ده برگ برنده بازار

تاثیرگذارترین خودروهای بازار ایران در دهه 1390

30 اسفند 1399 13:45
  • ده برگ برنده بازار

    ده برگ برنده بازار

    سال 1400 آخرین سال قرن حاضر خواهد بود، اما دهه 1390 امسال به پایان می‌رسد. دهه‌ای که در آغازش واردات خودرو آزاد بود و هنوز قوانین دست و پا گیر چندانی برای آن وضع نشده بود. به تدریج و با وضع محدودیت‌های مختلف و البته تحریم‌های یکجانبه از طرف آمریکا، بازار خودرو ایران محدود و محدودتر شد تا جایی که این روزها تعداد خودروهای صفر کیلومتر موجود در بازار به طور قابل توجهی کاهش یافته است. در این مطلب قصد داریم تا 10 خودرو که در بازار این دهه ایران تاثیر بسزایی گذاشتند را مرور کنیم.

    شما هم اگر برای اضافه شدن به این لیست پیشنهادی دارید، نظراتتان را در کامنت‌ها «باما» در میان بگذارید.

  • شاسی‌بلند نقد بازار: هیوندای سانتافه

    شاسی‌بلند نقد بازار: هیوندای سانتافه

    محصولات کره‌ای تقریباً سه دهه است که در بازار ایران حضوری پررنگ دارند. اما هیوندای با دو مدل سوناتا و سانتافه توانست در دو دهه اخیر اعتباری قابل توجه برای تولیدات این کشور بخرد. هیوندای سانتافه بیش از یک دهه است که یکی از محبوب‌ترین، پرفروش‌ترین و تاثیرگذارترین خودروهای بازار ایران است.

  • نسیم اقتصادی فرانسوی: رنو ساندرو - ساندرو استپ وی

    نسیم اقتصادی فرانسوی: رنو ساندرو - ساندرو استپ وی

    پس از امضای برجام و بازگشت خودروسازان فرانسوی به ایران، یکی از اولین خودروهایی که در کشورمان تولید شد، ساندرو سپس مدل کراس آن یعنی ساندرو استپ‌وی بود. این دو نه امکانات رفاهی خاصی داشتند نه مدرن بودند؛ اما بادوام و مقبول بودند و توانستند در بازار نسبتاً محدود کشورمان خوش بدرخشند.

  • چینی‌ها معتبر شدند: جک S5

    چینی‌ها معتبر شدند: جک S5

    در ایران هنوز هم خودروهای چینی اعتبار پایین‌تری نسبت به محصولات سایر کشورها دارند. در این بحبوحه ولی جک S5 توانست به لطف عملکرد فنی خوب، امکانات رفاهی جذاب و ظاهری که چندان بی‌شباهت به محصول محبوبی همانند توسان نبود، یک چینی قوی در بازار ایران باشد.

  • سوپر سدان آلمانی: پورشه پانامرا

    سوپر سدان آلمانی: پورشه پانامرا

    پورشه پانامرا در اواخر دهه 1380 و اوایل دهه 1390 به بازار ایران آمد و توانست چهره جدیدی از برند پورشه به نمایش بگذارد. این خودرو با مشخصات فنی اعجاب‌انگیز، در سطح جهانی به یک پدیده بدل شد و آغازگر عرضه سوپرسدان‌های جذاب توسط برندهای اسپرت‌ساز بود. تاثیرگذاری آن در بازار محدود ایران غیرقابل انکار است.

  • بازگشت امید به بازار: سانگ‌یانگ تیوولی

    بازگشت امید به بازار: سانگ‌یانگ تیوولی

    یکی از خودروهایی که توانست برای مدتی قابل توجه، گزینه‌ای جذاب، در دسترس و با قیمت مناسب برای مشتریان ایرانی باشد، سانگ‌یانگ تیوولی بود. خودرویی که اگر بدعهدی‌های گاه و بی‌گاه واردکننده را کنار بگذاریم، جذاب و دوست داشتنی بود.

  • اعجوبه سریع: لوتوس الیزه

    اعجوبه سریع: لوتوس الیزه

    گاهی تاثیرگذاری یک خودرو در بازار چندان به چشم نمی‌آید، ولی در بلند مدت ماندگار و به یک پدیده تاریخی بدل می‌شود. لوتوس الیزه چنین وضعی در بازار ایران داشت. خودرویی که در تعداد کم به ایران آمد و شاید امروزه کمی فراموش شده باشد، اما در طولانی مدت کلاسیکی ارزشمند خواهد شد.

  • ژاپنی در دسترس: میتسوبیشی ASX

    ژاپنی در دسترس: میتسوبیشی ASX

    وقتی میتسوبیشی بعد از مدت‌ها غیبت مجدداً به ایران آمد، دهه 1390 کلید خورده بود. در بین محصولات جدید این برند که به ایران آمدند، میتسوبیشی ASX با قیمت‌گذاری خوب و رقابتی‌اش توانست به یک انتخاب خوب برای مشتریان ایرانی بدل شود. هرچند امروزه اقبال نسبت به این مدل کم شده است.

  • آغاز میلیاردی‌ها: مرسدس‌بنز S کلاس W222

    آغاز میلیاردی‌ها: مرسدس‌بنز S کلاس W222

    نسل W222 از مرسدس‌بنز S کلاس تقریباً همزمان با وضع محدودیت 2500 سی‌سی برای حجم پیشرانه خودروهای وارداتی عرضه شد. با این وجود تعداد معدودی از آن با مجوزهای خاص به کشورمان آمدند. همین کافی بود تا W222 با قیمت‌های میلیاردی‌اش حاشیه‌ساز باشد.

  • نوشدارو بعد از مرگ سهراب: فولکس‌واگن تیگوان

    نوشدارو بعد از مرگ سهراب: فولکس‌واگن تیگوان

    فولکس‌واگن بسیار دیرتر از رقبا دوباره به ایران بازگشت و خروج آمریکا از برجام ورودش به کشور را نیمه کاره گذاشت. با این حال سه مدل پاسات، گلف و تیگوان توانستند سر و صدای زیادی در ایران به پا کنند. در بین این سه مدل اقبال عمومی نسبت به فولکس‌واگن تیگوان بالاتر بود که هنوز هم بازار خوبی دارد.

  • سلام بر هیبریدی: تویوتا پریوس

    سلام بر هیبریدی: تویوتا پریوس

    خودروهای هیبریدی در بازار ایران هنوز هم جا نیافتاده‌اند. با این حال در ایران تویوتا پریوس با عرضه در مقیاسی وسیع و البته با قیمتی معقول، تا حدی ایرانیان را با پدیده خودرو هیبریدی آشتی داد و موفقیتی برای تویوتا بود. قطع واردات خودرو البته نگذاشت تا سایر محصولات هیبریدی همانند سوناتا پا بگیرند.

نویسنده : حامد معتمدی

منبع : باما

دیدگاه کاربران