تقویت سدان هیبریدی برای مسیرهای سخت

گرد و خاک تویوتا پریوس در مسابقات رالی

10 خرداد 1400 17:16

هنگامی که نام مسابقات رالی را می­‌شنویم، معمولاً تصویر عبور خودروهایی همچون سوبارو ایمپرزا، آئودی کواترو یا فورد فوکوس در نظر مجسم می‌­شود. هرچند پیش از این تویوتا یاریس را هم در مسابقات WRC یا رالی استرالیا مشاهده کرده­‌ایم، اما حضور تویوتا پریوس در قامت یک خودروی رالی، امری عجیب و دور از انتظار است.

قرار است این تویوتا پریوس هیبریدی به پیشرانه راوفور پرایم مجهز شود که 302 اسب­‌بخار از پیشرانه اصلی و 53 اسب‌­بخار از موتور برقی روی محور عقب در اختیار این خودرو قرار خواهد داد.البته این خودرو در نتیجه کار گروهی سه مهندس اهل شهر میشیگان در آمریکا و شاغل در شرکت تویوتا شکل گرفته که نمونه کارکرده از نسخه چهارچرخ محرک پریوس یعنی AWD-e را برای مسابقات رالی آماده کرده‌­اند.

فضای داخلی این خودرو به مواردی همچون میله‌­های حفاظتی، صندلی­‌های مسابقه‌­ای اسپارکو با کمربند ایمنی 5 نقطه­‌ای و پلکسی گلس سبک به جای شیشه‌­ها، مجهز شده است تا با مقررات ایمنی FIA مطابقت پیدا کند. به جزء برچسب­‌های رنگی، چند چراغ LED و برخی قطعات الحاقی به بدنه که بیشتر جنبه تزئینی داشته، چهره این خودرو با نسخه استاندارد تفاوتی ندارد.

آماده‌سازی تویوتا پریوس برای مسابقات رالی

رینگ‌های 15 اینچی خودرو برجای خود باقیمانده ولی تایرها با نمونه مناسب برای رالی تعویض شده است. برای مناسب­‌سازی سیستم تعلیق، از اشتراک فنی پریوس با سایر محصولات تویوتا استفاده شده بدین معنا که کمک­‌فنرهای راوفور TRD در محور جلو و مدل‌های کمری و آوالون TRD در محور عقب نصب شده‌­اند. در نتیجه این تغییرات، ارتفاع پریوس رالی نسبت به مدل استاندارد 1.8 سانتی‌متر افزایش پیدا کرده است. به واسطه انجام برخی تغییرات دیگر در سیستم تعلیق و از مدار خارج شدن ترمز ضدقفل و سامانه پایداری، این پریوس برای حرکات نمایش در سر پیچ‌ها آماده شده است.

نیروی محرکه تویوتا پریوس AWD-e در حالت استاندارد، به میزان 121 اسب‌بخار از پیشرانه اصلی و 7 اسب­­‌بخار از موتور برقی نصب شده در محور عقب تامین می‌­شود، که البته موتور محور عقب در سرعت بالاتر از 64 کیلومتر برساعت از مدار خارج می­‌شود. شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت پریوس با این میزان نیرو برابر با 10.7 ثانیه است که رقم چندان بدی نیست، اما نمی‌تواند برای مسابقه رالی جالب توجه باشد. به همین دلیل تیم مهندسان قصد دارد مجموعه قوای محرکه راوفور پرایم را در سینه این مدل نصب نماید که 302 اسب­‌بخار از پیشرانه اصلی و 53 اسب‌­بخار از موتور برقی روی محور عقب را در اختیار این خودرو قرار خواهد داد.

آماده‌سازی تویوتا پریوس برای مسابقات رالی

تنها مانعی که در این میان وجود دارد این است که مشخص نیست پس از نصب پیشرانه مذکور، این خودرو در کدامیک از رده­‌های تعیین شده توسط اتحادیه رالی آمریکا (ARA) مجاز به رقابت خواهد بود.

به هرحال تیم سازنده تویوتا پریوس رالی امیدوار است بتواند این خودرو را در ماه‌­های آینده در مسابقات مختلف شرکت دهد.

دیدگاه کاربران