تاریخچه جگوار XJ از گذشته تا امروز

نیم قرن افتخار

22 اردیبهشت 1397 20:30
  • نیم قرن افتخار

    نیم قرن افتخار

    در طول تاریخ خودروسازی، خودروهای کمی همچون فورد موستانگ و تویوتا لندکروزر موفق شده‌اند به مدت 50 سال بدون پیش آمدن وقفه‌ای در تولید، به حیات خود ادامه دهند. مدل XJ به عنوان سدان پرچمدار کمپانی جگوار می‌تواند عضو دیگری از این جمع پرافتخار باشد. هنگامی که در سال 1968 نسل اول این خودرو تولید شد، قرار نبود به عنوان مهمترین سدان جگوار شناخته شود، بلکه مسئولان XJ را به عنوان جایگزینی برای برای مدل‌های چهاردر عرضه شده در دهه 60 میلادی می‌خواستند. ظاهر نسل اول این خودرو آنقدر فراتر از زمان بود که در طول سال‌های بعد، کمپانی جگوار تمایلی به تغییر آن نشان

  • نسل اول (1968 تا 1973)

    نسل اول (1968 تا 1973)

    کدXJ در اصل مرهون نام کانسپت اولیه این خودرو است. طرح اولیه‌ای که برای طراحی یک سدان GT برنامه‌ریزی شد، ولی بعد تصیم گرفتند که سه خودرو سدان این کمپانی با این مدل جایگزین شوند. اگرچه طراحی آن نشانه‌هایی از قبیل جلوپنجره مشبک و شکل چراغ‌های جلو را وام‌دار مدل‌های قبلی بود، ولی نتیجه نهایی چیزی متفاوت از کار درآمد. بنیانگذار جگوار شخصا در پروسه طراحی این خودرو مشارکت فعالی داشت. او برای قوای حرکتی این خودرو یک پیشرانه 12 سیلندر را در نظر گرفته بود، ولی از آنجایی‌ک

  • نسل دوم (1973 تا 1979)

    نسل دوم (1973 تا 1979)

    این خودرو اساسا مدل تغییرچهره یافته نسل اول بود و تغییرات کمی در ظاهر و کابین آن انجام شده بود. به منظور انطباق بیشتر با قوانین جدید آمریکا، XJ به سپرهای بزرگتر مجهز شد و تجهیزات استاندارد بیشتری از جمله قفل مرکزی و کنترل برقی شیشه‌ها به آن اضافه شدند. پس از یک سال تولید، تمام مدل‌های شش و دوازده سیلندر در سیستم سوخت‌رسانی دچار تغییراتی شدند.

    در سال 1975 نسخه کوپه آن به بازار عرضه شد، خودرویی که از دهه 60 موردنظر کمپانی بود. پس از اشکالاتی که برای تولید شیشه پنجره این خودرو به وجود آمد، کوپه جگوار

  • نسل سوم (1979 تا 1992)

    نسل سوم (1979 تا 1992)

    این بار به استودیو طراحی ایتالیایی پینین‌فارینا ماموریت داده شد تا دستی به سر و روی سدان جگوار بکشد. هرچند در نمای جلو و عقب شاهد طراحی سنتی جگوار هستیم، ولی در نمای جانبی تغییرات بیشتری مشاهده می‌شود. پیشرانه 12 سیلندر در 1981 تحت به‌روزرسانی قرار گرفت و از همه مهمتر نسبت تراکم آن بهبود یافت. این مدل در بازار آمریکا با اضافه شدن تعدادی تجهیزات جدید عرضه شد.

  • نسل چهارم (1986 تا 1994)

    نسل چهارم (1986 تا 1994)

    طراحی این نسل تا آن زمان مدرن‌ترین طرحی بود که برای XJ عرضه شده بود. هرچند که ظاهر خودرو همچنان طرح مکعبی و گوشه‌دار معمول دهه هشتادی را به همراه داشت، اما در مجموع خودرو مدرنی بود. غیر از این به پیشرانه شش سیلندر جدیدی مجهز شد، که در بازار آمریکا این پیشرانه را جعبه‌دنده 4 سرعته اتوماتیک همراهی می‌کرد. علاوه‌براین مدل مجهز به پیشرانه 12 سیلندر همچنان تا سال 1992 عرضه شد.

    نسل پنجم (1994 تا 1997)

    نسل پنجم (1994 تا 1997)

    پس از تملک جگوار توسط فورد، نسل جدید XJ با کد X300 با سرمایه‌گذاری 300 میلیون دلار به تولید رسید. اهداف اصلی بهبود کیفیت و ساده‌سازی پروسه تولید بودند.طراحی کلی خودرو کمی از ظاهر جعبه‌ای و گوشه‌دار نسل‌های گذشته فاصله گرفت و کمی انحنا در چهره این خودرو ظاهر شد. همچنین پیشرانه‌های چهار لیتری 6 و 12 سیلندر مورد بهسازی قرار گرفتند.

  • نسل ششم (1997 تا 2002)

    نسل ششم (1997 تا 2002)

    اگرچه این نسل که با کد مشخصه X308 تغییر چندانی نسبت به مدل قبلی نداشت، اما عدد 8 که در نام‌گذاری این سری وجود داشت نشانگر عرضه اولین پیشرانه 8 سیلندر 4 لیتری جگوار به دو صورت تنفس طبیعی و توربوشارژر بود. با ورود به این نسل، پیشرانه‌های 6 و 12 سیلندر دیگر جایی در خط تولید نداشتند.

  • نسل هفتم (2003 تا 2009)

    نسل هفتم (2003 تا 2009)

    تغییرات بزرگ در باطن این خودرو اتفاق افتاده بود، چرا که استفاده از آلومینیوم در تولید بدنه باعث شد تا مقدار زیادی از وزن خودرو کاسته شود. طبق ادعای جگوار این کاهش وزن معادل 40 درصد وزن نسل‌های قبلی بود. حجم پیشرانه از 4 لیتر به 4.2 لیتر افزایش پیدا کرده و همچنان انتخاب بین پیشرانه تنفس طبیعی و یا توربو وجود داشت. در کنار مدل‌های معمولی مدل سوپرV8 معرفی شد، که همراه با پیشرانه 8 سیلندر توربوشارژ، تجهیزات و فاصله محوری بیشتری نیز ارائه می‌کرد.

  • نسل هشتم (2009 تا کنون)

    نسل هشتم (2009 تا کنون)

    اواخر دهه 2000 جگوار از تملک فورد درآمد وتوسط گروه هندی تاتا خریداری شد. حالا برای جگوار فرصت مناسبی پیش آمده بود تا به دوران جدید وارد شود. اولین گزینه برای ورود به عصر جدید، محصول پرسابقه کمپانی یعنی XJ بود. یان کالوم عهده‌دار این ماموریت مهم شد. محصول نهایی خودرویی کاملا جدید بود که طیف متنوعی از پیشرانه‌ها شامل 3 لیتری 6 سیلندر توربوشارژر و 8 سیلندر 5 لیتری تنفس طبیعی یا توربو را دربرمی گرفت. نسخه بسیار قوی‌تر با قدرت 575 اسب‌بخار نیز بعدا معرفی شد.

  • نسخه‌ای به مناسبت 50 سالگی

    نسخه‌ای به مناسبت 50 سالگی

    به مناسبت یادبود 50 سال حضور XJ در بازارهای جهانی، نسخه‌ای سفارشی تحت نام XJ50 معرفی شد. با وجود چرخ‌های 20 اینچی، جلوپنجره مشکی، دیفیوزرهای اختصاصی و نشان‌های مخصوص 50 سالگی که در کابین نصب شده، این مدل از باقی نمونه‌ها بسیار متمایز است. پیشرانه‌های 6 و 8 سیلندر همچنان برای این خودرو قابل انتخاب است.

  • آینده جگوار XJ چگونه خواهد بود؟

    آینده جگوار XJ چگونه خواهد بود؟

    در سال‌های اخیر جگوار روند رو به رشدی در معرفی مدل‌های جدید داشته است. از خودروهای شاسی‌بلند همچون اف-پیس و ای-پیس گرفته تا مدل برقی آی-پیس که جدیدا معرفی شده است.

    دیدگاه کاربران