برقراری ارتباط با کمک رنگ‌ها

تعامل فولکس‌واگن ID.4 با راننده

21 بهمن 1399 10:45

این روزها بسیاری از خودروسازان سعی دارند با طراحی رابط کاربری منحصربه‌فرد با ویژگی‌­های کاربردی و امکانات بیشتر، ارتباط بهتری میان راننده و خودرو برقرار کرده و نظر طیف بیشتری از خریداران را به سوی خود جلب نمایند.

مهندسان فولکس‌واگن به دنبال یافتن راهی برای برقراری ارتباط میان خودرو و سرنشینان با کمترین میزان حواس‌پرتی بوده‌اند.انواع نمایشگر هداپ دیسپلی و فرامین صوتی تنها نمونه‌­ای از امکانات جدید رابط کاربری­‌های جدید هستند، اما فولکس‌واگن به راه حل جالب و خلاقانه­‌ای برای رابط کاربری مدل ID.4 رسیده که می‌­تواند یادآور آمازون Echo و گوگل Nest باشد.

یکی از مهمترین اجزای این سامانه جدید که ID. Light نامیده شده، نواری متشکل از 54 چراغ LED است که در زیر شیشه جلو در سرتاسر داشبورد نصب شده. این چراغ نواری از رنگ‌ها و الگوهای متفاوت نورپردازی برای ارتباط با سرنشینان خودرو استفاده می‌­کند.

جهت‌دهی سامانه مسیریاب، وضعیت شارژ باتری خودرو و نشانگر دستیار مجازی خودرو مهمترین مواردی است که از طریق این نوار روشنایی به اطلاع سرنشینان می­‌رسند. با توجه به قرارگیری این چراغ در زیر شیشه جلو، خللی در توجه راننده به مسیر پیش رو وارد نخواهد شد.

تعامل فولکس‌واگن ID.4 با راننده

به محض ورود راننده به داخل فولکس‌واگن ID.4، عمل خوشامدگویی با استفاده از رنگ‌های برند فولکس‌واگن یعنی سفید و آبی انجام می‌­شود. در هنگام خاموش شدن خودرو و ترک آن نیز تصویر گرافیکی به نمایش درمی‌آید. تماس‌های ورودی به تلفن­ همراه مرتبط با سامانه به رنگ سبز و موارد اضطراری همچون ترمز اضطراری را با رنگ قرمز به سرنشینان هشدار می­‌دهد.

سرپرست بخش طراحی رابط کاربری فولکس‌واگن آقای Mathias Kuhn ، از هدف طراحان این شرکت برای یافتن امکان ارتباطی بهتر میان خودرو و انسان با طراحی ساده ولی انقلابی خبر داده که به آسانی قابل درک بوده و از نشانه­‌های حرکتی برای انتقال پیام استفاده نماید.

تعامل فولکس‌واگن ID.4 با راننده

آقای Stefan Franke به عنوان یکی از مسئولان مستقیم طراحی این سامانه، معتقد است که ذهن راننده به زمان بیشتری برای درک اطلاعات روی نمایشگرهای بزرگ نیاز دارد بنابراین مهندسان این شرکت به دنبال یافتن راهی برای برقراری ارتباط میان خودرو و سرنشینان با کمترین میزان حواس‌پرتی بوده‌اند.

مدل‌های ID.4 و ID.3 به عنوان نخستین محصولات برقی فولکس‌واگن به صورت استاندارد به این سامانه مجهز خواهند شد ضمن این‌که شرکت سازنده قصد دارد در آینده و از طریق بروزرسانی نرم‌افزاری، به قابلیت­‌های آن اضافه نماید.

دیدگاه کاربران