بازگشت آباراث SP1000

ساخت خودرویی خاص براساس آلفارومئو 4C

26 اردیبهشت 1400 12:38

این روزها نام آبارث (Abarth) را روی نسخه تقویت شده از دو محصول فیات یعنی 500 و 124 اسپایدر می­‌بینیم، اما گستره فعالیت این برند در دهه 1950 و 1960 میلادی بسیار وسیع‌تر از این روزها بوده و ساخت بدنه­‌های سبک­ وزن سفارشی و تقویت محصولات فیات، آلفارومئو و حتی پورشه را دربرمی­‌گرفت.

گروه استلانتیس به عنوان مالک آلفارومئو تصمیم گرفته با معرفی یک خودروی تک­ ساخت، خاطرات خوش آبارث 1000SP را یادآوری کند.مدل 1000SP با نام کامل Sport Prototipo یکی از آن خودروهای مسابقه‌­ای طراحی شده توسط آبارث بود که در مسابقات رالی دهه 60 میلادی درخشید. اکنون گروه استلانتیس به عنوان مالک آلفارومئو تصمیم گرفته با معرفی یک خودروی تک­ ساخت، خاطرات خوش 1000 SP را یادآوری کند.

برای انجام این کار، محصول اسپرت برند آلفارومئو یعنی 4C انتخاب شده که از شاسی فیبرکربن، سیستم تعلیق مک­‌فرسون در محور عقب و پیشرانه 1742 سی­‌سی چهار سیلندر مجهز به توربوشارژر بهره‌­مند شده است. این پیشرانه که در میانه خودرو نصب شده، 237 اسب­‌بخار قدرت در اختیار این اسپرت سبک‌وزن قرار می‌­دهد.

آلفارومئو 4C آباراث SP1000

به نظر می­‌رسد مهندسان استلانتیس زمان کافی برای انجام تغییرات اساسی در ابعاد 1000SP جدید نداشته‌­اند تا با اندازه کوچک نمونه اصلی همسان شود اما تغییراتی که در طراحی بدنه انجام شده، این خودروی جدید را به خوبی به نمونه اولیه شبیه ساخته است. چراغ‌های دایره‌­ای نصب شده برای آن و همچنین فرم کاپوت، کاملاً مدل قدیمی را در ذهن تداعی می­‌کند.

قطعات بدنه، شیشه­‌های جانبی و مخصوصا نمای عقب، همگی به نحوی تغییر یافته که 1000SP اصلی را به خاطر آورد هرچند که نمونه جدید در کنار مدل کلاسیک، در جایگاه یک خودروی شاسی­‌بلند ظاهر شده است.

نکته جالب دیگر در مورد نمونه جدید 1000SP، خروجی هوا در زیر سپر عقب آن است، که احتمالاً وظیفه خارج کردن هوای گرم از پیشرانه توربوشارژ این خودرو را برعهده دارد.

آلفارومئو 4C آباراث SP1000

با عنایت به خروج آلفارومئو 4C از خط تولید در سال 2020، به نظر می­‌رسد ساخت نمونه‌­ای مشابه با 1000SP تنها به منظور جلب توجه علاقمندان و رسانه‌­ها انجام شده، ولی در عین­ حال باید درنظر داشت که با توجه به آمار فروش کم 4C، احتمال دارد که هنوز چند شاسی از این مدل در کارخانه آلفارومئو موجود باشد. در آن صورت اصلاً بعید نیست که خودروساز ایتالیایی، سفارش علاقمندان برای ساخت مدل‌های منحصربفرد را با کمال میل بپذیرد.

دیدگاه کاربران