موتورهای تیوان برای سایپا و ایران خودرو

مشخصات موتور تیوان بهمن موتور

21 فروردین 1400 13:30

بعد از حدود هشت سال تحقیق و توسعه، گروه بهمن سرانجام موفق شد تا در فروردین‌ماه 1400، کارخانه توسعه قوای محرکه تیوان را افتتاح کند؛ کارخانه‌ای که به ادعای گروه بهمن، پیشرفته‌ترین و بزرگترین کارخانه تولید موتور در ایران است. مطلب امروز، درباره شرکت تیوان و موتورهای جدید تیوان 

کارخانه تیوان کجاست؟

شرکت توسعه قوای محرکه تیوان، که از زیرمجموعه‌های گروه بهمن است، در سال 1392 راه‌اندازی شد و اولین نمونه آزمایشی از موتور داخلی‌سازی خودش را در سال 1395 به تولید رساند. کارخانه تیوان در شهرک صنعتی کاسپین قزوین و در فضایی به وسعت 8 هکتار احداث شده و برای 600 نفر به طور مستقیم و 4000 نفر به طور غیرمستقیم، اشتغال‌زایی کرده است.

مراسم افتتاح کارخانه تیوان در بهار 1400

تا ابتدای سال 1400، بیش از 2 هزار میلیارد تومان در کارخانه موتورسازی تیوان، سرمایه‌گذاری شده است.

ظرفیت تولید موتورهای تیوان چقدر است؟

از ابتدای سال 1400 فاز اول کارخانه تیوان، تکمیل و آغاز به کار کرده است. برای سال 1400 نیز قرار است حداقل 20 هزار دستگاه موتور برای استفاده در محصولات بهمن موتور، در این کارخانه ساخته شود.

همچنین طبق برنامه‌ریزی گروه بهمن، حداکثر ظرفیت تولید انواع موتور در کارخانه تیوان معادل 500 هزار دستگاه در سال است. خط مونتاژ موتور در این کارخانه، طوری طراحی شده که تولید 10 نوع موتور مختلف بصورت همزمان، در آن امکان‌پذیر باشد.

همچنین طبق گفته‌های آقای علیمرادلو (مدیرعامل گروه بهمن)، شرکت تیوان، اولین و تنها کارخانه‌ای است که می‌تواند موتور را بصورت کامل و مستقل، تحویل خودروسازان ایرانی دهد.

داخلی سازی موتورهای تیوان چقدر است؟

بعد از قطعی‌شدن برجام، راه‌اندازی کارخانه تیوان، بزرگترین قراردادی بود که در صنعت خودروسازی کشورمان با طرف‌های خارجی بسته شد. اما بعد از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام در سال 1397، شرکت‌های اروپایی نیز همکاری‌شان را با بهمن موتور متوقف کردند. اما گروه بهمن با جذب سرمایه‌‌گذاری‌های جدید و گسترش همکاری با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مشارکت دانشگاه تهران و سایر شرکت‌های دانش بنیان، در نهایت موفق به تکمیل خطوط مونتاژ این کارخانه شد.

نکته قابل تحسین اینجاست که در صورت همکاری با اروپایی‌ها، سهم داخلی‌سازی موتورها 55% می‌شد اما حالا که اروپایی‌ها کنار رفته‌اند، گروه بهمن موفق شده تا میزان داخلی‌سازی موتورهای تیوان را به بالای 80% برساند.

چه پیشرانه‌هایی در کارخانه تیوان ساخته می‌شوند؟

گروه بهمن تا به این لحظه، جزییات موتورهای تولیدی تیوان را بصورت رسمی افشا نکرده اما گفته که در این کارخانه، پیشرانه‌هایی با این ویژگی‌ها ساخته می‌شود:

  • مجهز به توربوشارژ،
  • موتورهای 3 سیلندر با 12 سوپاپ،
  • موتورهای 4 سیلندر با 16 سوپاپ،
  • فناوری پاشش مستقیم سوخت (GDI)
  • سرسیلندر یکپارچه با منیفولد خروجی،
  • استاندارد آلایندگی یورو 6.

مشخصات موتورهای تیوان چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، مشخصات دقیق موتورهای بنزینی تیوان اعلام نشده و گروه بهمن فقط بصورت کلی، اطلاعات آنرا منتشر کرده که به شرح زیر است:

1- موتور سه سیلندر با حداقل قدرت 75 اسب بخار و حداقل گشتاور 100 نیوتن متر برای استفاده در خودروهای سگمنت A.

2- موتور سه سیلندر با حداکثر قدرت 143 اسب بخار و حداکثر گشتاور 220 نیوتن متر برای استفاده در خودروهای سگمنت C.

3- موتور چهار سیلندر با حداکثر قدرت 155 اسب بخار و حداکثر گشتاور 250 نیوتن متر برای استفاده در کراس‌اورهای سگمنت B.

موتور تیوان روی چه خودروهایی نصب می‌شود؟

آقای علمیرادلو، مدیرعامل گروه بهمن، در فروردین 1400 و در حاشیه مراسم افتتاح خط تولید کارخانه تیوان، به خبرنگاران گفته که سری اول موتورهای تولیدی تیوان، برای خودرو جدید فیدلیتی استفاده می‌شود.

اما علاوه بر محصولات بهمن موتور، موتورهای تیوان قرار است روی محصولات جدید سایپا نیز استفاده شود که تا به امروز، فقط برای استفاده در کراس‌اور سایپا آریا، توافق گروه بهمن با سایپا، انجام شده است. اما از همین حالا قابل حدس است که در صورت نهایی‌شدن این توافق، موتورهای مختلف تیوان روی سایر خودروهای مگاپلتفرم SP100 سایپا از جمله سایپا شاهین نیز استفاده خواهد شد.

علاوه بر سایپا، گروه بهمن حتی برای تامین پیشرانه‌های ایران خودرو نیز اعلام آمادگی کرده اما با توجه به معرفی موتور سه استوانه، احتمال همکاری ایران خودرو با تیوان، همچنان مبهم و نامشخص است.


بررسی انواع پیشرانه ایرانی

برای اطلاع از آخرین خبرها درباره موتورهای ایرانی و همچنین جهت مشاهده اطلاعات فنی انواع موتورهای جدید ایران خودرو، موتورهای جدید سایپا و سایر موتورهای خودروسازان ایرانی، مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:

دیدگاه کاربران