با رقیب جدید هیوندای i20 کرمان موتور آشنا شوید

گران‌ترین هاچ‌بک مونتاژی ایران: سیتروئن C3

24 اردیبهشت 1397 15:51

بالاخره توافق‌ فرانسوی‌ها با طرفین ایرانی‌شان به ثمره نشست. بعد از آنکه پژو کارش را با ایران خودرو شروع کرد، حالا هم سیتروئن همکاری‌اش را با سایپایی‌ها از سرگرفته است که اولین ثمره‌اش، مونتاژ هاچ‌بکی به‌نام سیتروئن C3 خواهد بود. اما در مورد این کوچولوی تازه‌وارد چیزهایی وجود دارد که تا به امروز نشنیده‌اید. پس باما باشید!

دیگر باب میل خانم‌ها نیست

سومین نسل C3 به هیچ وجه مشابه نسل‌های سابقش نیست و احتمالا خانم‌ها چهره‌ نسل‌های گذشته‌اش را بیشتر می‌پسندند چراکه سیتروئن برای نسل سوم تمام تلاشش کرده تا C3 را خودرویی قلدر و بی‌اعصاب نشان دهد!

نسل جدید C3 با الهام از برادر بزرگترش یعنی C4 کاکتوس طراحی شده؛ برای اثبات این موضوع کافی است به چراغ‌های باریک، سپر بلند و طراحی خاص ضربه‌گیر درب‌هایش دقت کنید.

پرفروش‌ترین محصول سیتروئن

سیتروئن C3 از سال 2002 به بازار جهانی معرفی شد و نسل سومش را هم نخستین‌بار در نمایشگاه پاریس 2016 و البته به‌عنوان مدل 2017 دیدیم. شاید باورش سخت باشد ولی همین کوچولو با مجموع فروش 3.6 میلیون دستگاه (تا سال 2016) هم‌اکنون پرفروش‌ترین محصول سیتروئن محسوب می‌شود که روی خط تولید این شرکت قرار دارد.

216 رنگ‌بندی در جهان؛ 1 رنگ‌بندی در ایران!

طبق گفته سیتروئن، نسل جدید C3 متنوع‌ترین رنگ‌بندی‌های تاریخ زندگش‌اش را دارد. در بازار جهانی می‌توان سقف این فرانسوی را در 3 رنگ و بدنه آن‌را هم در 9 رنگ مختلف سفارش داد. بنابراین با احتساب 4 تریم کابین و 2 دو رنگ برای رینگ‌ها (مشکی براق یا استیل) می‌توان به این نتیجه رسید که C3 مجموعا با 36 ترکیب ظاهری مختلف قابل سفارش است. سه رنگ مختلف سقف عبارتند از:

  • سفید یا Opal White
  • مشکی یا Onyx Black
  • قرمز یا Sport Red

رنگ‌های مختلف برای بدنه C3 نیز شامل موارد زیر است:

  • سفید صدفی یا Polar White
  • مشکی صدفی یا Perla Nera Black
  • خاکستری کوسه‌ای یا Shark Grey
  • کرومی طلایی یا Arcetic Steel
  • قرمز یاقوتی یا Ruby Red
  • سبز بادامی یا Almond Green
  • آبی کوبالت (آبی پررنگ با ته‌رنگ صورتی) یا Cobalt Blue
  • نارنجی تیره یا Power Orange
  • شنی روشن یا Soft Sand

باید این نکته را هم بدانید که سقف رنگی برای C3 به‌صورت سفارشی است و با انتخاب آن، اطراف مه‌شکن جلو، اسپویلر سقفی و یک خانه از شش خانه‌های Airbump به رنگ سقف در می‌آیند. حالا تمام این رنگ‌بندی‌ها را فراموش کنید؛ سایپا C3 را فعلا با بدنه سفید و سقف قرمز تحویل مشتریان می‌دهد.

برای اولین‌بار با پیشرانه پژو 2008 در ایران

نسل سوم C3 در همه بازارهای جهانی در کنار پیشرانه‌های دیزلی‌اش تنها سه پیشرانه بنزینی دارد که همگی 3 سیلندر توربو و از نوع PureTech هستند و 68، 82 و 110 اسب‌بخار قدرت دارند و از آنجایی که پلتفرم این خودرو با DS 3 یکسان است، پس دیگر از دیدن این پیشرانه در هاچ‌بک لوکس DS تعجب نکنید.

اما C3 مونتاژی هیچ‌کدام از این پیشرانه‌ها را ندارد چراکه سیتروئن برای اولین‌بار در جهان می‌خواهد C3 را با پیشرانه 4 سیلندر توربو در ایران مونتاژ کند.

ضربه گیرهای آن با هوا پر شده‌اند

سیتروئن نخستین‌بار در C4 Cactus از تکنولوژی جدیدی به‌نام Airbump استفاده کرد. همین تکنولوژی حالا در C3 جدید نیز به‌کار رفته که البته در اکثر بازارها سفارشی خواهد بود ولی در نسخه مونتاژی سایپا وجود دارد.

اگر به نمای جانبی خودرو دقت کنید Airbumpها را می‌بینید. این ضربه‌گیرها که از هوا پر شده‌اند، جنسی از پلی‌اورتان دارند و در برابر گرما و سرما مقاومند و حتی دچار پارگی هم نمی‌شوند ولی خش روی آنها می‌افتد. این ضربه‌گیرها تاثیر چندانی در هنگام تصادفات جانبی نداشته و تنها برای برخوردهای جزیی طراحی شده‌اند.

مونتاژ در بزرگترین کارخانه خودروسازی غیرتهرانی

تولید آزمایشی سیتروئن C3 (به‌صورت آفلاین) در دی‌ماه 96 در سایپا کاشان آغاز و در خردادماه 97 نیز تولید SKD آن شروع شد. هنوز زمان تولید CKD این فرانسوی مشخص نیست.

حتما می‌دانید که سیتروئن در ابتدای سال 96 موفق به خریداری 50% کارخانه سایپا کاشان شده و برای تولید سه محصول مختلف (هاچ‌بک C3، سدان C4 و یک کراس‌اور کوچک) بیش از 300 میلیون یورو در آن سرمایه‌گذاری کرده است.

با شروع مونتاژ C3، ایران بعد از اسلووکی، دومین پایگاه تولید این خودرو در جهان می‌شود. به همین دلیل نیز فرانسوی‌ها برای تیراژ سالیانه آن عدد 35 هزار دستگاهی پیش‌بینی کرده‌اند تا علاوه‌بر بازار ایران، نیاز بازار کشورهای همسایه نیز از طریق کارخانه سایپا کاشان تامین شود.

در مورد کارخانه سایپا کاشان که در سال 89 افتتاح شده، جالب است بدانید که با حداکثر تولید 200 هزار دستگاه و اشتغال 3000 نفر، هم‌اکنون بزرگترین کارخانه خودروسازی خارج از تهران است.

چه قیمتی دارد؟

اضافه کردن پیشرانه حجیم از یک طرف و تجهیز خودرو به اکثر آپشن‌های گران‌قیمتش از طرف دیگر، ممکن قیمت این فرانسوی را در سال 97 به حدود 130 تا 140 میلیون تومان برساند. اولین سری C3 در شهریورماه 97 تحویل مشتریان ایرانی می‌شود و مهم‌ترین رقیبش نیز هیوندای i20 کرمان موتور است ولی از سال 98 احتمالا باید با پژو 208 ایران خودرو نیز رقابت کند.

دیدگاه کاربران