• خريد و فروش حواله‌ ايران خودرو و سايپا

معامله حواله ایران خودرو قانونی است؟

خرید و فروش حواله‌ ایران خودرو و سایپا

5 مرداد 1401 13:23

ممنوعیت خرید و فروش حواله ایران خودرو

مرداد 1401: شرکت ایران خودرو با انتشار اطلاعیه‌ای، برای چندین‌بار، نسبت به خرید و فروش حواله محصولات این شرکت، هشدار داد. در این اطلاعیه، چنین آمده که بعد از اعلام نتایج قرعه کشی سامانه یکپارچه خودرو، برخی از برندگان ایران خودرو، اقدام به درج آگهی فروش حواله ایران خودرو کرده‌اند در صورتیکه ممنوعیت معامله حواله خودرو، در انواع شرایط فروش ایران خودرو، مورد تاکید قرار گرفته است.

ایران خودرو همچنین یادآوری کرده که مشتری نهایی، همان برنده اعلام شده از سوی این شرکت است و تمامی اسناد و مدارک خودرو نیز به اسم شخص برنده، صادر می‌شود. بنابراین تمامی تبعات ناشی از معامله حواله ایران خودرو، برعهده طرفین معامله بوده و ایران خودرو مسئولیتی در قبال این موضوع، ندارد.

خرید و فروش حواله خودرو ممنوع است

اردیبهشت 1401: بر اساس گفته‌های سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، خرید و فروش حواله در فضای مجازی صورت می‌گیرد؛ اما توصیه نمی‌شود که افراد آن را انجام دهند. زیرا کالایی که ثبت نمی‌شود، قابل خرید و فروش نیست.

وی افزود که «حواله‌فروشی» یکی از کارهای پر سودی است که این روزها بسیار باب شده است. اگر نمایندگی شرکت‌های خودروساز، خرید و فروش حواله را تائید می‌کردند، خرید آن مشکلی نداشت.

افزایش تقاضای خرید و فروش با ادامه یافتن قرعه‌کشی‌ها

فروردین 1401: با وجود آن‌که  ایران‌خودرو و سایپا، اعلام کرده‌اند که انتقال امتیاز یا انتقال حقوق ناشی از برنده‌ شدن در قرعه‌کشی خودرو، به اشخاص ثالث، ممنوع است و خرید و فروش حواله‌های قرعه‌کشی این دو خودروساز نیز (تا اطلاع ثانوی) غیرقانونی خواهد بود، اما با این حال خرید و فروش حواله تبدیل به یک بازار غیررسمی شده و سودهای میلیونی‌ای را به دنبال دارد.

رسول سلیمانی، کارشناس صنعت خودرو، در این باره گفت که اگر محدودیت‌های در رهن بودن سند خودرو لغو شود، مردم به جای معاملات غیررسمی می‌توانند رسما حواله را انتقال دهند؛ در این صورت بازار سیاه خرید و فروش حواله مدیریت می‌شود.

وی افزود که برای کنترل سوداگری هم می‌توان از ابزارهای مالیاتی استفاده کرد؛ برای مثال، در صورتی که افراد در شروع سال اول انتقال را انجام دهند، مشمول پرداخت مالیات شوند.

در ادامه نیز وی اشاره کرد که تاکنون برخوردی را در خصوص خلاف بودن خرید و فروش حواله‌های ایران‌خودرو و سایپا، ندیده است. در واقع جلوگیری از فروش خودرویی که فرد خریده است سبب می‌شود تا وی به سمت بازارهای غیررسمی برود.


با تغییر شرایط اقتصادی حاکم بر کشورمان، به ویژه بعد از خروج یک‌جانبه ایالات متحده از برجام در اوایل سال 1397، خرید خودرو به‌عنوان یکی از روش‌های قدیمی برای سرمایه‌گذاری‌، دوباره بر سر زبان‌ها افتاد. خودرو با اینکه کالایی مصرفی است و نباید سرمایه‌ای باشد اما عواملی همچون محدودیدت‌های ارزی (که با نوسانات ناگهانی و اعمال محدودیت‌های سختگیرانه برای خرید و فروش ارز همراه شد)، آشفتگی‌های دائمی در بازار بورس و همچنین تفاوت بسیار زیاد قیمت کارخانه‌ای خودرو با قیمت بازار آزاد، دست به دست هم دادند تا خیلی‌ها دوباره به خرید خودرو روی بیاورند.

در چنین شرایطی، تقاضا برای خرید خودرو صفر، بسیار بیشتر از عرضه خودروسازان شد. بنابراین مدیران دولتی، روش جدیدی به نام قرعه‌کشی خودرو را در اواخر بهار 1399 معرفی کردند؛ روشی که ابداع‌کنندگان آن، دو هدف مهم داشتند: یکی برای رساندن خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی و دیگری برای شفاف‌سازی فرآیند واگذاری‌ها و توزیع خودروسازان.

چرا بازار حواله خودرو داغ است؟!

اگر نگاهی به آمارهای قرعه‌کشی ایران خودرو و قرعه‌کشی سایپا داشته باشید، حتما متوجه این نکته می‌شوید که برای اکثر محصولات این خودروسازان، میزان تقاضا برای ثبت‌نام خودرو، بیشتر از ظرفیت فروش خودروسازان است تا جایی که حتی در برخی مدل‌های کم‌تیراژ، شانس برند‌شدن ثبت‌نام‌کنندگان، بیشتر از چند درصد هم نیست.

خرید و فروش حواله‌ ایران خودرو و سایپا
خرید و فروش وکالتی خودرو

حالا که شانس چندانی برای برنده‌شدن وجود ندارند، برخی‌ها به سراغ خرید خودرو کارکرده می‌روند چراکه مزایای زیادی برای‌شان دارد. مثلا اینکه طی چند روز، خودرو را تعویض پلاک می‌کنند، لازم نیست ماه‌ها منتظر تحویل خودرو بمانند و مهم‌تر اینکه دیگر نیازی نیست نگران قیمت روز خودرو باشند. آنهایی که در شرایط پیش‌فروش خودروسازان خوب می‌دانند که راجع به چه چیزی صحبت می‌کنیم!

اما برخی دیگر از مشتریان هستند که راه پرخطری را انتخاب می‌کنند و به‌جای خرید خودرو، به‌دنبال خرید و فروش حواله خودرو می‌روند. وقتی می‌گوییم پرخطر، یعنی موانع قانونی زیادی بر سر راه آنها وجود دارد که اگر حواس‌شان جمع نباشد، ضرر سنگینی برای‌شان خواهد داشت.

در این میان، برخی‌ها هستند که پول نقد دارند اما نمی‌توانند برای خرید خودرو ثبت‌نام کنند. گروهی دیگر هم هستند که ثبت‌نام کرده‌اند اما پول کافی برای تکمیل وجه را ندارند. اینجاست که معامله حواله‌های خودرو، در بازار آزاد، داغ می‌شود. بازاری که در آن «ظاهرا» هم فروشنده حواله خودرو، سود می‌کند و هم خریدار حواله خودرو، به هدفش می‌رسد. آیا واقعا همینطور است؟!

چرا قیمت خودرو از حواله خودرو مهم‌تر است؟

در زمان خرید خودرو، اگر به‌دنبال خرید حواله خودرو هستید، در ابتدا باید قیمت روز خودرو را چک کنید و ببینید که قیمت نمایندگی با قیمت بازار، چقدر تفاوت دارد. در محصولات تولید داخلی، بدلیل تیراژ کم و تقاضای زیاد، قیمت روز خودروها معمولا بسیار بیشتر از قیمت نمایندگی است.

اما مثلا در برخی مدل‌های چینی، شاید با خلاف این موضوع، مواجه شوید. این روزها اگر در بازار خودرو بگردید، چینی‌هایی را پیدا می‌کنید که در بازار آزاد، با قیمت کمتری نسبت به قیمت نمایندگی، فروخته می‌شوند. پس در چنین شرایطی، قیمت روز خودرو، می‌تواند فاکتوری بسیار مهم برای‌تان باشد چراکه اگر بی‌دقتی کنید، ممکن است میلیون‌ها تومان را به راحتی از دست بدهید.

خرید و فروش حواله قرعه کشی خودرو چگونه است؟

هم ایران خودرو و هم سایپا، اعلام کرده‌اند که انتقال امتیاز یا انتقال حقوق ناشی از برنده‌شدن در قرعه‌کشی خودرو، به اشخاص ثالث، ممنوع است. بنابراین خرید و فروش حواله‌های قرعه‌کشی ایران خودرو و سایپا نیز (تا اطلاع ثانوی) غیرقانونی خواهد بود.

امکان صلح در حواله خودرو چیست؟

یکی از مهم‌ترین قوانین جدیدی که برای خرید خودرو، وضع شده، این است که «امکان صلح» در قراردادهای فروش ایران خودرو و فروش سایپا، دیگر وجود ندارد. اما صلح چیست و چرا از قرارداد مشتریان حذف شده است؟

«صلح» بصورت خلاصه، یعنی اینکه خریدار اصلی خودرو، قبل از تحویل گرفتن خودرو از نمایندگی، سندی را تنظیم می‌کند که به موجب آن، می‌تواند خودرو را به شخص ثالث، بفروشد. بنابراین اسناد و مدارک خودرو نیز به نام شخص ثالث، صادر خواهد شد. متاسفانه تا سال‌ها، سودجویان از «امکان صلح» سواستفاده می‌کردند و قبل از تحویل گرفتن خودرو، آنرا با قیمتی بسیار بیشتر، در بازار آزاد می‌فروختند و اصطلاحا، یک‌شبه پولدار می‌شدند!

اما برای آنکه محصولات ایران خودرو و سایپا، با احتمال بیشتری بدست مصرف‌کننده واقعی برسد، «امکان صلح» را از تمامی قراردادهای فروش ایران خودرو و سایپا، حذف کرده‌اند.

خرید و فروش وکالتی حواله خودرو چگونه است؟

بعد از آنکه «امکان صلح» از قراردادهای ایران خودرو و سایپا حذف شد، خرید خودرو صفر، سخت‌تر از قبل شده بود اما سودجویان هم بیکار ننشستند و روش دیگری را ابداع کردند؛ روشی که با نام «فروش وکالتی حواله خودرو» معروف شد و حتی برخی از مصرف‌کنندگان واقعی را هم گرفتار خودش کرد.

در این روش خرید خودرو، فروشنده حواله خودرو و خریدار حواله خودرو، «وکالتنامه‌ بلاعزل» را میان خودشان تنظیم می‌کنند که طی آن، فروشنده متعهد می‌شود که خودرو و سندش را به خریدار تحویل دهد. خریدار هم چکی را به عنوان ضمانت به فروشنده تحویل می‌دهد.

خرید و فروش حواله‌ ایران خودرو و سایپا
خرید و فروش وکالتی خودرو

متاسفانه در این روزها، فروش وکالتی حواله خودرو، تنها روشی است که برای سودجویان باقیمانده اما باید این نکته را هم یادآور شویم که دور زدن قانون، تفاوتی با کار غیرقانونی ندارد! باید بدانید که فروش امتیاز خودروهای ثبت‌نامی با هر روشی و با هر استدلالی، غیرقانونی است و می‌تواند تبعات مالی زیادی برای هردوطرف معامله، داشته باشد.

ضمن اینکه حتی بعد از تحویل خودرو، سند خودروها به مدت یکسال در رهن شرکت ایران خودرو یا شرکت سایپا باقی می‌ماند و طی این یکسال، ممکن است هر اتفاقی برای طرفین معامله، رخ دهد!

خرید خودرو کارکرده با سند رهنی چگونه است؟

اگر شما قصد خرید خودرو کارکرده‌ای را دارید که سندش در رهن خودروساز است، اکیدا توصیه می‌کنیم این کار را انجام ندهید چرا که:

  1. تا زمانیکه سند خودرو در رهن خودروساز باشد، حتی اگه وکالتنامه فروش خودرو هم تنظیم کرده باشید، بازهم خودروساز، به خریدار اصلی فقط پاسخگوست نه به شما (شخص ثالث). بنابراین برای فک رهن سند، فقط خریدار اصلی باید اقدام کند.
  2. تا قبل از تحویل خودرو به خریدار اصلی، اگر خودروساز متوجه شود که شرایط قرارداد فروش رعایت نشده است، می‌تواند ثبت نام خودرو را ابطال کرده، هزینه واریزی توسط خریدار اصلی را برگردانده و خودرو را پس بگیرد.
  3. خریدار اصلی اگر قبل از فک رهن سند، اقدام به فروش خودرو کند و آنرا در اختیار شخص ثالث قرار دهد، انجام هرگونه نقل و انتقال یا تعویض پلاک خودرو، برای هیچکدام از طرفین معامله، امکان‌پذیر نیست. بنابراین تا یکسال (موعد فک رهن ایران خودرو و سایپا)، پلاک خریدار اصلی، باید روی خودرو باقی بماند. لذا در صورت بروز هرگونه تخلف قانونی یا هرگونه تخلف راهنمایی و رانندگی توسط شخص ثالث، این خریدار اصلی است که باید پاسخگوی پلیس و مراجع قضایی باشد.

نکته آخر اینکه قبل از خرید خودرو کارکرده از محصولات ایران خودرو و سایپا، حتما وصعیت سند خودروها را از طریق نمایندگی مرکزی، استعلام بگیرید.


شرایط فروش سایپا

برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت سایپا و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش سایپا، طرح فروش نقدی سایپا، طرح فروش فوق العاده سایپا و طرح فروش اقساطی سایپا، مقاله ثبت نام سایپا را مطالعه کنید.

نتایج قرعه کشی ایران خودرو

جهت اطلاع از نحوه ثبت نام در قرعه ‌کشی فروش فوق العاده ایران خودرو، چگونگی ثبت نام در قرعه کشی پیش فروش ایران خودرو، مشاهده آخرین آمارهای فروش ایران خودرو و سایر اخبار مرتبط با آن و همچنین جهت اطلاع از تعداد ثبت نام کنندگان خودروها به همراه فهرست برندگان قرعه کشی ایران خودرو، مقاله پیگیری قرعه کشی ایران خودرو را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران