راه طولانی تا پذیرفته شدن

خودروهای برقی کمتر از سایر خودروها رانده می‌شوند

11 اسفند 1399 16:30

براساس پژوهشی که به تازگی و توسط تیم دفتر ملی تحقیقات اقتصادی  (NBER) انجام شده، خودروهای برقی به اندازه نصف انواع دیگر رانده می‌شوند. این نتیجه براساس اندازه‌­گیری میزان مصرف انرژی گروهی از خانه‌ها در کالیفرنیا به دست آمده که مالکان آن‌ها از خودروی برقی استفاده می­‌کنند.

خودروهای برقی در طول یک سال به طور متوسط 8480 کیلومتر حرکت می‌کنند. این میزان نصف مسافتی است که سایر خودروهای آمریکایی به طور متوسط در مدت مشابه طی کرده‌اند.در این پژوهش از مالکان خودروها هیچ‌گونه پرسشی انجام نگرفته و اعداد روی کیلومتر شمار مشاهده نشده، ضمن این‌که سابقه مراجعه این خودروها به سرویس‌های دوره‌­ای هم بررسی نشده است. پژوهشگران این تحقیق ضمن قبول اهمیت دسترسی به این داده‌ها در افزایش دقت نتیجه پژوهش، این نکته را یادآوری کرده­‌اند که برخی اطلاعات از سوی شرکت‌های خودروسازی به صورت محرمانه حفظ شده تا مبادا مورد استفاده رقیبان یا سایر شرکت‌ها قرار گیرد.

بنابراین اعضای تیم پژوهش که از میان اعضای دانشگاه­‌های شیکاگو، کالیفرنیا دیویس و برکلی انتخاب شده بودند، تصمیم گرفتند اطلاعات مربوط به مصرف برق 362.945 خانه را از شرکت Pacific Gas & Electric دریافت نموده و سپس نشانی این خانه‌ها را با آدرس ثبت شده مالکان 57.290 دستگاه خودروی برقی در فاصله سال‌های 2014 تا 2017 تطبیق دهند. پس از آگاهی از نشانی خانه‌هایی که خودروی برقی در پارکینگ خود دارند، میزان مصرف برق آن‌ها مورد پایش قرار گرفته و به عدد 0.12 کیلووات ساعت در ساعت یا 2.9 کیلووات ساعت در روز برای میزان متوسط برق مورد نیاز برای شارژ هر خودرو رسیدند. مصرف برق خانه­‌ها از آن جهت مورد توجه قرار گرفت که بنابر اعلام شرکت California Air Resources Board، شارژ بیش از 85 درصد خودروهای برقی در خانه انجام می­‌شود.

با مشخص بودن میزان متوسط مصرف انرژی هر خودروی برقی در پیمایش یک کیلومتر مسافت، تیم پژوهش به رقم 5300 مایل یا 8480 کیلومتر مسافت طی شده در یک سال برای هرکدام از این خودروها رسید که برابر با نصف مسافتی است که یک خودرو به صورت متوسط در طی یک سال در ایالات متحده طی می­‌کند.

به اعتقاد محققان، نتیجه این پژوهش نشان می‌­دهد که خودروهای برقی آن‌طور که مورد انتظار بوده به عنوان جانشین انواع بنزین‌سوز پذیرفته نشده‌اند. البته این نمی‌­تواند به معنای عدم رضایت مالکان خودروهای برقی از این خودروها باشد، چراکه براساس پژوهشی که توسط پلاگین آمریکا (PIA) انجام شده، 96 درصد از صاحبان خودروهای برقی به خریداری مجدد این‌گونه خودروها اظهار تمایل کرده‌اند. این پژوهش همچنین از تمایل بیش از 90 درصد مالکان به شارژ روزانه یا هفتگی خودروی برقی در خانه خبر می‌­دهد.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : caranddriver.com

دیدگاه کاربران