آماده رقابت با سراتو و النترا

چانگان ریتون CC مدل 2021

8 اسفند 1399 11:00

چانگان ایدو پلاس را اگر در سگمنت سدان‌های جمع و جور قرار دهیم، تنها سدان سایز متوسط چانگان، می‌شود محصولی بنام ریتون (Raeton) که سال 2013 و با چهره‌ای که شباهت زیادی به تویوتا آریون نسل اول (اتاق XV40) داشت، به بازار چین معرفی شد.

ریتون سی‌سی را باید پرچمدار سدان‌های چانگان دانست.حدود چهار سال بعد، یعنی در سال 2017، چانگان تولید دومین نسل ریتون را شروع کرد. البته چانگان می‌گفت که نسل جدید ریتون را با پلتفرمی کاملا متفاوت ساخته و برای این کار، هیچ کمکی از پلتفرم ریتون نسل اول نگرفته است. شاید به همین دلیل بود که نام این نسل را به ریتون سی‌سی (Raeton CC) تغییر داد تا با ریتون سابق، متفاوت باشد.

ریتون CC از سال 2018 به بازار چین آمد. حدود دو سال روی خط تولید ماند تا آنکه چانگان در سال 2020، اولین فیس‌لیفت ریتون CC را بعنوان مدل 2021 معرفی کرد. طراحی نسخه اولیه ریتون CC ظاهرا آنقدر خوب و کامل بوده که چانگان در این فیس‌لیفت، تغییرات را در حد ذره‌بینی انجام داده است!

جلوپنجره اندکی عریض‌تر شده و گرافیک چراغ‌های جلو نیز در این فیس‌لیفت، تغییر کرده است. ورودی L شکل هوا که در طرفین سپر جلو به چشم می‌خورد، ویژگی جدیدی بود که نخستین‌بار در ریتون CC نیوفیس آنرا دیدیم. در نمای جانبی، چیزی تغییر نکرده اما در نمای عقبی خودرو، چانگان برای اولین‌بار از دو خروجی اگزوز در طرفین سپر استفاده کرده تا ریتون CC، خودرویی اسپرت‌تر به نظر برسد.

طبیعی است که در این فیس‌لیفت، فاصله محوری ریتون CC همان 2.77 متر است ولی بدلیل تغییرات مختصری که در سپرها رخ داده، طول کلی خودرو حدود 20 سانتیمتر افزایش یافته است. صندوق عقب نیز همچون گذشته، گنجایش 520 لیتر را دارد.

چانگان برای نمای داخلی ریتون CC، از رنگ‌ها، به بهترین شکل ممکن بهره گرفته است. مثلا دیگر خبری از تریم قهوه‌ای نیست چراکه ریتون CC در همه تیپ‌ها، فقط با تریم مشکی تحویل خریدارانش می‌شود. چانگان همچنین از تریم طرح چوب پیانوی مشکی هم استفاده کرده و برخی قسمت‌های کابین را با زه‌های آلومینومی تزئین کرده است. چانگان همچنین گفته که عایق‌بندی کابین خودرو را بهتر کرده و سیستم مالتی مدیا را ارتقا داده است.

آپشن‌هایی همچون گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، دوربین 360 درجه، رادار تغییر لاین، کروز کنترل و ترمز پارک برقی با اتوهلد، هنوز هم در تیپ‌های فول چانگان ریتون CC دیده می‌شود.

چانگان ریتون CC را فقط می‌توان با یک موتور خریداری کرد؛ موتوری که 1.5 لیتری توربوشارژ است و با گیربکس 7 دنده دوکلاچه همراه شده. این موتور با اینکه می‌تواند 180 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور را در اختیارتان قرار دهد اما فقط 6.2 لیتر بنزین، در هر 100 کیلومتر می‌سوزاند که البته با احتساب باک 62 لیتری‌اش، مصرف ترکیبی بسیار خوبی دارد.

قیمت چانگان ریتون CC مدل 2021 حدود 98 تا 120 هزار یوآن است که تقریبا معادل 15 تا 18 هزار دلار می‌شود. بستیون B70 و رووی i6 جدید از جمله رقبای مستقیم ریتون CC هستند. البته نام‌های دیگری مانند تویوتا کرولا، هوندا سیویک، نیسان سیلفی (Sylphy) نیز در محدوده قیمتی این سدان چانگان هستند.

نویسنده : مرتضی برجسته

دیدگاه کاربران