خودروساز ویتنامی در رویای بازار آمریکا

معرفی خودروهای برقی وین‌فست

26 مهر 1400 11:37

شرکت تازه تاسیس وین‌فست (VinFast) به عنوان بازوی خودروساز از بزرگترین کمپانی ثبت شده در کشور ویتنام یعنی وین گروپ (Vingroup)، دو محصول خود را در نمایشگاه پاریس 2018 به جهانیان معرفی کرد. این دو محصول در واقع نسخه بازطراحی شده از ب‌ام‌و سری 5 (نسل F10) و X5 (نسل F15) هستند که به دست متخصصان پینین‌فارینا به چهره‌­ای جدید آراسته شده‌­اند.

همچون اکثر خودروسازان جهان، توجه وین‌فست نیز به سوی تولید خودروهای برقی جلب شده است و قرار است با دو مدل VF e35 و VF e36 در بازار آمریکا حاضر شود.پس از حضور در نمایشگاه پاریس، وین‌فست به فعالیت خود ادامه داده و کارخانه جنرال‌موتورز در نزدیکی پایتخت ویتنام را خریداری کرده است. این شرکت تاسیسات دیگری را نیز در شمال این کشور به تملک خود درآورده که برای تولید سالیانه 250 هزار دستگاه خودرو و 500 هزار اسکوتر برقی ظرفیت دارد. دو خودروی سدان و شاسی­‌بلند حاضر در نمایشگاه پاریس اکنون تحت اسامی Lux A2.0 و Lux SA2.0 در حال تولید است، ضمن­‌این‌که نسخه لوکس‌تر از مدل شاسی‌­بلند نیز اخیراً با نام پرزیدنت (President) با پیشرانه 6.2 لیتری 8 سیلندر GM معرفی شده است.

اما همچون اکثر خودروسازان جهان، توجه وین‌فست نیز به سوی تولید خودروهای برقی جلب شده است. دو کراس‌اور برقی VF e34 و VF e35 اکنون در خطوط تولید این شرکت قرار دارند، درحالی‌که مدل VF e36 نیز به‌زودی به جمع سایرین اضافه خواهد شد.

کراس‌اور برقی VF e35

وین‌فست VF e34 خودرویی در کلاس C است و از اوایل سال جاری در ویتنام عرضه شده درحالی‌که وین‌فست VF e35 تقریباً در حد و اندازه تسلا مدل Y یا نسل قبلی کیا سورنتو است و در کلاس D جای می‌­گیرد. این خودرو را می‌توان با یک یا دو موتور برقی سفارش داد که درحالت تک‌موتور با ظرفیت باتری 90 کیلووات ساعت، 201 اسب­‌بخار قدرت، 320 نیوتن‌متر گشتاور و شعاع حرکتی برابر با 400 کیلومتر را برای این خودرو فراهم می‌­کند.

اما وین‌فست VF e36 خودرویی بزرگ در کلاس E است، که بنابر اعلام سازنده، سودای رقابت با خودروهایی همچون شورولت تراورس، هیوندای پالیسید یا کیا تلوراید را در سر دارد. البته باید توجه داشت که فاصله بین محورهای وین‌فست VF e36 از هر سه خودروی مذکور بیشتر است. این خودرو به صورت استاندارد به دو موتور برقی با 402 اسب‌­بخار قدرت و 640 نیوتن‌متر گشتاور و باتری 106 کیلووات ساعتی مجهز شده است، که بنابر اعلام وین‌فست، شعاع حرکتی برابر با 545 کیلومتر برای این خودرو فراهم می­‌کند. البته این عدد براساس استاندارد WLTP است و ممکن است براساس استاندارد EPA به حدود 448 الی 480 کیلومتر کاهش یابد.

کابین وین‌فست VF e36 با الهام از محصولات تسلا و با تمرکز بر نمایشگر مرکزی داشبورد طراحی شده است. سیستم اطلاعات سرگرمی هوشمند با نمایشگر 15.4 اینچی با پشتیبانی از کنترل صوتی و سرویس‌های پرداخت، سقف شیشه‌­ای پانوراما، چراغ‌های LED ماتریسی، سامانه­‌های دستیار راننده ADAS همچون دستیار تعویض خط، هشدار برخورد، پایش هوشیاری راننده، پارک خودکار و غیره، بخشی از امکانات این محصول خواهد بود.

کراس‌اور برقی VF e36

وین‌فست به تازگی در کنفرانس حمل‌ونقل آمریکا در شهر آستین در ایالت تگزاس، برنامه­‌های خود برای حضور در بازار ایالات متحده را اعلام کرده است. نوعی از اجاره به شرط تملیک برای قیمت باتری خودروها برای ترغیب مشتریان، ارائه بروزرسانی نرم‌افزاری، خدمات سرویس در محل و مهیا نمودن محل شارژر 11.5 کیلووات خانگی، جزء مهمترین مواردی است که مسئولان این شرکت به رسانه­‌ها اعلام کرده‌­اند. وین‌فست همچنین وعده داده که در صورت کاهش ظرفیت باتری محصولات به کمتر از 70 درصد، مجموعه را با نمونه جدید تعویض خواهد کرد. در همین راستا وین‌فست قصد دارد در جریان نمایشگاه خودرو لس‌آنجلس که از 17 نوامبر شروع به کار خواهد کرد، از مدله‌ای VF e35 و VF e36 رونمایی کند.

خودروساز ویتنامی قصد دارد پس از خریداری تاسیساتی در آمریکا، در همین کشور به تولید مشغول شود و از اواخر سال 2022 محصولات خود را به مشتریان تحویل دهد. البته دفتر مرکزی وین‌فست در ایالات متحده از مدتی پیش آغاز به کار کرده و تعداد نمایندگی­‌های این شرکت ظرف 12 تا 18 ماه آینده به 60 خواهد رسید.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motortrend.com

دیدگاه کاربران