ابتکار میشلن برای تامین ماده اولیه

استفاده از بطری‌های پلاستیکی برای ساخت تایر

16 اردیبهشت 1400 17:54

میشلن، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تایر در جهان است. این برند فرانسوی، چندی پیش برنامه‌ خود را برای تولید تایر صد‌در‌صد پایدار، تا سال 2050 اعلام کرد.

میشلن قصد دارد تایرهای جدیدی با استفاده از بازیافت بطری‌های پلاستیکی تولید کند.دستیابی به چنین هدف بلندپروازانه‌ای کار ساده‌ای نیست؛ اما میشلن برای تحقق اهداف خویش، اخیراً با شرکت بیوشیمی فرانسوی Carbios برای استفاده از فناوری بازیافت آنزیمی، همکاری می‌کند.

بطری‌های پلاستیکی یک‌بارمصرف با داشتن پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) در ساختارشان، قسمت زیادی از آلودگی‌های سالانه را تشکیل می‌دهند و میشلن قصد دارد از آن‌ها به خوبی استفاده کند. این تولیدکننده بزرگ می‌تواند با استفاده از فرایند شرکت Carbios، زباله‌های پلاستیکیPET را به الیاف مورد استفاده در تایرهای خود تبدیل کند.  در واقع هنگامی که پلاستیک PET با آنزیم‌های تولیدی Carbios ترکیب می‌شوند، به دو مونومر خالص تجزیه شده و سپس میشلن می‌تواند دوباره آن‌ها را تبدیل به پلیمر کرده و برای تولید PET جدیدی برای تحقق اهداف خود، استفاده کند.

آقای Alain Marty، مدیرعلمی Carbios، عنوان کرد که آن‌ها در سال 2019، تولید اولین بطری‌های PET را با اسیدترفتالیک 100 درصد خالص (rPTA) از بازیافت آنزیمی پلاستیک‌های استفاده شده، اعلام کردند. وی افزود که با همکاری میشلن و به کمک پلاستیک PET بازیافتی، تمام مراحل کار خود را نشان می‌دهند.

برخلاف عملیات بازیافت حرارتی_مکانیکی، روش آنزیمی Carbios، یکپارچگی محصول را حفظ می‌کند. با این که اهداف سبز میشلن قسمت اصلی ماجرا است، اما آن‌ها نمی‌خواهند که عملکرد بالای تایر را در این راه فدا کنند‌.

هنوز تا دست یافتن به ادعای میشلن درباره‌ تولید تایرهای صد‌درصد پایدار، راه زیادی وجود دارد؛ اما این برنامه‌ جدید بازیافت زباله‌های پلاستیکی PET، یک جهش عظیم به سمت آن هدف است.


قیمت جدید انواع لاستیک

نحوه ثبت نام لاستیک‌ دولتی و شرایط خرید تایر دولتی با نرخ مصوب، قیمت شرکتی انواع لاستیک بارز و همچنین قیمت روز انواع تایرهای ایرانی و تایرهای خارجی پرفروش بازار کشورمان را در مجموعه مقالات منتخب زیر بخوانید:

مترجم : مریم سادات نوری

منبع : rideapart.com

دیدگاه کاربران