راه‌حل آینده برای جلوگیری از آلایندگی ترمزها

معرفی فناوری دیسک‌های ترمز آینه‌ای

17 فروردین 1400 11:45

مراقب باشید. ممکن استدر آینده «پلیس آلایندگی» خودروی شما را برای وضعیت تایر و ترمزها متوقف کند. اکنون که بیشترین دودهای مضر و ذرات خطرناک از خروجی اگزوز خودروها پاک شده است، سازمان‌های جهانی اعلام کرده‌اند که ذرات معلق 2.5 تا 10 میکرونی ناشی از تایرها و دیسک ترمزها می‌توانند چشم‌ها، بینی، گلو و ریه‌های شما را تحت تاثیر قرار دهند.

با کمک دیسک‌های ترمز آینه‌ای میزان سایش لنت و سایش دیسک به میزان قابل توجهی کم می‌شود، که نتیجه آن کاهش آلایندگی تولیدی خودروها خواهد بود.بررسی‌های جدید نشان می‌دهد حتی خودروهای برقی و محصولات موسوم به وسایل نقلیه پاک نیز نمی‌توانند از این چالش فرار کنند. اما حقیقت آن است که اندازه‌گیری میزان تولید گازهای گلخانه‌ای غیر از خروجی اگزوزها کار سختی است. اکنون یک راه‌حل خاص برای مشکل گرد و غبار ترمز خودروها وجود دارد؛ چرخ‌های تمیز و البته دیسک ترمزهای آینه‌ای.

بررسی تجزیه و تحلیل آلاینده‌ها نشان داده که یک هاچ‌بک خانوادگی مشهور که از تایرهای معروفی نیز استفاده می‌کرد 5.8 گرم در هر کیلومتر گرد و غبار آلاینده منتشر کرده است. این میزان بیش از 1000 برابر استاندارد انتشار ذرات مجاز اگزوز از سوی اتحادیه اروپاست. در نتیجه طبیعی است که بگوییم با حرکت خریداران به سمت خودروهای بزرگ‌تر و سنگین‌تر مانند شاسی‌بلندها علاوه‌بر افزایش مصرف سوخت، محیط‌ زیست را نیز آلوده‌تر می‌کنند.

از سوی دیگر پکیج‌ها سنگین باتری خودروهای برقی نیز به نوعی باعث تشدید ساییدگی تایرها می‌شوند. تحقیقات کارشناسان دولتی کیفیت هوا در انگلستان نشان می‌دهد که انتشار ذرات غیر اگزوز به تنهایی نیمی از آلودگی ذرات مربوط به حمل و نقل جاده‌ای را به خود اختصاص می‌دهد.

در همین رابطه گروه منابع هوای دانشگاه کالیفرنیا تحقیقاتی گسترده را برای بررسی تاثیر گرد و غبار ترمز و سایش تایرها تا اواسط سال 2021 منتشر کرد. اگرچه قوانین آینده با هدف مهار میزان سایش تایرها تعریف شده است ولی این قوانین باید به صورت عمومی اجرا شود تا بتواند به عنوان یک راه‌حل برای مشکل سایش ترمزها نیز به کار بیاید.

فناوری دیسک‌های ترمز آینه‌ای

ایده اولیه این طرح برای تجهیزات استاندارد پورشه کاین توربو با عنوان کنترل سطح ترمز PSCB ارائه داده شد. بعد از این طرح شرکت معتبر برمبو طرحی کاملاً مشابه را با اسم Greentive ارائه داد. در هر دو پروژه از یک دیسک چدنی خاکستری استفاده شده که تحت یک فرایند پوشش اسپری حرارتی ساخته شده است. این فناوری از نوع پوشش سوخت اکسیژن با سرعت بالا HVOF شناخته می‌شود. پوشش جدید با ضخامت تنها 0.1 میلی‌متر روی دیسک ترمز قرار می‌گیرد تا به‌عنوان یک لایه مستحکم و با پیوند بسیار بالا، عملیات جلوگیری از انتظار ذرات را نیز محدود کند. نتیجه کار چیزی شبیه به یک آینه روی دیسک است که هرگز زنگ نمی‌زد و به واسطه ساختار شیمیایی خود عمر لنت‌ ترمز را نیز افزایش می‌دهد.

عجیب است که آزمایش روی پورشه مذکور بهبود عملکرد لنت و دیسک را به ترتیب با 90 و 30 درصد ثابت کرده است. این در حالی است که آزمایش برمبو عکس آن را نشان می‌دهد. یعنی سایش لنت 30 درصد و سایش دیسک 90 درصد کاهش پیدا می‌کند. البته پروژه Greentive برمبو در نهایت منجر به کاهش 50 درصدی سطح انتظار ذرات آلاینده هم شده است.

تردیدی نیست که دیسک‌های آینه‌ای نیاز به لنت‌های مخصوصی نیز دارد. برمبو هنوز اطلاعاتی درباره ساختار شیمیایی لنت مربوط به پروژه‌اش را منتشر نکرده اما این احتمال وجود دارد که ساختار آن با پورشه کاملاً مطابقت داشته باشد.

سوال و در حقیقت نگرانی اصلی این است که این فناوری چه تاثیری بر عملکرد ترمزها دارد. پورشه می‌گوید PSCB حتی در دماهای بسیار بالا نیز قدرت توقف خودرو را حفظ می‌کند. اما شرکت آلمانی این نکته را نیز تاکید کرده است که استفاده از دیسک‌های آینه‌ای غیر از لنت‌های مخصوص نیازمند تایرهای جدید از نوع موسوم به تمیز هستند تا بتواند نتیجه کلی آلایندگی را با هم کاهش دهند.

فعلاً پوشش HVOF بسیار هزینه‌بر است. بعید است اجباری شدن این فناوری روی خودروهای سطح پایین اجرایی باشد. بد نیست بدانید فناوری PSCB پورشه روی کاین توربو چیزی حدود 3500 دلار به قیمت پایه خودرو اضافه می‌کند.

دیدگاه کاربران