• بررسي انواع سورن پلاس ايران خودرو

قیمت رسمی اعلام شد!

بررسی سورن پلاس XU7P ایران خودرو

18 آذر 1402 17:20

قیمت سورن پلاس XU7P اعلام شد

آذر 1402: همزمان با اعلام نخستین شرایط فروش سورن پلاس جدید در تاریخ 18 آذرماه 1402، شرکت ایران خودرو، قیمت این محصول جدید را نیز برای اولین‌بار منتشر کرد. سورن پلاس XU7P که با کد کلاس 58402 و از اوایل زمستان 1402 وارد بازار کشورمان می‌شود، با قیمت قطعی 459 میلیون و 118 هزارتومان، به دست اولین خریدارانش می‌رسد.

انتشار کاتالوگ سورن پلاس جدید

آذر 1402: اخیرا ویدیویی در فضای مجازی و در صفحه‌ای منتسب به گروه صنعتی ایران خودرو، از داخل کابین یک سورن پلاس جدید منتشر شد که در آن به جایگزینی این نسخه جدید با پژو پارس اشاره شده بود.

کاتالوگ سورن پلاس XU7P ایران خودرو (PDF)

اکنون ایران خودرو به تازگی مشخصات فنی و امکانات رفاهی و ایمنی این نسخه جدید سورن پلاس را منتشر کرده است. این خودرو با نام سورن پلاس عرضه می‌شود و موتور  TU7P از پیشرانه بهبود یافته TU7 دارد که همچنان از نوع 8سوپاپ با حجم 1761 سی سی و حداکثر توان 98 اسب بخار و حداکثر گشتاور 146 نیوتون متر است. گیربکس این خودرو 5 سرعته دستی و شتاب صفر تا صد آن 13 ثانیه اعلام شده و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در راستای بهبود فنی پیشرانه و همگام سازی آن با استاندارد روز به حدود 7 لیتر در 100 کیلومتر رسیده است.

ترمز های سورن پلاس در جلو از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه ای است و بر اساس استاندارد جدید در زمینه تکنولوژی های ایمنی سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی HSA، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESC و سیستم کنترل کشش TCS به آن افزوده شده است.

 امکانات رفاهی و تجهیزات آن عبارتند از نمایشگر لمسی در میانه داشبورد، سیستم تهویه اتوماتیک با دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، صندلی های جلو قابلیت تنظیم برقی پشتی، چراغ روشنایی درروز، چراغ های عقب نیز همزمان با چراغ روشنایی در روز جلو روشن می شود که به اصطلاح به آن Position Lamp می گویند و از الزامات استانداردی به شمار می رود.

از دستگیره های مشابه دنا ، جلوپنجره مشکی براق و طرح کروم روی نوار شیشه های جانبی در نمای آن استفاده شده است. قطعات دکوراتیو جدید نیز به کابین آن افزوده شده است.

توجه داشته باشید که هنوز زمان عرضه و قیمت احتمالی این محصول اعلام نشده است.

آپشن های جدید سورن پلاس از پاییز 1402

مهر 1402: شرکت ایران خودرو برای اجرای استانداردهای 85گانه ایمنی، تغییرات جدیدی روی سورن پلاس انجام داده و قرار است این نسخه ارتقایافته را در پاییز 1402 تحویل مشتریانش دهد. همانطور که می‌دانید، از تابستان 1402 داشتن چراغ دی‌لایت برای خودروهای مونتاژی الزامی شده اما خوشبختانه سورن پلاس از مدت‌ها قبل، مجهز به چراغ‌روز شده بود. ولی ایران خودرو به منظور ارتقای ایمنی این محصول، شش ویژگی جدید دیگر را هم به خودروی سورن پلاس افزوده که عبارتند از:

1. سیستم کنترل پایداری (ESC): این سیستم که نخستین‌بار روی تارا نصب شده بود، در صورت تشخیص سرخوردن چرخ‌ها، ترمزها را بصورت متوالی، درگیر می‌کند و به این ترتیب، هم از انحراف خودرو جلوگیری می‌شود و هم راننده، امکان تسلط و کنترل بر فرمان‌ را خواهد داشت. برای روشن و خاموش کردن سیستم ESC، یک کلید روی داشبورد سورن پلاس تعبیه شده اما این سیستم بصورت پیش فرض، همواره فعال است.

2. سیستم کنترل هرزگردی (TCS): این سیستم که در واقع مکمل سیستم ESC است، در زمان شروع حرکت خودرو در مسیرهای لغزنده، مانع از هرزگردی چرخ‌ها می‌شود.

3. سیستم کمکی ترمز (EBA): در هنگام فشار ناگهانی و شدید روی پدال ترمز، فشار هیدرولیکی نیروی ترمز به حداکثر رسیده تا به توقف سریع‌تر خودرو کمک کند.

4. سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HSA): هنگام حرکت در مسیرهای سربالایی، این سیستم با فعال کردن ترمزها به مدت چند ثانیه، مانع از عقب رفتن خودرو می‌شود. همچنین در شرایطی که خودرو در سرازیری قرار داشته و راننده قصد حرکت در دنده عقب را داشته باشد، این سیستم مانع از حرکت خودرو رو به جلو می‌شود.

5. نشانگر تعویض دنده (GSI): براساس اعلام سازمان استاندارد، این ویژگی که برای گیربکس‌های دنده‌ای اجباری شده است، زمان مناسب برای تعویض دنده (از طریق علامتی که در صفحه کیلومتر خودرو جاسازی شده) را به راننده نمایش می‌دهد. این آپشن جدید، باعث کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش آلایندگی خودروها می‌شود.

6. سنسور فشار باد تایر (TPMS): در صورت کاهش فشار باد تایرها از محدوده مجاز تعریف شده، این سیستم به راننده (و از طریق جلو آمپر و همچنین از طریق نمایشگر سیستم مالتی مدیا) هشدار می‌دهد تا نسبت به تنظیم فشار باد تایرها اقدام کند. وجود این سیستم نیز باعث کاهش استهلاک تایرها و افزایش عمر آنها و همچنین کاهش مصرف سوخت می‌شود.

البته شرکت ایران خودرو علاوه بر 6 ویژگی جدید فوق، خبر داده که با انجام برخی تغییرات در بخش سپر و قسمت جلویی سورن پلاس، موفق شده تا استاندارد عابر پیاده را نیز برای این محصول، دریافت کند. داشتن این استاندارد ایمنی، موجب کاهش صدمات وارده به عابرین، در زمان بروز تصادفات خواهد شد.

قیمت سورن پلاس با کد کلاس 57529

اردیبهشت 1402: شرکت ایران خودرو پس از معرفی کد کلاس جدید 57529 برای سورن پلاس بنزینی، قیمت جدید این خودرو را نیز اعلام کرده است. سورن پلاس بنزینی 57529 فاقد مالتی مدیاست اما ویژگی‌های دیگری مانند رینگ آلومینیومی، پاور ویندوز، آنتی‌ترپ و چراغ پوزیشن دارد. قیمت سورن پلاس بنزینی با کد کلاس 57529، از ابتدای سال 1402 معادل 331 میلیون و 284 هزارتومان اعلام شده است.

آپشن های جدید سورن پلاس بنزینی

اسفند 1401: شرکت ایران خودرو از سال 1402، سورن پلاس بنزینی را با یک آپشن جدید، به تولید می‌رساند. براساس اعلام این شرکت، کد کلاس 57527 برای سورن پلاس بنزینی، از اواخر اسفندماه 1401 ایجاد شده است.

»» کاتالوگ جدید سورن پلاس بنزینی (PDF) ««

این کد کلاس جدید، دقیقا مشابه کد کلاس 57522 بوده؛ یعنی آنتی‌ترپ و پاور ویندوز ندارد ولی هم مالتی‌مدیا (مانیتور+دوربین عقب) و هم رینگ آلومینیومی دارد. اما برخلاف تمامی سورن پلاس‌هایی که تاکنون دیده بودیم، کد کلاس 57527 به آپشن جدیدی بنام پوزیشن لامپ (position Lamp) مجهز شده است. این آپشن جدید، به این معنی است که وقتی چراغ دی‌لایت خودرو، روشن باشد، چراغ‌های عقب نیز همزمان روشن می‌شوند. ظاهرا این ویژگی جدید، برای رعایت استانداردهای ایمنی تازه‌ای که بزودی برای خودروسازان الزامی می‌شود.

قیمت سورن پلاس در زمستان 1401

بهمن 1401: همزمان با شروع بهمن‌ماه، شرکت ایران خودرو نیز لیست قیمت انواع سورن پلاس را اعلام کرده است. همانطور که می‌دانید، از ابتدای پاییز 1401، کد کلاس 57519 حذف گردیده و کدهای جدید 57522 و 57523 به خانواده سورن پلاس افزوده شدند. همچنین در زمستان 1401 نیز کد کلاس‌های 57524 و 57527 نیز اضافه شده است:

مدل کد کلاس قیمت نمایندگی
سورن پلاس رینگ فولادی 57524 235 میلیون و 964 هزارتومان
سورن پلاس با مالتی مدیا 57523 249 میلیون و 286 هزارتومان
سورن پلاس جدید 57522 261 میلیون و 422 هزارتومان
سورن پلاس بنزینی 57527 269 میلیون و 239 هزارتومان

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

تفاوت تیپ های سورن پلاس ایران خودرو

بهمن 1401: اگر پیگیر شرایط فروش محصولات ایران خودرو بوده باشید، حتما در جریان هستید که این شرکت از اواسط سال 1401، تغییرات متعددی را در تیپ‌های سورن پلاس اعمال کرده تا جایی که هم‌اکنون، چندین تیپ مختلف از این خودرو، در بازار کشورمان وجود دارد و قطعا در آینده‌ای نزدیک، شاهد عرضه تیپ‌های جدیدتری نیز خواهیم بود! 

اما چه تفاوتی میان تیپ‌های سورن پلاس وجود دارد؟ برای جواب دادن به این سوال، بهتر است جدول زیر را مشاهده می‌کنید:

کد کلاس 575-19 575-22 575-23 575-24 575-26 575-27
مانیتور x دارد دارد x دارد دارد
دوربین عقب x دارد x x دارد دارد
آنتی ترپ دارد x دارد دارد x x
پاور ویندوز دارد x دارد دارد x x
رینگ آلومینیومی دارد دارد دارد x x دارد
پوزیشن لامپ x x x x x دارد

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

عکس داخلی سورن پلاس منتشر شد

خرداد 1400: نخستین تصاویر رسمی از کابین سورن پلاس بالاخره منتشر شد. تغییر فرمان، تغییر روکش‌ها و رودری‌ها، تغییر تریم کابین و همچنین اضافه‌شدن نمایشگر کامپیوتر سفری (MFD) در بالای داشبورد، تنها بخشی از مهم‌ترین تفاوت‌های کابین سورن پلاس با کابین سورن معمولی است که در همان نگاه اول، جلب توجه می‌کنند.

البته تغییرات کوچک و بزرگ بیشتری در سورن پلاس ایران خودرو رخ داده که در ادامه متن، همه آنها را توضیح داده‌ایم. 

تحویل اولین سری سورن پلاس

آبان 99 | درحالیکه ایران خودرو قول تحویل حداکثر 3 ماه را داده بود، حالا می‌بینیم که این شرکت 2 ماه زودتر از موعد مقرر، تحویل نخستین سری سورن پلاس را  آغاز کرده است. تحویل این محصول جدید، آن هم به فاصله کوتاهی از آغاز تحویل رانا پلاس ایران خودرو، خبر خوبی برای برندگان فروش فوق العاده ایران خودرو است که این محصول را با قیمت قطعی خریداری کرده بودند.

تولید انبوه سورن جدید

مهر 99 | آقای نیک پور، مدیر پروژه سورن سال، خبر داده که در اواسط پاییز 99، تولیدانبوه این محصول جدید در ایران خودرو شروع می‌شود. ظرفیت تولید سالانه سورن پلاس 30 هزار دستگاه است.

مشخصات سورن پلاس ایران خودرو

خرداد 99 | سمند سورن پلاس بزودی در سبد محصولات ایران خودرو برای سال 99 قرار می گیرد. بعد از رانا پلاس که قرار است در پاییز 99 تحویل سری اول آن شروع شود، حالا باید منتظر اعضای جدید خانواده سمند ایران خودرو هم باشیم.

»» جدول اطلاعات فنی و آپشن‌های سورن پلاس ««

اولین رونمایی سمند سورن پلاس، در بهمن 98 رخ داد؛ همان زمانی که ایران خودرو برای اولین بار دست به معرفی رسمی سمند سورن پلاس به همراه رانا پلاس، زد. البته در آن زمان، ایران خودرو از نام های «سورن سال» و «رانا سال» برای معرفی این دو محصول جدید، استفاده کرده بود.

ایران خودرو در سمند سورن پلاس، تمام تلاشش را خرج کرده تا صرفا جزییات خودرو را بهتر کند، نه اینکه تغییری اساسی در آن ایجاد کند! می توان تمام تغییرات اعمال شده در سمند سورن پلاس را بصورت زیر خلاصه کرد:

  • تغییر گرافیک چراغ‌های جلو و عقب
  • چراغ دنده عقب
  • چراغ مه شکن
  • باله در انتهای درب صندوق
  • سنسور سوم پارک در سپر عقب
  • ایزوفیکس در صندلی عقب
  • مانیتور لمسی (سفارشی)
  • شیشه دودی عقب و شیشه دودی درهای عقب
  • جلوپنجره مشکی با طراحی جدید
  • طراحی جدید دستگیره درها (آسان بازشو)
  • رینگ‌ دو-رنگ با طراحی جدید
  • فرمان جدید با روکش چرم
  • کامیپوتر سفری جدید
  • کروز کنترل
  • دوخت قرمز برای تریم داخلی
  • روکش جدید صندلی
  • رودری جدید
  • سردنده مشکی جدید
  • تریم طرح فیبرکربن برای کنسول و رودری‌ها

سورن سال، به موتور یورو5 مجهز شده است. اما ایران خودرو تغییر دیگری در قلب سورن پلاس، انجام نداده است. همچنین در کنار سورن پلاس، باید منتظر سورن پلاس توربو با موتور EF7-TC هم باشیم.

درباره قیمت سورن پلاس حدس و گمان‌های زیادی وجود دارد چراکه مدت‌هاست نام اعضای خانواده سورن را بسیار کمتر از گذشته در شرایط فروش ایران خودرو میبینیم.

مشخصات سورن دیزلی

بهمن 97 | ایران خودرو برای عرضه سمند دیزلی آماده شده است؛ این خبر را محمد زالی، مدیرعامل ایپکو (شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو) در بهمن ماه 97 به رسانه‌ها داد.

 

طبق گفته‌های آقای زالی، هدف اصلی در اجرای موتور دیزلی برای خودروهای سواری، کاهش گاز دی اکسید کربن و افزایش راندمان قوای محرکه است. در برای فاز آزمایشی، ایران خودرو 70 پیشرانه دیزلی را ساخته که 30 نسخه آن را برای تاییدیه نهایی روی سورن دیزلی قرار داده است.

 

اما پروژه سورن دیزلی به نتایج جالبی رسیده است. به عنوان مثال، میزان آلایندگی این خودرو به 145 گرم در هر کیلومتر کاهش یافته که یعنی می‌تواند استاندارد یورو5 (قابل ارتقا به یورو6) را به‌راحتی پاس کند. نکته هیجان‌انگیزتر اینکه مصرف ترکیبی سورن دیزلی به عدد 4.5 لیتر در سیکل ترکیبی رسیده است؛ یعنی حدود 3 لیتر کمتر از سورن EF7.  همچنین مصرف جاده‌ای آن 5 لیتر اعلام شده که بازهم حدود 0.8 لیتر کمتر از سورن EF7 خواهد بود.

با توجه به استهلاک کم، مصرف سوخت پایین و گشتاور بالا، پیشرانه‌های جدید دیزلی ایران خودرو می‌تواند گزینه خوبی برای ناوگان حمل و نقل عمومی باشد. هنوز زمان عرضه محصولات ایران خودرو با پیشرانه دیزلی، مشخص نشده است.

تفاوت سورن معمولی با سورن توربو

سورن توربو نخستین تلاش ایران‌خودرو در بکارگیری پیشرانه توربوست و باید آن‌را نخستین محصول داخلی بدانیم که به سیستم پرخورانی مجهز شده.

تولید سورن توربو نخستین‌بار در بهمن 94 آغاز شد اما تولید انبوه آن از نیمه اردیبهشت 97 در ایران خودرو تبریز آغاز شد. نکته جالب‌تر اینجاست که سورن 94 تنها یک ستاره کیفی داشت اما سورن 97 به دو ستاره کیفی رسید و در سال 99 نیز 3 ستاره کیفی دارد.

سورن توربو از همان پیشرانه EF7 بهره می‌برد ولی به سیستم توربو به همراه اینترکولر (که در مرکز تحقیقات موتور ایران‌خودرو ساخته شده) مجهز است. طبق گفته کیوان وزیری (قائم مقام معاون طراحی و توسعه محصول ایران‌خودرو) قدرت و گشتاور سورن توربو را می‌توان با پیشرانه‌های 2.4 لیتری مقایسه کرد درحالی‌که سطح آلایندگی آن متناسب با پیشرانه‌های 1.6 لیتری است. سایر تغییرات صورت گرفته در پیشرانه سورن توربو عبارتند از:

  • افزایش 30 درصدی ورود هوا به محفظه احتراق
  • بهبود 40 درصدی بازدهی موتور
  • افزایش 36 تا 40 درصدی قدرت
  • افزایش 40 درصدی گشتاور
  • کاهش 7 درصدی مصرف سوخت
  • کاهش 13 درصدی آلاینده‌های خروجی

همچنین در سورن توربو، برخی دیگر از قسمت‌های فنی نیز دستخوش تغییر شده‌اند ازجمله: جعبه‌دنده، سیستم مدیریت پیشرانه، سیستم سوخت‌رسانی و هوارسانی، اگزوز، خنک‌کاری و مجموعه الکترونیکی خودرو.

سورن توربو تنها در تیپ ELX عرضه می‌شود و اگر امکانات آن‌را با سورن ELX معمولی مقایسه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که به‌غیر از تغییرات فنی، این دو مدل سورن فقط در سایز تایرها با یکدیگر تفاوت دارند.

سورن داشبورد جدید

همزمان با استفاده از داشبورد جدید برای پژو پارس و پژو 405، ایران خودرو از سال 92 نیز سورن ELX را با داشبورد جدید به بازار فرستاد؛ خودرویی که مهم‌ترین تغییراتش را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • پاور ویندوز
  • دکمه‌های کنترلی فرمان
  • اضافه شدن هندزفری موبایل
  • آینه جانبی برقی تاشو با راهنما
  • رینگ آلومینیومی جدید
  • سیستم صوتی جدید با قفل ضدسرقت و خروجی ساب ووفر

کابین سورن توربو (عکس از خودروبانک)

معرفی انواع سمند سورن ایران خودرو

سورن نخستین فیس لیفت مهمی بود که ایران خودرو برای سمند طراحی کرد و سال 86 هم آن‌را به بازار فرستاد. واقعیت این بود که سورن با هدف جایگزینی سمند تولید شده بود ولی مشکلات فنی و مهم‌تر از آن قیمت تمام شده بیشترش، مانع از محقق شدن این هدف شد. فروش موازی سورن با سمند، مهم‌ترین علت عدم استقبال ایرانی‌ها از سورن است.

سورن اولین سمندی بود که ایربگ راننده و ترمز ABS را به صورت استاندارد داشت. نسخه‌های اولیه سورن فقط در یک تیپ عرضه می‌شد تا اینکه در سال 87 ایران خودرو تیپ گران‌تر آن یعنی سورن ELX را هم تولید کرد که مهم‌ترین تفاوتش در اضافه شدن «ایربگ سرنشین جلو» و داشتن «دزدگیر و ایموبیلایزر» بود. خانواده سورن در ابتدا در مدل‌های زیر فروخته می‌شد:

  • سورن XU7
  • سورن TU5
  • سورن ELX با موتور XU7
  • سورن ELX با موتور TU5
  • سورن ELX با موتور EF7

»» بررسی مشخصات فنی سمند سورن ««

در یک دهه اخیر، ایران خودرو، خانواده سورن را دستخوش تغییرات زیادی کرد که مهم‌ترین‌شان عبارتند از:

  • سال 88: حذف پیشرانه TU5
  • سال 89: اضافه شدن سیستم مالتی پلکس
  • سال 90: حذف سورن معمولی
  • سال 92: عرضه سورن داشبورد جدید
  • سال 94: عرضه سورن توربو
  • سال 95: حذف پیشرانه XU7
  • سال 99: عرضه سورن پلاس

قیمت سورن ایران خودرو

از لینک قیمت روز خودرو می‌توانید قیمت انواع سمند و قیمت انواع سورن را در بازار آزاد مشاهده کنید. همچنین از طریق لینک قیمت روز ایران خودرو، قیمت نمایندگی سورن به همراه قیمت سایر محصولات ایران خودرو را خواهید دید.

شرایط فروش خودرو سورن

در مقاله شرایط فروش ایران خودرو، از آخرین شرایط فروش سورن، شامل فروش نقدی سورن و پیش فروش سورن مطلع شوید. همچنین از طریق لینک خرید و فروش سورن، می‌توانید برای دیدن به‌روزترین آگهی‌های سورن در سراسر کشور، استفاده کنید.

دفترچه راهنمای خودرو سورن

در مقاله دانلود دفترچه راهنمای خودرو، دفترچه راهنما سمند، دفترچه راهنمای سورن و کتابچه سایر خودروهای موجود در بازار ایران را می‌توانید به صورت رایگان، دریافت کنید.

روغن موتور مناسب سورن

اگر مالک خودروهای سمند ال ایکس، سمند EF7، سورن و حتی سمند سریر هستید، در مقاله روغن موتور سمند و سورن، انواع روغن مناسب سمند و مشخصات روغن موتور مناسب سورن را به شما معرفی کرده‌ایم.

قیمت لوازم یدکی سورن

در مقاله قیمت لوازم یدکی سورن می‌توانید از جدیدترین قیمت لوازم مصرفی سمند، لوازم مصرفی سورن، لیست قیمت قطعات خودرو سورن، قیمت لوازم یدکی سورن در بازار، مطلع شوید.

دیدگاه کاربران
جواب 1402/12/20
هر کاریش کنید باز به پای پژوپارس نمی‌رسه پژوپارس واقعا ظاهرش خیلی جوان پسند تر و پرطرفدار تر ه در ضمن تو جاده هم خیلی از همه ماشین ها ی ایرانی دیگه سر تره
پاسخ
0
0
0
Hamidreza64 1402/11/26
سلام...دوستان دلیل روشن شدن چراغ کنترل پایداری و علامت آچار همزمان بعضی مواقع روشن میشه؟کسی میدونه مشکل دقیقا از چیه؟
پاسخ
0
0
0
nemati1365 1402/10/24
با سلام واحترام من این خودرو را در تاریخ20 10 1402 تحویل گرفتم شیشه بالابرها مشکیل داشت نوبت زدن بردم دست کردم دیدم سنسور باد لاستیک ارور میداد دوباره بردم درست کردم الان چراغهای شیشه بالابرها قطع شده در ضمن متاسفانه صندلی این ماشین از صندلی پراید هم ضعیفتره تا حدی که پشت صندلی راننده قسمت عقب حتی یک میلیمتر هم ابر نداره.....
پاسخ
0
0
0
Mahdimasi 1402/10/10
جالب اینجاس از نظر آپشن این سورن پلاس xu7p کروز کنترل حذف شده رینگ آلمینیومی حذف شده نسبت به سورن EF7 اسب بخار کمتری داره این موتور xu7p در مقایسه با xu7معمولی هم اسب بخار( قدرت گشتاور کمتری هم داره)و بدترین نکته خرج مخارج بالا تری هم نسبت به موتور xu7معمولی داره دقیقا سوال من اینجاس چرا قیمت این ماشین چیزی حدودی 100 میلیون گرون تر از سری کد قبلیشه اگه این ماشین رو گرون تر میفروشن آیا اسمش دزدی نیس؟ چرا این همه نظرات کاربران رو میخونن اما کسی پیگیری نمیکنه این متن رو لایک کنید شاید مسؤلینی که واقعا در فکر مردم هستن( که فکر نمی‌کنم همچین شخصی باشه اگه باشه هم اجازه صحبت نمیدن بهش )این تا حدی جلوی این دزدای به خاصیت رو بگیرن
پاسخ
0
0
1
ناشناس 1402/9/27
ما بخاطر EF7 بودن سورن اینو سفارش دادیم مگ مسخره شماییم ک اینم واشر پلاس گزاشتید روش
پاسخ
0
0
1