نگاهی به فرمول E دنیای آفرودها

آشنایی با رقابت‌های اکستریم E

25 فروردین 1400 15:41

برای توصیف رقابت‌های Extreme E می‌توان آن‌ها را نسخه فرمول E مسابقات آفرود نامید. عملکرد مستقل چرخ‌ها در این خودروهای برقی، مسابقاتشان را اگرچه با سرعتی پایین‌تر، اما جذاب‌تر از مدل‌های دیگر کرده است.

همه‌چیز برای برگزاری پنج مسابقه اول اکستریم E آماده است. یعنی عربستان، سنگال، گرینلند، برزیل و آرژانتین. این مناطق خاص از این رو انتخاب شده‌اند که جغرافیای آن‌ها از قبل تهدیدشده و در اثر تغییرات آب و هوایی آسیب دیده بودند.

زمان برگزاری

  • عربستان: 3-4 آوریل
  • سنگال: 29-30 می
  • گرینلند: 28-29 آگوست
  • برزیل: 23-24 اکتبر
  • آرزانتین: 11-12 دسامبر

در ادامه آنچه قرار است در این رقابت‌ها اتفاق بیافتد را با هم مرور می‌کنیم.

بررسی خودروهای اکستریم E

در دو فصل اول تیم‌ها از خودروهای برقی کلاسی باگی ولی به سبک شاسی‌بلندهای تنومند با قدرت 536 اسب‌بخار و سیستم انتقال قدرت AWD استفاده می‌کنند. نیروی برق از یک باتری 54 کیلووات ساعتی تامین می‌شود که همه آن‌ها را شرکت Williams Advanced Engineering در انگلستان می‌سازد. تیم‌ها مجاز هستند در طول روز تنها یک بار باتری‌ خودروها را شارژ کنند.

آشنایی با رقابت‌های اکستریم E

ساختار مسابقات اکستریم E

در هر دور از مسابقه& خودروها در یک مسیر آفرود پر از دست‌انداز و با جهش‌های متعدد به طول حدود 8 کیلومتر رقابت می‌کنند. هر خودرو دو راننده دارد. یک زن و یک مرد. تیم‌ها در روز اول در دو مسابقه از چهار مسابقه مقدماتی حضور پیدا می‌کنند تا موقعتیت خود را در مرحله نیمه‌نهایی تعیین کنند. در روز دوم چهار تیم برتر با یکدیگر مسابقه می‌دهند و تیم آخر از رقابت بیرون می‌رود. این روند تا باقی ماندن دو تیم ادامه پیدا می‌کند.

مسابقات اکستریم E را چگونه تماشا کنیم؟

آنطور که مسئولین برگزاری می‌گویند، مسابقات از طریق شبکه Fox Sport پخش می‌شود. درست مانند رقابت‌های فرمول E، در این مسابقات نیز تاثیر تعامل هواداران از طریق شبکه‌های اجتماعی نیز موثر خواهد بود. تیمی که بیشترین لایک را کسب کند در مرحله نهایی جایگاه خود را تعیین می‌کند.

اکستریم E مسابقه شاسی‌بلندهای آفرود برقی

رانندگان مسابقات اکستریم E

در حالی که قهرمانان فرمول یک مانند لوئیس همیلتون، نیکو روزبرگ و جنسون باتن تیم‌داری می‌کنند، سباستین لوب از دارندگان 9 عنوان قهرمان رالی دنیا نیز راننده تیم X44 همیلتون خواهند بود. در تیم CGR (چیپ گاناسی ریسینگ) کایلی لدوک راننده معروف مسابقات تراک تروفی و سارا پرایس موتورسوار مشهور کلاس کراس‌ها رانندگی خواهند کرد.

نکته جالب این‌که تیم راننده و کمک را یک زن و یک مرد تشکیل می‌دهد.

دیدگاه کاربران