کمال‌گرایی به سبک دانگ‌فنگ

نگاهی به فنگوانگ 500

8 بهمن 1399 16:16

به تازگی جدیدترین محصول گروه DFSK (دانگ‌فنگ سوکون) به اسم فنگوانگ 500 معرفی شده است. کراس‌اوری زیبا با امکاناتی درخور توجه که کلاس جدید این شرکت چینی را عیان کرده است.

این خودرو که در برخی از بازارها با اسم فنگون 500 هم فروخته می‌شود محصولی پیشرو در حوزه کراس‌اورهای چینی است. این را می‌شود به راحتی از روی طراحی‌اش هم متوجه شد.نه تنها در ایران بلکه برای برای کل دنیا نیز ساز و کار شرکت‌های خودروساز چینی چندان مشخص نیست. این شرکت‌ها و زیرمجموعه‌هایشان مجموعه‌ای بزرگ از برندهای اصلی و جانبی را پدید می‌آورند که تنها خودشان از پس شناسایی آن‌ها برمی‌آیند. مانند همین خودرو Fengguang 500. محصولی با برند دانگ‌فنگ که در اصل آن‌ها را شرکت فنگوانگ ساخته است. شرکتی که خودش یکی از زیرمجموعه‌های گروه DFSK است.

همانطور که گفتیم درک این رابطه کمی دشوار است. با این حال چیزی که مهم است، عرضه تازه‌ترین محصول دانگ‌فنگ است.

طراحی فنگوانگ 500

این خودرو که در برخی از بازارها با اسم فنگون 500 هم فروخته می‌شود محصولی پیشرو در حوزه کراس‌اورهای چینی است. این را می‌شود به راحتی از روی طراحی‌اش هم متوجه شد. درست مانند ژاپنی‌ها در این چینی نیز از خطوط تند و تیز زوایای برنده استفاده شده است.

دانگ‌فنگ فنگوانگ 500

چراغ‌ها اگرچه بزرگ به نظر می‌رسند ولی به خوبی در هماهنگی با جلوپنجره عریض و یک‌دست مشکی‌ آن سر جای خود قرار گرفته‌اند. هواکش‌های حجیم در دو طرف نمای جلویی و آن برش قرمزرنگ که از پایین به مه‌شکن متصل شده، جلوه‌ای اروپایی‌پسند را خلق کرده است.

در کناره‌ها نیز شاهد حرکت چشم‌نواز خطوط بدنه تا روی گلگیر عقب هستیم. استفاده از ترکیب‌بندی دو رنگ چیزی بود که چینی‌ها سخت به آن تمایل نشان می‌دادند ولی فنگوانگ 500 چهارچوب‌ها را شکسته است.

یکی از بهترین نقاط عطف طراحی کراس‌اور فوق ستون C و درست نقطه اتصال قسمت انتهایی به شیشه عقب است. جایی که با هنرمندی تمام شیب تند به آرامی محو شده است. با تمام اینها، چراغ‌های عقب هنوز هم با فرمت چراغ‌های جلو هم‌خوانی ندارند.

دانگ‌فنگ فنگوانگ 500

اگرچه نمی‌توان تجربه‌ای از کیفیت متریال داخلی این خودرو داشت ولی حتی با مشاهده تصاویر هم می‌توان فهمید که دانگ‌فنگ در این مدل سنگ‌تمام گذاشته است. طراحی داخلی این خودرو اگر نگوییم هم‌تراز با مدل‌های روز دنیاست ولی دست‌کم چیزی از مدل‌های متعارف بازار پایین‌تر نیست.

مشخصات فنی فنگوانگ 500

این محصول تازه‌وارد مانند اغلب نوظهورهای چینی مجهز به پیشرانه‌ای 1.5 لیتری تنفس‌ طبیعی است. بلوکی با کد SFG15A که می‌توان آن را روی اغلب محصولات جدید دانگ‌فنگ مشاهده کرد.

کابین دانگ‌فنگ فنگوانگ 500

تولید 116 اسب‌بخار قدرت و 147.5 نیوتن‌متر گشتاور با چنین پیشرانه‌ای معقول به حساب می‌آید. نکته جالب درباره پیشرانه خودروی فوق استاندارد آلایندگی‌اش است که یورو 6 را نیز پاس می‌کند. شرکت می‌گوید مصرف سوخت آن به صورت میانگین 5.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

فنگوانگ 500 با طول، عرض و ارتفاع 4385، 1850 و 1645 می‌تواند نامزد بهترین ابعاد در کلاس خودش باشد. اگرچه کاملاً مشخص است که چینی‌ها هنوز نتوانسته‌اند با کاهش وزن کنار بیایند. چراکه این خودرو در حالت خشک 1380 کیلوگرم وزن دارد. مشتریان می‌توانند این خودرو را به صورت 5 سرعته دستی و یا CVT سفارش دهند ولی همه مدل‌ها با انتقال قدرت FWD محور جلو عرضه می‌شوند.

آپشن‌های فنگوانگ 500

دانگ‌فنگ فنگوانگ 500

در فول‌ترین ویرایش این خودرو می‌توان آپشن‌هایی مانند ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل، دوربین عقب، کنترل کشش، ترمز کمکی، حرکت در سربالایی و سرپایینی، سیستم فرمان صوتی، نقشه‌خوان ماهواره‌ای، سان‌روف و حسگر باران را مشاهده کرد.

قیمت فنگوانگ 500

این خودرو در بازار چین بین 8 هزار و 490 تا 11 هزار و 590 دلار قیمت‌گذاری شده است. بر این اساس می‌توان محصول جدید دانگ‌فنگ را رقیبی برای مدل‌های جدید برلیانس V3، چانگان CS55، جک S3، جیلی اطلس و چری تیگو 4 تلقی کرد.

مترجم : نیما حدادی

دیدگاه کاربران