پیکاپی سریع و برقی

معرفی فورد F-150 Lightning

30 اردیبهشت 1400 22:23

پس از تصمیم فورد برای ساخت نسخه برقی از محبوب­‌ترین خودروی جهان، خودروساز آمریکایی تصمیم گرفت مجدداً از نام F-150 Lightning استفاده کند، خودرویی قدرتمند که در قالب دو سری و در فاصله سال‌های 2001 تا 2004 تولید شد.

با وجود تفاوت اساسی میان قوای محرکه مدل جدید با نمونه قبلی، این دو خودرو در یک ویژگی مشترک هستند و آن سریع بودن است. درحقیقت نسل جدید فورد F-150 Lightning یکی از سریع‌ترین پیکاپ­‌های ساخته شده در طول تاریخ صنعت خودروسازی به شمار می­‌آید، صفتی که غیر از نسل نخست F-150 Lightning که در فاصله سال‌های 2001 تا 2004 تولید شد، برای قامت خودروهایی همچون F-150 رپتور 2021، دوج رم SRT-10 و شورولت SSR نیز برازنده است. البته باید توجه داشت که رقبای قدری همچون جی‌­ام­‌سی هامر EV، ریویان R1T و تسلا سایبرتراک هنوز وارد خط تولید نشده‌­اند، اتفاقی که ممکن است فهرست سریع‌ترین پیکاپ‌­های جهان را کمی شلوغ‌تر کند.

طراحی فورد F-150 Lightning

فورد F-150 Lightning که نخستین مرتبه در جریان کنفرانس خبری رئیس جمهور آمریکا در انظار عمومی ظاهر شد، از نظر ظاهری به سایر اعضای خانواده F-150 شبیه است، هرچند که برخی موارد برای سازگاری با هویت الکتریکی این نسخه تغییر کرده است، همچون تغییر جلوپنجره به پنل یک-تکه، نوار LED بالای چراغ‌های جلو و نوار LED قرمز که چراغ‌های عقب را به یکدیگر متصل کرده. طراحی جدید رینگ‌ها و خروجی شارژ در گلگیر جلو را نیز نباید از قلم انداخت.

امکانات کابین و آپشن‌های فورد F-150 Lightning

نمایشگر لمسی 15.5 اینچی موجود در کابین تریم‌­های Lariat و پلاتینوم از رابط کاربری انحصاری فورد یعنی Sync 4A، مسیریاب و همچنین نرم‌­افزار FordPass پشتیبانی می‌کند، که از طریق مودم داخلی وای-فای، بروزرسانی می‌­شوند. اما در کابین تریم‌­های پایه و XLT از Lightning شاهد نصب نمایشگر 12 اینچی هستیم که از رابط کاربری مشابه با انواع معمولی F-150 برخوردار است. صفحه پشت آمپر دیجیتال در تمامی تریم‌­های Lightning به صورت استاندارد نصب می‌شود.

سامانه BlueCruise به عنوان دستیار رانندگی بزگراه، قادر است کنترل فرمان، ترمز و شتابگیری خودرو را در اختیار گرفته و از خستگی راننده در رانندگی طولانی‌مدت بکاهد.

باتری‌های فورد F-150 Lightning

دو نوع باتری به نام‌های SR و ER برای نصب در محصول جدید فورد درنظرگرفته شده که در صورت تجهیز به باتری SR، پیکاپ برقی فورد قادر است در شعاع حرکتی 370 کیلومتر حرکت کند درحالی‌که باتری ER شعاع حرکتی 480 کیلومتر را برای این خودرو به ارمغان خواهد آورد.

با اتصال باتری SR به جریان 48 آمپر خانگی، ظرف 10 ساعت میزان شارژ باتری از 15 به 100 درصد افزایش خواهد یافت، درحالی‌که جریان 19.2 کیلووات خانگی همین عمل را برای باتری ER در مدت 8 ساعت انجام می‌­دهد. با اتصال به جریان سریع 150 کیلووات، ظرف تنها 41 دقیقه شارژ باتری از 15 به 80 درصد افزایش می­‌یابد.

بد نیست بدانید در صورت نیاز، فورد F-150 Lightning قادر است تا 3 روز، انرژی موردنیاز برای یک خانه را فراهم کند. حتی درصورت قطع برق در هنگام شارژ شدن این خودرو، جریان برق از F-150 Lightning به خانه منتقل می‌­شود هرچند که برای انجام این امر به برخی لوازم جانبی نیاز است.

علاوه بر چارچوب فلزی محافظ باتری و نصب یک صفحه فلزی در کف خودرو برای بهبود آیرودینامیک و حفاظت از باتری، سامانه خنک­‌کننده با مایع نیز برای مجموعه باتری F-150 Lightning پیش‌­بینی شده است.

همچون موستانگ مک-E، فورد F-150 Lightning نیز از شبکه تامین انرژی فورد یعنی FordPass استفاده می­‌کند که بنابر اعلام خودروساز آمریکایی، وسیع‌ترین شبکه در آمریکای شمالی است. یک نرم­‌افزار اختصاصی هم برای یاری به مالکان این خودروها طراحی شده که برای رانندگی اقتصادی و یافتن محل شارژ به آن‌ها یاری می­‌کند.

مشخصات فنی فورد F-150 Lightning

مجموعه باتری این خودرو فارغ از ظرفیت، در کف قسمت سرنشین نصب شده و نیروی خود را به موتورهای الکتریکی نصب شده در محورهای جلو و عقب انتقال می‌دهد که در نسخه SR و ER به ترتیب 426 و 563 اسب­‌بخار قدرت در اختیار پیکاپ فورد قرار خواهد گرفت. میزان گشتاور در هردو مدل یکسان و برابر با 1051 نیوتن‌متر است.

براساس اعلام فورد، شتاب صفر تا 96 کیلومتر برساعت نسخه ER از F-150 Lightning برابر با 4.5 ثانیه است که از تمام F-150 های ساخته شده توسط کارخانه سریع‌تر خواهد بود.

تمام نسخه­‌های فورد F-150 Lightning به سامانه چهارچرخ محرک و سیستم تعلیق مستقل عقب مجهز شده که مورد اخیر برای نخستین بار به F-150 اضافه شده است. استفاده از آلومینیوم در اجزای تعلیق این خودرو، کاهش وزن کلی را نیز در پی داشته است.

ظرفیت یدک­‌کشی نسخه مجهز به باتری SR برابر با 2.2 تن است که با پکیج سفارشی به 3.5 تن و در مدل مجهز به باتری ER به 4.5 تن افزایش خواهد یافت. وزن کلی این خودرو هم بین 2.3 تا 2.4 تن تخمین زده می­‌شود.

ظرفیت محفظه بار 1.6 متری این خودرو برابر با 400 لیتر است، ضمن­‌اینکه محل مخفی برای قرار دادن لوازم کوچک نیز در کف محفظه بار پیش‌­بینی شده است.

قیمت و برنامه عرضه فورد F-150 Lightning

قیمت پایه F-150 Lightning مدل 2022 تنها 39,974 دلار برای تریم پایه به همراه باتری SR در نظر گرفته شده که با توجه به مشوق­‌های مالیاتی برخی ایالت‌ها احتمالاً به 30 هزار دلار کاهش خواهد یافت. کامل‌ترین تریم این خودرو یعنی پلاتینوم ER هم قیمتی در حدود 90 هزار دلار دارد، که بازهم 10 هزار دلار ارزان‌تر از جی­‌ام­‌سی هامر EV3X خواهد بود.

فورد F-150 Lightning از سال 2022 در تاسیسات جدید Rouge Complex و در کنار نسخه استاندارد F-150 تولید خواهد شد. استفاده گسترده از مواد بازیافتی و سامانه تهویه نوآورانه، از ویژگی­‌های شاخص این کارخانه است.

فروش رسمی این خودرو سال آینده آغاز خواهد شد، ولی علاقمندان می­‌توانند از هم­‌اکنون و با پرداخت تنها صد دلار، اقدام به پیش‌­ثبت­‌نام کنند.

دیدگاه کاربران