هشدار به خریداران: داشتن تخفیف، امتیاز نیست!

شرایط انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث سال 1402

4 فروردین 1402 14:13

داشتن تخفیف بیمه، امتیاز نیست!

فروردین 1402: از بهمن‌ماه سال 1399 و با دستور بیمه مرکزی، همه شرکت‌های بیمه مکلف شدند تا تخفیف بیمه شخص ثالث را فقط برای مالک در نظر بگیرند و انتقال آن به غیر از خانواده مالک غیرقانونی شد. بنابراین در قانون بیمه شخص ثالث امکان انتقال تخفیف در زمان فروش خودرو وجود ندارد. در واقع داشتن تخفیف بیمه شخص ثالث در زمان فروش خودرو امتیاز نیست و هیچ تخفیفی به خریدار خودرو منتقل نمی‌شود.

دلیل این موضوع آن است که تخفیف‌های عدم خسارت متعلق به مالک پلاک است، زیرا فرد هیچ خسارتی از بیمه دریافت نکرده است، به همین دلیل شرکت بیمه تخفیف‌ها را برای فرد محفوظ نگه می‌دارد، نه برای وسیله نقلیه.

وضعیت تخفیف بیمه بعد از فک پلاک خودرو

مهر 1400: سرهنگ جهانی (معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور) درباره شایعات اخیر منتشر شده در فضای مجازی پیرامون «از بین رفتن تخفیف بیمه شخص ثالث» واکنش نشان داد.

سرهنگ جهانی گفته که بر اساس قوانین جدید فک پلاک خودرو، پلاک‌هایی که بیش از یکسال بلا استفاده بماند، با حفظ سوابق راننده، به فرد دیگری منتقل می‌شود. اما در صورت تخصیص پلاک جدید به افراد نیز سوابق راننده از بین نمی‌رود چراکه براساس کد ملی، در سامانه پلیس باقی مانده و حفظ می‌شوند. همچنین تخفیف بیمه شخص ثالث، طبق قوانین جدید بیمه، روی پلاک خودرو نیست بلکه به راننده خودرو تعلق می‌گیرد. بنابراین در صورت تعویض پلاک خودرو، سوابق بیمه‌ راننده یا تخفیف‌های بیمه‌نامه راننده، حذف نمی‌شود.


مشکلات انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

در بیمه شخص ثالث، تخفیف‌هایی وجود دارد که برای تشویق رانندگان قانون‌مدار است؛ یعنی رانندگانی که بیشتر احتیاط می‌کنند و معمولا کمتر از بقیه رانندگان نیز دچار سانحه و تصادف می‌شوند. اما از اواخر سال 1399 و با اعلام بیمه مرکزی ایران، قوانین جدیدی درباره تخفیف بیمه شخص ثالث، تصویب شد که به موجب آن، مالکان خودروها حالا شرایط بسیار بهتری برای استفاده از تخفیف‌ بیمه نامه دارند.

تا قبل از این تغییر مهم، در زمان فروش خودروی‌تان، این امکان را داشتید که تمامی سوابق «تخفیف عدم خسارت بیمه نامه» را هم به شخص خریدار واگذار کنید. اما با این کار، در واقع همه سال‌های قانونمداری‌تان را هم از دست می‌دادید! 

ضمن اینکه از طرف دیگر، ممکن است فرد خریدار، یک راننده پرخطر بوده باشد اما با گرفتن تخفیف‌های عدم خسارت شما، می‌توانست از مزایای رانندگی خوب شما، به نوعی سواستفاده کند.

به همین دلیل بیمه مرکزی در اواخر سال 1399 دست به کار شد و قوانین جدید بیمه نامه شخص ثالث را به مجلس شورای اسلامی فرستاد که به موجب یکی از بندهای آن، تخفیف‌های بیمه نامه‌ها، از این به بعد، برای مالکان خودروها محفوظ می‌ماند و به عبارت بهتر، «راننده‌محور» می‌شود. این قوانین نهایتا به تصویب نمایندگان مجلس نیز رسید. 

قانون جدید انتقال تخفیف بیمه نامه

قانون جدید بیمه شخص ثالث و شرایط جدید انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث، از بهمن‌ماه 1399 به تمامی شرکت‌های بیمه ابلاغ شده است و آنها نیز ملزم به اجرای آن شده‌اند.

از این به بعد تخفیف بیمه شخص ثالث، ارتباطی به خودرو ندارد بلکه در سوابق بیمه‌ای افراد، ثبت و ضبط می‌شود.

به همین دلیل است که در زمان خرید و فروش خودرو، دیگر امکان انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به فرد خریدار وجود ندارد مگر آنکه خریدار، یکی از اعضای درجه یک خانواده فروشنده باشد! این خلاصه آن چیزی است که در قانون جدید انتقال بیمه شخص ثالث رخ داده.

شرایط انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

طبق قانون جدید بیمه مرکزی، تخفیف بیمه شخص ثالث، به شرطی قابل انتقال است که:

  1. مالک جدید وسیله نقلیه، خودتان باشید.
  2. مالک جدید وسیله نقلیه، همسر یا فرزند‌تان باشد.
  3. مالک جدید وسیله نقلیه، مارد یا پدرتان باشد.

بنابراین به غیر از سه گروه فوق، امکان انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث، به هیچ شخص دیگری وجود ندارد.

شرایط انتقال تخفیف بیمه ثالث به خودروی جدید

همانطور که در قسمت قبل نیز اشاره کردیم، اگر قصد خریدن خودروی جدیدی دارید، می‌توانید تخفیف بیمه نامه را به خودروی جدیدتان نیز منتقل کنید. البته به شرطی که این خودروی جدید:

  1. کاربری یکسان داشته باشد؛ مثلا اگر خودروی قدیمی‌تان سواری بوده اما خودروی جدیدتان وانت است، امکان انتقال تخفیف بیمه نامه را ندارید. یا مثلا تخفیف بیمه موتورسیکلت را نمی‌توان به خودرو منتقل کرد.
  2. سیلندر یکسان داشته باشد؛ مثلا اگر خودروی قدیمی‌تان 4 سیلندر بوده اما خودروی جدیدتان 6 سیلندر است، امکان انتقال تخفیف بیمه نامه را ندارید.

شرایط انتقال تخفیف بیمه ثالث به خودروی صفر

خودروهای صفر کیلومتری که تحویل خریداران می‌شود، الزاما باید بیمه نامه شخص ثالث داشته باشند. بنابراین امکان انتقال تخفیف بیمه نامه به خودروهای صفر کیلومتر وجود ندارد. در چنین شرایط باید منتظر بمانید تا زمان تمدید بیمه‌نامه فرا برسد.

البته شرکت بیمه مرکزی همچنان درحال مذاکره با خودروسازان هستند تا اگر شخصی که تخفیف بیمه شخص ثالث داشته و خودروی صفر کیلومتری از خودروسازان خریده، بتواند هزینه اضافی که بابت بیمه نامه را پرداخت کرده، پس بگیرد. یعنی شما بعد از خریدن خودرو صفر از خودروسازان، باید به شرکتی که بیمه نامه خودروی شما را صادر کرده، مراجعه کنید. سپس مدارک تخفیف بیمه شخص ثالث را ارائه کنید و در پایان نیز شرکت بیمه، بعد از احتساب تخفیف، مابه التفاوت هزینه صدور بیمه نامه را به شما برگرداند. البته این موضوع هنوز به تصویب نرسیده و در صورت قطعی‌شدن نیز به اطلاع بیمه‌گذاران خواهد رسید.

مهلت استفاده از تخفیف بیمه شخص ثالث

طبق قانون جدید، بیمه شخص ثالث به راننده تعلق می‌گیرد و ارتباطی به خودرو ندارد. بنابراین:

  1. 1- اگر خودروی‌تان فرسوده شده و مجبور به اسقاط خودرو هستید، سابقه تخفیف بیمه برای شما محفوظ می‌ماند و از بین نمی‌رود.
  2. 2- اگر تا سال‌ها، خودروی جدیدی را خریداری نکنید، بازهم سابقه تخفیف بیمه نامه شما از بین نخواهد رفت و در واقع هیچگونه محدودیت زمانی برای استفاده از تخفیف بیمه نامه، وجود ندارد.
  3. 3- اگر پلاک خودرو به دستور نیروی انتظامی، ابطال شود، بازهم تخفیف بیمه شخص ثالث از بین نرفته و همچنان در پرونده مالک خودرو، باقی می‌ماند.

استعلام تخفیف بیمه شخص ثالث

راحت‌ترین و ساده‌ترین روش برای اطلاع از میزان تخفیفات بیمه شخص ثالث، مراجعه به سایت اینترنتی بیمه مرکزی است.

محاسبه تخفیف بیمه شخص ثالث

شرکت‌های بیمه، به ازای هر یکسالی که تصادف نکرده باشید، به میزان 5% برای شما تخفیف بیمه درنظر می‌گیرند. حداکثر این تخفیف نیز تا 14 سال بوده که معادل 70% تخفیف در بیمه نامه شخص ثالث می‌شود. 

سال درصد تخفیف سال درصد تخفیف
سال اول 5% سال هشتم 40%
سال دوم 10% سال نهم 45%
سال سوم 15% سال دهم 50%
سال چهارم 20% سال یازدهم 55%
سال پنجم 25% سال دوازدم 60%
سال ششم 30% سال سیزدهم 65%
سال هفتم 35% سال چهاردهم 70%

*جدول فوق، براساس اطلاعات بیمه مرکزی گردآوری شده است.

اگر مالک چند خودرو هستید یا قصد خرید و فروش خودروی‌تان را دارید، امکان انتقال تخفیف بیمه برای خودروهای‌تان وجود دارد اما به شرطی که «تعداد سیلندرها» در هر دو خودرو، مشابه باشد.

تخفیف بیمه ثالث در زمان تصادف

در گذشته به محض بروز تصادف، تمام تخفیف‌های شما از بین می‌رفت اما این مشکل در قانون جدید، برطرف شده است. طبق قانون جدید در صورت بروز سوانح، از تخفیف‌های قبلی شما بصورت پلکانی و مطابق جدول زیر، کسر می‌شود:

نوع تعهد خسارت اول خسارت دوم خسارت سوم و بیشتر
تعهدات مالی 20% 30% 40%
تعهدات جانی 30% 70% 100%

*جدول فوق، براساس اطلاعات بیمه مرکزی گردآوری شده است.

به عنوان مثال، چناچه 3 بار خسارت جانی در بیمه نامه شما لحاظ شده باشد، تمامی تخفیف‌های‌تان ازبین می‌رود.

تخفیف بیمه شخص ثالث در زمان معامله خودرو

همانطور که گفتیم، تخفیف بیمه شخص ثالث، متعلق به مالک خودروست و غیرقابل انتقال است. بنابراین در زمان نقل و انتقال خودرو:

  • اگر خریدار خودرو هستید، مراقب باشید که فروشنده به بهانه داشتن تخفیف بیمه، هزینه بیشتری از شما دریافت نکند.
  • اگر فروشنده خودرو هستید، لازم نیست کاری انجام دهید! چراکه تخفیف بیمه شخص ثالث، روی کد ملی فروشنده خودرو محفوظ می‌ماند.

اخبار بیمه نامه در ایران

آخرین خبرها درباره قیمت بیمه شخص ثالث، میزان افزایش تعرفه بیمه‌ها در سال جدید، نرخ جریمه نداشتن بیمه، قیمت بیمه موتورسیکلت، نحوه انتقال تخفیف بیمه ثالث، قوانین مهم درباره بیمه بدنه خودرو و نرخ جدید دیه را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید: 

اخبار تصادفات رانندگی در ایران

آخرین وضعیت تصادفات رانندگی، جدیدترین آمار سوانح رانندگی ایران به همراه وضعیت تلفات جاده‌ای ایران، نکات مهم درباره خرید خودرو تصادفی، مهم‌ترین کارهایی که بعد از تصادف خودرو باید انجام داد، شرایط گرفتن کروکی آنلاین پلیس در تصادف و نحوه جابجا کردن خودرو بعد از تصادف رانندگی و ... را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

نویسنده : مرتضی برجسته

دیدگاه کاربران
حسین افلاکی 1402/5/24
سلام ی سوال داشتم خدمتتون من ی الحاقیه از ماشین قبلیم به میزان 45 در صد تخفیف دارم یک ماشین صفرم پارسال تا الاان دارم که الان باید بیمه کنم ماشین جدید را که تخفیف آن از پارسال تا االان میشه 5 درصد خواستم بدونم این پنج درصد با چهل و پنج درصد ک از ماشین قبلی که فروختم و الحاقیه دارم جمع میشود ؟؟؟ ممنون میشم کسی اگه میدونه ج بده مررررسی
پاسخ
0
0
0