طرحی جاودان در صنعت خودروسازی

گرامیداشت تولد پنجاه سالگی لامبورگینی کونتاش

9 خرداد 1400 15:06

بدون اغراق می‌­توان گفت تمامی افراد علاقمند به خودرو، تصویر لامبورگینی کونتاش را همواره در ذهن خود دارند. طراحی خشن و اسپرت این خودروی ایتالیایی پس از گذشت 50 سال هنوز هم بسیار جالب توجه و هیجان­‌انگیز است. نمی­‌توان به راحتی تصور کرد که نیم قرن پیش و در هنگام معرفی اولیه این مدل در نمایشگاه خودرو ژنو، واکنش بازدیدکنندگان چگونه بوده است.

طراحی محصولات جدید لامبورگینی همچون اونتادور، هوراکان، سیان و حتی اوروس از مدل افسانه‌ای کونتاش تاثیر گرفته است.به هرحال تاثیر کونتاش بر صنعت خودرو آنقدر زیاد بوده که لامبورگینی اعلام کرده پس از گذشت نیم قرن، طراحی محصولاتش همچنان از کونتاش تاثیر می‌پذیرد.

مدیر بخش طراحی شرکت لامبورگینی آقای میتا بورکرت (Mitja Borkert)، کونتاش را جزء آن دسته از آثار هنری دانسته که با گذر زمان، همچنان زیبایی و ارزش خود را حفظ می­‌کنند. به اعتقاد وی تناسبات بی­‌نقص طرح این خودرو، هویتی ویژه برای آن به همراه آورده است.

به نظر می‌­رسد اعتراف لامبورگینی به تاثیر پذیرفتن فرم محصولات جدید از طراحی کونتاش، به مدل‌هایی همچون اونتادور، هوراکان، سیان و حتی اوروس اشاره داشته دارد. خطوط مستقیم روی کاپوت و محفظه پیشرانه به همراه طرح زاویه‌دار اجزای جانبی بدنه، جزئی از زبان طراحی محصولات مدرن لامبورگینی را شکل داده است.

لامبورگینی کنتاش گرامیداشت تولد پنجاه سالگی

لامبورگینی کونتاش توسط مارچلو گاندینی طراحی شد که در استودیو برتونه مشغول به کار بوده و قبل از این خودرو، مدل‌هایی همچون آلفارومئو کارابو و لانچیا استراتوس زیرو را طراحی کرده بود. هرچند مدل‌های مذکور هرگز به خط تولید راه پیدا نکردند، اما کونتاش سه سال پس از طراحی وارد خط تولید شده و برای چندین سال در قالب نسخه­‌های گوناگون عرضه شد.

ماجرای نام‌گذاری لامبورگینی کونتاش

براساس شنیده­‌ها، لامبورگینی برای ادای احترام به کونتاش در حال کار روی نسخه ویژه‌­ای از سوپراسپرت سیان است و به‌زودی از آن رونمایی خواهد کرد.

دیدگاه کاربران