موتورسیکلتی هیبریدی با مصرف اقتصادی

تست و بررسی موتورسیکلت یاماها گرند فیلانو 125

15 فروردین 1400 18:00

حضور خودروهای هیبریدی در بازار ایران به لطف تسهیلات تعرفه‌ای بود و عملاً مشتری داخلی رابطه چندانی با سیستم هیبریدی آن برقرار نمی‌کرد. در چنین بازاری حضور یک موتورسیکلت هیبریدی می‌تواند جالب‌توجه باشد.

یاماها گرند فیلانو تنها موتورسیکلت هیبریدی بازار نیست. یاماها QBIX 125 را هم باید به لیست اضافه کرد. با این حال به نظر می‌رسد که مهمان امروز ما به لطف چهره جوان‌پسندانه اقبال بیشتری داشته است. امروز قرار ملاقات کوتاهی با این ژاپنی داریم که خیلی تلاش می‌کند خودش را به محبوبیت رقیب ایتالیایی‌اش وسپا برساند.

بررسی طراحی یاماها گرند فیلانو 125

از همان سال 1915 که موتورسیکلت‌های کلاس Scooter راهی میدان شدند، خود را به‌عنوان محصولاتی فانتزی و جوان‌گرا معرفی کردند. البته این به معنی دور افتادن از بازار خانواده‌ها نبود. در همین ایران خودمان وسپا در دوره‌ای نماد وسیله نقلیه محبوب خانوارها بود. بنابراین نسبت به طراحی خاص هیچ اسکوتر دیگری نباید خرده گرفت. این در حالی است که یاماها گرند فیلانو یکی از چشم‌نوازترین طراحی‌ها را در بین هم‌کلاسان خود دارد.

طراحی موتورسیکلت یاماها گرند فیلانو 125

این موتور در نمای جلویی خود استفاده به‌جایی از خطوط شکسته داشته است. بازی زیبای زوایا با استادی تمام در کناره‌ها ادامه پیدا می‌کند در نهایت با جسارت محض به چراغ‌های عقب می‌رسد. روی کنسول فریم کروم‌رنگ براق هماهنگی خوبی با دسته آینه‌ها دارد و حس و حال لوکس بودن را القا می‌کند.

کیلومتر شمار و سرعتسنج یاماها گرند فیلانو 125

عقربه‌های مکانیکی در کنار یک نمایشگر کوچک دیجیتال نیز زبان مدرن آن را تکمیل کرده است. یکی از جلوه‌های دیدنی این موتور محل قرارگیری در باک است که مقابل زانوی راکب قرار گرفته تا پروسه سوخت‌گیری را سریع و راحت کند.

بررسی مشخصات فنی یاماها گرند فیلانو 125

شاید این بخش مهم‌ترین قسمت تست امروز باشد. جایی که گرند فیلانو بیشترین حرف را برای گفتن دارد. پیشرانه هیبریدی این موتور ترکیبی است از یک قوای محرکه بنزینی 125 سی‌سی درون‌سوز با ساختار 4 زمانه 2 سوپاپه که شرکت به آن Blue Core می‌گوید و البته یک موتور برقی کوچک که توسط شرکت SMG (اسمارت موتور جنراتور) ساخته شده است. موتور برقی این محصول از یک باتری 12 ولتی 4 میلی‌آمپری تغذیه می‌کند.

تست و بررسی موتورسیکلت یاماها گرند فیلانو 125

توان نهایی یاماها گرند فیلانو حدود 10 اسب‌بخار در دور موتور 6500 دور در دقیقه و گشتاورش حدود 9 نیوتن‌متر در دور موتور 5000 دور در دقیقه است. مصرف سوخت موتورسیکلت‌ها عموماً اعداد بالایی را نشان نمی‌دهند. ولی ثبت رکورد 1.7 لیتر در هر صد کیلومتر حقیقتاً حیرت‌انگیز است. البته این را هم در نظر بگیرید که حجم مخزن سوخت این یاماها حدود 4.5 لیتر است.

ترمز دیکسی در تست و بررسی موتورسیکلت یاماها گرند فیلانو 125

راندن یک موتورسیکلت مدرن با پیشرانه هیبریدی وقتی در کنار جعبه‌دنده‌ای CVT اتوماتیک باشد، تجربه‌ای کاملاً آینده‌نگرانه است. نصب ترمزهای دیسکی روی چرخ جلو و ترمز کاسه‌ای روی چرخ عقب را به باد انتقاد نگیرید. این محصول نیازی به چیزی بیش از این نداشته است.

شاید به خاطر ساختار هیبریدی یاماها گرند فیلانو باشد که وزن آن به حدود 100 کیلوگرم رسیده است. با این حال وزن فوق برای موتوری با طول، عرض و ارتفاع 1155، 700 و 1845 میلی‌متر کافی به نظر می‌رسد.

فضای بار موتورسیکلت یاماها گرند فیلانو 125

خبر خوب درباره گرند فیلانو فضای قسمت بار زیر زین است که چیزی حدود 30 لیتر برآورد می‌شود. این برای مشتری ایرانی که همیشه انبوهی از خرت و پرت‌ها را با خودش حمل می‌کند، عالی است.

تجربه رانندگی با یاماها گرند فیلانو 125

به معنی واقعی کلمه بی‌صداست. این اولین چیزی بود که پشت فرمان گرند فیلانو حس کردیم. بی‌انصافی است اگر بگوییم در مقایسه شتاب با هوندا کلیک تفاوت چندانی ندارد. زور پیشرانه خوب است ولی ساختار فناورانه آن بیشتر مناسب علاقه‌مندان به مدل‌های فانتزی است. اگرچه در صورت نیاز به توان بیشتر سیستم هیبرید وارد مدار می‌شود و تا حدودی جوابگوی درخواست راکب خواهد بود. قصد مقایسه نداریم ولی گرند فیلانو کمی از رقیب هم‌وطنش خشک‌تر است.

اگر یک اسکوتر در قسمت فضای پا عملکرد خوبی نداشته باشد، با یک فاجعه روبرو هستیم. اگرچه در این یاماها پاهای راکب به‌خوبی در محل خود جای می‌گیرند.

تجربه راندن موتورسیکلت یاماها گرند فیلانو 125

یکی از بزرگ‌ترین معضلات موتورسیکلت‌های این کلاس، کیفیت پایین رنگ بدنه آن‌هاست. چیزی که به طرزی هوشمندانه در این مدل دیده نمی‌شود.

راندن این موتور برای افرادی که قد چندان بلندی ندارند، کمی سخت است. چراکه ارتفاع زین آن بالاتر از استاندارد تعبیه شده است. ارتفاع فرمان تناسب خوبی با حالت قرار گرفتن راکب دارد. شاید آزاردهنده‌ترین قسمت این محصول را بتوان شکل باریک و کم‌عرض همین زین تلقی کرد. چیزی که در پیمایش‌های طولانی می‌تواند خسته‌کننده باشد.

نویسنده : نیما حدادی

منبع : باما

دیدگاه کاربران