ضعیف‌تر از آنچه نشان می‌دهد

تست و بررسی موتورسیکلت بنلی TNT 180S

28 اردیبهشت 1400 15:17

بی‌تردید یکی از بهترین‌های بازار ایران است. اسپرت زیباروی ایتالیایی که به لطف طراحی آیرودینامیک و رنگ‌بندی متنوع دل از جوانان برده است. بنلی TNT 180S یکی از درخشان‌ترین گرافیک‌های بصری را در کلاس نِیکد دارد. کلاسی که بنلی به آن TNT (Tornado Naked Tre) می‌گوید. حضور این ایتالیایی علیرغم قیمت بالا رقابت با محصولات آسیایی مشابه را معنادار کرده است.

اواخر تابستان سال 98 در حالی که بازار موتورسیکلت‌های کشور مملو از مدل‌های هندی و چینی بود، شرکت نیکران موتور «تغییردهنده بازی» را راهی میدان کرد. اگرچه که اولین حضور بنلی در ایران به سال 1394 بازمی‌گردد. محصولی که از نظر فنی با انتقاداتی همراه شد ولی چهره جسور و تنومند آن حواس مخاطب را از سایر نقایص پرت می‌کرد. شاید در ظاهر امر همکاری با یک برند اصیل ایتالیایی آن هم در اوج تحریم‌ها کمی نامتعارف باشد. ولی نکته‌ای که اغلب به آن توجه نمی‌شود این است که بنلی از سال 2016 یکی از زیرمجموعه‌های هولدینگ جیلی چین به حساب می‌آید. از سوی دیگر محصولات بنلی در ایران به صورت مونتاژ به دست مشتریان می‌رسند.

بررسی طراحی بنلی TNT 180S

باید اعتراف کرد که بنلی TNT 180S در ایران به عنوان یک Naked خاص به حساب می‌آید. در صورتی که این موتور از نظر معروف‌ترین نیکدهای دنیا، چندان هم به اصول طراحی این تیپ از محصولات وفادار نبوده است. با این حال شکل بدنه بنلی فوق در بین محصولات 180 سی‌سی سرآمد است.

در نگاه جانبی شاهد بازی پیچیده زوایای تند و در هم تنیده هستیم که در اوج بی‌نظمی، یک نظم چشم‌نواز را ایجاد کرده‌اند. باک برجسته و زین شیب‌دار حس و حال راندن با موتورسیکلت‌های استریت فایتر را القا می‌کند. اگرچه با کمی دقت کوچک بودن تایر جلو ماهیت این موتور را لو می‌دهد ولی این محفظه بزرگ پیشرانه و اگزوز رو به بالای آن است که چشم را به خود می‌دوزد.

در نمای روبرو اولین چیزی که جلب توجه می‌کند، چراغ‌های آن است. فریمی بزرگ و شش ضلعی که با یک LED نور روز احاطه شده است. این همان چیزی است که در سایر محصولات سری S بنلی نیز دیده می‌شود. طراحی ماجراجویانه ایتالیایی‌ها حتی در قسمت قاب آینه نیز دیده می‌شود. روی کنسول یک نمایشگر دیجیتالی بزرگ با المان‌های فراوان الکترونیکی دیده می‌شود که به طرز هیجان‌انگیزی رنگ‌آمیزی شده است. نقش بستن عبارت 180S در قسمت‌های مختلف بدنه امضای خاص این بنلی بوده است.

شاید یکی از ایرادات این موتورسیکلت، نشیمن آن باشد. کوچک بودن زین کار را برای پیمایش‌های طولانی سخت می‌کند. این مشکل در قسمت نشیمن عقب (زین ترک) هم دیده می‌شود.

بررسی مشخصات فنی بنلی TNT 180S

روی کاغذ استفاده از یک پیشرانه چهارزمانه تک سیلندر 175.3 سی‌سی با خروجی قدرتمندی همراه است. در حالی که قدرت بنلی TNT 180S با چنین حجمی تنها 18 اسب‌بخار در 9500 دور در دقیقه و 14 نیوتن‌متر گشتاور در 7000 دور در دقیقه است. این عددی نیست که از یک نیکد 147 کیلوگرمی انتظار داشته باشیم. به همین دلیل است که سرعت نهایی آن تنها 120 کیلومتر برساعت اعلام شده است.

اگرچه توان این موتور چندان چنگی به دل نمی‌زند ولی استفاده از ساختار 3 شمع روی تک سیلندر Red Line یا دور موتور نهایی را بالاتر برده است. از سوی دیگر شاهد هستیم که مصرف سوخت این موتور به همین دلیل قابل قبول شده است.

اگرچه توان این موتور چندان چنگی به دل نمی‌زند ولی استفاده از ساختار 3 شمع روی تک سیلندر Red Line یا دور موتور نهایی را بالاتر برده است. از سوی دیگر شاهد هستیم که مصرف سوخت این موتور به همین دلیل قابل قبول شده است.

گیربکس 6 سرعته این موتورسیکلت عکس‌العمل دقیقی در شیفت‌ها دارد. ساختار جرقه‌زنی و استارت 180 اس به کلی به صورت الکترونیکی است.

استفاده از ترمزهای دیسکی خنک‌شونده در جلو و عقب پایداری این مدل را افزایش داده است. این در حالی است که سیستم تعلیق در محور جلو و عقب نیز به صورت تلسکوپی روغنی در نظر گرفته شده است.

ایستادن در کنار TNT 180S نشان می‌دهد که این محصول ابعاد بزرگی دارد. طول، عرض و ارتفاع 203، 78 و 107 سانتی‌متری آن قد و قواره خوبی برایش به هم زده است.

نظر مشتریان در مورد بنلی TNT 180S

بررسی نظرات درباره موتورسیکلت بنلی TNT 180S نشان می‌دهد که یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های نگهداری آن، کمبود لوازم یدکی و البته گران بودن آن‌هاست. این خبر خوبی برای موتورسیکلتی که رقبایی مانند آپاچی 180 و باجاج پالس NS200 را پیش روی خود می‌بیند، نیست.

تجربه میدانی برخی از مشتریان حاکی از آن است که سه شمع بودن پیشرانه در درازمدت منجر به افزایش دمای بلوک موتور می‌شود که برایبنلی TNT 180S عوارض ناخوشایندی در پی دارد. علاوه‌براین برای راکبان سنتی شاید نداشتن جک وسط در این موتور اتفاق خوبی نباشد. با همه این‌ها شتاب TNT 180S می‌تواند نظر مشتریان جوان‌تر را جلب کند. بسیاری از خریدارانی که برای اولین‌بار سوار موتورسیکلت فوق می‌شوند با روشن کردن چراغ‌های LED نور روز آن مشکل دارند ولی نکته اینجاست که این چراغ‌ها اساساً برای خاموش شدن طراحی نشده‌اند.

نویسنده : نیما حدادی

منبع : باما

دیدگاه کاربران