راهی برای مقابله با گرانی خودروهای وارداتی

معرفی کراس‌اور 13 هزار دلاری ساخت تونس

21 فروردین 1400 11:05

باتوجه به افزایش قدرت خرید در طول یک دهه گذشته، جمعیت افراد حاضر در طبقه متوسط در سطح جهان افزایش یافته است. با این حال در بسیاری از نقاط جهان خریداری یک خودروی صفر کیلومتر کار چندان راحتی نیست. تونس در شمال آفریقا یکی از این کشورهاست، جایی که خودروهای وارداتی به علت مالیات­‌های دولتی از دسترس اکثر اقشار جامعه خارج شده‌­اند.

شرکت تازه تاسیس تونسی به نام Wallys Car با هدف عرضه خودرویی ارزان برای مردم این کشور، اقدام به تولید کراس‌اوری دست‌ساز با قیمت پایه 13 هزار دلار کرده است.در این میان شاید یک شرکت تازه تاسیس به نام Wallys Car بتواند راه چاره‌ای برای خریداران پیشنهاد کند: یک خودروی دست‌ساز به نام Iris با قیمت پایه 13 هزار دلار! البته همین عدد نیز برای بسیاری اقشار جامعه تونس چندان ارزان نیست اما در مقایسه با قیمت اکثر خودروها، رقم کمتری است.

براساس گزارش بیزنس اینسایدر، قیمت پایه تویوتا کرولا در این کشور برابر با 30 هزار دلار بوده درحالی‌که یک خودروی دست دوم همچون فورد فیستا هم در تونس با دوبرابر قیمت نمونه مشابه در ایالات متحده به فروش می‌­رسد.

نیمی از قیمت 13 هزار دلاری آیریس به پیشرانه آن مربوط بوده که از فرانسه وارد و در بدنه ساخته شده از فایبرگلاس نصب می­‌شود. پیشرانه 3 سیلندر 1.2 لیتری نصب شده در آیریس قادر است 82 اسب‌بخار قدرت تولید کند و این خودرو را به حداکثر سرعت 158 کیلومتر برساعت برساند.

کراس‌اور 13 هزار دلاری ساخت تونس

لازم به‌ذکر است که در نسخه استاندارد، آیریس از امکاناتی همچون چراغ‌های LED، چراغ‌های مه‌شکن، سنسورهای عقب، دوربین عقب، رینگ‌های 16 اینچی بی‌بهره بوده و خریدار برای دریافت این موارد باید هزینه اضافی پرداخت کند.

کراس‌اور 13 هزار دلاری ساخت تونس

در فهرست آپشن‌ها، رنگ‌های شاد بدنه همچون صورتی و بنفش، بلندگو در بخش جلوی کابین، صندلی‌های راحت، مواد عایق صوتی بیشتر از نسخه استاندارد، زیرآرنجی و نمایشگر لمسی هم قابل مشاهده است که این مورد آخر به تنهایی 700 دلار ارزش دارد.

به لطف فهرست طولانی آپشن‌­های قابل سفارش برای این خودرو، امکان دارد قیمت نهایی به دوبرابر رقم اولیه افزایش یابد. به هرحال آیریس با هدف تامین نیاز بخشی از جامعه تونس به میدان آمده و احتمالاً می­‌تواند تاحدی پاسخگویی انتظارات باشد.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران