پیشرفته از هر نظر در نسل جدید

معرفی اشکودا فابیا مدل 2021

15 اردیبهشت 1400 18:50

پس از رونمایی نسل جدید فولکس‌­واگن پولو و سئات ایبیزا، اکنون نوبت به عضو دیگر این خانواده بزرگ یعنی اشکودا فابیا رسیده تا در نسل جدید به علاقمندان معرفی شود.

فابیا پس از مدل اوکتاویا به عنوان دومین محصول پرفروش اشکودا شناخته می‌شود و پس از 21 سال حضور در بازار از سال 1999، تاکنون موفق به ثبت آمار فروش 4.5 میلیون دستگاه شده است.

طراحی بدنه اشکودا فابیا مدل 2021

بدنه نسل جدید فابیا علاوه بر ظاهر زیباتر، از نظر آیرودینامیک هم بهبود یافته چراکه ضریب درگ با 0.4 واحد کاهش به 0.28 رسیده که بنابر اعلام اشکودا، بهترین در رده خودروهای کوچک است.

طراحی نمای عقب اشکودا فابیا مدل 2021

دو رنگ جدید نارنجی غروب و خاکستری ذغالی به همراه رینگ‌های 18 اینچی، رهاورد اشکودا برای نسل جدید فابیا خواهد بود، ضمن این‌که در تریم­‌های کامل‌تر این خودرو، می­‌توان پوشش مشکی یا خاکستری ذغالی را برای سقف، آینه­‌های جانبی و حاشیه جلوپنجره سفارش داد.

به نظر می‌­رسد خودرویی که در تصاویر رسمی مشاهده می­‌شود، بالاترین تریم اشکودا فابیا است که به همراه چراغ‌های جلو و عقب LED، سقف شیشه­‌ای پانورامیک و حسگرهای دستیار پارک دیده می­‌شود.

کابین و امکانات اشکودا فابیا مدل 2021

طراحی فضای کابین هم به طور کامل تغییر کرده و به سایر محصولات فعلی اشکودا شباهت یافته است.

داشبورد و طراحی کابین اشکودا فابیا مدل 2021

نمایشگر 10.25 اینچی پشت آمپر، صفحه نمایش 9.2 اینچی لمسی اطلاعات سرگرمی، تهویه مطبوع دومنطقه­‌ای، گرمکن فرمان و شیشه جلو، نورپردازی LED و دریچه تهویه هوا برای سرنشینان عقب از مهمترین امکانات رفاهی اشکودا فابیا مدل 2021 است، که برخی از آن‌ها برای نخستین بار در این خودرو نصب شده است. بد نیست بدانید سنسورهای دستیار پارک این خودرو تا سرعت 40 کیلومتر برساعت عمل کرده و به هدایت فرمان یاری می‌­رساند.

فضای بار اشکودا فابیا مدل 2021

هرچند نسل چهارم فابیا همچون سایر هاچ‌بک‌های کوچک خانواده فولکس‌­واگن بر روی پلتفرم MQB A0 ساخته شده، ولی نسبت به آن‌ها و البته نسل قبلی خود از ابعاد بزرگتری دارد، به نحوی که طول اشکودا فابیا با 11.1 سانتی‌متر افزایش به 4.108 متر و عرض آن نیز با 9.4 سانتی‌متر افزایش به 2.564 متر رسیده است.

گنجایش محفظه بار هم با افزایش 50 واحدی به 380 لیتر رسیده که این خودرو را در ردیف نسل هشتم فولکس­‌واگن گلف قرار می‌­دهد. پس از خواباندن صندلی­‌های ردیف عقب، فضای صندوق عقب به 1190 لیتر افزایش می­‌یابد.

زیر آرنجی صندلی عقب اشکودا فابیا مدل 2021

اشکودا روی این مدل 43 قابلیت نوآورانه معرفی کرده که 5 مورد از آن‌ها برای نخستین بار در محصولی از این خودروساز اهل چک نصب می­‌شود: جالیوانی قابل حذف بین صندلی‌­های جلو، محل کارت بانکی در کنسول میانی، فضای قرار دادن لوازم برای سرنشینان عقب روی تونل انتقال قدرت، چیدمان انعطاف‌­پذیر صندوق عقب و طرح جدیدی از سایه‌­بان برای سقف شیشه­‌ای.

زیرآرنجی برای سرنشینان عقب هم موردی است که قبلاً در کمتر خودرویی از این رده مشاهده کرده­‌ایم ضمن­ این‌که به لطف بهسازی انجام شده، سروصدای کابین نسبت به قبل بسیار کاهش یافته است.

پیشرانه و مشخصات فنی اشکودا فابیا مدل 2021

نخستین پیشرانه قابل نصب در فابیا 2021، نسخه 3 سیلندر یک لیتری تنفس طبیعی با سوخت بنزین است که در دو نسخه به قدرت 65 یا 80 اسب‌بخار به همراه جعبه‌دنده 5 سرعته دستی عرضه می­‌شود. حداکثر گشتاور در هر دو نسخه برابر با 93 نیوتن‌متر است ولی شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت مدل ضعیف‌تر به ترتیب 15.5 ثانیه و 172 کیلومتر برساعت خواهد بود درحالی‌که این ارقام در مدل قوی‌تر 15.1 ثانیه و 179 کیلومتر برساعت است.

یک پله بالاتر از این دو مدل، نسخه مجهز به پیشرانه یک لیتری توربوشارژ قرار گرفته که 95 اسب­‌بخار قدرت و 175 نیوتن‌متر گشتاور را از طریق جعبه‌دنده 5 سرعته دستی به چرخ‌ها می­‌رساند. شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت این مدل به ترتیب 10.6 ثانیه و 195 کیلومتر برساعت خواهد بود. نسخه قوی­‌تری از همین پیشرانه با 110 اسب‌­بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور قابل سفارش است که به همراه جعبه‌دنده شش سرعته دستی یا هفت سرعته DSG، این خودرو را ظرف 9.5 یا 9.7 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می­‌رساند. حداکثر سرعت اشکودا فابیا با این پیشرانه به 205 کیلومتر برساعت می­‌رسد.

پیشرانه اشکودا فابیا مدل 2021

اما نسخه پرچمدار اشکودا فابیا مدل 2021 به پیشرانه 1.5 لیتری TSI چهار سیلندر مشترک با مدل‌های اسکالا و اوکتاویا مجهز شده که 150 اسب‌بخار قدرت و 250 نیوتن‌متر گشتاور را از طریق جعبه‌دنده DSG در اختیار این خودرو قرار می­‌دهد. شتاب و حداکثر سرعت این خودروی کوچک با پیشرانه مذکور به ترتیب 7.9 ثانیه و 225 کیلومتر برساعت خواهد بود.

هیچ‌گونه فناوری هیبرید یا هیبرید-خفیف در هیچ‌کدام از تریم­‌های اشکودا فابیا به کار نرفته است، البته برای کاهش مصرف سوخت فابیا تمهیدات دیگری اندیشیده شده که از میان آن‌ها می‌­توان به کنترل برقی دریچه­‌های هوا و طراحی آیرودینامیک رینگ‌های خودرو اشاره کرد.

با دریافت مبلغ بیشتر، باک 50 لیتری هم برای این خودرو قابل سفارش است که شعاع حرکتی اشکودا فابیا را به 900 کیلومتر (براساس استاندارد WLTP) خواهد رساند.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران