توهمی در واقعیت

ملاقات با دلاژ D12

22 اردیبهشت 1400 12:39

پس از تقریباً هفت دهه عدم فعالیت، برند فرانسوی دلاژ مجددا شروع به‌کار نموده است. جدیدترین محصول این شرکت که D12 نام گرفته، چیزی بسیار متفاوت از خودروهای تک-سیلندری است که دلاژ در سال‌های ابتدایی قرن بیستم تولید می‌کرد و به فروش می‌­رساند.

پیشرانه 12 سیلندر 7.6 لیتری در کنار یک موتور الکتریکی قدرتی باورنکردنی برای دلاژ D12 فراهم می‌کند.غیر از طراحی ظاهری بسیار متمایز، یکی دیگر از نخستین موارد جالب توجه در دلاژ، صدای پیشرانه آن است. این صدای گوش‌نواز از پیشرانه 12 سیلندر 7.6 لیتری حاصل شده که در دورشمار 8200 دور در دقیقه، 990 اسب­‌بخار قدرت تولید می­‌کند. در کنار این قلب قدرتمند، یک موتور الکتریکی با خروجی 110 اسب‌بخار هم در نسخه GT از این خودروی اسپرت نصب شده است. البته نسخه دیگری از D12 هم با تمرکز بر استفاده در پیست مسابقات و به نام Club  ساخته شده که نزدیک به صد کیلوگرم سبکتر از نسخه GT است، اما قدرت موتور الکتریکی هم به 20 اسب­‌بخار کاهش یافته است.

با انتخاب حالت رانندگی شهری (City)، موتور الکتریکی به تنها منبع تولید نیرو برای این خودروی اسپرت تبدیل می­‌شود تا مقداری از مسافت داخل شهر بدون تولید آلایندگی طی شود. اما با انتخاب یکی از دو حالت رانندگی جاده (Road) یا پیست (Track)، هردو پیشرانه درون-سوز و برقی برای تامین قدرت وارد عمل خواهد شد. البته راننده دلاژ D12 امکان تنظیم حالت رانندگی دلخواه خود را نیز دارد که تحت حالت My Mix و با امکان گزینش از میان 432 مورد قابل انتخاب، تنظیم می­­‌شود.

دلاژ D12 سوپراسپرت فرانسوی

نسخه GT از دلاژ D12 که 1389 کیلوگرم وزن دارد، قادر است ظرف تنها 2.6 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت دست یابد و نهایتاً به سرعت 359 کیلومتر برساعت برسد. اما D12 Club که سبک‌تر است و در عین حال قدرت کمتری در اختیار دارد، ظرف 2.9 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت خواهد رسید هرچند که در حداکثر سرعت تفاوتی با نسخه GT ندارد.

دلاژ D12 Club به لطف وزن کمتر توانسته ظرف کمتر از 6 دقیقه و 40 ثانیه، پیست نوربورگ‌رینگ را یک دور کامل طی کند، درحالی‌که نسخه GT با وجود شتاب سریع‌تر در حرکت مستقیم، برای پیمودن پیست 5 ثانیه زمان بیشتری تلف کرد.

دلاژ D12 سوپراسپرت فرانسوی

در هماهنگی با فرم گلگیرهای جلو و عقب این خودرو به همراه عرض بیشتر بدنه در بخش عقب، کابین دلاژ D12 همچون جت جنگنده باز می‌­شود. شباهت با جنگنده­‌ها تنها به نحوه ورود به کابین محدود نمانده چراکه نحوه طراحی صندلی، فرمان با دو دستگیره در کنار آن، دو نمایشگر در دو طرف فرمان و صفحه نمایش نشان­دهنده‌­ها نیز کاملاً فضای داخل یک جت را تداعی خواهند کرد.

دلاژ قصد دارد تنها 30 دستگاه از D12 را تولید کند. البته با توجه به اینکه نخستین نمونه از این خودرو به حراج گذاشته خواهد شد، علاقمندان باید برای دستیابی به 29 دستگاه باقیمانده برنامه­‌ریزی کنند که هرکدام با قیمت 2.5 میلیون دلار قابل خریداری است.

دیدگاه کاربران