به عنوان یک خودرو چند منظوره واقعی رویش حساب باز کرد.

تجربه رانندگی با نیسان ایکس‌تریل

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم کابین نیسان ایکس‌تریل طراحی نسبتاً ساده‌ای دارد و در قیاس با برخی از کراس‌اورهای روز که از شکل و شمایل فوق مدرنی بهره برده‌اند تا حدودی از مد افتاده به نظر می‌رسد، اما همین سادگی به حس صمیمیت و تسلط بالاتر منتهی شده و ادوات زمخت داخلی به راحتی هر چه تمام در دسترس راننده قرار می‌گیرند؛ دید به اطراف هم بد نیست و مشکل نقاط کور موجود به لطف وجود دوربین 360 درجه و رادارها برطرف شده است. صندلی‌ها نرم و راحت هستند و فضای کلی تلفیقی از حس قدرت و رفاه را به سرنشینان منتقل می‌کند. فرمان دی‌کات نیسان ایکس‌تریل مدل 2018 در قیاس با مدل قبلی به شکل محسوسی خوش‌دست‌تر شده و با ظاهر اسپرت‌تر و قطورتر احساس بهتری به راننده منتقل می‌کند.

 

تست و بررسی نیسان ایکس تریل مدل 2018

شاید برترین قسمت سواری با نیسان ایکس‌تریل در عملکرد کم‌نقص سیستم تعلیقش خلاصه شود؛ در واقع با وجود این‌که کوبش‌های گاه و بی‌گاه و خشکی نسبی در این سگمنت تا حدودی شایع است، نیسان ایکس‌تریل توانسته سواری نسبتاً راحتی ارائه نماید و در نتیجه می‌توان گفت که این محصول با در نظر گرفتن کلاس بدنه جزء خودروهای نرم بازار به حساب می‌آید؛ البته این نرمی در کنار مرکز ثقل بالا باعث شده که درپیچ‌های تند مقداری حس ناپایداری به راننده دست بدهد اما به شما اطمینان می‌دهم که این قضیه در اکثر مواقع در حد همان احساس باقی می‌ماند و خودرو به این راحتی‌ها از کنترل خارج نخواهد شد. در حقیقت نیسان ایکس‌تریل در پیچ‌های تند حرکات عرضی نسبتاً زیادی دارد اما به کمک انواع و اقسام سیستم‌های پایداری کمکی به این راحتی‌ها تعادلش را از دست نمی‌دهد. ترمزهای خودرو هم وضعیت خوبی دارند و با واکنش‌های به موقع خود مطمئن نشان می‌دهند.

گیربکس CVT نیسان ایکس تریل 2018

همانطور که در بخش قبلی وعده دادیم می‌خواهیم شتاب‌گیری نیسان ایکس‌تریل را هم بررسی کنیم. ترکیب وزن نسبتاً سنگین با پیشرانه نه چندان قدرتمند و جعبه‌دنده CVT باعث شد که در آغاز تست، شتاب چندان جالبی از خود نشان ندهد و با حس سنگینی از جا کنده شود به طوری که در لحظه شروع آزمایش احساس کردیم با خودرویی کند و اعصاب خوردکن سر و کار خواهیم شد، اما با کمی افزایش سرعت ورق کاملاً برگشت روند شتاب‌گیری بهبود چشم‌گیری یافت. در واقع شتاب ثانویه نیسان ایکس‌تریل به حدی خوب بود که کندی ابتدای کار را جبران کرد و توانستیم در کمتر از 10.5 ثانیه از عدد 100 کیلومتر برساعت عبور کنیم؛ البته اگر به دنبال خودرویی سریع هستید با این قیمت گزینه‌های بهتری هم برایتان وجود دارد اما نیسان ایکس‌تریل نیز به نسبت کلاس بدنه و کاربردی که دارد به خوبی کارتان را راه خواهد انداخت و در هنگام سبقت‌گیری‌های جاده‌ای یا سربالایی‌های شدید نیز هیچ کمبودی از خود نشان نمی‌دهد.

تنها مشکل این است که پیشرانه نیسان ایکس‌تریل در شرایط تخت گاز صدای نسبتاً زیادی را به داخل کابین منتقل می‌کند که برای خودرویی در این سطح مقداری بیش از حد مورد انتظار است.

تجربه رانندگی با نیسان ایکس تریل مدل 2018

راند نهایی با نیسان ایکس‌تریل

درست است که نیسان ایکس‌تریل شتاب اولیه و لذت رانندگی تویوتا راوفور را ندارد، از نظر دسترسی به قطعات یدکی و بازار دست دوم به هیوندای سانتافه نمی‌رسد و در مسیرهای آفرودی هم در حد و اندازه‌های سانگ‌یانگ رکستون G4 ظاهر نمی‌شود، اما با تمامی این صحبت‌ها سخت است که بتوانیم از این کراس‌اور نیسان دل بکنیم؛ در واقع تجربه رانندگی امروز به ما ثابت کرد که نیسان ایکس‌تریل خودرویی همه فن حریف است که با سواری راحت و مصرف سوخت مناسبش هم برای داخل شهر گزینه مناسبی است، هم با توجه به جادار بودن، شتاب ثانویه خوب و آپشن‌های کافی برای مسافرت‌های ایمن و کارآمد نشان می‌دهد و هم به لطف وجود سیستم دو دیفرانسیل هوشمند، ارتفاع مناسب و امکانات خارج جاده‌ای کافی از پس آفرودهای سبک بر خواهد آمد.

جدول مشخصات فنی و آپشن‌های نیسان ایکس‌تریل

جدای از همه این‌ها در قیاس با گزینه‌های توربو و هیبریدی بازار پیچیدگی فنی کمتری دارد و ضمن سازگاری با بنزین‌های وطنی، همچون سایر محصولات نیسان که به جان‌سخت بودن شهرت دارند، محصولی قابل اعتماد و کم دردسر به نظر می‌رسد.

پس در یک جمله خلاصه می‌توان گفت که نیسان ایکس‌تریل مردی است برای تمام فصول! همراهی مناسب و قابل اتکا که شاید بی‌نقص نباشد اما نقطه ضعف‌هایش در برابر نقاط قوتی که ارائه می‌کند چندان به چشم نمی‌آیند.

عکاس: محمدرضا اناری

دیدگاه کاربران
abolfazl88 1400/4/6
فنربندی این ماشین انقد خوبه که هیچوقت احساس نارضایتی نمی کنید
پاسخ
1
0
6
Mohsen947 1400/4/20
سلام. شما این خودرو رو دارین؟
0
0