خودرویی که هرگز به معرض نمایش درنیامد

معرفی پورشه 550one

17 دی 1399 15:23

شرکت پورشه در نوامبر 2020 اقدام به نمایش چندین کانسپت نمود که برای سال‌ها به عنوان طرح‌های تحقیقاتی در این شرکت محفوظ مانده بودند. البته گویا آنچه به علاقمندان معرفی شده شامل تمام پروژه‌ها نبوده چراکه با گذشت چند ماه، به تازگی تصاویر یک رودستر کوچک به نام 550one هم در رسانه‌ها انتشار یافته است.

پورشه تصمیم گرفت درعوض معرفی خودرویی که می­‌توانست به عنوان رقیب داخل خانواده برای باکستر شناخته شود، بودجه خود را برای توسعه طرح یک شاسی‌بلند کوچک یعنی ماکان صرف نماید.پورشه 550one طرحی بوده که در سال 2008 و بنابر سفارش ریاست سابق گروه فولکس‌واگن یعنی فردیناند پژ به منظور گرامیداشت خاطره پورشه 550 اسپایدر متعلق به جیمز دین، آغاز شد.

پروژه 550one برای سال‌ها به عنوان طرحی مخفیانه از دید رسانه‌ها پنهان مانده بود تا این‌که آقای والتر دِ سیلوا که طراح اصلی این خودرو بود، اقدام به انتشار تصاویر این خودروی اسپرت در اینستاگرام کرد.

پیشرانه این رودستر در میانه آن نصب شده و بسیاری از عناصر طراحی مختص پورشه‌های دهه 50 میلادی در ظاهر آن قابل مشاهده است. ورودی‌های هوا در گلگیر عقب و بخش انتهایی بدنه و همچنین خروجی اگزوز در وسط بدنه، از دیگر ویژگی‌های انحصاری این خودرو به‌شمار می‌­رود. در انتهای بدنه قطعه‌ای جلب نظر می‌­کند که احتمالاً نقش باله فعال عقب را داشته و در سرعتی معین قادر به حرکت است.

کانسپت پورشه 550one

نباید فراموش کرد پورشه 550one یک خودروی مدل در اندازه واقعی است و قطعات الکترونیکی آن عملکردی ندارند، همچون خروجی اگزوز که در حقیقت به جایی متصل نشده است.

البته طراحی فضای کابین به صورت کامل انجام شده و برخی قطعات همچون اهرم تعویض دنده گیربکس شش سرعته دستی و دستگیره داخلی درها -هردو متعلق به آئودی R8 – آشنا به نظر می­‌رسند.

فرم سه تایی خروجی هوا در بخش مرکزی داشبورد و پوشش داخلی درها نیز نکته جالب دیگری است که در کنار قطعات فلزی، پدال‌های آلومینیومی و لبه صاف غربیلک فرمان، در کابین پورشه 550one دیده می­‌شود.

کانسپت پورشه 550one

بنابر اعلام مجله Quattroruote، مدل 550one به این دلیل نتوانست به خط تولید راه پیدا کند که شرکت پورشه در آن زمان پروژه دیگری را در اولویت قرار داده بود. در واقع خودروساز آلمانی تصمیم گرفت درعوض معرفی خودرویی که می­‌توانست به عنوان رقیب داخل خانواده برای باکستر شناخته شود، بودجه خود را برای توسعه طرح یک شاسی‌بلند کوچک یعنی ماکان صرف نماید.

پس از فوت فردیناند کارل پژ در سال 2019، لامبورگینی تصمیم گرفت حروف FKP 37 را در انتهای نام جدیدترین محصول خود یعنی سیان قرار دهد. FKP 37 برگرفته از حروف اول نام آقای پژ و عدد سال تولد ایشان بود.

هرچند پورشه 550one هرگز رنگ خط تولید را ندید، اما در همان دوران خودروهای مهمی همچون بوگاتی ویرون، فولکس‌واگن فیتون و آئودی کواترو فرصت حضور در بازار خودرو را پیدا کردند.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران