توصیه به مالکان خودروهای پژو و رانا

حل مشکل روغن ریزی موتور TU5 ایران خودرو

5 دی 1399 13:00

بدلیل مشکلات مونتاژی، در برخی از موتورهای TU5 ایران خودرو، ایراد نشتی روغن وجود دارد. در صورت مشاهده نشتی روغن موتور TU5، قبل از هرچیزی باید از محل روغن‌ریزی اطمینان حاصل کنید و نقاط مرتبط با سیستم روغن‌کاری خودرو، از جمله موتور، گیربکس، فرمان و ترمزها، را حتما بررسی و چک کنید.

اولین علت شایع در روغن‌ریزی موتور TU5، نشتی روغن از محل قالپاق سوپاپ است. برای حل مشکل نشتی، کافی است «واشر قالپاق سوپاپ» را تعویض کنید. همچنین توجه داشته باشید که قالپاق سوپاپ و واشر آن، باید تناظر یک به یک داشته باشند؛ یعنی قالپاق سوپاپ و سازنده واشر آن، هردو باید ساخت یک شرکت (مورد تایید ایران خودرو) باشند. در غیر اینصورت، همچنان مشکل روغن‌ریزی از موتور، در آینده برای‌تان تکرار خواهد شد.

دومین علت رایج در روغن‌ریزی موتور TU5 ایران خودرو، عدم دقت مناسب در زمان نصب «اورینگ فیلتر روغن» است. این مشکل که حتی ممکن است در زمان سرویس خودرو در نمایندگی مجاز ایران خودرو نیز برای‌تان پیش بیاید، بسیار جدی‌تر و خطرناک‌تر از حالت قبلی چراکه بدلیل همجواری با کاتالیست، نشتی روغن ممکن است به آتش‌سوزی منجر شود.

علاوه بر این موضوع، اگر گشتاور کافی را در زمان نصب درپوش فیلتر روغن، اعمال نکنید، بازهم احتمال روغن‌ریزی موتور وجود دارد. حتی اگر گشتاوری بیش از حد مجاز، اعمال کنید، باعث ترک‌خوردن یا شکسته‌شدن آن می‌شوید. به همین دلیل، در تمامی نمایندگی‌های مجاز ایساکو، تعمیرکاران باید طبق دستورالعمل‌های فنی ایران خودرو، گشتاور پیچ‌های مربوطه در سیستم روغن‌کاری موتور TU5 را مطابق جدول زیر، رعایت کنند:

نام قطعه گشتاور لازم
پیچ در سوپاپ 8 نیوتن متر
پیچ و مهره کارتل روغن 8 نیوتن متر
پیچ پایه مجموعه روغن 10 نیوتن متر
پیچ فیلتر روغن 25 نیوتن متر
پیچ تخلیه روغن 30 نیوتن متر
سنسور فشار روغن 35 نیوتن متر

*اطلاعات جدول فوق، براساس دستورالعمل فنی شماره 1524 ایساکو است.

در پایان باید یادآوری کنیم که در صورت مشاهده روغن‌ریزی موتور، از تعمیر خودسرانه خودرو پرهیز کرده و حتما به نمایندگی‌های مجاز ایران خودرو مراجعه کنید.


قیمت انواع روغن موتور

برای اطلاع از قیمت روز انواع روغن موتور در بازار، لینک زیر را مشاهده کنید:

»» قیمت روز روغن موتور خودرو

خرید انواع روغن موتور

برای آشنایی با انواع روغن موتور خودرو، روغن موتور مناسب فصل سرما و گرما و همچنین آشنایی با نحوه تشخیص روغن موتور تقلبی از روغن موتور اصلی، لینک زیر را مطالعه کنید:

»» راهنمای خرید روغن موتور خودرو

نحوه تشخیص روغن موتور تقلبی

در زمان خرید انواع روغن موتور خودرو، روش‌هایی وجود دارد که می‌توان با کمک آنها، روغن موتور تقلبی را از روغن موتور اصلی، تشخیص داد. لینک زیر درباره این روش‌هاست:

»» تشخیص روغن موتور تقلبی

نحوه تعویض روغن موتور خودرو

همه چیز درباره زمان تعویض روغن موتور، نشانه‌های روغن موتور کهنه و سوخته، مراحل تعویض روغن موتور و نحوه تخلیه روغن موتور و همچنین اضافه کردن روغن موتور جدید را در لینک زیر مطالعه کنید:

»» راهنمای تعویض روغن موتور

روغن موتور مناسب سرما و گرما

برای آنکه بدانید آیا در فصل سرما و گرما، نیازی به تعویض روغن موتور دارید یا خیر، لینک زیر را مطالعه کنید:

»» روغن موتور مناسب زمستان و تابستان

روغن موتور ایرانی یا روغن موتور خارجی

در لینک زیر به این سوال کلیشه‌ای پاسخ می‌دهیم که آیا باید روغن موتور ایرانی خریداری کنید یا اینکه بهتر است از روغن موتور خارجی استفاده کنید:

»» بهترین روغن موتور چیست

روغن موتور مناسب پراید

اگر مالک خودروهای پراید انژکتوری، پراید انژکتوری یورو4 و حتی پراید کاربراتوری هستید، در لینک زیر انواع روغن مناسب پراید را به شما معرفی کرده‌ایم:

»» روغن موتور خودرو پراید

روغن موتور مناسب سمند

اگر مالک خودروهای سمند ال ایکس، سمند EF7، سورن و حتی سریر هستید، در لینک زیر انواع روغن مناسب سمند را به شما معرفی کرده‌ایم:

»» روغن موتور خودرو سمند

روغن موتور مناسب پژو

اگر مالک خودروهای پژوی ایران خودرو، شامل، پژو 206، پژو 207، پژو 301 وارداتی، پژو 405، پژو 508 وارداتی، پژو 2008 و پژو پارس هستید، در لینک زیر انواع روغن مناسب پژو را به شما معرفی کرده‌ایم:

»» روغن موتور خودرو پژو

دیدگاه کاربران