تغییراتی جدید در مدل‌های یورو پنج

بررسی پیکاپ فوتون تونلند یورو 4 و تفاوت ان با یورو 5

28 فروردین 1400 11:13

پیکاپ فوتون تونلند ساخت ایران خودرو دیزل، هم در نسخه بنزینی و هم در نسخه دیزلی، با موتورهای یورو4 و یورو5 در بازار کشورمان وجود دارد. اما آیا می‌دانید که تفاوت این موتورها در چیست؟

مشخصات فنی فوتون بنزینی یورو 5

اجباری‌شدن استاندارد آلایندگی یورو5 قرار بود از سال 98 اجرایی شود اما بدلیل تحریم‌ها و مشکلات متعدد خودروسازان ایرانی برای ارتقای موتورها، این استاندارد با یکسال تاخیر و از سال 1399 اجباری شد. 

با اجباری شدن یورو5 برای سال 1399، ایران خودرو دیزل مجبور شد تا هم ون وانا یورو4 و هم پیکاپ فوتون بنزینی یورو4 را ارتقا دهد چراکه هردوی این خودروها، موتور بنزینی مشترکی داشتند. برای این کار، ایران خودرو دیزل از موتور 3TZ تویوتا برای ون وانا یورو5 استفاده کرد. اما از آنجایی که نمی‌توانست موتور جدید تویوتا را روی پیکاپ فوتون بنزینی نصب کند، دست به دامان موتور 4G20 شد؛ یعنی همان موتوری که در دل فوتون ساوانا عظیم خودرو می‌تپید. علی‌رغم تغییر موتور، اما خوشبختانه گیربکس آیسن، همچنان روی فوتون بنزینی یورو5 وجود دارد.

»» جدول مشخصات پیکاپ فوتون بنزینی یورو5 ««

موتور جدید فوتون یورو5 با اینکه حجم کمتری داشت اما به لطف بهره‌بردن از سیستم پرخورانی توربوشارژ، عملکرد و کارایی فنی بسیاری بهتری نسبت به فوتون یورو4 از خود نشان می‌دادایران خودرو دیزل از اواسط زمستان 98، تولید فوتون بنزینی یورو5 را شروع کرد و برای آنکه تفاوت این محصول جدید را با فوتون یورو4 نشان دهد، نامش را فوتون تونلند اس (Tunland S) گذاشت.

البته تونلند یورو5 یا همان تونلند S، صرفا در موتور، با تونلند یورو4 تفاوت نداشت چراکه در نمای ظاهری هم، اصلاحاتی در آن صورت گرفته بود. در نمای بیرونی خودرو، استفاده از رینگ‌های 6 شاخه Yشکل، تغییر بسیار جزیی سپر عقب و حک‌شدن نام S روی درب محفظه بار، تنها تفاوت‌های ظاهری میان فوتون یورو5 با فوتون یورو4 است.

اما مهم‌ترین تغییر در فوتون تونلند S یا همان فوتون یورو5، در نمای داخلی رخ داده بود. در کابین جدید تونلند S همه چیز، از نو طراحی شده بود. از صفحه کیلومتر، غربیلک فرمان و رودری‌ها بگیرید تا مجموعه داشبورد، کنسل وسط و پنل مولتی مدیا و پنل تهویه. در تصویر زیر، کابین فوتون تونلند یورو5 را مشاهده می‌کنید.

در کنار این تغییرات ظاهری، اضافه‌شدن چندین آپشن‌ جدید به فوتون تونلند S باعث شده بود تا فوتون یورو5، یک سروگردن بالاتر از فوتون یورو4 باشد. مهم‌ترین آپشن‌های جدیدی که به فوتون یورو5 اضافه شده اما در فوتون یورو4 وجود ندارد، عبارتند از:

  • ترمز دیسکی عقب
  • کنترل پایداری یا ESP
  • کنترل سرعت در سرازیری یا HDC
  • اتولایت (سنسور نور)
  • خروجی 12 ولت
  • سیستم صوتی جدید با بلوتوث
  • مانیتور 7 اینچی لمسی
  • دوربین عقب
  • نویگیشن
  • کروز کنترل
  • فرمان جدید با روکش چرم
  • دکمه‌های کنترلی روی فرمان
  • روکش چرم و پارچه صندلی
  • رینگ استاندارد 17 اینچی جدید

مشخصات فنی فوتون بنزینی یورو 4

فوتون از سال 2012 تولید پیکاپ تونلند را شروع کرد. هدف اولیه فوتون، بازار آسیای جنوب شرقی بود و به همین دلیل نیز اولین خط تولیدش را در کشورهای فیلیپین و تایلند، راه‌اندازی کرد. البته دیری نگذشت که پیکاپ تونلند سر از بازارهای آمریکای جنوبی و حتی خاورمیانه نیز درآورد.

ایران خودرو نیز از سال 1393، مونتاژ پیکاپ فوتون تونلند بنزینی را در شرکت ایران خودرو دیزل شروع کرد. فوتون بنزینی یورو 4 مجهز به موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی بود، گیربکس دستی آنرا Aisin و ترانسفر کیس را بورگ‌وارنر (BorgWarner) ساخته و اکسل‌ها را هم دانا (Dana) در اختیار فوتون قرار داده است. شاید مجموعه این نام‌های بزرگ و معروف بود که توانست نام فوتون تونلند را در بازار خودروهای تجاری، بر سر زبان‌ها بیاندازد.

»» جدول مشخصات فنی پیکاپ فوتون بنزینی یورو4 ««

نکته جالب اینجاست که موتور فوتون بنزینی یورو4 دقیقا همان موتور تنفس طبیعی 4G69 میتسوبیشی است که روی ون وانا یورو4 ایران خودرو و همچنین روی آمیکو آسنا دوکابین نیز نصب شده و هیچ تفاوتی با آن ندارد. در تصویر زیر، کابین فوتون تونلند یورو4 را مشاهده می‌کنید.

مشخصات فنی فوتون دیزلی

همزمان با تولید فوتون بنزینی یورو4، ایران خودرو تولید نسخه دیزلی آنرا هم در سال 1393 شروع کرد. فوتون دیزلی یورو4، برخلاف فوتون بنزینی یورو4، دیگر موتور تنفس طبیعی میتسوبیشی را نداشت بلکه موتور 2.8 لیتری توربو دیزلی کامینز در سینه‌اش می‌تپید. این موتور جدید، باعث شده تا گیربکس خودرو نیز تغییر کند و هرچند مثل فوتون بنزینی یورو4 از نوع 6 دنده دستی بود، اما بدست مهندسان شرکت Getrag ساخته شده بود.

»» جدول مشخصات فنی پیکاپ فوتون دیزلی ««

از اواخر سال 98 نیز، ایران خودرو، نسخه یورو5 فوتون دیزلی را به بازار آورد و نکته جالب اینجا بود که هم فوتون یورو5، چه در مدل بنزینی و چه در مدل دیزلی، هردو با نام تونلند اس یا Tunland S شناخته می‌شوند. تغییرات ظاهری انجام شده در فوتون دیزلی یورو5 نیز مانند فوتون بنزینی یورو5 است.

پیکاپ‌های نوظهوری مانند جک T8 کرمان موتور، کاپرا 2 بهمن موتور، پیکاپ ریچ زامیاد و همچنین آمیکو آسنا، مهم‌ترین رقبای مستقیم پیکاپ فوتون ایران خودرو هستند.

فروش پیکاپ فوتون

برای اطلاع از آخرین شرایط فروش فوری ایران خودرو دیزل، پیش فروش ایران خودرو دیزل و همچنین به‌روزترین آگهی‌های فروش انواع پیکاپ فوتون تونلند، لینک‌های زیر را مشاهده کنید:

»» شرایط فروش ایران خودرو (سواری)

»» شرایط فروش ایران خودرو دیزل (تجاری و سنگین)

»» خرید و فروش پیکاپ فوتون

دیدگاه کاربران