• خودروهاي قاچاق در ايران
  • خودروهاي قاچاق در ايران
  • خودروهاي قاچاق در ايران

توقیف خودروهای لوکس قاچاق

خودروهای قاچاق در ایران

15 فروردین 1403 14:20

توقیف خودروهای لوکس قاچاق

فروردین 1403: سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا، در چهاردهمین جلسه قرارگاه نوروزی امین اعلام کرد که قاچاق پدیده‌ای ویران‌گر و مخرب است که همه طیف ها و جنبه های آن می تواند به سهم خود به اقتصاد یک کشور آسیب برساند. همه مصادیق و جنبه های قاچاق کالا توسط کارشناسان پلیس امنیت اقتصادی رصد و برخورد قانونی لازم با آن انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای طرح توقیف خودروهای لوکس قاچاق، اظهار کرد در بررسی های اولیه خودروهای لوکس و گران‌قیمت سطح شهر مشخص شده که برخی از این خودروها فاقد مجوزهای لازم بوده و در حقیقت به صورت غیر مجاز و قاچاق وارد کشور شده‌اند. توقیف خودروهای لوکس قاچاق توسط کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی در حال انجام است و در اولین مرحله اجرای این طرح 5 دستگاه خودرو فاقد مجوزهای لازم توقیف شده است.

کشف بنز 10 میلیاردی در تهران

آبان 1402: سرهنگ کارآگاه مهدی افشاری، رییس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ ، از کشف یک دستگاه خودوری بنز قاچاق خبر داد و اعلام کرد کارشناسان ارزش این خودرو را بیش از 10 میلیارد تومان برآورد کردند. با انجام اقدامات فنی و پلیسی مامورین این پلیس موفق به کشف محل دپوی خودوری قاچاق در محدوده سعادت آباد شدند.

وی درباره کشف این خودرو توضیح داد در پی اقدامات اطلاعاتی مشخص شد یک دستگاه خودوری بنز اس 500 قاچاق در پارکینگ برج صدرا واقع در سعادت آباد، بلوار حق شناس دپو شده که به وسیله کامیون‌های خودوربر به این مکان منتقل و سپس تحویل مشتری می‌دهند. مامورین پلیس محل موصوف را بازرسی کردند و مشخص شد یک دستگاه خودوری بنز اس 500 مشکی رنگ در طبقه منفی 2 این محل پارک و پلاک خودروی دیگر بر روی آن نصب است و خودروی مذکور فاقد هرگونه اسناد و مدارگ گمرکی بوده و در سامانه نیز ثبت نشده است.

سرهنگ افشاری گفت سرانجام این خودرو توقیف و مالک نیز به مقر پلیس منتقل شد. پرونده قضایی مربوطه تشکیل و به همراه متهم به مرجع قضایی معرفی گردید. مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جامعه انضباط اقتصادی را در پی دارد لذا از شهروندان درخواست می‌شود در صورت مشاهده هرگونه قاچاق و یا احتکار کالا با شماره‌های 02166747343 و یا 09999871392 به پلیس اطلاع دهند.

قاچاق 275 دستگاه کشنده به کشور

آ‌بان 1402: ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی ، با اشاره به صدور حکم بدوی عوامل قاچاق 275 دستگاه کشنده ممنوع الورود در دادگاه انقلاب ارومیه، خبر داد در پی گزارش نهاد‌های امنیتی استان مبنی بر وجود سوء جریان و قاچاق دستگاه‌های کشنده توسط عده‌ای، موضوع در دستور کار دادستانی قرار گرفت و با دستور قضایی 35 متهم تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند.

وی افزود پس از رسیدگی و تحقیقات مقدماتی در دادسرای عمومی و انقلاب و صدور کیفرخواست، پرونده جهت اتخاذ تصمیم به دادگاه انقلاب ارومیه ارسال و شعبه مذکور نیز با احراز مجرمیت 22 نفر از متهمین آنان را به جزای نقدی به میزان بیش از 4 هزار میلیارد ریال (به تناسب هر یک از متهمین) محکوم و 9 متهم را تبرئه و درخصوص 4 متهم دیگر پرونده مفتوح است.

روش قاچاقچیان برای پلاک شدن خودروهای غیرقانونی

آبان 1402: سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا، درباره این که خودروهای لوکس قاچاق چگونه به شهرها می‌رسند، توضیح داد خودروهای لوکس قاچاق به‌وسیله کشتی‌ها به خورها آورده می‌شوند و در آنجا بارگیری می‌شوند و اکثراً شبانه به مقاصد شهرها از جاده‌های فرعی حرکت می‌کنند. اغلب این خودروها «پورشه»، «بنز»، «لندکروز» و... هستند که به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند. درواقع این خودروها به‌صورت قانونی پلاک نمی‌شوند چراکه فاقد مدارک قانونی هستند.

وی افزود برخی از افراد با روش‌های غیرقانونی، پلاک‌هایی برای این خودروها تهیه می‌کنند؛ به‌عنوان مثال، یک بنز قدیمی در زمان‌های قدیم به‌صورت رسمی توانسته است از پلیس راهنمایی و رانندگی پلاک دریافت کند چرا که آن زمان آن مدل ماشین قانونی وارد کشور شده بود و برای پلاک کردن مشکلی نداشت. حال این افراد، پلاک را از روی آن مدل بنز قدیمی باز می‌کنند و به‌روی یک بنز جدید که به‌صورت غیرقانونی وارد کشور شده، نصب می‌کنند. اخیراً مأموران پلیس امنیت اقتصادی باندی را شناسایی کردند که این نوع پلاک‌ها را خرید و فروش می‌کنند یا حتی اجاره می‌دهند. این افراد، درآمد بالایی از این نوع معاملات دارند و در برخی مواقع تنها با خرید و فروش این پلاک‌ها، پول خرید یک خودروی بنز را به دست می‌آورند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا تاکید کرد از ابتدای سال تاکنون، آمار کشف خودروهای لوکس قاچاق نسبت به سال قبل 47 درصد افزایش داشته است.

مجوز فروش خودرو قاچاق به سازمان های دولتی

اسفند 1401: براساس تصمیم جدید هیئت وزیران که در بهمن‌ماه 1401 به تصویب رسیده است، آن‌دسته از کالاهای قاچاقی که امکان فروش یا واگذاری بصورت عمومی را ندارند، تحت شرایطی خاص به ارگان‌ها یا سازمان‌های دولتی فروخته می‌شوند.

براساس یکی از بندهای این مصوبه، کالاهایی که برای سازمان اطلاعاتی، امنیتی، نظامی و انتظامی و سایر دستگاه‌های دولتی جهت انجام وظایف قانونی استفاده مشترک دارند از قبیل:

  • موتور سیکلت با حجم موتور بالای (250) سی سی،
  • خودروهای عملیاتی تاکتیکی و پشتیبانی لجستیکی غیرقابل شماره‌گذاری،
  • خودروهای با حجم موتور بالای (2500) سی سی غیرقابل شماره‌گذاری که به صورت قاچاق وارد کشور میشوند،

بر اساس نیاز و اولویت دستگاه‌های متقاضی، با قیمت کارشناس رسمی امکان واگذاری به سازمان‌ها یا نهادهایی که از بودجه عمومی استفاده کنند، را خواهند داشت. جزییات کامل این مصوبه را از لینک زیر دریافت کنید:

»» مصوبه واگذاری خودرو قاچاق غیرقابل فروش (PDF) ««

امحای فنی خودروهای قاچاق

تیر 1401: امحای فنی خودروهای لوکس قاچاق در روز یکشنبه دوازدهم تیرماه 1401، در محل انبار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی انجام شد.

سید عبدالمجید اجتهادی، مدیرعامل سازمان اموال تملیکی، در این مراسم که با حضور مسئولان کشوری برگزار شد، درباره امحای فنی بیان کرد که قطعات این خودروها، از جمله موتورها، در اختیار دانشکده‌های فنی قرار می‌گیرد تا دانشجویان برای دستیابی به فناوری‌های آن از این قطعات استفاده کنند.

امحای فنی خودروهای قاچاق
امحای فنی خودروهای قاچاق

بر اساس گفته‌های وی، مصوبه‌ای برای چنین انهدام‌ها وجود دارد که خودروها باید به صورت فنی امحا شوند‌. وی همچنین درباره دلیل قانونی انهدام این خودروها گفت طبق قانون، فروش کالاهای لوکس قاچاق ممنوع است. بنابراین کالاها باید به بازارهای خارجی صادر شوند؛ اگر شرایط صادرات این کالاها وجود نداشته باشد، تنها راهکار قانون‌، انهدام است.

تکلیف خودروهای وارداتی قاچاق

اسفند 1400: صاحب حجتی، سخنگوی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، از امحاء خودروهای گران‌قیمت و لوکس تا پایان سال خبر داد و بیان کرد که پس از برگزاری جلسات متعدد میان سازمان اموال تملیکی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مقرر شده تا به منظور حمایت از تولید و برخورد قانونی با قاچاق، تعدادی خودرو گران‌قیمت خارجی با حضور مسئولان کشوری، در نیمه دوم اسفندماه، امحاء شوند.

وی تاکید که این اقدام در راستای سخنان رهبر معظم در رابطه با تقویت تولید داخل و مبارزه با قاچاق و ابلاغ دستورالعمل آن از سوی رئیس‌جمهور، انجام‌ خواهد شد. آقای حجتی درباره تعیین تکلیف اموال تملیکی بیان کرد که در چهار ماهه اخیر، حدود پنج هزار میلیارد ریال کالا از طریق امحاء تعیین تکلیف شد که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته،  168 درصد رشد داشته است.

آمار خودرو قاچاق وارداتی

اسفند 1399: آقای دهقانی‌نیا (سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا) با اشاره به نبود سامانه‌ای یکپارچه برای نظارت بر خودروهای گذرموقت گفته اگر شخصی با خودرو گذر موقت، وارد کشورمان شود و خودرو را داخل کشور قرار دهد و سپس خودش از کشور خارج شود، سیستم‌های نظارتی، متوجه آن نمی‌شوند.

حمیدرضا دهقانی‌نیا؛ سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا
حمیدرضا دهقانی‌نیا؛ سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا

آقای دهقانی‌نیا همچنین گفته که باید ارتباط بین خودروهای وارداتی گذرموقت با پلیس راهور و گذرنامه، در قالب سامانه‌ای جامع و یکپارچه و کارآمد برقرار باشد تا این اشخاص قابل رصد باشند، اما اکنون این سامانه‌ها یکپارچه نیستند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا، درباره موضوع قاچاق خودرو، گفته یکی از حفره‌ها، خودروهای گذر موقت هستند که باید اطلاعات این خودرو‌ها علاوه بر گمرک، با بقیه ضابطان از جمله پلیس راهور و پلیس مبارزه با قاچاق به اشتراک گذاشته شود. آقای دهقانی‌نیا گفته برای 108 خودرو در آذربایجان غربی در پلدشت پرونده تشکیل شد که محکومیت 280 میلیارد تومانی گرفتند، همچنین 17 دستگاه خودرو لوکس در کرج داریم که محکومیت 73 میلیاردی گرفتند که خلأ و نقص آن هم موضوع گذرموقت بود.

چندی پیش نیر سرهنگ امینی (رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا) از تشکیل 236 فقره پرونده قضایی برای بیش از 2 هزار خودرو قاچاق با ارزش بیش از 10 هزار میلیارد، خبر داده بود. 


پیش بینی قیمت خودرو

در مقاله پیش بینی قیمت خودرو عوامل مختلفی را با هم موشکافی می‌کنیم که هر کدام می‌توانند بر یک یا چند «بخش از بازار» اثر بگذارد و باعث کاهش قیمت خودرو یا حتی افزایش قیمت خودرو شوند.

نویسنده : مریم سادات نوری

دیدگاه کاربران