آینده روشن پیشرانه‌های درون‌سوز با اتلاف کمتر

نیسان و افزایش بازده حرارتی پیشرانه‌ها

12 اسفند 1399 15:27

به نظر می‌­رسد برخلاف برخی خودروسازان، شرکت نیسان هنوز امید خود نسبت به آینده پیشرانه‌های درون‌سوز را از دست نداده است. یکی از نشانه‌های این تفکر را می‌­توان در اطلاعیه جدید این شرکت مشاهده کرد که طی آن، خودروساز ژاپنی برای ساخت پیشرانه با 50 درصد بازده حرارتی اعلام آمادگی نموده است.

شرکت نیسان از دستیابی به فناوری افزایش بازده حرارتی خبر داده که می‌­تواند تا 25 درصد کاهش در مصرف سوخت را به همراه داشته باشد.بازده حرارتی کمیتی بدون بعد است که در علم ترمودینامیک و برای بررسی میزان عملکرد سیستم‌های ترمودینامیکی به کار می‌رود. هرچه مقدار عددی بازدهی در یک سیستم ترمودینامیکی بالاتر باشد، کارایی سامانه بالاتر خواهد بود. بازده حرارتی پیشرانه­‌های متداول چیزی در حدود 40 درصد است بدین معنا که 40 درصد از انرژی به دست آمده از سوخت، به انرژی حرکتی تبدیل و باقی تلف می‌شود.

در سال 2017 تیم فرمول یک مرسدس-آام‌گ اعلام کرد که موفق شده بازده حرارتی 50 درصد را به دست آورد، امری که تا پیش از آن غیرممکن به نظر می‌­رسید. اکنون شرکت نیسان از دستیابی به فناوری افزایش بازده حرارتی خبر داده که می‌­تواند تا 25 درصد کاهش در مصرف سوخت را به همراه داشته باشد.

درباره یک پیشرانه معمولی سخن نمی­‌گوییم چراکه نیروی پیشرانه توسعه یافته توسط نیسان درحقیقت برای شارژ کردن باتری بکار گرفته شده که چرخ‌ها را به حرکت درمی‌­آورد.

نیسان افزایش بازده حرارتی پیشرانه‌های درون‌سوز

برای دستیابی به بازده حرارتی 50 درصد، نسبت تراکم در این پیشرانه افزایش پیدا کرده که براساس گزارش رویترز، به واسطه وارد کردن مقدار بیشتری از سوخت و هوا به محفظه سیلندر و شعله‌ور کردن آن با جرقه قوی‌تر حاصل خواهد شد. در هنگام آزمایش این پیشرانه، بازده حرارتی 46 درصد حاصل شده اما نیسان اعلام کرده که 4 درصد باقیمانده از طریق فناوری بازیابی گرمای هدررفته به دست خواهد آمد.

این پیشرانه جدید بخشی از برنامه نیسان برای ساخت قوای حرکتی e-Power است که هرچند هنوز برای تولید آماده نیست اما بنابر اعلام این شرکت در آینده نزدیک ساخته خواهد شد. علاوه‌براین نیسان به امکان کاهش آلایندگی CO2 بر اثر افزایش بازده حرارتی پیشرانه اشاره کرده است.

قائم مقام بخش مهندسی پیشرانه­‌ها در شرکت نیسان آقای توشیهیرو هیرایی به مدت زمان 50 ساله برای افزایش بازدهی حرارتی پیشرانه‌ها از 30 به 40 درصد اشاره نموده که اکنون به یاری فناوری e-POWER در مدت زمان بسیار کمتری به 50 درصد افزایش یافته است.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : carscoops.com

دیدگاه کاربران