• آمار توليد ايران خودرو در سال 1401
  • آمار توليد ايران خودرو در سال 1401
  • آمار توليد ايران خودرو در سال 1401
  • آمار توليد ايران خودرو در سال 1401
  • آمار توليد ايران خودرو در سال 1401

رکورد جدید تولید در ایران خودرو دیزل

آمار تولید ایران خودرو در سال 1402

26 اسفند 1402 10:03

رکورد جدید تولید در ایران خودرو دیزل

اسفند 1402: محمدحسن محمدزاده، مدیرعامل ایران خودرو دیزل،  از شکستن دوباره رکورد تولید سالانه تاریخ ۶۴ ساله خود خبر داد و با اعلام این خبر خاطرنشان ساخت که این موفقیت مطمئنا مرهون تلاش‌ها و زحمات تمامی کارکنان به‌ویژه مهندس توسلی‌مهر، مدیرعامل قبلی شرکت، است که سهم بزرگی در کسب این موفقیت دارند و جا دارد از تمامی زحمات ایشان قدردانی کنیم.

وی توضیح داد با پشت سر گذاشتن رکورد تولید سالانه قبلی که مربوط به سال گذشته بود، موفق به دستیابی به رقم تولید 18058 دستگاه شدیم تا شاهد ثبت رکورد تولید سالانه جدید در تاریخ 64 ساله شرکت ایران خودرو دیزل باشیم. 18 هزار و 58 دستگاه محصول تجاری تولید شده در سال 1402 شامل تولید 6672 دستگاه انواع کامیون باری و کمپرسی، 3960 دستگاه انواع کامیون کشنده، 1448 دستگاه کامیونت، 500 دستگاه انواع اتوبوس،2352 دستگاه ون و 3126 دستگاه انواع وانت پیکاپ است. با این میزان تولید، شرکت ایران خودرو دیزل موفق شده با تولید نزدیک به 5 برابری محصول کامیونت نسبت به سال گذشته، رکورد جدید تولید این محصول را به ثبت برساند و در عین حال در دو محصول ون و پیکاپ نیز شاهد ثبت دو رکورد تولید جدید هستیم.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل همچنین با اشاره به آمار فروش این شرکت در سال 1402 از ثبت هفت رکورد جدید در حوزه فروش این شرکت خبر داد و گفت در سال 1402 شاهد ثبت رکورد جدید فروش خالص تاریخ ایران خودرو دیزل، رکورد جذب نقدینگی، رکورد تحویل ماهانه، رکورد تحویل سالانه، رکورد تعداد اخذ پلاک و رکورد سهم فروش خالص نمایندگی‌های شرکت بوده‌ایم. آمار تحویل ماهیانه شرکت ایران خودرو دیزل در دی‌ماه به رقم بی‌سابقه 2330 دستگاه رسید که رکورد جدیدی در این زمینه به حساب می‌آید در عین حال تا پایان روز 24 اسفندماه به تعداد تحویل 16879 دستگاه رسید‌یم که این میزان تا پایان سال از رقم 17 هزار دستگاه گذر خواهد کرد.

آقای محمدزاده همچنین اظهار کرد با توجه به برنامه تولید 24 هزار دستگاهی سال 1403 و تامین و تدارک و برنامه‌ریزی انجام شده، به حول و قوه الهی و با همت تمامی کارکنان شرکت خودرو دیزل به دنبال محقق کردن آن و ثبت رکورد جدید تولید سالیانه در سال 1403 خواهیم بود.

تولید ماهانه ایران خودرو در آذر 1402

آمار تولید ماهانه ایران خودرو در آذرماه سال جاری، چنین نشان می‌دهد که این شرکت، بیش از 42 هزار دستگاه از انواع خودروهای گروه پژو، سمند، دنا، رانا، هایما و تارا را به تولید رسانده است. جزییات کامل آمار تولید ایران خودرو در سال 1402 را در جدول زیر مشاهده کنید:

آمار تولید ایران خودرو تا پایان آذر 1402
مدل دوره یکماهه آذر از ابتدای سال تا 30 آذر
گروه سمند 3,639 دستگاه 33,389 دستگاه
گروه دنا 7,711 دستگاه 54,935 دستگاه
گروه هایما 263 دستگاه 12,079 دستگاه
گروه رانا 2,396 دستگاه 14,293 دستگاه
گروه پژو 22,266 دستگاه 184,979 دستگاه
گروه تارا 4,675 دستگاه 29,681 دستگاه
سایر 1,751 دستگاه 11,950 دستگاه
مجموع تولید 42,701 دستگاه 341,306 دستگاه

*اطلاعات فوق براساس آمار سال مالی کدال بوده و با آمار واقعی تولید، متفاوت است.

رشد 42 درصدی تولید از ابتدای سال 1402

خرداد 1402: علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو، اعلام کرد روند تامین و تولید در گروه صنعتی ایران خودرو به خوبی ادامه دارد و از ابتدای سال تا روز هفتم خردادماه، 95 هزار دستگاه انواع خودرو سواری و تجاری در این شرکت به تولید رسیده است. حدود 92 هزار دستگاه خودرو به مشتریان عرضه شده است.

وی افزود با همت کارکنان و شبکه تامین و افزایش 42 درصدی تولید از ابتدای سال، روند تولید شرایط بهتر از مدت مشابه سال گذشته را دارد. گروه صنعتی ایران خودرو طبق روال و با جدیت، موضوع تامین نقدینگی را به منظور تداوم تولید و گردش چرخ صنعت کشور دنبال می کند تا بتواند تکالیف و اهداف تعیین شده را در موعد مقرر به ثمر برساند. این شرکت در شرایط سخت تحریم، دستاوردهای مناسبی را رقم زده است. خودروساز بزرگ کشور، متعهد به عرضه به موقع خودروها و تامین نیاز بازار بوده و در این زمینه از هر اقدامی برای جلوگیری از ایجاد مانع فروگذار نخواهد کرد.

آقای عظیمی گفت در طرح فروش سامانه یکپارچه وزارت صمت، با استقبال بالای مشتریان، بیش از 800 هزار دستگاه خودرو از محصولات ایران خودرو به فروش رفته و این شرکت متعهد به واگذاری خودروها در موعد مقرر است و در این زمینه با توجه به افزایش تولید از ابتدای سال، توانسته شرایط واگذاری پیش از موعد را نیز برای برخی محصولات فراهم کند.

آمار تولید ایران خودرو تا 18 اردیبهشت 1402

اردیبهشت 1402: گروه صنعتی ایران خودرو موفق شد از ابتدای سال 1402 تا تا روز 18 اردیبهشت ماه، با تولید بیش از 59 هزار دستگاه خودرو، رشد 86 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته رقم بزند. افزایش تولید در گروه صنعتی ایران خودرو از ابتدای امسال، نویدبخش تحقق هدف تولید 900 هزار دستگاهی است که این گروه صنعتی با همراهی قطعه سازان و مجموعه کارکنان در دستور کار قرار داده است. 

آمار تولید ایران خودرو تا پایان 18 اردیبهشت

آغاز واگذاری و تحویل خودروهای فروش رفته در سامانه یک پارچه تخصیص خودرو از نتایج افزایش تیراژ تولید است که افزایش عرضه سبب ایجاد روند کاهشی در بازار خودرو شده و این موضوع با استقبال بالای مشتریان واقعی روبه رو شده است. براساس این گزارش، در حال حاضر برنامه تولید و فروش گروه صنعتی ایران خودرو به گونه ای طرح ریزی شده که نسبت به ایفای تمامی تعهدات در موعد مقرر اقدام شود.

افزایش 58 درصدی تولیدات ایران خودرو در فروردین‌ماه

فروردین 1402: طبق بررسی‌های اطلاعات تولید در گروه صنعتی ایران خودرو، این خودروساز توانسته از ابتدای سال کاری تا ۲۹ فروردین‌ماه، در دو بخش خودرو سواری و تجاری سنگین و نیمه سنگین، نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۵۸ درصدی را محقق کند. با توجه به هدف گذاری ۹۰۰ هزار دستگاهی در گروه صنعتی ایران خودرو در سال جاری، با فراهم سازی و اعمال الزامات، تحقق این هدف در افزایش عرضه خودرو به بازار و ایجاد تعادل در آن تاثیرگذار خواهد بود.

افزایش تولید ایران خودرو در فروردین ماه

بر همین اساس، طبق هدف گذاری صورت گرفته و با همراهی شبکه تامین و همت کارکنان، تولید روزانه در گروه صنعتی ایران خودرو که در حال حاضر از مرز ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه عبور کرده، به زودی با ظرفیت روزانه ۳ هزار دستگاه دنبال خواهد شد تا برنامه‌های تعیین شده در موعد مقرر محقق شود. با توجه به استقبال قابل توجه مشتریان به ویژه در طرح سامانه یکپارچه تخصیص خودرو که از سوی وزارت محترم صمت به اجرا گذاشته شد و سهم حدود ۸۰ درصدی ظرفیت این سامانه که به محصولات گروه صنعتی ایران خودرو اختصاص یافت، این خودروساز خود را متعهد می‌داند تا با فراهم شدن و اعمال الزامات، هدف افزایش تولید را محقق کند تا تمامی تعهدات ایجاد شده را در موعد مقرر و براساس اولویت‌بندی‌های اعلام شده ایفا کند.

برنامه افزایش تولید در ایران خودرو خراسان

فروردین 1402: بیژن زاهدی‌فرد، مدیرعامل ایران خودرو خراسان، از تولید بیش از 110 هزار دستگاه خودرو در سال 1401 خبر داد و اعلام کرد که این کارخانه، برنامه افزایش 40 درصدی تولیدات را در سال جاری دارد. 

وی در این باره توضیح داد در سال جدید در مسیر تولید بیش از 150هزار دستگاه خودرو گامی استوار برداشته می‌شود. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته و با ایجاد زیرساخت‌های مناسب، از این تعداد تولید، 60 هزار دستگاه متعلق به خانواده هایما، 62 هزار دستگاه پژو پارس و 35 هزار دستگاه خودرو آریسان 2 خواهد بود. 

زاهدی‌فرد درخصوص پروژه‌های زیرساختی و توسعه‌ای در سال 1402 با اشاره به امضای تفاهم‌نامه گروه صنعتی ایران خودرو با شرکت هایمای چین در مسیر توسعه تولیدات، گفت ایران خودرو خراسان به دنبال ارتقای کیفیت محصولات خود و توسعه فناوری‌های نوین به کمک شریک تجاری خود بوده و از مهم‌ترین اقدامات در این راستا، توسعه تولیدات با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در مسیر تولید خودروی هیبریدی، تمام برقی و تولید خودروی هیدروژنی است. در سال جاری مطالعه پروژه تاسیس سالن پرس شاپ در شرکت ایران خودرو خراسان با ظرفیت تولید 100 هزار بدنه در سال کلید خواهد خورد. 

وی به راه‌اندازی آزمون جاده بلند اشاره کرد و افزود با راه‌اندازی این آزمون، شرکت ایران خودرو به سومین خودروسازی در کشور مبدل می شود که به این قابلیت دسترسی پیدا خواهد کرد. در سال جاری تمام کارکنان از خطوط تولید گرفته تا مدیران، باید مسئولیت کار و جایگاه خود را پذیرفته و به معنای واقعی شعار یک خانواده یک هدف را محقق سازند تا در نهایت با تولید محصول با کیفیت، زمینه افزایش رضایت در مشتریان فراهم شود. 

زاهدی فرد گفت همواره به دنبال آن هستند که با کاهش دغدغه‌های معیشتی کارکنان، زمینه افزایش تمرکز و مسئولیت پذیری آنان را ارتقا داده تا بدون کم‌ترین اتلاف هزینه و زمان به اهداف مشخص شده دست یابند.  

افزایش تولید ایران خودرو در سال 1402

فروردین 1402: آقای علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از هدف‌گذاری افزایش 50 درصدی تولید در سال 1402 خبر داد. در سال 1401 گروه صنعتی ایران خودرو موفق به تولید 550 هزار دستگاه خودرو سواری شد که این تعداد در سال 1402 با افزایش 50 درصدی همراه خواهد بود. در بخش خودروهای تجاری سنگین و نیمه سنگین نیز تولید 39 هزار دستگاهی در شرکت ایران خودرو دیزل برنامه ریزی شده است.

تولید 568 هزار خودرو در سال 1401

اسفند 1401: گروه صنعتی ایران خودرو موفق به ثبت افزایش 21 درصدی تولید خودرو در سال 1401 شد که با احتساب خودروهای تکمیل شده، خودروهای تجاری‌سازی و آماده عرضه، افزایش 38 درصدی را تجربه کرده است. صدور فاکتور خودروها نیز به میزان 38 درصد افزایش یافته و از ابتدای سال تا 26 اسفندماه، فاکتور بیش از 625 هزار دستگاه خودرو صادر شده که تا آخرین روز سال این تعداد افزایش نیز خواهد داشت.

این خودروساز در سال ۱۴۰۱، بیش از ۵۶۸ هزار دستگاه خودرو در دو بخش سواری و تجاری سنگین و نیمه سنگین تولید کرده است. خودروهای عرضه شده توسط گروه صنعتی ایران خودرو در سال 1401 افزایش 37 درصدی نسبت به سال گذشته داشته و بر همین اساس بیش از 622 هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان شده است که با برنامه‌ریزی صورت گرفته تا روز پایانی سال، تحویل خودرو ادامه خواهد داشت. با اضافه شدن خودروهای کامل در فرآیند آماده‌سازی حمل و خودروهای دارای پلاک آماده حمل، مجموع کل خودروهای قابل عرضه از ابتدای سال 1401 به بیش از 663 هزار دستگاه رسیده است.

محصولات ایران خودرو به دو آپشن جدید تجهیز شدند

اسفند 1401: محسن رضایی‌منش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، اعلام کرد که محصولات این خودروساز از تاریخ ۲۰ اسفندماه به دو استاندارد چراغ روشنایی در روز (دی لایت) و چراغ اتوماتیک (چراغ موقعیت عقب و سنسور نور) مجهز می‌شوند.

وی توضیح داد در راستای رفع تعلیق استانداردها، از مجموع استانداردهای ۸۵ گانه خودرو و ضرب الاجل شورای عالی استاندارد مبنی بر اجباری شدن استانداردهای چراغ روشنایی در روز و چراغ اتوماتیک تا پایان اسفند ۱۴۰۱، اجرای این مهم در دستور کار ایران خودرو قرار گرفته است. مهلت تعیین شده برای الزام اجرای استانداردهای نشانگر تعویض دنده (GSI)، نشانگر فشار باد تایر (TPMS)، کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESC) و حفاظت از عابر پیاده (Pedestrian)، تا پایان تیر ۱۴۰۲ است. برنامه ریزی لازم در این خصوص برای تمامی مدل‌های محصولات فعلی انجام پذیرفته و هم اکنون دو استاندارد نشانگر تعویض دنده (GSI) و نشانگر فشار باد تایر (TPMS) در مراحل نهایی انجام تست‌های صحه گذاری و تایید نوع قرار دارند. فرآیند کالیبراسیون و قالب‌سازی قطعات استانداردهای کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESC) و حفاظت از عابر پیاده (Pedestrian) نیز در حال انجام است و همه تلاش ایران خودرو و زنجیره تامین تحقق این اهداف در زمان ابلاغ شده است.

وی افزود ایران خودرو در سال جاری موفق به دریافت گواهینامه استاندارد حفظ ایمنی عابر پیاده برای تعداد زیادی از محصولات از جمله رانا پلاس، دنا، پژو ۲۰۷، سورن پلاس و به تازگی هم کراس‌اوور ری‌را شده و خودرو تارا نیز پیش‌تر موفق به دریافت این استاندارد شده بود. ایران‌خودرو با آگاهی به استانداردهای الزامی، محصولات آتی خود یعنی ری‌را ‌و TF۲۱ را به نحوی طراحی کرده که از همان ابتدا دارای سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) باشند. در حال حاضر هم خودروی تارا تنها محصول تولید داخل بوده که این سیستم ایمنی مهم را دارد.

ارتقای استاندارد محصولات ایران خودرو در 1402

اسفند 1401: ایران‌خودرو بخشنامه‌ای را با موضوع ارتقای استاندارد محصولات، به نمایندگی‌های این شرکت ابلاغ کرده است. متن ابلاغیه به این شرح است:

«بدينوسيله به اطلاع كليه نمايندگان محترم می‌رساند، شركت ايران خودرو در راستای تحقق برنامه بلند مدت وپاسخ به تقاضای مشتريان خود، اقدام به اجرای ارتقای استاندارد‌ی بر روی محصولات خانواده پژو، پارس، دنا پلاس، سورن پلاس، رانا پلاس، هايما و آريسان2 با عرضه كلاس جديد اين خودروها با تجهيزات جديد مطابق با استانداردها نموده است.هدف از اجرای اين طرح بر روی محصولات شركت، بالا بردن ايمنی خودروها و منطبق شدن با استانداردهای روز دنيا می‌باشد. تجهيزات اضافه شده به محصولات:

  • سنسور نور و باران
  • چراغ روز
  • روشن شدن چراغ‌های عقب همزمان با چراغ روز

خودروهای خانواده پژو 207 ،سورن پلاس، دنا پلاس و هايما از قبل مجهز به چراغ روز بوده‌اند و اكنون خودروهای خانواده پارس، رانا پلاس و آريسان2 هم به چراغ روز مجهز شده‌اند.

خودروهای خانواده پژو 207، پژو 207 تيپ 5، پارس سال، رانا پلاس، سورن، دنا پلاس، هايما S٥ و آريسان 2 قابليت روشن شدن چراغ‌های عقب همزمان با چراغ روز را خواهند داشت.

در حال حاضر خودروهای پژو پارس ELX و تارا اتوماتیک مجهز به سنسور نور و باران می‌باشند و خودروهای خانواده دناپلاس توربو و تارا دستی نيز به سنسور نور و باران مجهز شده‌اند.»

»» بخشنامه ارتقا ایمنی محصولات ایران خودرو (PDF) ««

عرضه محصولات جدید ایران خودرو تا پایان 1401

بهمن 1401: شرکت ایران‌خودرو برنامه‌ دارد تا تعدادی از محصولات جدید خود را تا پایان سال ۱۴۰۱ عرضه کند. برخی از این محصولات نیز در سال ۱۴۰۲ عرضه خواهند شد. برنامه ایران‌خودرو به شرح زیر است:

  • عرضه هایما 8s و 7x تا پایان سال 1401عرضه تیپ جدید تارا و دنا پلاس تا پایان سال 1401
  • عرضه یک سدان خانوادگی جدید در نیمه اول سال 1402
  • رونمایی از محصول ری‌را و تولید انبوه تا نیمه اول سال 1402
  • عرضه محصول جدید از شرکتی چینی (تانا) در نیمه اول سال 1402
  • تولید یک هاچ‌بک جدید شهری و عرضه رانا پلاس جدید در سال 1402

رکورد 17 ساله تولید برند ملی در ایران خودرو

بهمن 1401: کیانوش پورمجیب، قائم‌مقام تامین و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو، خبر داد که این خودروساز از تعداد تولید خودرو سواری با برند ملی خود از سال ۱۳۸۴ تاکنون عبور کرده است. تا صبح روز 21 بهمن‌ماه، 167 هزار و ۴۲۹ دستگاه خودرو سواری با برند داخلی ایران‌خودرو تولید و عرضه شده که بیانگر عزم این گروه صنعتی بر توسعه تولید ملی و باکیفیت و استفاده از توان داخلی در شرایط دشوار تحریم است. محصولات دنا، تارا، رانا، سمند و سورن محصولات ملی ایران‌خودرو با برند داخلی هستند که تولید این تعداد از سال 1384 تاکنون بی‌سابقه بوده و افزایش سهم برند ملی از راهبردهای اصلی این خودروساز است.

وی افزود راهبرد مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و تدوین برنامه و رویکردهای این گروه مبتنی بر بهره‌مندی از توان داخلی و تولید باکیفیت است. این رویکردها و اقدامات متعددی که در مسیر توسعه و بهبود کیفیت محصولات صورت گرفته، ایران‌خودرو را به روزهای اوج خود و افزایش رضایتمندی مشتریان رسانده است. از ابتدای سال تا روز 21 بهمن‌ماه، 559 هزار و 474 دستگاه خودرو سواری و تجاری تولید شده که با رشد 40 درصدی نسبت به مدت مشابه، بیش از 160 هزار دستگاه خودرو بیش‌تر تولید شده است. در همین حال 100 هزار دستگاه خودرو بیش‌تر از مجموع تولیدات کل سال گذشته نیز به تولید رسیده است.

براساس گفته‌های آقای پورمجیب، از ابتدای امسال فاکتور بیش از 554 هزار دستگاه صادر شده و در همین بازه زمانی با تحویل بیش از 559 هزار دستگاه، حدود 164 هزار دستگاه بیش‌تر از سال گذشته تحویل مشتریان شده است. در دو شاخص صدور فاکتور و تحویل خودروهای سواری و تجاری نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 41 درصدی ایجاد شده است. تعداد تحویل امسال تا 21 بهمن‌ماه، 101 هزار دستگاه از مجموع تحویل سال گذشته بیش‌تر بوده است. با اراده گروه صنعتی ایران‌خودرو و زنجیره تامین، با هدایت و راهبری مدیرعامل این شرکت، به طور حتم این گروه صنعتی به اهداف تعیین شده در موعد مقرر دست خواهد یافت.

تولید ایران خودرو به نیم میلیون دستگاه رسید

دی 1401: گروه صنعتی ایران‌خودرو از مرز تولید نیم میلیون دستگاه خودروی سواری و تجاری سنگین و نیمه‌سنگین عبور کرد. این میزان، رشد ۴۵ درصدی را از ابتدای سال تا ۲۱ دی‌ماه، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نشان می‌دهد. ایران‌خودرو به هدف تعیین‌شده برای تولید امسال و تحقق فرمان رئیس‌جمهوری مبنی بر افزایش ۵۰ درصدی تیراژ تولید خودرو نزدیک‌تر شد. طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته در سه‌ماهه پایانی سال، تولید به بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه هدف‌گذاری شده است و تولید عبور مستقیم به عنوان یکی از دستاورد‌های مهم ایران‌خودرو در تحقق اهداف تولید ارزیابی می‌شود. 

رکورد تولید ماهانه ایران خودرو دیزل

دی 1401: جواد توسلی‌مهر، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل، اعلام کرد که این شرکت توانسته در آذرماه امسال، رکورد تولید ماهانه را در ۶۰ سال اخیر ثبت کند. 

وی در این باره توضیح داد در آذرماه ۱۴۰۱، تعداد ۲۰۱۵ دستگاه محصول در ایران‌خودرو دیزل تولید شد. این محصولات شامل 775 دستگاه کامیون، 717 دستگاه کشنده، 66 دستگاه اتوبوس، 288 دستگاه ون و 169 دستگاه وانت پیکاپ است. رکورد قبلی شرکت مربوط به شهریورماه امسال بوده است. 

مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل افزود در 9 ماهه امسال بیش از 12 هزار دستگاه خودرو فاکتور و از این تعداد، 10275 دستگاه تحویل مشتریان شده است. در حالی‌که در مدت مشابه سال گذشته این عدد ۳ هزار و 706 دستگاه بوده که رشد حدود سه برابری را نشان می‌دهد. اکنون هدف شرکت، تولید ۲۵ هزار دستگاهی است.  

ایران‌خودرو دیزل همچنین از رونق دوباره تولید و پایان رکود و خروج از ورشکستگی خود خبر داده است. با توجه به گزارش‌های منتشر شده در بازار سهام از زیان‌ده‌ترین شرکت خودروساز تجاری کشور، به سودده‌ترین آن‌ها در سال 1400 و شش ماهه اول سال 1401 تبدیل شده است. 

رکورد جدید ایران خودرو در تولید محصولات

دی 1401: مهدی خطیبی، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو، از تولید بیش از ۴۶۰ هزار دستگاه انواع خودرو در ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ خبر داد. این تعداد، از سقف تولید سال ۱۴۰۰ عبور کرده است. 

وی توضیح داد تولید بیش از ۴۶۰ هزار دستگاه خودرو کامل سواری، تجاری سنگین و نیمه‌سنگین، افزایش ۴۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. در تولید ماهانه نیز ۶۳ هزار دستگاه خودرو ساخته شده و سقف جدیدی از تولید به ثبت رسیده که از اردیبهشت سال ۱۳۹۷ بی‌سابقه بوده است. همچنین دستاورد مهم ایران‌خودرو این است که از ابتدای خردادماه ۱۴۰۱ تمام محصولات خود را به صورت عبور مستقیم تولید کرده است. 

شکستن مرز تولید 400 هزار دستگاهی در ایران خودرو

آذر 1401: کیانوش پورمجیب، قائم‌مقام تامین و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو، اعلام کرد که این خودروساز از مرز تولید ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری و تجاری سنگین و نیمه‌سنگین، از ابتدای امسال تا تاریخ دوم آذرماه، عبور کرد. علاوه بر آن، ایران‌خودرو در پایان آذرماه، از عدد رکورد سال گذشته عرضه خودرو به بازار عبور خواهد کرد. در سال گذشته 458 هزار و 208 دستگاه خودرو به بازار عرضه شده است؛ اما در پایان آذرماه جاری، از این عدد عبور خواهد کرد و رکورد جدیدی را در عرضه خودرو به بازار در شرایط سخت تولید خودرو، به ثبت خواهد رساند. 

بر اساس گفته‌های وی، از ابتدای امسال تا دوم آذرماه، تولید در حوزه سواری و تجاری با افزایش 42 درصدی رو‌به‌رو بوده و 402 هزار و 896 دستگاه خودرو تولید شده است. در حال حاضر تولید روزانه با میانگین 2700 دستگاه در حال انجام است و بر همین اساس عرضه به بازار نیز در شرایط مناسبی قرار گرفته است. رکورد عرضه ماهانه خودرو از سال ۹۷ نیز در آبان‌ماه امسال شکسته و 57 هزار و 736 دستگاه خودرو تحویل داده شد. تعداد عرضه خودرو در آبان‌ماه امسال از زمان اجبار برای نصب پلاک روی خودرو در خرداد 1397 تاکنون بی‌سابقه بوده و رکورد قابل توجهی به شمار می‌رود. 

آقای پورمجیب افزود ایران‌خودرو در سال جاری، دو بار دیگر نیز موفق شد تا از عدد عرضه 50 هزار دستگاه خودرو عبور کند و این اتفاق یک‌بار در خردادماه و بار دیگر در تیرماه صورت گرفته است. چنین دستاوردهایی حاصل عبور مستقیم محصولات است. هدف ایران‌خودرو، ارائه محصول مدرن، به‌روز و با کیفیت و ارائه خدمات مطلوب به مشتریان است که این مهم با همدلی و مشارکت زنجیره تامین، تولید و شبکه خدمات پس از فروش محقق می‌شود. 

شاسی بلند جدید ایران خودرو به زودی عرضه می‌شود

آذر 1401: مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران‌خودرو، اعلام کرد که قبل از عرضه محصول ری‌را، در نیمه اول سال آینده، محصول جدید دیگری در تاریخ ۲۲ بهمن‌ماه سال جاری عرضه خواهد شد. 

وی توضیح داد که محصول جدید ایران‌خودرو، خودرویی شاسی‌بلند و جوان‌پسند است که با همکاری یکی از شرکت‌های خارجی به تولید خواهد رسید. طبق برنامه، دو هزار دستگاه از این خودرو به صورت قطعات نیمه منفصله (SKD) تولید خواهد شد و بعد از آن نیز مرحله تولید با قطعات منفصله (CKD) با ظرفیت تولید سالانه ۲۰ هزار دستگاه آغاز می‌شود. میزان داخلی‌سازی این محصول در مرحله مونتاژ قطعات منفصله، ۲۰ درصد خواهد بود.  

آقای خطیبی درباره محصول ری‌را نیز گفت که در مرحله نمونه‌سازی صنعتی برای کالیبراسیون و آغاز آزمون‌های مختلف است. پنج دستگاه از این خودرو با رنگ‌های متنوع تولید شده و با دریافت مجوز پلاک موقت، آماده انجام آزمون‌های جاده‌ای می‌شود. نسخه برقی محصولات جدید، از جمله ری‌را، نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت. 

وی افزود پروژه‌های توسعه‌ای در زمان مقرر اجرا می‌شوند و خودروهای جدید به سرعت تولید و وارد بازار و محصولات قدیمی نیز به مرور از مدار تولید خارج خواهند شد. در دوره گارانتی و وارانتی محصولاتی که از خط تولید خارج می‌شوند، خدمات مناسب ارائه می‌شود تا مشتریان دغدغه‌ای در این زمینه نداشته باشند.  

رشد 400 درصدی تولید ایران خودرو دیزل

آبان 1401: آمار تیراژ تولید شرکت ایران‌خودرو دیزل و پنج شرکت زیرمجموعه آن طی بازه زمانی شش ماهه نخست سال‌های 1399 تا 1401، نشان می‌دهد که تولید آن با رشد 500 درصدی همراه بوده است.  

جواد توسلی‌مهر، مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل، به محورهای هشت‌گانه برنامه‌های این شرکت برای خروج از زیان انباشته و حرکت به سمت سودآوری با توقف تولید خودروهای ناقص اشاره کرد و گفت آمارها نشان می‌دهد که تیراژ تولید محصولات ایران‌خودرو دیزل طی شش ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته به میزان 220 درصد و نسبت به سال 1399 نزدیک به 400 درصد رشد داشته است. این شرکت موفق شده در شش ماهه نخست امسال رکورد تولید سال گذشته خود را بشکند. تیراژ تولید محصولات این شرکت از 2865 دستگاه در سال91 به 2536 دستگاه در سال 92 و 3332 دستگاه در سال 93 رسید؛ اما در سال 94 این تیراژ با سیر نزولی به 2192 دستگاه و سپس با افزایش نسبی به 3232 دستگاه در سال 95 رسید. موج دوم کاهش تیراژ تولید محصولات از سال 96 و با تولید 1258 دستگاه خودرو رقم خورد و این تیراژ در سال 97 به 2555 دستگاه و در سال 98 به 2211 دستگاه رسید. 

وی گفت سال 99 آغاز روند افزایش تیراژ محصولات بوده و تیراژ تولید محصولات این شرکت در سال 99 به 3700 دستگاه رسید. در سال 1400 با افزایش حدود 90 درصدی به 7007 دستگاه افزایش یافت. این در حالی است که تا پایان شهریورماه سال 1401، تیراژ تولید محصولات این شرکت نسبت به سال 1400 به میزان 90 درصد افزایش یافته و امکان دست‌یابی به هدف‌گذاری تیراژ تولید 25 هزار دستگاه محصولات این شرکت تا پایان امسال با راه‌اندازی خط تولید کامیونت و همچنین گسترش تولید کامیون کشنده‌های فوتون H5 و آتامان فراهم خواهد شد. 

آقای توسلی‌مهر همچنین افزود تیراژ تولید محصولات این شرکت از 2255 دستگاه طی شش ماهه نخست سال گذشته، با رشد 220 درصدی به 7205 دستگاه در پایان شهریور ماه امسال رسیده است؛ همچنین رکورد بالاترین تولید ماهانه در سوابق شرکت ایران‌خودرو دیزل با تولید 2014 دستگاه خودرو، در شهریورماه 1401 شکسته شده و سرانه تولید در این گروه خودروسازی از 0.26 دستگاه به نفر، در شش ماهه 1391، به 1.34 دستگاه به نفر در شش ماهه سال 1401 افزایش یافت. هدف‌گذاری سرانه تولید تا پایان سال جاری چهار دستگاه به نفر است. میانگین تیراژ تولید روزانه محصولات ایران‌خودرو دیزل در اردیبهشت‌ماه 1401 به 39، خرداد به 48، شهریور به 95دستگاه رسیده و هدف‌گذاری رشد تیراژ تولید روزانه محصولات ایران‌خودرو به 125 دستگاه تا پایان سال محقق خواهد شد. 

تولید هر دستگاه پژو 206 با 45 میلیون تومان ضرر

مرداد 1401: عادل پیرمحمدی، مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی قطعات ایران‌خودرو (ساپکو) بیان کرد که قیمت‌گذاری دستوری موجب شده تا ایران‌خودرو برای تولید هر دستگاه خودرو 206 تیپ 2 حداقل 45 میلیون تومان زیان متحمل شود. وی معتقد است که اگر اجازه می‌دادند این خودرو با قیمت تمام‌شده واقعی عرضه شود، این امر باعث افزایش تولید، عرضه و کاهش قیمت خودرو در بازار شده و نه خودروساز و نه مشتری ضرر نمی‌کردند. اکنون بهترین خودرو اقتصادی کشور پژو 206 است؛ زیرا این خودرو با قیمت تمام‌شده پایین کاملا رقابتی است و می‌تواند استانداردهای تعیین شده را پاس کند.

بر اساس گفته‌های وی، در سال گذشته قیمت تمام‌شده این خودرو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده و سود، 169 میلیون تومان بوده که 12 برابر قیمت مصوب سال 90 است. اما قیمت بازار این خودرو 240 میلیون تومان و 19 برابر سال 90 بوده است. در شهریور سال 90 پژو 206 تیپ 2 حدود 13.7 میلیون تومان قیمت داشت که به صورت اقساطی هم به فروش می رسید و در این زمان قیمت دلار 1100 تومان بوده است. این در حالی است که در شهریور سال قبل نرخ دلار 26 هزار تومان بوده است.

وی توضیح داد تاثیر قیمت مواد اولیه در تولید خودرو حدود 70 درصد است؛ کدام صنعت را می‌توان سراغ گرفت که قیمت نهاده‌های تولید آن 30 برابر افزایش داشته، اما قیمت مصوب محصول نهایی 12 برابر شده باشد. این در حالی است که همین خودرو 206 نسبت به سال 90 ارتقا ایمنی و امکانات نیز داشته است.

مدیر عامل شرکت ساپکو در پاسخ به ملموس نبودن رشد کیفی محصولات ایران‌خودرو گفت که برنامه‌های کیفی کاملا در جریان است؛ اما تا برای مصرف‌کننده ملموس شود، کمی طول می کشد و باید مردم در این خصوص قضاوت کنند. ملاک سنجش کیفیت محصولات ایران‌خودرو  شاخص‌های کیفی اعلام شده توسط موسسات غیر دولتی مانند ISQI است. قبلا قطعات در رتبه A-B-C-D تولید می‌شد که اکنون رتبه D قطعات را حذف کرده و در نظر داریم تا قطعات تنها در گرید A  و B  تامین شوند.

وی افزود در شرایطی که در تولید برخی خودروها تا 70 میلیون تومان زیان می‌دهند، مباحث ارتقای کیفیت و بهره‌وری نیز در دستورکار قرار گرفته است. در بهمن ماه گذشته ایران‌خودرو بیش از 80 هزار خودرو ناقص داشت؛ اما با تلاش شبانه‌روزی کارکنان، خودروهای ناقص در حال صفر شدن هستند.

بر اساس گفته‌های وی، در صنعت قطعات الکترونیکی عقب هستیم و اگر بین چین و تایوان بحرانی به وجود آید، همه صنایع در جهان دچار مشکلات بسیاری می‌شوند. همچنین تحریم‌ها موجب رشد و بالندگی صنعت خودرو در زمینه طراحی و توسعه محصول شده است؛ این در حالی است که تا زمانی که خودمان طراح خودرو نباشیم، نمی‌توانیم عیوب کیفی آن را مرتفع کنیم. ایجاد ارزش افزوده در صنعت خودرو با توسعه محصول و نه مونتاژکاری محقق می‌شود و با توسعه محصولی که در دور دوم تحریم‌ها اتفاق افتاده، طرح‌های بهبود کیفیت در خودروهایی مانند تارا و ری‌را به ثمر نشسته است.

وی بیان کرد که مخالف همکاری با شرکای خارجی نیستند؛ بلکه نمی‌خواهند مونتاژکار صرف محصولات آن‌ها باشند. توقف تولید خودروهای ناقص موجب کاهش زیان‌دهی ایران‌خودرو شده و تولید روزانه این شرکت در حالی افزایش یافته که برای تامین برخی قطعات الکترونیکی و بازسازی خطوط تولید با مشکلات تحریم و تامین قطعه مواجه هستیم.

آقای پیرمحمدی معتقد است تا زمانی که در کشور از محصول نهایی حمایت نشود و خام‌فروشی در اولویت باشد، شرایط تولید بهبود نمی‌یابد.

وی به نقش پراهمیت قطعه‌سازان در تحقق تولید کامل و اهداف تولید امسال ایران‌خودرو به اقدامات ساپکو در زمینه داخلی‌سازی و کاهش ارزبری تولید اشاره کرد و گفت که 105 میلیون یورو کاهش ارزبری در سال گذشته رقم خورده است. 33 درصد از ارزبری هر خودرو مربوط به قطعه‌ساز و خودروساز، 30 درصد در حوزه تولیدکننده قطعات الکترونیکی و بخش اصلی آن شامل 37 درصد نیز در حوزه تامین مواد اولیه است.

شکستن رکورد تجاری سازی هفتگی

خرداد 1401: گروه صنعتی ایران‌خودرو توانست در بازه زمانی 12 تا 15 خردادماه تعداد 5 هزار و 660 دستگاه خودرو را تکمیل و تجاری‌سازی کند. بنابراین رکورد تجاری‌سازی هفتگی در سال 1401 نیز با تولید 15 هزار و 917 دستگاه خودرو شکسته شد.

اکنون تعداد تولید روزانه ایران‌خودرو 2600 دستگاه است و به زودی به 2900 دستگاه می‌رسد.

صد در صد تولیدات ایران‌خودرو کامل شد

خرداد 1401: کیانوش پورمجیب، قائم‌مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو، اعلام کرد که از روز پایانی اردیبهشت‌ماه، تولید خودروهای ناقص متوقف شده و روزانه حداقل 2500 دستگاه خودرو کامل تولید خواهد شد. در روز 31 اردیبهشت‌ماه نیز 2751 خودرو کامل سواری و 41 دستگاه خودرو تجاری سنگین و نیمه‌سنگین تولید شد. بنابراین با در پیش گرفتن این روند، ایران‌خودرو 5 درصد جلوتر از برنامه تولید 725 هزار دستگاه در سال جاری است.

طبق گفته‌های وی، از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت‌ماه، تعداد 84385 دستگاه خودرو سواری کامل در کارخانه ایران‌خودرو تولید شده که افزایش 65 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. اسناد صادر شده خودروها در سال جاری نیز 45 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته که نشان می‌دهد خودروهای بیش‌تری عرضه شده است. وی تاکید کرد که با کاهش و حذف خودروهای ناقص، هزینه‌ها نیز کاهش خواهد یافت.

آقای پورمجیب بیان کرد که این دستاوردها با کمک وزیر صمت و مدیرعامل ایران‌خودرو حاصل شده و همچنین طی 18 ماه تعریف شده برای توسعه محصولات، پروژه TF21 نیز به طراحی و تولید انبوه خواهد رسید.

معرفی امکانات جدید آپکو

اردیبهشت 1401: مراسم افتتاح مرکز کارگاهی فنی حرفه‌ای و رونمایی از تازه‌ترین امکانات خودروهای سفارشی ایران‌خودرو، با حضور مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور، در شرکت آپکو برگزار شد.

دکتر مهدی خطیبی، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو، بیان کرد که آپکو با استفاده از تجهیزات به‌روز، براساس خواسته مشتریان، برای ظاهر و نمای داخلی و سایر امکانات خودرو خدمات مناسب ارایه می‌دهد. وی تاکید کرد که باید تنوع بیش‌تری ایجاد شود و خدمات به مشتریان توسعه یابد.

بر اساس گفته‌های وی، ایجاد نمایشگاهی دائمی برای ارائه محصولات آپکو در برنامه‌ها قرار دارد. دکتر خطیبی اعلام کرد که لوازم جانبی محصولات ایران خودرو در شرکت آپکو طراحی و تولید شده است؛ این لوازم باید در تمامی نمایندگی‌های آپکو ارایه شود و دفترچه‌های ویژه‌ای برای معرفی آن، در دسترس قرار گیرد.

در ادامه این مراسم، تارا و رانا پلاس سقف شیشه‌ای آپشنال معرفی شدند. تارا به امکاناتی از جمله سقف کهکشانی، جک اتومات برقی صندوق عقب، کیت برقی برای تنظیم ارتفاع، روکش صندلی، تودوزی چرمی، گرمکن صندلی، پوشش نانو سرامیک بدنه و تغییر طرح چراغ‌های عقب، مجهز شده است.

رانا پلاس سقف شیشه‌ای نیز امکاناتی مانند تریم داخلی مخمل، داشبورد و رودری و فضای داخل با تودوزی چرمی، رادار نقطه کور، دوربین 360 درجه، کیت تعلیق استاندارد اسپرت، دارد.

احتمال بازگشت بنز به ایران

اردیبهشت 1401: شرکت ایران‌خودرو مذاکراتی را با شرکت مرسدس‌بنز انجام داده که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین، همکاری آن‌ها بار دیگر شکل خواهد گرفت.

هنوز مشخص نشده که کدام مدل‌ها به خطوط تولید تاپ‌خودرو می‌آیند؛ اما احتمال می‌رود که مدل‌های شهری مانند کلاس A و یا CLA تولید شوند.

بنز کلاس A اکنون در کشورهای آلمان، چین، فنلاند، مجارستان، تایلند و اندونزی تولید می‌شود. این خودرو در دو نسخه هاچ‌بک و سدان موجود است و با پیشرانه‌های 1.3 تا 2 لیتری توربوشارژ عرضه می‌شود. نوع گیربکس نیز قابل انتخاب است.

محصولات صادراتی ایران خودرو برای 1401

اردیبهشت 1401: شرکت ایران‌خودرو قصد دارد تا به طور جدی در زمینه صادرات محصولات خود فعالیت کند‌. محصولات جدید ایران‌خودرو به خوبی می‌توانند بازار کشورهای همسایه و یا حتی بازارهای آفریقایی و روسیه را به دست آورند. دکتر مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران‌خودرو، در این باره گفت که صادرات 15 هزار دستگاه خودرو در برنامه این شرکت است و با وجود محصولاتی مانند تارا اتوماتیک و دستی، دنا پلاس و رانا پلاس، می‌تواند در سال 1401 امکان‌پذیر باشد.

تنوع قابل توجه گیربکس خودروهای داخلی، پاس کردن استانداردهای آلایندگی روز متناسب با کشورهای اروپایی، توجه ویژه به ایمنی با تست‌هایی مانند تست کشور اسپانیا، امکانات رفاهی بیش‌تر نسبت به رقبای هم‌قیمت خارجی و ... از ویژگی‌هایی است که می‌تواند حضور خودروهای داخلی را در بازارهای بین‌المللی ساده‌تر کند.

حذف خودروهای دارای کسری قطعه

اردیبهشت 1401: طی نشست مدیران عامل سایت‌های تولیدی ایران‌خودرو، کیانوش پورمجیب، قائم‌مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو، بیان کرد که طبق ابلاغیه مدیرعامل این گروه خودروهای دارای کسری قطعه در برنامه‌ای فشرده و به تدریج، از فرآیند تولید این خودروساز حذف خواهند شد. این تصمیم در راستای فرمان‌های رئیس‌جمهور و راهبرد وزارت صمت اتخاذ شده است‌. وی افزود که حذف این خودروها باعث افزایش 25 درصدی کیفیت محصولات خواهد شد.

اهداف ایران‌خودرو دیزل در سال جدید

فروردین 1401: جواد توسلی‌مهر، مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل، در نشستی مشترک با قطعه‌سازان خودروهای تجاری گروه صنعتی ایران‌خودرو، از برنامه‌ریزی برای تولید 25 هزار دستگاه خودرو تجاری سنگین و نیمه‌سنگین، عرضه شش محصول جدید و توسعه ‌سهم بازار خبر داد. از این تعداد 15 هزار دستگاه آن متعلق به محصولات داخلی خواهد بود. وی افزود که اگر تولید 25 هزار دستگاه خودرو تحقق یابد، چهار هزار فرصت شغلی حاصل خواهد شد.

آقای توسلی‌مهر محصولات جدید ایران‌خودرو دیزل را این چنین معرفی کرد؛ کامیونت جدید، کشنده آتامان، پیکاپ اتوماتیک هشت سرعته، اتوبوس برقی، مینی‌بوس هفت متری و کشنده اتوماتیک.

طبق گفته‌های وی، ارتقا سطح کیفی محصولات تولیدی نیز در دستور کار بوده، که مستلزم افزایش کیفیت قطعات و ‌مجموعه‌های دریافتی از تمامی تامین‌‌کنندگان است. هدف دیگر این مجوعه، کاهش ارزبری چهار هزار و‌ 600 میلیارد تومان است.

وی در پایان درباره خودروهای تجاری فرسوده گفت که ایران‌خودرو دیزل برای نوسازی ناوگان خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین آماده است.

جزئیات واردات 13 دستگاه بنز

فروردین 1401: بابک رحمانی، سخنگوی گروه صنعتی ایران‌خودرو، درباره واردات خودرو بنز توضیح داد که شرکت واردکننده 13 دستگاه بنز E200، نمایندگی انحصاری واردکننده بنز آلمان است. کل سهام این شرکت مربوط به ایران‌خودرو است و ثبت سفارشات آن، قبل از تصویب ممنوعیت واردات بوده است.

طبق گفته‌های وی، تا قبل از تحریم ها، نمایندگی زیرنظر خود شرکت مرسدس‌بنز فعالیت میکرد و 756 دستگاه از خودروهای آن در کشور تولید شد. اما پس از تحریم‌ها، همکاری شرکت تجارت ستاره ایران با مرسدس‌بنز ادامه نیافت.

او افزود که اکنون این شرکت در صدد فعالیت به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان است‌.

برنامه افزایش تولید ایران‌خودرو در 1401

فروردین 1401: طبق دستورات مقام معظم رهبری در خصوص افزایش تولید خودروسازان، شرکت ایران‌خودرو تولید 750 هزار دستگاه خودرو سواری، وانت و تجاری سنگین و نیمه‌سنگین را برای سال 1401 در دستور کار خود قرار داده است.

با توجه به تولیدات سال گذشته ایران‌خودرو (471 هزار دستگاه) این خودروساز قصد دارد رشد بیش ‌از 59 درصدی را رقم بزند. از تعداد هدف‌گذاری شده، 725 هزار دستگاه خودرو سواری و وانت و 25 هزار دستگاه خودرو تجاری خواهد بود.

اگر ایران‌خودرو به هدف خود دست‌ یابد، 256 درصد در تولید خودروهای تجاری سنگین و نیمه‌سنگین و 56 درصد در تولید خودروهای سواری و وانت رشد خواهد کرد.

آمار تولیدات ایران‌خودرو در سال گذشته

فروردین 1401: ایران‌خودرو در سال 1400 در مقایسه با سایر خودروسازهای داخلی بیش‌ترین تعداد خودرو را تولید کرد و آمار تولیداتش به 471 هزار و 397 دستگاه خودرو رسید. البته در مقایسه با سال 99، تولیدات ایران‌خودرو با افت 6.7 درصدی همراه بوده است.

در اسفندماه نیز تعداد 29 هزار و 815 دستگاه خودرو تولید کرد، که افت 25.6 درصدی را نشان می‌دهد.

ایران‌خودرو در بخش خودرو سواری 6.9 درصد کاهش، در بخش وانت 76.8 درصد کاهش، در بخش ون‌ها 299 درصد رشد، در بخش اتوبوس و میدل‌باس 115.7 درصد رشد و در بخش کامیون، کامیونت و کشنده 85 درصد رشد داشته است.

افزایش تولید در کارخانه کرمانشاه

فروردین 1401: شرکت ایران خودرو کرمانشاه در یک سال گذشته، جایزه ملی مدیریت مالی ایران را کسب کرد. علاوه بر آن، اخذ دو گواهینامه بین المللی ایزو 45001 و 14001، از دیگر توفیقات این شرکت در بخش‌های مدیریت ایمنی و مدیریت محیط‌زیست است.

محمد ملکی، مدیرعامل شرکت ایران خودرو کرمانشاه، نیز افزود که طی سال گذشته علاوه بر کسب امتیاز برترین واحد تولیدی در استان، در بخش‌های خانه بهداشت برتر، کارفرمای حامی کارگر و کارفرمای سلامت محور در سی و سومین جشنواره استانی امتنان نیز رتبه نخست را دریافت کرده است.

وی در ادامه از افزایش پنج درصدی تولیدات این شرکت در سال 1400 خبر داد و گفت که این شرکت در بخش تجاری‌سازی حدود 24 درصد، در حمل جاده‌ای حدود پنج درصد، در حمل ریلی 962 درصد و در بخش تحویل حضوری محصولات هزار و 204 درصد رشد داشته است.

کارنامه تولید ایران خودرو در سال 1400

فروردین 1401: با انتشار آمارهای سال مالی 1400 ایران خودرو، میزان تولید هر کدام از محصولات این شرکت نیز مشخص شده است. گروه پژو با بیش از 297 هزار دستگاه، همچنان پرتیراژترین محصول ایران خودرو در سال 1400 بوده. بعد از فرانسوی‌ها، گروه سمند و گروه دنا نیز با اختلافی بسیار زیاد از پژو، تولیدی در حدود 50 هزار دستگاه داشته‌اند و هر دوی آنها نیز در جایگاه دوم تولید ایستاده‌اند.

»» آمار تولید ایران خودرو در سال 1400 ««

درمیان خودروهای داخلی، گروه رانا نیز با تولید 35 هزار دستگاه، سومین محصول پرتیراژ ایران خودرو در سال 1400 بود. از خودرو تارا دستی نیز حدود 8.5 هزار دستگاه به تولید رسیده است.

در میان محصولات مونتاژی نیز شاهد صفرشدن تولیدات سوزوکی و تندر90 در سال 1400 بودیم. گروه هایما نیز با تولیدی نزدیک به 8.6 هزار دستگاه، تنها محصول مونتاژی ایران خودرو در میان خودروهای سواری بوده است. بعد از این چینی، خودرو پژو 2008 با تولید 103 دستگاه در رتبه دوم قرار دارد.

احتمال بازگشت سوزوکی به ایران خودرو

اسفند 1400: آقای خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو، در حاشیه مراسم رونمایی اتوبوس برقی آتروس، خبر داده که ایران خودرو برای سال 1401 علاوه‌بر صادرات 15 هزار دستگاهی که 300% بیشتر از سال 1400 است، برنامه تولید 750 هزار دستگاهی‌ نیز دارد که شامل 725 هزار خودرو سواری و 25 هزار خودرو تجاری می‌شود.

البته ایران خودرو در بخش سواری، سهم ویژه‌ای نیز برای تولید خودروهای CKD درنظر گرفته که هایما، سوزوکی و دانگ‌فنگ نیز جزیی از آنها هستند. آقای خطیبی مستقیما به دانگ فنگ اشاره کرده و گفته که در صورت همکاری مجدد، محصولاتی قدیمی این شرکت دیگر تولید نشده و خودروهای جدید، جایگزین آنها می‌شوند.  

توزیع مجدد محصولات ایران خودرو در ارمنستان

اسفند 1400: طی سفر وزیر صمت، رئیس سازمان توسعه تجارت و مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به کشور ارمنستان، تصمیماتی برای ورود مجدد ایران‌خودرو به بازار این کشور و سپس کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اتخاذ شد.

دکتر مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران‌خودرو، از مرکز تجاری ایران در ایروان، محل استقرار محصولات ایران‌خودرو در این مجموعه و محل ارائه خدمات پس از فروش پیشنهادی شریک تجاری، بازدید کرد‌. لازم به ذکر است که در این مجموعه، فروش سایر محصولات از جمله ایساکو و ایران‌خودرو دیزل نیز انجام خواهد شد.

طی نشست‌ها و دیدارهای مشترک دکتر خطیبی و مقامات ارمنستان، علاوه بر امضا قرارداد توزیع محصولات ایران‌خودرو به این کشور، برنامه‌های دو سال آینده نیز ابلاغ شد. همچنین مقرر شده تا ساز و کار ارائه خدمات پس از فروش و امداد جاده‌ای برای محصولات ایران‌خودرویی مسافران ایرانی در ایروان نهایی شود به نحوی که هزینه خدمات به صورت ریالی با ایساکو تسویه شود.

توقف تولید 405 و سمند در سال 1401

اسفند 1400: طی بازدید سرزده رئیس‌جمهور از پارکینگ‌های خودروهای ناقص و خطوط تولید شرکت ایران‌خودرو، بر تسریع روند تکمیل خودروهای دارای کسری قطعه تاکید شد و در ادامه نیز گروه ایران‌خودرو متعهد شد که تعداد آن‌ها به میزان تولید دو هفته تا پایان سال خود کاهش یابد.

علاوه بر آن، ایران‌خودرو اعلام کرد که دو محصول پژو 405 و سمند تا پایان سال آینده توقف تولید خواهند شد و عرضه محصولاتی مانند تارا افزایش می‌یابد. محصول جدید K125 نیز تا پایان سال آینده عرضه خواهد شد.

برنامه ایران‌خودرو در سال 1401

اسفند 1400: دکتر مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، طی نشستی با مدیرعامل بانک تجارت، تامین مالی تولید زنجیره تامین در سال آینده و راهکارهای رفع موانع را بررسی کرد.

طبق گفته‌های وی، 30 درصد از تعاملات بانکی ایران‌خودرو با این بانک است. تفاهم‌نامه‌ تامین مالی تا سقف دو هزار میلیارد تومان به ‌زودی امضا می‌شود. این مبلغ تنها دو درصد نقدینگی بوده و ساپکو باید به قطعه‌سازان بپردازد.

سامانه SCF بانک تجارت، تسهیل‌کننده تامین مالی تولید است و ایران‌خودرو و ساپکو، طرح‌ها و مشوق‌های لازم برای حضور بیش‌تر قطعه‌سازان و زنجیره تامین برای استفاده از این سامانه را ارائه خواهند کرد.

ظرفیت تولید این خودروساز در سال 1401 افزایش می‌یابد و برنامه تولید آن‌ها، 750 هزار دستگاه خودرو سواری و وانت در سال جدید است.

تولید محصولات ایران خودرو با فرمان برقی

دی 1400: آقای پیرمحمدی، مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو، ضمن اشاره به برنامه‌ریزی ایران خودرو برای تولید 75 هزار دستگاه خودرو تارا دنده‌ای و تارا اتوماتیک در سال 1401، گفته که تمامی محصولات ایران خودرو تا سال 1403 به آپشن «فرمان برقی» مجهز می‌شوند که می‌تواند باعث کاهش 5 تا 7 درصدی مصرف سوخت خودروها در سیکل شهری شود.

تمدید قرارداد ایران‌خودرو با سنگال

آذر 1400: کیانوش پورمجیب، معاون صادرات و امور بین الملل ایران‌خودرو، از فعال‌سازی مجدد سایت تولیدی این شرکت در کشور سنگال، با نام «سنیران‌اتو»، خبر داد و افزود که در مرحله اول، مونتاژ و عرضه سمند تاکسی آغاز شده است. طبق گفته‌های وی، سایر محصولات تجاری سنگین و نیمه سنگین و موتور سیکلت نیز در آینده صادر خواهند شد. آقای پورمجیب، عامل مهم احیای سایت سنگال را حمایت همه‌جانبه مدیرعامل و اعضای هیات مدیره ایران‌خودرو دانست.

فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه ایران‌خودرو، در مراسم امضای قرارداد تولید دوهزار دستگاه تاکسی در سنیران‌اتو حضور یافت و از تصویب تامین اعتبار 288 دستگاه سمند و 11 خودروی نمایشگاهی به مبلغ دو میلیون دلار، خبر داد. وی تاکید کرد که کنوانسیون میان ایران و سنگال، به مدت هفت سال تمدید شده است و امروز 48 دستگاه در سنیران‌اتو به تولید رسیده است. مقیمی افزود که به زودی، فروشگاه قطعات یدکی و ایستگاه شارژ گاز خودرو نیز احداث خواهد شد.

علاوه بر موارد ذکر شده، تفاهم‌نامه‌ای نیز برای خرید مینی‌بوس، اتوبوس و تاکسی از ایران‌خودرو، به امضای مصطفی نیانگ، مدیرعامل گروه بین‌المللی سیرمان و حسن ذاکری، مدیرعامل سنیران‌اتو، رسید. مدیر نمایشگاه بین‌المللی شهر داکار، به کیفیت و زیبایی محصولات ایران‌خودرو اشاره کرد و گفت که در بازار سنگال، مورد توجه قرار خواهند گرفت.

تولید محصولات ایران خودرو با استاندارد یورو 5

آذر 1400: آقای بنی‌عامریان (رییس صحه‌گذاری و تایید نوع محصول ایران خودرو) ضمن اشاره به تولید گیربکس جدید MT6 گفته که هرچه تعداد دنده‌ها بیشتر باشد، علاوه بر افزایش راندمان و بهبود کیفیت سواری، میزان آلایندگی نیز کاهش می‌یابد و این موضوع، یکی از همین اهدافی است که ایران خودرو برای توسعه گیربکس MT6 درنظر گرفته است. آقای بنی‌عامریان همچنین گفته که تمامی محصولات حال حاضر ایران خودرو، به تایید سازمان استاندارد رسیده‌اند و همگی آنها استاندارد یورو5 دارند.

تولید محصولات ایران خودرو با کیلس

شهریور 1400: آقای آذری (رییس کمیته افزایش ایمنی خودروها در برابر سرقت) ضمن اشاره به اهمیت و ارزش قطعه ECU در عملکرد خودروها، گفته که به منظور افزایش ایمنی خودروها، محل قرارگیری ECU در برخی محصولات ایران خودرو تغییر کرده است. ضمن اینکه ECU دارای کد خاصی و تنها روی خودرویی که برای نخستین‌بار استفاده شده، کاربرد دارد. بنابراین حتی در صورت سرقت آن، خودروهای مشابه را نمی‌توان با ECU سرقتی، روشن کرد.

آقای آذری همچنین به کدگذاری قطعات مهم خودروها از جمله ECU اشاره کرده و گفته که اطلاعات این کدها در اختیار پلیس راهور قرار گرفته است و در صورت سرقت این قطعات، امکان شناسایی مالک خودروها وجود دارد. رییس کمیته افزایش ایمنی خودروها همچنین خبر داده که ایران خودرو درحال بررسی افزودن سیستم ورود بدون کلید (کی‌لس) در محصولات تولید خود است.

تولید خودروهای متصل تا 5 سال آینده

مرداد 1400: بعد از امضای تفاهم‌نامه سایپا با همراه اول در تیرماه 1400 با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تولید یک میلیون خودروی متصل سایپا تا سال 1403، شرکت ایران خودرو نیز اعلام کرده که پروژه تولید خودروهای متصل این شرکت، آغاز شده است. طبق برنامه‌ریزی ایران خودرو، این شرکت می‌خواهد تا سال 1405 حداقل یک میلیون و 300 هزار دستگاه خودروی متصل را به تولید برساند. خودروهای متصل ایران خودرو، با ویژگی‌های زیر به بازار عرضه می‌شوند:

  • برقراری تماس اضطراری بصورت خودکار یا غیرخودکار.
  • اتصال به مرکز تماس ایران خودرو بصورت خودکار در زمان وقوع تصادف.
  • ارسال موقعیت مکانی خودرو برای امداد خودرو در زمان وقوع تصادف.
  • پیش بینی اشکالات احتمالی و راهنمایی مالکان خودرو.
  • کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری خودرو.
  • امکان ردیابی خودرو.

شرکت ایران خودرو همچنین خبر داده که به موازات تولید خودروهای متصل، می‌خواهد «سیستم‌های کمکی راننده» موسوم به ADAS را هم روی محصولات تولیدی خود نصب کند؛ رادارهای پیشگیری از تصادف و ترمز اضطراری از جمله‌های ویژگی‌های احتمالی این سیستم خواهند بود. 

تولید خودروهای سفارشی آپکو

خرداد 1400: بزودی خطوط تولید ایران خودرو، به قطعات آپشن مجهز می‌شوند و 1% تولید ماهیانه ایران خودرو نیز از طریق آپکو، در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) در مراسم افتتاح مرکز جدید تیونینگ و سفارشی‌سازی محصولات ایران خودرو در شرکت آپکو، ضمن اعلام این خبر گفته که بزودی، امکان سفارشی‌سازی محصولات ایران خودرو برای مشتریان فراهم و خودروها نیز با آپشن، تحویل خریداران خواهد شد.

آقای مقیمی همچنین درباره آتش‌سوزی خودروها گفته که براساس آمار، از 500 مورد آتش‌سوزی، بیش از 440 مورد به علت نصب آپشن اشتباه رخ داده است. درحالیکه در شرکت آپکو، تمامی آپشن‌ها تحت نظارت مهندسان و با ارائه گارانتی، در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

آقای جلینی (مدیرعامل آپکو) نیز در این مراسم، به فروش 3 میلیارد تومانی آپکو طی دو ماه ابتدایی سال 1400 اشاره کرده و گفته که نصب کلاچ هوشمند و همچنین بازسازی خودروهای قدیمی، دو هدف بسیار مهم آپکو در آینده خواهد بود.  


بیشتر بخوانید:

»» شرایط فروش ایران خودرو دیزل

»» مشخصات ون وانا ایران خودرو

»» مشخصات پیکاپ فوتون ایران خودرو


تولید اولین کشنده داخلی در ایران خودرو دیزل

بهمن 99 | آقای توسل مهر (مدیرعامل ایران خودرو دیزل) با اشاره به تولید موتور OM457 در شرکت ایدم از آبان 99 که برای اتوبوس‌های ایران خودرو ساخته شده و قدرت 300 اسبی دارد، خبر داده که این شرکت، قرار است از نیمه اول سال 1400، تولیدانبوه نسخه 430 اسبی این موتور را هم برای استفاده در کشنده‌های ایران خودرو دیزل، شروع کند.

آقای توسلی مهر همچنین به ارتقای موتور ون وانا ایران خودرو دیزل اشاره کرده و گفته که موتور خودروی ون وانا از 69G4 یورو4 به موتور 3TZ یورو5 ارتقا یافته و حالا برای ون وانا، ظرفیت تولید سالانه 300 دستگاهی، فراهم شده است. سایر پروژه‌های درحال انجام شرکت ایران خودرو دیزل به شرح زیر است:

1- پروژه کامیونت آترین با موتور کامینز یورو5 تولید داخل؛ درحال حاضر، این پروژه پیشرفت 80 درصدی دارد.

2- پروژه تولید اولین کشنده داخلی تحت عنوان S1943 با موتور یورو4 و بصورت تک محور؛ تاکنون کشنده داخلی در کشور تولید نشده و این نخستین گام برای تولید این نوع محصولات است. این پروژه نیز پیشرفت 80 درصدی داشته است.

3- پروژه تولید کشنده S2630 با موتور یورو4؛ این محصول هم چنین دارای ویژگی‌هایی از جمله افزایش توان موتور، بهبود شرایط اتاق و تبدیل از حالت تک کابین به دو کابین است. تعداد 20 دستگاه از این کشنده، طبق تعهدات ایجاد شده، تا انتهای سال 99 تحویل می‌شود.

4- پروژه تولید مینی‌بوس آرین در مدل‌های 6 و 7 متری؛ نسخه آرین شش متری دارای موتور کامینز و استاندارد آلایندگی یورو5 است. نسخه هفت متری آرین نیز قابلیت تولید در مدل‌های دو در و تک در را دارد.

راه اندازی گمرک اختصاصی ایران خودرو

بهمن 99 | آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) با اشاره به ترخیص قطعات خودروهای ناقص از گمرک، از تجاری سازی حدود 30 هزار دستگاه خودرو ناقص در آینده‌ای نزدیک، خبر داده و گفته که ایران خودرو تا پایان سال 99، تمامی تعهدات معوقش را به جز دو محصول CKD، به صفر می‌رساند.

آقای مقیمی همچنین به طرح توسعه گمرک اختصاصی ایران خودرو، اشاره کرده و گفته که دو هدف اساسی را دنبال می‌کنیم که نخستین آن سرعت دادن به ترخیص قطعات بوده و مورد دوم، مدیریت قیمت تمام شده خودروست. 

مدیرعامل ایران خودرو گفته که با بهره‌برداری از طرح توسعه گمرک اختصاصی ایران خودرو، هزینه‌های اضافی کاهش می‌یابد و از توقف قطعات وارداتی خودرو در سایر گمرکات، جلوگیری می‌شود چراکه تا پیش از این، برخی از گمرکات به دلیل ماهیت عمومی که داشتند، در شناسایی برخی قطعات و صدور تاییدیه‌ها دچار مشکلاتی می‌شدند که این امر، فرایند ترخیص قطعات خودرو را طولانی می‌کرد، اما در این گمرک اختصاصی، همه قطعات، فهرست، منشا و استاندارد‌های قطعاتی را که نتوانستیم داخلی سازی کنیم، مشخص است و در این گمرک به سرعت می‌توانیم قطعات را ترخیص کنیم.


آمار تولید ایران خودرو در سال 1401

آمار تولید ماهانه ایران خودرو در اسفندماه سال 1401، چنین نشان می‌دهد که این شرکت، بیش از 47 هزار دستگاه از انواع خودروهای گروه پژو، سمند، دنا، رانا، هایما و تارا را به تولید رسانده است. جزییات کامل آمار تولید ایران خودرو در سال مالی 1401 را در جدول زیر مشاهده کنید:

مدل پژو سمند دنا رانا هایما تارا سایر مجموع
فروردین 17,368 3,188 1,698 1,772 534 477 4 25,041
اردیبهشت 23,240 8,258 4,303 2,704 1,211 1,084 5 40,805
خرداد 36,520 7,172 8,610 3,310 1,738 686 5 58,041
تیر 29,282 4,768 6,001 2,095 1,985 1,950 1 46,082
مرداد 26,371 6,301 5,411 827 1,102 1,097 233 41,342
شهریور 24,994 8,355 8,278 1,242 944 1,243 323 45,379
مهر 29,779 5,719 6,686 2,167 1,169 1,787 672 47,979
آبان 35,423 5,853 6,652 3,000 1,568 2,372 848 55,716
آذر 35,501 5,845 9,206 3,297 1,370 4,248 1,198 60,665
دی 30,521 4,865 8,993 2,705 1,327 4,127 1,550 55,638
بهمن 36,561 6,266 10,006 3,296 1,711 4,469 696 63,005
اسفند 27,611 4,744 6,066 2,003 1,800 4,051 805 47,080

*داده‌های فوق براساس اطلاعات ماهانه کدال است و با آمار واقعی خودروساز، اختلافاتی دارد.

آمار تولید ایران خودرو در سال 1400

جزییات تولید انواع محصولات ایران خودرو در سال مالی 1400 را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

مدل تولید سالیانه
پژو 297 هزارو 817 دستگاه
سمند 50 هزارو 95 دستگاه
تندر 0
دنا 50 هزارو 257 دستگاه
رانا 35 هزارو 630 دستگاه
وانت آریسان 21 دستگاه
سوزوکی 0
دانگ فنگ 0
تارا 8 هزارو 541 دستگاه
هایما 8 هزارو 647 دستگاه
پژو 2008 103 دستگاه
 
مجموع تولید 451 هزارو  111 دستگاه

*جزییات آمار تولید خودروها را از قسمت آرشیو، دانلود کنید.

آمار تولید ایران خودرو در سال 1399

جزییات تولید انواع محصولات ایران خودرو در سال مالی 1399 را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

مدل تولید سالیانه (دستگاه)
تارا 153
پژو 2008 181
وانت 4,794
دانگ فنگ 94
هایما 4,971
تندر 0
دنا 55,320
رانا 13,030
سوزوکی 0
سمند 55,220
پژو 346,575
 
مجموع تولید 480 هزارو  338 دستگاه

*جزییات آمار تولید خودروها را از قسمت آرشیو، دانلود کنید.

1- در سال 1399، تولید خودروهای سواری در ایران خودرو 35% و تولید خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین در ایران خودرو دیزل نیز 67% بیشتر از سال 1398 بود.

2- در سال 1399، تولید انواع خودرو در کشورمان، حدود 20% بیشتر از سال 1398 بود که از این میزان افزایش تولید، 80% آن بدلیل افزایش تولید ایران خودرو بوده است.

3- در سال 1399، تعهدات معوق ایران خودرو 80% کاهش یافت، طوریکه از 111 هزار تعهد معوق در پایان سال 98، تبدیل به 21 هزار تعهد معوق در پایان سال 99 شد.

4- در سال 1399، سهم خودروهای مونتاژی در سبد تولیدات ایران خودرو کمتر از 1% بود درحالیکه در سال 1398، مونتاژی‌ها 13% تولیدات ایران خودرو را در اختیار داشتند.

5- در سال 1399، شرکت ایران خودرو دیزل موفق به شکستن رکورد تولید 10 سال اخیر خود شد و بیش از 3700 خودرو را به تولید رساند. 

6- در سال 1399، سهم خودروهای مونتاژی در تولیدات ایران خودرو دیزل معادل 33% بود درحالیکه مونتاژی‌ها در سال 1398 حدود 67% تولیدات این شرکت را در اختیار داشتند.

7- در سال 1399، انجام پروژه‌های کاهش هزینه در ایران خودرو، موجب صرفه‌‌جویی 2 هزار و 200 میلیارد تومانی در هزینه‌های این شرکت شد.

8- در سال 1399، بیش از 150 هزار نیروی کار جدید به شبکه تامین و قطعه‌سازان ایران خودرو افزوده شد.

آمار تولید ایران خودرو در سال 1398

ایران خودرو در سال مالی 1398 بیش از 393 هزار دستگاه انواع سواری را از خط تولید خود بیرون آورد. در گروه محصولات ایران خودرو، خانواده پژو با 278 هزار دستگاه، بیشترین تیراژ تولید را داشته است. خانواده سمند با 52 هزار دستگاه و خانواده دنا با 32 هزار دستگاه، به ترتیب در جایگاه های دوم و سوم تولیدات ایران خودرو ایستاده اند.

در میان محصولات مونتاژی ایران خودرو نیز خانواده هایما با بیش از 7200 دستگاه و پژو 2008 با بیش از 5800 دستگاه، به ترتیب رتبه های اول و دوم تیراژ تولید را داشته اند:

مدل تولید سالیانه (دستگاه)
پژو 2008 5,824
وانت 4,358
دانگ فنگ 2,331
هایما 7,209
تندر 1,936
دنا 32,419
رانا 8,757
سوزوکی 120
سمند 52,774
پژو 278,084
 
مجموع تولید 393 هزارو 812 دستگاه

*جزییات آمار تولید خودروها را از قسمت آرشیو، دانلود کنید.

آمار تولید ایران خودرو در سال 1397

شرکت ایران خودرو در سال 97 بیش از 376 هزار دستگاه انواع خودرو سواری را به تولید رسانده است:

مدل تولید سالیانه (دستگاه)
پژو 243,014
سمند 44,400
سوزوکی 2,637
رانا 3,880
دنا 35,257
تندر 12,559
هایما 13,150
دانگ فنگ 19,087
وانت 5,585
پژو 2008 7,362
 
مجموع تولید 376 هزارو 931 دستگاه

*جزییات آمار تولید خودروها را از قسمت آرشیو، دانلود کنید.

آمار تولید ایران خودرو در سال 1396

شرکت ایران خودرو در سال 96 بیش از 705 هزار دستگاه انواع خودرو سواری را به تولید رسانده است:

مدل تولید سالیانه (دستگاه)
پژو 443,302
سمند 105,945
سوزوکی 5,100
رانا 6,941
دنا 43,040
تندر 51,080
هایما 9,274
دانگ فنگ 30,811
وانت 7,043
پژو 2008 2,771
 
مجموع تولید 705 هزارو 307 دستگاه

*جزییات آمار تولید خودروها را از قسمت آرشیو، دانلود کنید.

آمار تولید ایران خودرو در سال 1395

شرکت ایران خودرو در سال 95 بیش از 647 هزار دستگاه انواع خودرو سواری را به تولید رسانده است:

مدل تولید سالیانه (دستگاه)
پژو 429,447
سمند 102,616
سوزوکی 2,644
رانا 12,243
دنا 28,008
تندر 45,382
وانت 27,226
 
مجموع تولید 647 هزارو 566 دستگاه

*جزییات آمار تولید خودروها را از قسمت آرشیو، دانلود کنید.

آمار تولید ایران خودرو در سال 1394

شرکت ایران خودرو در سال 94 بیش از 504 هزار دستگاه انواع خودرو سواری را به تولید رسانده است:

مدل تولید سالیانه (دستگاه)
پژو 346,083
دنا 17,264
رانا 14,713
وانت 20,208
تندر 19,251
سمند 85,449
سوزوکی 1,452
 
مجموع تولید 504 هزارو 420 دستگاه

*جزییات آمار تولید خودروها را از قسمت آرشیو، دانلود کنید.


شرایط فروش ایران خودرو

برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت ایران خودرو و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش ایران خودرو و فروش فوق العاده ایران خودرو، مقاله ثبت نام ایران خودرو را مطالعه کنید.

آمار تولید خودرو در ایران

آخرین وضعیت تولید خودروسازان ایران، جدیدترین آمار تولید انواع خودرو سواری، آمار تولید خودرو ون، آمار تولید خودرو وانت و همچنین وضعیت تولید انواع خودرو سنگین را در مجموعه مقاله منتخب زیر مطالعه کنید:

آمار تولید زامیاد
آمار تولید سایپا

آمار تولید پارس خودرو
. آمار تولید خودروهای سنگین
. آمار تولید خودرو دوگانه سوز

دیدگاه کاربران
ناشناس 1402/9/16
۲۰۷ پیش فروش کردیم پرداخت اولیه ۸خرداد بوده دومیه سه شهریور هنوز حتی فاکتورم نشدیم واقعا متاسفم برای همچین برنامه ریزی ضعیفی
پاسخ
0
0
0
Rahimzade72 1402/6/23
سلام با این آمار تولید عمرا اگه بتونید یک میلیون هفت صد هزار خودرو تا پایان ۱۴۰۲ تولید کنید در حقیقت باید بگم هیچ رشدی در تولید نداشته ایم.
پاسخ
0
0
0
Jasmkamalpor12 1400/11/24
با سلام یک سوالی که از آقای رحمانی وجود دارد این است که شما بعنوان مدیر تولید آیا می توانید جواب این مردم را بدهید که یک سال دنا ثبت نام کرده ایم تاریخ تحویل سی آبان بود چرا تا امروز که ۲۴بهمن ماه ۱۴۰۰است خبری از ماشین نیست هر روز امروز و فردا می کنند با تشکر
پاسخ
0
0
0