• تست و بررسي جک S5 نيوفيس
  • تست و بررسي جک S5 نيوفيس
  • تست و بررسي جک S5 جديد
  • تست و بررسي جک S5 نيوفيس
  • تست و بررسي جک S5 جديد
  • تست و بررسي جک S5 نيوفيس
  • تست و بررسي جک S5 نيوفيس
  • تست و بررسي جک S5 جديد
  • تست و بررسي جک S5 جديد
  • تست و بررسي جک S5 جديد
  • تست و بررسي جک S5 جديد

قلبی جوان در سینه پیرمرد چینی

تست و بررسی جک S5 نیوفیس

21 آذر 1401 17:01

جک S5 جزء اولین کراس‌اوورهای توربوئی بود که به بازارمان راه یافت و اتفاقاً مورد استقبال گسترده مردم هم قرار گرفت؛ خودرویی با ظاهر پخته و شیک که در ابتدا به کپی‌برداری از روی محصولات هیوندای و آئودی متهم شد، اما در نهایت توانست به لطف هماهنگی مناسب در خطوط طراحی و از آن مهم‌تر شتاب بسیار خوب (در نسخه دنده‌ای) به سطح بالایی از محبوبیت دست یابد. اصلاً مگر ایرانی‌ها از ماشین چه می‌خواهند؟! شاسی‌بلند (حتی از نوع غیرآفرودی) باشد، خوش‌قیافه به چشم آید، خوب راه برود، قیمت قابل‌قبول و بازار دست دوم خوبی هم داشته باشد. جک S5 دنده‌ای در آن دوران تمامی این فاکتورها را یکجا داشت.

پیشرانه جدید S5 روی بهبود شتاب، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و حتی واکنش‌های گیربکس تاثیر مثبت داشته و همین کرمان‌موتور را امیدوار نموده تا محصول قدیمی‌اش را همچنان در کورس رقابت با حریفان نگاه دارد.مدتی بعد با تغییر سلیقه مردم و گرایش به سمت راحتی بیشتر، نسخه اتوماتیک با آپشن‌های تکمیلی هم از راه رسید که هرچند از نظر توانایی‌های حرکتی مقداری افت کرده بود و گیربکسش هم بی‌عیب و و نقص نشان نمی‌داد، ولی موفقیت‌های برادر را تکرار نمود و حتی برای رقبای تازه‌نفس‌ بازار حسابی شاخ و شانه کشید. این همه پیروزی مداوم، S5 قصه ما را مقداری مغرور ساخت و همین باعث شد پس از گذشت 7 سال از عرضه اولیه با کمترین تغییر ظاهری و افزایش قیمت نسبتاً زیاد به مصاف خودروهای جدیدتر بازار برود.

البته این نسخه فیس‌لیفت، که امروز میهمان ما شده، یک کارت برنده دارد و آن پیشرانه جوانی است که در سینه‌اش می‌تپد و خون تازه‌ای در رگ‌های پیرمرد چینی جاری ساخته.

در این بخش از تست و بررسی خودرو همراه ما باشید تا در کنار هم ببینیم آیا جک S5 نیوفیس در مجموع آنقدر پیشرفت داشته که در لیگ فشرده کراس‌اوهای میان رده کشور، توان رقابت با امثال SWM G01، ام وی ام X55 پرو، چری تیگو 7 IE، فردا T5، هایما S7 توربو پلاس و محصولات مشابه را داشته باشد یا اینکه باید رفته رفته خود را برای بازنشستگی آماده کند؟!

معرفی کلی جک S5 نیوفیس

جک S5 جدید در واقع نسخه به روز رسانی شده از همان مدل قبلی است که روی ظاهرش یک فیس‌لیفت مختصر (مینور) صورت گرفته، یکی دو آپشن به لیست تجهیزاتش اضافه شده و از همه مهم‌تر از سری جدید انجین‌های توربوشارژر JAC با تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت (مشابه با KMC K7) بهره برده است.

جک S5 نیوفیس

پیشرانه جدید S5 روی بهبود شتاب، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و حتی واکنش‌های گیربکس تاثیر مثبت داشته و همین کرمان‌موتور را امیدوار نموده تا محصول قدیمی‌اش را همچنان در کورس رقابت با حریفان نگاه دارد. البته در این بین نکات منفی مثل افزایش قیمت و ورود به سطح خودروهای جدیدتر بازار در کنار عدم ارتقاء کافی در ظاهر، کابین و سطح آپشن، از جمله موارد بازدارنده‌ای هستند که ممکن است مشتریان را از خرید منصرف کنند.

بررسی طراحی ظاهری جک S5 نیوفیس

زمانی که جک S5 برای اولین بار قدم به خیابان‌های کشورمان گذاشت، همگی از طراحی زیبا و هماهنگش لذت بردیم و سادگی توام با زیبایی نماینده کرمان‌ موتور را تحسین کردیم؛ ولی اکنون مدت زیادی از آن دوران گذشته و حالا دیگر از دیدن این چهره تکراری خسته‌ایم؛ خودمانیم، جک S5 که مرسدس بنز W124 کپل نیست که هرچه سنش بالا می‌رود جذاب‌تر شود! این فقط یک کراس‌اور میان‌رده چینی است و طبیعتاً پس از گذشت چند سال، جذابیت روزهای اولیه را از دست خواهد داد.

البته کرمان‌موتور برای جلوگیری از افت محبوبیت فرزندش اقدامی دیرهنگام و خفیف انجام داد و فیس‌لیفتی که آن هم مربوط به سال 2015 میلادی بود را روی نسخه‌های تولیدی 1400 وطنی اعمال نمود؛ در این تغییر چهره فقط به بازطراحی جلوپنجره، سپر و مه‌شکن‌ها غناعت شده است؛ حتی مطمئن نیستم این دماغه جدید واقعاً زیباتر از مدل قبلی باشد ولی در هر صورت اندکی از حس تنوع‌طلبی انسان را قلقلک میدهد؛ هرچند اگر واقعاً انسان تنوع‌طلبی باشید مجبورید فقط از روبرو به S5 نیو بنگرید، زیرا در زاویه کناری و پشت سر هیچ چیز تغییر نکرده است!

طراحی جک S5 نیوفیس

با تمامی این صحبت‌ها من هنوز هم طراحی جک S5 را اصولی و تا حدودی جذاب می‌دانم. تنها مشکل این است که با توجه به افزایش قیمت محصول، نماینده پا به سن گذاشته جک در مقابل رقبای تازه وارد شیک‌پوش هم‌وطنش قرار گرفته و همین باعث شده تیپ ظاهری‌اش مقداری از مدافتاده به چشم آید و آنقدرها که باید و شاید جلب توجه نکند.

بررسی کابین جک S5 نیوفیس

درست است که نمای بیرونی ماشین تفاوت اندکی با مدل قبلی داشت، ولی حداقل دلمان خوش بود که شاید یک نفر متوجه شود ما ماشین جدیدتر و گران‌تری از S5 قدیمی خریده‌ایم! متاسفانه داخل کابین همین مقدار تغییر جزئی هم دیده نمی‌شود و به غیر از رنگ‌بندی متفاوت در برخی اجزاء تریم داخلی و اضافه شدن کلید کروزکنترل، هیچ قسمت دیگری ارتقاء نیافته است. تازه این دیزاین حتی در زمان خودش هم از روی محصولات قدیمی‌تر هیوندای کپی‌برداری شده بود و این یعنی طراحی داخلی S5 به اصطلاح نیو، رنگ و بوی یک دهه قبل را دارد.

کابین و امکانات جک S5 نیوفیس

البته نکات مثبت کابین جک S5 جدید هم کم نیستند. اول از همه اینکه نماینده کرمان‌ موتور فضای جادار و نسبتاً راحتی در اختیارمان قرار داده و به واسطه آپشن‌های مناسب و دید به اطراف کافی، حس خوبی به راننده و سرنشینان هدیه نموده. محفظه بار هم قابل‌قبول است و با اینکه بهترین گزینه در میان رقبا به حساب نمی‌آید، به راحتی کارمان را راه می‌اندازد. از لحاظ ارگونومی نیز اوضاع روبه‌راه به نظر می‌رسد و به غیر از محدودیت دید پشت سر که آن هم برای خودرویی در این ابعاد طبیعی است، مشکل خاص دیگری دیده نمی‌شود. فقط ای کاش کیفیت متریال مورد استفاده مقداری بهتر بود تا اتاق نسبتاً زیبای ماشین از این حالت اقتصادی فاصله می‌گرفت؛ هرچند تجربه سال‌ها حضور جک S5 نشان داده که ادوات ماشین، علیرغم ظاهر معمولی‌شان ماندگاری به نسبت خوبی دارند.

راستی اینجا سقف پانورامیک و کلاستر تمام دیجیتال و اینجور چیزها نداریم که حال و هوای مدرنیته را در محیط جاری سازند، با این حال به لطف حضور آپشن‌هایی نظیر ترمز پارک الکترونیکی، روکش‌های چرمی، نمایشگر نسبتاً بزرگ و مواردی از این دست، فضای کلی چندان هم قدیمی و کسل‌کننده به چشم نمی‌آید.

صندلی های جک S5 نیوفیس

بررسی امکانات جک S5 نیوفیس

جک S5 در ابتدا با گیربکس دنده‌ای و امکانات کاملاً معمولی قدم به کشورمان گذاشت که البته برای آن دوران بد هم نبود، ولی با گذر زمان کمبودها به چشم آمدند و در نتیجه نسخه اتوماتیک با لیست کامل‌تری از تجهیزات معرفی شد. در آن مدل آپشن‌هایی نظیر: سانروف برقی، چراغ‌های اتوماتیک مجهز به سیستم مشایعت، کامپیوتر سفری، روکش‌های چرم، صندلی راننده برقی دارای حافظه، گرمکن صندلی‌های جلو، ترمزهای مجهز به سیستم ضد قفل ABS، سیستم کمکی ترمز هیدرولیکی THBA، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، کنترل پایداری الکترونیکی ESC، ترمز پارک برقی EPB، کنترل سرعت خودرو در سرپایینی HDC، کنترل ایستایی در سر بالایی HAC، کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری بهمراه ایربگ‌های جانبی جلو (جمعاً 4 عدد)، یخ زدا مجزا برای شیشه جلو، کروز کنترل، سامانه پایش فشار باد تایرها TPMS، فرمان برقی حساس به سرعت، تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله، سنسورهای پارک جلو و عقب، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم مولتی‌مدیا مجهز به نمایشگر مرکزی، رهیاب ماهواره‌ای، بلوتوث و سامانه Android Auto، دوربین دنده عقب، سنسور باران و آینه‌های جانبی تاشو برقی روی ماشین سوار شده بودند.

امکانات جک S5 نیوفیس

در نسخه فیس‌لیفت هم کروزکنترل و دیلایت به لیست فوق اضافه اضافه شد تا اوضاع بهتر از قبل شود. با این حال همچنان جای خالی مواردی مثل رادار نقطه کور، دوربین 360 درجه، ایربگ‌های پرده‌ای و.. برای خودرویی با این قیمت احساس می‌شود.

بررسی مشخصات فنی جک S5 نیوفیس

همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم، مهم‌ترین تفاوت جک S5 جدید با مدل قبلی زیر کاپوت ماشین قرار دارد؛ یعنی جایی که یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو جانشین موتور محبوب 2 لیتری پیشین شده و جالب این‌که علیرغم این کاهش شدید حجم، پرفورمنس کلی خودرو به هیچ عنوان پسرفت نداشته است.

پیشرانه 1.5 لیتری توربو جک S5 نیوفیس

البته ماکسیمم گشتاور S5 جدید، اندکی کاهش یافته ولی در عوض حداکثر گشتاور در دور موتور پایین‌تری بدست می‌آید و برای مدت طولانی‌تر در نقطه اوج باقی می‌ماند. همین دو نکته به بهبود شتاب اولیه و همچنین کاهش مصرف سوخت منتهی شد‌ه است. در واقع اصلاح سیستم توربو و از آن مهم‌تر بهره‌مندی از تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت (GDI) در موتور، راندمان کلی پیشرانه را ارتقاء داده است و اکنون 171 اسب‌بخار قدرت در دور موتور 5500 (با استاندارد یورو 5 به 161 اسب کاهش می‌یابد) و 251 نیوتن‌متر گشتاور از دور موتور 1500 تا 4500 در اختیار داریم.

گیربکس همان مدل 6 سرعته کلاچ دوبل قبلی است، اما اصلاحات صورت گرفته در مجموعه موتور به هماهنگی بیشتر میان انجین و سیستم انتقال قدرت منجر شده. به نظر می‌رسد اینترکولر و کل سیستم خنک‌کننده هم ارتقاء یافته و حالا S5 تاب تحمل گرمای بیشتری از خود نشان می‌دهد و نتیجه این‌که دیگر نیاز نیست دنده‌ها زودتر از موعد مقرر سبک شوند. ضمناً S5 نیوفیس همچنان یک کراس‌اور دیفرانسیل جلو است و از ساختار چهارچرخ محرک بهره‌ای نبرده.

گیربکس جک S5 نیوفیس

برای سیستم تعلیق هم درجلو از مدل رایج مک‌فرسون و عقب فنرپیچشی نیمه مستقل استفاده شده است، که در مجموع عملکرد قابل‌قبولی از خود نشان می‌دهند. ترمزها نیز چهارچرخ دیسکی هستند، تا این خودرو 1505 کیلوگرمی را به خوبی مهار سازند. ضمناً میهمان امروز ما موفق شده هر 5 ستاره ایمنی CNCAP چین را بدست آورد و بنا به ادعای کرمان موتور، از تست‌های موسسه ایمنی IDIADA اسپانیا نیز سربلند بیرون آمده است.

تجربه رانندگی با جک S5 نیوفیس

پشت فرمان با همان فضای تکراری روبرو هستیم که هرچند حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد اما بواسطه ارگونومی مناسب، دید پیرامونی قابل قبول و فضای جادار و نسبتاً راحت، حس خوبی به راننده و سرنشینان هدیه می‌دهد؛ تنها مشکل همین قدیمی بودن طراحی (در قیاس با رقبای جدید) و کیفیت متوسط متریال است. در هر صورت ماشین را استارت میزنم تا ببینم اوضاع چطور پیش می‌رود.

با مقداری رانندگی متوجه شدم که رفتار پدال گاز و واکنش‌های گیربکس تغییر کرده است و حالا جک S5 نیوفیس پاسخ دقیق‌تری به درخواست راننده می‌دهد. البته جعبه‌دنده همان مدل 6 سرعته دوکلاچه قبلی است، ولی به نظر می‌رسد این گیربکس از ابتدا برای پیشرانه 1.5 لیتری طراحی شده و چه بسا بخش اعظم خنگ‌بازی‌های نسخه 2 لیتری بدلیل عدم هماهنگی میان موتور و سیستم انتقال قدرت بوده که حالا این مشکلات تا حد زیادی برطرف شده‌اند.

تجربه رانندگی با جک S5 نیوفیس

موتور جدید زودتر از قبل اوج می‌گیرد و همین به کاهش لگ توربو و بهبود شتاب اولیه منتهی شده است و اکنون دیگر دست‌یابی به سرعت صد کیلومتر برساعت از حالت سکون در کمتر از 10 ثانیه دور از ذهن نیست. در واقع وزن سبک‌تر S5 باعث شده این محصول از برادر متمولش KMC K7 (تست و بررسی کی ام سی K7) که مشخصات فنی یکسانی با S5 نیو دارد، چالاک‌تر ظاهر شود.

مشکل خاصی در مباحث فرمان‌پذیری و ترمزگیری هم دیده نشد. البته نه این‌که تصور کنید مثل سدان‌های اسپرت به زمین چسبیده‌ایم یا فرمان خودرو همانند لوتوس الیزه حس خالص رانندگی را به ما القا نموده؛ خیر! از این خبرها نیست؛ ولی به نسبت انتظاری که از یک کراس‌اور تک دیفرانسیل میان‌رده داشتیم، رفتار ماشین مناسب ارزیابی شد. فرمان با افزایش سرعت به خوبی سفت می‌شود تا در خصوص دریافت اطلاعات از سطح جاده دچار اشتباه نشویم. راستی شعاع گردش جک S5 نیوفیس هم خوب است و همین رانندگی شهری را ساده ساخته. فقط ای کاش آپشن‌هایی مثل دوربین 360 درجه از خودرو حذف نشده بودند تا در معابر تنگ و باریک (مثل پارکینگ‌های عمومی) حس راحتی بیشتری داشته باشیم.

تجربه رانندگی با جک S5 نیوفیس

سیستم تعلیق هم نه زیادی نرم است که هندلینگ جک S5 نیوفیس را مختل کند و نه خیلی خشک و خشن که مثل برخی از کراس‌اورها کمرمان را خرد نماید! می‌توان گفت کیفیت سواری به نسبت سگمنت خودرو و رینگ‌های 18 اینچی راضی‌کننده است؛ فقط گاهی در عبور از دست‌اندازها صدای سیستم تعلیق به گوش می‌رسد که نشان از عایق‌بندی متوسط کابین دارد؛ البته در نسخه نیوفیس به لطف تغییر پیشرانه، صدای موتور کمتر از قبل به داخل اتاق نفوذ می‌کند. مصرف سوخت هم نسبت به قبل کاهش یافته و حالا در شرایط رانندگی ترکیبی به حدود 9 لیتر بنزین (درهر صد کیلومتر) نیاز داریم، که شاید عدد افتخارآمیزی نباشد اما حداقل منطقی است.

راند نهایی با جک S5 نیوفیس

بدون شک جک S5 یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین کراس‌اورهای چینی است، که تاکنون در کشورمان عرضه شده و ما هم هرگز نمی‌توانیم این موفقیت‌ را شانسی بدانیم؛ نکته مهم دیگر این‌که بواسطه حضور طولانی مدت در بازار از فراوانی قطعات یدکی برخوردار است و توانسته در طول این سال‌ها اطمینان مشتریان را از لحاظ کیفیت ساخت بدست آورد؛ با این حال شواهد نشان می‌دهد که محبوبیت شاسی‌بلند خوشنام کرمان‌ موتور به شدت رو به افول است.

جک S5 نیوفیس

در طول بررسی متوجه شدیم که نسخه نیو‌فیس در مقایسه با مدل قبلی (تست و بررسی جک S5 قدیمی) پیشرفت‌هایی داشته و حالا با موتور بهینه، شتاب بهتر، مصرف سوخت کمتر، چند آپشن تکمیلی و یک جراحی مختصر زیبایی، قادر است به برادرش فخر بفروشد و حتی از نظر توانایی‌های حرکتی، بسیاری از حریفان تازه‌وارد بازار را به چالش بکشاند؛ با این حال برای اکثر مشتریان این کلاس خودرویی، پارامترهای دیگر نظیر ظاهر مدرن‌‌ و بهره‌مندی از آپشن‌های روز بسیار مهم هستند و اینجاست که S5 علیرغم تمامی شایستگی‌ها یک قدم از رقبای جدیدش عقب می‌ماند و همین باعث شده روز به روز از تعداد طرفداران پر و پا قرص نماینده JAC کاسته شود.

عکاس: سیاوش سیدنژاد


قیمت جک S5 نیوفیس

آذر 1401: همزمان با شروع فروش خودروهای جک ویژه آذرماه، شاهد افزایش قیمت جک S5 هستیم. این خودرو که در اواسط بهار 1401 حدود 935 میلیون تومان قیمت داشت، در تابستان امسال با افزایش قیمت 50 میلیون تومانی مواجه شد و قیمتش به 985 میلیون تومان رسید.

اما روند صعودی افزایش قیمت S5 برای فصل پاییز نیز همچنان ادامه داشته طوریکه براساس اعلام کرمان موتور، از تاریخ 5 آذرماه 1401، جک S5 با قیمت جدید 999 میلیون تومان فروخته می‌شود.

کاتالوگ جک S5 نیوفیس

اردیبهشت 1400: شرکت کرمان برای نخستین‌بار، اطلاعات کاملی از خودرو جک S5 جدید را منتشر کرده است.

»» کاتالوگ رسمی جک S5 جدید «

تفاوت جک S5 جدید و قدیم

تمامی تفاوت‌های جک S5 جدید را در مقایسه با جک S5 قدیم (اتومات)، در بصورت خلاصه و در جدول زیر، گردآوری شده. ضمن اینکه کارایی بهتر موتور 1.5 لیتری توربو در مقایسه با موتور 2.0 لیتری توربو، کاملا مشهود است.

مدل خودرو S5 قدیم اتومات S5 جدید اتومات
نوع موتور 2.0 لیتری توربو 1.5 لیتری توربو
سوخت رسانی چندنقطه‌ای (MPi) تزریق مستقیم (GDi)
کد موتور HFC4GA3.1D HFC4GC1.6D
حداکثر قدرت 174hp 171hp
محدوده RPM در حداکثر قدرت 5200 4850 تا 5500
حداکثر گشتاور 265nm 251nm
محدوده RPM در حداکثر گشتاور 2000 تا 4000 1500 تا 4500
حداکثر سرعت 180km/h 190km/h
وزن 1545kg 1505kg
طول 4430mm 4475mm
ارتفاع 1660mm 1680mm
کروز کنترل x دارد
چراغ دی لایت x دارد

*اطلاعات جدول فوق، از سایت خودروساز گردآوری شده است.

شرایط فروش جک کرمان موتور

در مقاله شرایط فروش جک کرمان موتور می‌توانید از آخرین طرح‌های فروش جک S5 جدید مطلع شوید. همچنین از لینک آخرین قیمت خودرو نیز مشاهده قیمت انواع خودروهای جک در بازار آزاد از جمله قیمت جک S5 امکان‌پذیر است.

دیدگاه کاربران
Gcfyucxthxu 1402/11/13
ولکام صندلی هم داره؟
پاسخ
1
0
0
Hossini123 1402/11/16
ولکام صندلی ؟ ولی میتونید اپشن های خودرو رو به طور کامل اینجل ببینید https: cdn.bama.ir uploads BamaImages News ba1404fc-4383-45c0-9b45-1a731ef7ccae s5-new-catalogue.pdf
0
0
Saber2020 1402/10/12
من ثبت نامم ۱۱ آبان ماه ۱۴۰۲ هست ولی تا این لحظه اتفاقی براش نیافتاده. اقساطی هست با اینکه چک هارو دادم ولی مرحله پرداخت انجام شده نیست
پاسخ
1
0
0
Gcfyucxthxu 1402/11/13
من شهریور ۹۰ روزه اسم نوشتم دیروز تحویل دادند
0
0
ناشناس 1402/8/11
سلام،من ثبت‌نام مرداد انجام دادم، اول آذر موعد تحویل هست، هنوز شماره شاسی برام ارسال نشده، بنظرتون به موقع تحویل میدن؟
پاسخ
2
0
1
ناشناس 1402/8/26
با کرمان موتور تماس گرفتم
0
1
ناشناس 1402/8/26
۲۳ دی ماه شماره شاسی اومد
0
1
Tooti 1402/5/14
Gdi پاشنه اشیل نیوفیس خواهد بود بازار دست دوم بد ، تعمیر موتور ،
پاسخ
0
1
0
ohdsybcs 1402/4/22
ایا پشت صندلی راننده مانیتور وجود داره؟
پاسخ
2
1
0
HAMID_R61 1402/10/13
No
0
0
HAMID_R61 1402/10/12
خیر
0
0