با سومین چهره پیکاپ کاپرا آشنا شوید

زد ایکس اتو گرند تایگر 2021

24 فروردین 1400 12:40

در میان خودروسازان چینی، شرکت زدایکس اتو (ZX Auto) هرچند در گروه خودروسازان معروف و پرفروش بازار نیست اما از آنجایی که محصولاتش در سال 2021 همچنان فروخته می‌شوند، یعنی اینکه هنوز هم مشتری خودش را دارد!

این سومین فیس لیفتی که تاکنون برای گرند تایگر انجام شده.زدایکس اتو، همان شرکتی بود که با کمک بهمن موتور، دو محصول را با یک پلتفرم مشترک به بازار ایران فرستاد که یکی از آنها کاملا ناموفق بود و لندمارک V7 نام داشت اما محصول دیگرش، یعنی پیکاپ کاپرا، خوشبختانه به موفقیت نسبی رسید و توانست جایی در بازار پیکاپ‌های ایران، برای خودش باز کند.

پیکاپ کاپرا، که در بازار چین با نام گرندتایگر (Grand Tiger) شناخته می‌شود، نخستین‌بار در سال 2012 معرفی شده بود و سپس بهمن موتور نیز مونتاژ آنرا از سال 1389 و در نسخه‌های تک‌کابین و دوکابین، شروع کرد. سری اول کاپرا که کد کارخانه‌ای G3 داشت، تا سال 1395 تولید می‌شد و بلافاصه بعد از آن، بهمن موتور به سراغ فیس‌لیفت دوم کاپرا (با کد کارخانه‌ای TUV) رفت و تولیدانبوه آنرا در سال 1396 شروع کرد.

حالا که با سرگذشت پیکاپ کاپرا آشنا شدید، باید بگوییم که این خودرو، فیس‌لیفت سومی هم دارد که تاکنون پابه بازار کشورمان نگذاشته است. 

خودروی کاپرا 2 بهمن موتور، با اینکه در چند سال اخیر به ایران آمده اما واقعیت این است که اصلا محصول جدیدی نیست چراکه چینی‌ها از سال 2013 امکان خریداری آنرا داشتند! اما شرکت ZX Auto در سال 2019 سومین فیس‌لیفت گرندتایگر را معرفی کرد و نهایتا در مدل 2020 نیز آنرا به بازار فرستاد.

گرندتایگر جدید، حالا چشمانی شبیه به چشمان برادر بزرگترش، یعنی ترالرد (Terralord) پیدا کرده است. البته جلوپنجره‌اش جدیدتر و تا حدودی اسپرت‌تر از قبل شده. متاسفانه در کابین این فیس‌لیفت جدید، اتفاق خاصی رخ نداده و فقط بهبودهای در ادوات و کلیدهای کنسول مرکزی صورت گرفته و البته صفحه کیلومتر نیز از حالت آنالوگی خارج شده و کاملا دیجیتالی است.

پیکاپ گرندتایگر جدید، در مدل 2021، موتور 1.5 لیتری توربوشارژش را از دست داده درحالیکه همین موتور در مدل 2020 قابل سفارش بود. صرف‌نظر از این موتور، مشتریان همچنان امکان سفارش دو موتور دیگر را هم دارند که مشخصات‌شان را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

حجم موتور 2.4 لیتری 2.5 لیتری
نوع موتور بنزینی تنفس طبیعی توربو دیزلی
قدرت 160 اسب بخار 150 اسب بخار
گشتاور 230 نیوتن متر 360 نیوتن متر
گیربکس 5 دستی 6 دستی

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

در بازار چین، قیمت پیکاپ گرندتایگر 2021، از حدود 71 هزار یوآن شروع شده و حداکثر نیز به 95 هزار یوآن می‌رسد که تقریبا معادل 11 تا 14 هزار دلار است. برخی از مهم‌ترین رقبای این پیکاپ زد ایکس اتو در بازار چین عبارتند از: دانگ‌فنگ ریچ، دایون V5 و برادر دوقلوی‌اش فودای F22، جک T8 پرو، مکسوس T70، فوتون تونلند G و چانگان هانتر.

دیدگاه کاربران