آیا تسلا می‌تواند در رقابتی نفس‌گیر با رقبای الکتریکی خود زنده بماند؟

قاتلان تسلا؛ ظهور خودروهای برقی

30 اردیبهشت 1397 17:24
  • در برابر کوهی از مشکلات

    در برابر کوهی از مشکلات

    هیچ کس آمدن تسلا را حدس نمی‌زد. استارت‌آپی در دره سیلیکون که موتورهای الکتریکی را روی خودروهای اسپرت لوتوس قرار می‌داد. چند سال ایلان ماسک به این شرکت آمد. فردی بسیار خلاق و در عین حال فوق‌العاده باهوش و شجاع که جرات این را داشت تا به طور همزمان میلیاردها دلار روی دو بخش کاملاً متفاوت (خودرو و فضا) سرمایهگذاری کند.

  • جگوار

    جگوار

    جگوار برنامه‌های زیادی برای تولید خودروهای الکتریکی دارد که داستان آن‌ها با I-Pace شروع شده است. این کراس‌اور زیبا اولین مدل تمام الکتریکی یک خودروساز معروف است که برای رقابت با تسلا مدل S و مدل X وارد بازار شده است و عملکرد و بازه حرکتی آن تقریباً برابر با نسخه‌های P75D این برند است و قیمتش در عین حال، ارزان‌تر و برای مدل پایه معادل 70 هزار دلار است. یکی دیگر از مزایای این خودرو کابین بسیار لوکس آن است که اگر کابین‌های تسلا را با آن مقایسه کنید، در سطحی بسیار پایین‌تر قرار می‌گیرند. سرمایه‌گذاری جگوار لندروور در این بخش فقط به یک محصول محدود نیست و کمپانی قصد دارد یک م

  • ب‌ام‌و

    ب‌ام‌و

    در سال 2009 ب‌ام‌و ادعا کرده بود که تا سال 2020 تراکم انرژی سلول‌های باتری را دوبرابر و همین امکان کوچک‌تر شدن پک باتری‌ها را فراهم خواهد کرد. ب‌ام‌و در حال سرمایه‌گذاری سنگین روی طراحی موتورهای الکتریکی و سیستم‌های باتری خود است. این موتورها که اکنون در پنجمین نسل خود هستند، از نظر موادی که برای ساخت آن‌ها مورد نیاز است بسیار بهتر شده‌اند و دیگر نیازی به استفاده از مواد اولیه کمیاب در آن‌ها نیست.

    ب‌ام‌و تا سال 2025 ده خودروی الکتریکی وارد بازار خواهد کرد، که بسیاری از آن‌ها قابلیت‌های خودران هم خواهند داشت. یکی از مهم‌ترین مدل‌های کمپانی ب‌ام&zwn

  • دایملر

    دایملر

    دایملر طی ماه‌های اخیر اعلام کرده که قصد دارد تا سال 2022، ده مدل تمام الکتریکی را وارد بازار کند، تا همه سگمنت‌ها، از خودروی شهری گرفته تا شاسی‌بلندها را پوشش دهد. بیشتر این خودروها تحت برند EQ وارد بازار خواهند شد. اولین مدل این سری کراس‌اوری کوچک است که سال 2019 به بازار خواهد آمد و بعد از آن کمپانی قصد دارد یک هاچ بک و یک شاسی بلند هفت نفره را در سال‌های 2020 و 2022 وارد بازار کند. این مدل‌ها روی همان پلت‌فرمی ساخته خواهند شد که اکنون در مدل‌های کلاس A مورد استفاده قرار گرفته است.

  • آئودی

    آئودی

    آئودی قصد دارد تا کراس‌اور تمام الکتریکی e-tron خود را سال آینده وارد بازار کند. همچنین برای سال 2020 عرضه یک کراس‌اور کوپه و نهایتاً یک هاچ‌بک اسپرت برنامه‌ریزی شده است. تمامی این مدل‌ها به موتورهای الکتریکی روی محورهای جلو و عقب مجهز هستند و حداقل برد حرکتی آن‌ها 400 کیلومتر خواهد بود.

    مدل‌های e-tron آئودی روی نسخه تغییر یافته از پلتفرم

  • پورشه

    پورشه

    خودروی پورشه میشن E قرار است سال 2019 وارد بازار شود و انتظار می‌رود نسخه کراس‌توریسموی آن اندکی بعد و احتمالا در سال 2020 رونمایی شود. هر دو خودرو روی پلتفرم ویژه خودروهای تمام الکتریکی به نام J1 ساخته خواهند شد. این پلتفرم توسط متخصصان پورشه طراحی و ساخته شده است و به دلیل طراحی خاصی که دارد، انعطاف‌پذیری زیادی برای نصب انواع اتاق و طراحی مدل‌های مختلف به کمپانی می‌دهد. گفته می‌شود پورشه در ساخت م

  • ولوو

    ولوو

    شرکت ولوو که تحت مالکیت کمپانی چینی جیلی است، برند جانبی پول‌استار را به عنوان شاخه‌ای تخصصی با تمرکز روی طراحی و تولید خودروهای الکتریکی معرفی کرده است. پس از عرضه کوپه پول‌استار 1، خودروی پول‌استار 2  رقیبی بسیار جدی برای تسلا مدل 3 خواهد بود و قرار است در نیمه دوم سال 2019 رونمایی شود. این خودرو روی پلت‌فرمی مشترک با ولوو XC40 ساخته خواهد شد و ظاهری بسیار شبیه به کانسپت 40.2 خواهد داشت که سال 2016 رونمایی شده بود.

    فولکس‌واگن

    فولکس‌واگن

    تا این جای کار فقط در مورد برندهای لوکس بازار صحبت کرده‌ایم، ولی اگر کسی بخواهد خودروی الکتریکی ارزان‌قیمت بخرد تکلیف چه خواهد بود؟

    گروه فولکس‌واگن در حال آماده شدن برای حضوری گسترده در عرصه خودروهای تمام الکتریکی است و برنامه‌هایی که این کمپانی برای سال 2025 آماده کرده اگر به طور کامل اجرایی شوند، فولکس‌واگن به تنهایی پتانسیل شکست دادن تسلا را خواهد داشت.

    آن‌ها قصد دارند بیش از 10 میلیون دستگاه خودرو روی پلتفرم ا

  • نیسان

    نیسان

    نیسان با مدل لیف نخستین شرکتی بود که یک مدل الکتریکی را به تولید انبوه رساند. انتظار می‌رود به لطف هشت مدل تمام الکتریکی جدیدی که تا سال 2022 با کمک شرکای خود، رنو و میتسوبیشی رونمایی خواهد کرد، فروش مدل‌های الکتریکی این کمپانی از 163 هزار دستگاه به 1 میلیون دستگاه در سال افزایش یابد.

  • تویوتا

    تویوتا

    تویوتا در حال حاضر مدل تمام الکتریکی ندارد، ولی در برنامه‌های شرکت معرفی 10 مدل تمام الکتریکی تا اوایل دهه بعدی میلادی وجود دارد. این خودروساز همچنین با شرکت پاناسونیک بر روی باتری‌های حالت جامد کار می‌کنند، که گفته می‌شود انقلابی در خودروهای تمام الکتریکی خواهد بود.

  • برندهای آمریکایی

    برندهای آمریکایی

    برنامه 11 میلیارد دلاری R&D شرکت فورد شامل معرفی 16 خودروی تمام الکتریکی تا سال 2022 است. جنرال‌موتورز گفته قصد دارد 20 دستگاه خودروی تمام الکتریکی تا سال 2023 وارد بازار کند که دو مدل آن‌ها کراس‌اور خواهند بود و تا سال 2020 رونمایی می‌شوند.

  • به افق چین

    به افق چین

    خودروهای الکتریکی نه یک آپشن، بلکه برای خودروسازهای جهانی به مثابه آینده هستند و دلیل آن هم، کشور چین است. در حالی که تقاضا برای خودروهای تمام الکتریکی در اروپا روز به روز بیشتر می‌شود، در عین حال دولت چین قصد دارد شصت میلیارد دلار برای افزایش فروش مدل‌های الکتریکی و میلیاردها دلار دیگر برای توسعه شبکه‌ای از ایستگاه‌های شارژ در سراسر چین هزینه بکند. سِنگِر، از مدیران فولکس‌واگن در این مورد می‌گوید: «شما یا در چین با مدل‌های الکتریکی باید حضور داشته باشید، یا کلاً در چین ماندگار نخواهید بود!»

    از آن جایی که بازار چین طی یک دهه آینده، از نظر میزان فروش بسیار بیشتر از ترکیب فروش کلی بازار اروپا و آمر

دیدگاه کاربران