ترکیب قدیم و جدید در یک نقطه

گشتی در رویداد خودرویی جزیره آملیا

9 خرداد 1400 16:30

دورهمی خودروها در جزیره آملیا (در خط ساحلی فلوریدا) امسال هم پرهیجان برگزار شد. باز هم مانند سنوات قبل شاهد یک ترکیب جادویی از چیدمان خودروهای نامدار امروزی در کنار اسطوره‌های قدیمی هستیم.

برگزارکنندگان این دورهمی جذاب، امسال توانسته‌اند 300 خودروی خیره‌کننده روی کره زمین را یکجا گردهم بیاورند.پارک فرناندینا امسال میزبان جشنواره امسال Concours d'Elegance آملیا بود. جایی که در یک سو فولکس‌واگن بیتل 1964 را می‌بینیم و در آن سوی دیگر لوسید ایر 800 اسب‌بخاری را. اولین‌بار سال 1996 بود که این رقابت‌های خاص خودرویی در شمال شرقی فلوریدا در محل باشگاه گلف ریتز-کارلتون برگزار شد. آن زمان فقط 163 خودرو در اینجا پارک شدند و تنها 2200 بازدیدکننده حضور داشتند. اما اکنون آملیا میزبان بیش از 100 هزار بازدیدکننده است. از سوی دیگر برگزارکنندگان نیز توانسته‌اند 300 خودروی خیره‌کننده روی کره زمین را یکجا گردهم بیاورند.

رویدادهای موسوم به Concours d'Elegance (رقابت زیبایی) چه در پیبل بیچ باشد و چه اینجا در جزیره آملیا به اعتبار خودروهای کلاسیکشان شناخته می‌شود. به خصوص مدل‌های قبل از جنگ جهانی که می‌بایست از نظر اصالت تاییدشده باشند. درست در چمن غربی محل برگزار می‌توان خط بزرگی از مدل‌های ناب دوزنبرگ، کادیلاک، لینکلن و حتی هیسپانو سویزا را مشاهده کرد که همگی دست‌کم طی 100 سال جان سالم به در برده‌اند.

سال گذشته یک دوزنبرگ J-218 نسخه تاون لیموزین مدل 1929 جایزه بزرگ این جشنواره را به خانه برد. اما امسال جایزه اصلی نمایش را یک هیسپانو سویزا H6B مدل 1926 روباز از آن خود کرده است. البته جایزه ویژه هیات داوران نیز به خودروی بسیار کم‌یاب مسابقه‌ای Shadow DN4 مدل 1974 تعلق گرفت.

در راسته مقابل می‌شد تعدادی از رویایی‌ترین اسپرت‌-کلاسیک‌های دنیا را مشاهده کرد. از مرسدس‌بنز CLK GTR گرفته تا مک‌لارن F1 بسیار تمیز. حتی یک جگوار منحصر به XJR-15 با رنگ زرد نیز به چشم می‌خورد. در این میان نباید از مدل‌های استثنایی مرکوری Cyclone Spoiler II مدل 1970 و آن ماوریک  Sportster مدل 1952 آبی‌رنگ غافل شد. درباره گزینه آخر باید بگوییم که این خودروی اسپرت یک بازآفرینی تحسین‌برانگیز از کادیلاک الدورادو بوده که برای نخستین‌بار در این رویداد معرفی می‌شود.

مسئولین برگزاری، امسال از لین سنت جیمز راننده سابق مسابقات ایندی‌کار که دو قهرمانی در رقابت‌های 24 ساعته دیتونا داشت هم تجلیل کردند. به همین دلیل برخی از خودروهای مسابقه‌ای نمادین او به نمایش درآمد. مانند همان AMX اسپریت خوش‌پوش مدل 1979 که هم‌چنان با تایرهای اصلی BF گودریچ خود می‌درخشید.

کلاسیک‌ها همواره در گردهمایی‌های خودرویی جذاب هستند اما نمی‌‌توان از بخش ابرخودروهای آینده‌نگر نیز چشم‌پوشی کرد. جایی که مثل همیشه چند کانسپت برقی رونمایی شدند. امسال حضور رسمی فولکس‌واگن با معرفی ID.4 اعتبار دوچندانی به این جشنواره افزود. اگرچه شرکت برای رعایت حس فانتزی این نمایش، خودروی جالب Elektrotransporter مدل 1979 را هم با خود آورده بود. این خودرو در واقع نسخه برقی همان ترنسپورتر کلاسیک است.

اما چشم‌گیرترین خودروی این بخش بی‌تردید لوسید ایر بود. خودرویی که یک به‌تنهایی یک غرفه بزرگ برای خودش داشت. خودرویی با قدرت 800 اسب‌بخار و دامنه پیمایش بیش از 830 کیلومتر. مدیران لوسید جلوی چشم حضار شتاب‌ خیره‌کننده این خودرو را به نمایش گذاشتند.

حالا وقت حبس شدن نفس در سینه است. شرکت هنسی سرانجام‌ پس از ماه‌ها تعویق ابرخودروی جدید خود یعنی ونوم F5 را به طور رسمی در این رویداد به نمایش گذاشت. چیدمان چشم‌نواز این خودروهای قدیمی جدید است که جشنواره خودرویی جزیره آملیا را منحصر‌به‌فرد کرده است.

دیدگاه کاربران