• خودرو KX7 کرمان موتور
  • خودرو KX7 کرمان موتور
  • خودرو KX7 کرمان موتور
  • خودرو KX7 کرمان موتور
  • خودرو KX7 کرمان موتور
  • خودرو KX7 کرمان موتور

7 نفره جدید کرمانی‌ها

بررسی کی ام سی KX7 کرمان موتور (KMC KX7)

4 تیر 1402 09:26

تولید دانگ فنگ iX7 در کرمان موتور

اگر بهمن موتور برای عرضه خودرو فیدلیتی (جتور x70s) عجله نمی‌کرد، هنوز امیدوارم بودیم و به خودمان می‌گفتیم که شاید، برادر بزرگتر دیگنیتی (دانگ‌فنگ ix5) بهمن موتور که سه ردیف صندلی دارد و 7 نفره است و با نام دانگ فنگ ix7 آنرا می‌شناسند، نیز روزی به ایران بیاید اما با آمدن فیدلیتی در دو نسخه 5 نفره (تیپ 1) و 7 نفره (تیپ 2)، همه چیز تغییر کرد و دیگر خبری از ix7 در بهمن موتور نشد.

ولی حالا که ix5 به بهمن موتور رسیده است، چرا یک خودروساز دیگر، برای تولید ix7 آستین بالا نزند؟! خبرهای جدیدی از خودروسازی کارمانیا به گوش می‌رسد: دانگ‌فنگ ix7 در راه ایران است!

کارمانیا و پایان قول‌های ناتمام

امیدواریم که بالاخره وعده‌های پی‌درپی کارمانیا، روزی به پایان برسد؛ این شرکت بعد از آنکه نتوانست تعهدات بی‌وای‌دی S7 را اجرایی کند، به حواله‌دارانش قول عرضه خودروی برقی کارمانیا EK1 را داد که قرار بود در سال 1400 به تولید برسد اما این خودرو برقی، هیچگاه به خط تولید نرسید.

بعد از آن، کارمانیا تلاش کرد تا با خرید برخی محصولات مانند SWM و جک S5 جدید از بازار، بخشی از تعهداتش را تکمیل کند. که البته این کار را هم کرد ولی تعدادشان، بسیار محدود بود. در اواسط سال 1400 نیز خبردار شدیم که کارمانیا می‌خواهد مابقی تعهدات باقیمانده را با محصول جدید بی‌وای‌دی تانگ، تکمیل کند. اما تولید این خودرو نیز به سال 1400 و حتی 1401 هم نرسید.

ولی ظاهرا کارمانیا برای سال 1402، دست روی محصول تازه‌ای گذاشته است. این محصول تازه، البته به لطف سرمایه‌گذاری جدید کرمان موتور در کارمانیا، به تولید رسیده. همچنین نباید این نکته را فراموش کنیم که بعد از انتشار خبر تولید iX7 با نام جدید KMC KX7 در شرکت کرمان موتور، شرکت بهمن موتور نیز دست به کار شد و خبر داد که می‌خواهد تولید نسخه فیس‌لیفت شده همین محصول را با نام دیگنیتی دریم، انجام دهد. 

کی ام سی KX7: برادر بزرگتر دیگنیتی

دانگ‌فنگ ix7 درست مانند دیگنیتی بهمن، یکی از محصولات جوینت‌ونچر DFSK محسوب می‌شود؛ جوینت‌ونچری که از سال 2003 تا به امروز، میان دانگ‌فنگ موتور (DFM) و گروه صنعتی Sokon شکل گرفته است. 

در خود بازار چین، کراس‌اور ix7 هرچند با لوگوی دانگ‌فنگ عرضه می‌شود اما روی این خودرو، عبارت FENGON حک شده که برند اختصاصی برای جوینت‌ونچر DFSK است. البته در بازارهای صادراتی، دانگ‌فنگ همین خودرو را یا با نام خودش یا تحت برند گلوری (Glory) می‌فروشد؛ یعنی شبیه همان اتفاقی که برای گلوری 580 و گلوری 500 نیز قبلا رخ داده است.

DONGFENG iX7
KMC KX7

کی ام سی KX7 در سگمنت کراس‌اورهای سایز متوسط است، بنابراین هم باید آنرا بزرگترین کراس‌اور دانگ‌فنگ دانست و هم اینکه باید به آن لقب پرچمدار کراس‌اورهای این شرکت، اختصاص دهیم. خودرو KX7 در سال 2019 معرفی شد ولی اولین مشتریان این خودرو، آنرا با مدل 2020 تحویل گرفتند.

همانطور که گفتیم، به لحاظ ابعادی، کی‌ام‌سی KX7 با اینکه یک سایز بزرگتر از دیگنیتی بهمن (iX5) است اما مقایسه اندازه‌های این دو خودرو، حقیقت جالبی را نمایان می‌کند. فاصله محوری ix7 تنها 2 سانتیمتر بیشتر از دیگنیتی است. طول کلی خودرو KX7 نیز حدود 25 سانتیمتر بیشتر از دیگنیتی شده؛ یعنی حتی یک وجب دست هم اختلاف سایز ندارند! 

پس چطور ممکن است که دیگنیتی در کلاس کراس‌اورهای جمع و جور باشد اما KX7 در کلاس سایز متوسط‌ها جای بگیرید؟ جواب فقط یک چیز است: دانگ‌فنگ از دیگنیتی بهمن، یک شاسی‌بلند کوپه ساخته و همین تفاوت طراحی، باعث این اختلاف کلاس شده است.

مشخصات فنی کی ام سی KX7

کی ام سی KX7 فقط و فقط، با موتور 2.0 لیتری توربو به همراه گیربکس 6 دنده اتومات تحویل مشتریانش می‌شود؛ موتوری که با کد HD20 شناخته شده و حدود 231 اسب بخار و 355 نیوتن متر تولید می‌کند. اگر نسخه تک‌دیفرانسیل KX7 را سفارش دهید، مصرف ترکیبی خودرو 8.6 لیتر می‌شود اما اگر نسخه چهارچرخ محرکش را سفارش دهید، مصرفش به حدود 9.2 لیتر خواهد رسید.

DONGFENG iX7
KMC KX7

قیمت کی ام سی KX7

در بازار چین، قیمت دانگ‌فنگ ix7 از 125 هزار یوآن شروع و حداکثر به 215 هزار یوآن می‌رسد؛ یعنی معادل تقریبی 19 تا 33 هزار دلار. با چنین قیمتی، مدل‌های بسیاری مانند بستیون T99، ترامپچی GS8، هاوال F7، چری تیگو 8 پلاس و چری جتور X95، چانگان CS95 و همچنین جیلی هایوئه از مهم‌ترین رقبای مستقیم دانگ‌فنگ ix7 به شمار می‌آیند.


اخبار شرکت کرمان موتور

برای اطلاع از آخرین اخبار شرکت کرمان موتور، شامل طرح پیش فروش خودروهای کرمان موتور، طرح فروش فوری کرمان موتور و طرح فروش اقساطی محصولات کرمان خودرو، مطالب منتخب زیر را مطالعه کنید:

همچنین در مقاله سرویس ادواری کرمان موتور می‌توانید آخرین اخبار سرویس محصولات کرمان موتور، شرایط جدید گارانتی کرمان موتور و جدیدترین اخبار خدمات پس از فروش شرکت کرمان موتور را مشاهده کنید. البته اگر شما هم یکی از مالکان محصولات شرکت کرمان خودرو هستید، احتمالا خواندن مقالات زیر نیز برای‌تان مفید خواهد بود:

دیدگاه کاربران
Rahyar 1400/4/19
سلام ینی نمیاد تو ایران
پاسخ
0
0
0