کراس‌اوری برقی در دو فرم بدنه

معرفی آئودی Q4 E-Tron مدل 2022

26 فروردین 1400 14:35

پس از معرفی کراس‌اور E-Tron در دو نسخه استاندارد و اسپرت­‌بک، ای-ترون GT و مدل اسپرت R8 E-Tron که عمر کوتاهی داشت، اکنون نوبت به کراس­‌ا‌ور Q4 E-Tron رسیده تا در دو فرم بدنه از سوی آئودی معرفی شود.

این دو کرا‌س­‌اور که برای رقابت با فورد موستانگ مک-ای، تسلا مدل Y و فولکس‌واگن ID.4 به میدان آمده‌­اند، در بازار اروپا در سه تریم مختلف با دو مدل باتری و به صورت چهارچرخ محرک یا دیفرانسیل-عقب عرضه خواهند شد.

مسخصات فنی آئودی Q4 E-Tron

مدل پایه آئودی Q4 E-Tron با نام Q4 35 شناخته می­‌شود، با ظرفیت باتری 52 کیلووات ساعت و یک موتور الکتریکی در عقب بدنه که 168 اسب‌بخار قدرت و 310 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و این خودرو را ظرف 9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برساعت می‌­رساند. این مدل با یک بار شارژ باتری می­‌تواند 341 کیلومتر (349 کیلومتر در نسخه اسپرت­بک) را طی کند.

مشخصات فنی و پلتفرم  آئودی Q4 E-Tron مدل 2022

Q4 40 به عنوان مدل میانی به باتری 77 کیلووات ساعتی مجهز است که باعث افزایش قدرت به 201 اسب‌بخار شده هرچند که میزان گشتاور و مشخصات کلی پیشرانه بدون تغییر باقیمانده است. شتاب صفر تا صد و شعاع پیمایش در این مدل به ترتیب 8.5 ثانیه و 520 کیلومتر خواهد بود. این مدل از نظر عملکرد فنی به فولکس‌واگن ID.4 شباهت زیادی دارد.

قدرتمندترین مدل Q4 50 خواهد بود که از باتری 77 کیلووات ساعتی و دو پیشرانه برقی بهره‌­مند شده و 295 اسب‌بخار قدرت و 460 نیوتن‌متر گشتاور را به چهار چرخ منتقل می‌­کند. شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت و حداکثر شعاع حرکتی این مدل به ترتیب برابر با 6.2 ثانیه و 488 کیلومتر (497 کیلومتر در نسخه اسپرت­‌بک) اعلام شده است. بد نیست بدانید آئودی Q4 E-Tron اسپرت­‌بک تنها با همین پیشرانه در ایالات متحده عرضه خواهد شد.

توان یدک­‌کشی مدل‌های 35 و 40 برابر با یک تن خواهد بود درصورتی‌که این رقم در مدل 50 به 1.2 تن افزایش می‌­یابد.

 آئودی Q4 E-Tron مدل 2022 نسخه اسپرت بک

طراحی ظاهری آئودی Q4 E-Tron

شباهت ظاهری Q4 E-Tron با مدل E-Tron در مواردی همچون جلوپنجره شش ضلعی و چراغ LED سرتاسری عقب قابل تشخیص است درحالی‌که در مواردی دیگر، این خودرو توانسته هویت خود را متمایز سازد که در نسخه اسپرت‌­بک با تفاوت‌های بیشتری هم روبرو هستیم.

 آئودی Q4 E-Tron مدل 2022

هشت رنگ بدنه، رینگ‌های 19، 20 یا 21 اینچی با طرح انحصاری برای این خودرو و چیدمان ماتریسی چراغ‌ها از دیگر موارد قابل سفارش برای آئودی Q4 E-Tron است که البته مورد آخری فعلاً مجوز عرضه در ایالات متحده را به دست نیاورده است.

طول، عرض و فاصله میان محورهای دوقلوهای آئودی Q4 E-Tron به ترتیب برابر با 4.6، 1.585 و 2.8 متر است که از رقبایی نظیر فورد و تسلا کمی کوچکتر ارزیابی می­‌شود. بد نیست بدانید عرض بدنه این دو آئودی در بخش انتهای بدنه، 2 سانتی‌متر کمتر از عرض بخش جلویی است.

کابین و امکانات آئودی Q4 E-Tron

فضای بار  آئودی Q4 E-Tron مدل 2022

به لطف ابعاد جمع‌وجور مجموعه باتری و فاصله 2.77 متری میان محورها، فضای محفظه بار آئودی Q4 E-Tron برابر با 521 لیتر است که با جمع­‌آوری صندلی‌های ردیف دوم به 1490 لیتر خواهد رسید. این اعداد در نسخه اسپرت­‌بک به 535 و 1460 لیتر افزایش می­‌یابد. جهت اطلاع بد نیست بدانید فضای بار این کراس‌اورهای برقی به ب‌ام‌و X4 با 523 لیتر گنجایش بسیار نزدیک است. علاوه‌براین بیش از 25 لیتر فضا در نقاط مختلف کابین برای قرار دادن لوازم کوچک و 4 پورت USB در ردیف جلو و عقب پیش­‌بینی شده است.

آئودی به خریداران این دو محصول برای انتخاب جنس پوشش فضای داخلی از بین محصولات طبیعی و مصنوعی، آزادی کامل داده است. چرم طبیعی از نوع ناپا خواهد بود درصورتی‌که چرم مصنوعی پیشنهاد شده ظاهری شبیه به جیر دارد ولی تا 45 درصد از مواد بازیافتی ساخته شده است. تریم چوب یا آلومینیوم نیز برای این مدل‌ها قابل سفارش است درحالی‌که در تریم پایه، بیشتر قطعات پلاستیکی مشاهده می­‌شود.

داشبورد  آئودی Q4 E-Tron مدل 2022

نمایشگر 10.1 اینچی لمسی و صفحه پشت آمپر دیجیتال در تمام تریم‌­ها نصب شده ولی با پرداخت مبلغ بیشتر می­‌توان نمایشگر 11.6 اینچی با امکانات بیشتر همچون اپل کارپلی بی‌سیم و اندروید اتو را نیز دریافت کرد. لازم به ذکر است که این نمایشگر بزرگترین نمونه نصب شده توسط آئودی است.

علاوه بر نمایشگر، دو قابلیت جدید دیگر در کابین آئودی Q4 E-Tron پیش‌بینی شده که شامل دستیار صوتی «هی، آئودی» و نمایشگر هداپ دیسپلی به همراه واقعیت مجازی است. در نمایشگر مذکور علائم راهنما روی شیشه جلو تابانده خواهد شد بگونه‌­ای که گویا در فاصله 10 متری راننده قرار دارند.

هداپ دیسپلی  آئودی Q4 E-Tron مدل 2022

اسپیکرهای Sonos با قدرت 850 وات نیز با پرداخت مبلغ بیشتر در کابین نصب خواهد شد. بنابر اعلام آئودی، بلندگوهای این برند تاکنون در هیچ خودرویی نصب نشده‌­اند. این خودروها به E-Tron Route Planner هم مجهز شده‌­اند که امکان مدیریت مسافت با توجه به شارژ باقیمانده باتری، زمان رانندگی و سایر موارد را فراهم می­‌کند.

قیمت و زمان عرضه آئودی Q4 E-tron

آئودی Q4 E-Tron و Q4 E-Tron اسپرت­‌بک از ماه ژوئن و با قیمت پایه 41.900 یورو در آلمان عرضه خواهند شد درحالی‌که مشتریان آمریکایی کمی قبل از پایان سال جاری با این مدل‌ها ملاقات خواهند کرد. براساس وعده آئودی، قیمت پایه این دو مدل در ایالات متحده کمتر از 45 هزار دلار خواهد بود.

دیدگاه کاربران