براساس تحقیقات موسسه IIHS

بررسی ریسک آسیب در تصادفات با افزایش سرعت

23 بهمن 1399 19:31

مفهوم «سرعت» یکی از اساسی‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده زندگی هر فردی است که به خودرو علاقه دارد یا زمان زیادی را در پشت فرمان خودرو می­‌گذراند. در این میان بسیاری از افراد اعتقاد چندانی به ارقام تعیین شده توسط دولت‌ها به عنوان «حداکثر سرعت مجاز» ندارند و با سرعتی بیش از این حدود رانندگی می‌کنند.

با افزایش سرعت خودرو، سرعت واکنش راننده کاهش یافته و در صورت برخورد هم ضربه شدیدتری به سرنشینان وارد خواهد شد.در آمریکا برخی دولت های ایالتی اقدام به افزایش رقم حداکثر سرعت مجاز می‌کنند تا به درخواست رانندگان عشق سرعت پاسخ بدهند، اما اتحادیه خودروی آمریکا (AAA) با این اقدام مخالف بوده و اعلام کرده افزایش حداکثر سرعت به افزایش ریسک آسیب یا فوت سرنشینان در تصادفات منجر خواهد شد.

جهت بررسی اثر سرعت بر میزان آسیب این موسسه در پژوهشی مشترک با انستیتو بیمه ایمنی بزرگراه و شرکت Humanetics (تامین‌کننده حسگرهای هوشمند و فناوری‌‌های تست تصادف)، سه دستگاه هوندا CR-V تیپ EX مدل 2010 را تحت آزمایش تصادف قرار دادند. علت انتخاب این خودرو، کسب نمرات بالا در تست ایمنی IIHS بوده که در میانگین 12 ساله مورد تایید ایالات متحده قرار گرفته است.

این خودروها با سرعت 64، 80 و 90 کیلومتر برساعت به مانع برخورد کردند. با افزایش سرعت، متخصصان متوجه شدند که آسیب بیشتری به ساختار خودرو وارد شده و نیروی بیشتری به آدمک‌های داخل کابین وارد می­‌شود. همان‌طور که می­‌توان حدس زد، براساس اعلام موسسه AAA کمترین میزان آسیب در سرعت 64 کیلومتر برساعت به خودرو و سرنشینان وارد می­‌شود.

بررسی ریسک آسیب در تصادفات با افزایش سرعت

در برخورد با سرعت 80 کیلومتر برساعت، تغییر شکل قابل توجهی به در سمت راننده، داشبورد و فضای پا وارده شده درحالی‌که با افزایش تنها 10 واحدی سرعت، فضای کابین CR-V بسیار تحت تاثیر ضربه قرار گرفته و چندین مورد شکستگی در ناحیه گردن و لگن آدمک‌ها اتفاق می‌­افتد. در سرعت‌های 80 و 90 کیلومتر برساعت، سر آدمک نیز به فرمان برخورد کرده و احتمال شکستگی جمجمه و آسیب مغزی افزایش می­‌یابد.

دکتر دیوید هارکی رئیس موسسه IIHS خاطرنشان ساخته که با وجود افزایش ایمنی خودروهای مدرن، امکان عدم سرپیچی آن‌ها از قوانین فیزیک وجود ندارد بنابراین با افزایش سرعت خودرو، سرعت واکنش راننده کاهش یافته و در صورت برخورد هم ضربه شدیدتری به سرنشینان وارد خواهد شد.

این روزها ماموران پلیس از فناوری‌های جدید همچون دوربین‌های کنترل سرعت استفاده می­‌کنند تا تمامی رانندگان مجبور به تبعیت از قانون حداکثر سرعت مجاز باشند. در پایان بد نیست بدانید براساس پژوهشی که توسط IIHS در سال 2019 انجام شده، افزایش رقم حداکثر سرعت مجاز در طول 25 سال گذشته به کشته شدن نزدیک به 37 هزار نفر منجر شده است.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : carscoops.com

دیدگاه کاربران