خودروی مسابقه‌ای برقی برای سال 2030

معرفی کانسپت لوتوس E-R9

29 بهمن 1399 12:15

شرکت لوتوس تصاویری از طرح‌­های اولیه ساخت یک خودروی مسابقه­‌ای کاملاً برقی را منتشر کرده که احتمالاً از سال 2030 وارد پیست مسابقات خواهد شد.

خلاقانه‌ترین ویژگی این سوپراسپرت برقی را باید سطوح تغییرپذیر بدنه دانست که به منظور کاهش ضریب درگ و افزایش نیروی روبه پایین تغییرشکل می­‌دهند. بدنه این خودرو که E-R9 نام گرفته و با مشکی و طلایی رنگ‌آمیزی شده، همچون جت‌های جنگنده باز می­‌شود. براساس اعلام شرکت سازنده، پنل‌های بدنه این خودرو برای آیرودینامیک بهتر تغییر شکل می‌­دهند. برخی سطوح عمودی هم به پایداری بیشتر خودرو در هنگام عبور از پیچ‌ها با سرعت زیاد، یاری می­‌رسانند.

کانسپت E-R9 توسط Lotus Engineering توسعه یافته تا فناوری­‌های پیشرفته و توانایی متخصصان این شرکت در ساخت خودروی برقی را به معرض نمایش بگذارد. حروف E-R مخفف Endurance Racer یا خودروی مسابقه‌­ای سرسخت بوده اما عدد 9 در کنار اسم این خودرو برای ادای احترام به خودروی مسابقه‌ای لوتوس یعنی Mark IX در مسابقات 24 ساعته لمان سال 1955 انتخاب شده است. در صورت حضور E-R9 در مسابقات سال 2030، این خودرو می‌­تواند 75‌امین سالگرد شرکت Mark IX در مسابقات را جشن بگیرد.

خودروی مسابقه‌ای برقی لوتوس E-R9

بد نیست بدانید آقای Louis Kerr که قبلاً به عنوان مهندس طراح پلتفرم مدل برقی اوایا فعالیت داشته، در تیم طراحی E-R9 نیز حضور داشته است. ریچارد هیل به عنوان سرپرست تیم طراحان این خودرو از لوتوس E-R9 به عنوان فرصتی برای نمایش توانایی مهندسی این شرکت و ادای احترام به تاریخچه پرافتخار آن یاد کرده است.

همانطور که قبلاً اشاره شد، خلاقانه‌ترین ویژگی این سوپراسپرت برقی را باید سطوح تغییرپذیر بدنه دانست که تنها با فشار یک دکمه و یا به صورت خودکار به واسطه حسگرهای روی بدنه به منظور کاهش ضریب درگ و افزایش نیروی روبه پایین تغییرشکل می­‌دهند. سطوح عمودی روی بخش عقبی بدنه هم در هنگام تغییر مسیر خودرو، نیروی رو به پایین بیشتری روی بدنه اعمال می­‌کنند.

خودروی مسابقه‌ای برقی لوتوس E-R9

نیروی محرکه این خودرو از موتورهای الکتریکی نصب شده روی هریک از چرخ‌ها به همراه سامانه مرکزی تقسیم‌کننده گشتاور تامین می‌­شود. مشابه این سامانه در مدل اوایا هم مورد استفاده قرار گرفته اما قرار است در E-R9 شاهد نصب عملکرد پیشرفته این سامانه با امکان تنظیم توسط راننده باشیم.

دیدگاه کاربران